Хімія 7 клас
ТЕМА: Фізичні та хімічні явища.
Мета.
Формування ключових компетентностей:
Спілкування державною мовою:
Основні компетентності у природничих науках і технологіях:
Інформаційно- цифрова компетентність:
Уміння вчитися впродовж життя:
Ініціативність і підприємливість:
Соціальна та громадянська компетентності:
Екологічна грамотність і здорове життя:
Формування предметних компетентностей:
формувати поняття про фізичні та хімічні явища, спостерігає і визначає фізичні та хімічні явища, робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя).
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека і сталий розвиток
Підприємливість і фінансова грамотність
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:
Учень:
-оцінює відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ.
-усвідомлює власне ставлення до природи як найвищої цінності.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма проведення: урок – подорож.
Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий, дослідний, робота в групах, індивідуальна робота, комп’ютерна презентація.
Інтерактивні вправи: «Ланцюжок», «Знайди пару», «Сортувальник»,
«Мікрофон», «Впізнай», «Інтелектуальна розминка»
Хід уроку
І. Організаційний момент Створення емоційного настрою. У нашому житті, як казали наші предки, усе змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров’я і потяг до знань!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Початкові хімічні поняття)
(Символи хімічних елементів, валентність, хімічні формули, прості і складні речовини…)
Інтелектуальна розминка.
Закінчіть назву елемента:
Окси… (ген) Ба…(рій) Силі…(цій)
Фос…(фор) Флу…(ор) Каль…(цій)
Алюмі…(ній) Фе...(рум) Арген…(тум)
Маг…(ній) Гідро…(ген) Нітро…(ген)
Кар…(бон)
Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, все змінюється. «Все тече, все змінюється»,- стверджували стародавні філософи.
Змінюються пори року, рухається Сонце, день змінюється на ніч, зростає хлібний колосок, старішає людина, з’являється веселка. Пригадайте. Як називаються зміни, що відбувається в природі і у світі? (Явища)
(природознавства).
Учень , повернувшись з уроку природознавства, подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось наприклад:
(не зовсім вірно)
Сьогодні на уроці ми з вами допоможемо розібратися учневі, які з цих процесів хімічні, а які - фізичні.
Оголошення теми уроку:
Фізичні та хімічні явища.
Д.І. Менделєєв говорив: «Істина відкривається тим, хто її шукає».
Саме ці слова і будуть девізом нашого уроку. А оскільки хімія – експериментальна наука, то допоможе нам знайти істину демонстраційний експеримент. Тож вперед – на пошуки істини!
Завдання уроку: з’ясувати істотні відмінності між фізичними і хімічними явищам
Природа – це величезна лабораторія, в якій безперервно відбуваються зміна агрегатного стану речовин, їх форми, а також іде утворення нових речовин. Гірські породи і мінерали під впливом сонця, води, вуглекислого газу поступово руйнуються і перетворюються в нові речовини. В зелених рослинах з вуглекислого газу і води утворюється глюкоза і крохмаль. Людина перетворює взяті з природи речовини (нафту, природний газ, руди) в необхідні йому бензин, гуму, волокна, пластмаси, метали та сплави. Часто в результаті утворюються нові речовини, яких немає в природі. Під час всіх цих явищ відбувається руйнування одних речовин і утворення нових.
Усі явища, які відбуваються з речовинами діляться на 2 види: фізичні і хімічні.Подорожуючи країною Хімія, ми повинні вивчити хімічні та фізичні явища.
Подорожувати ми будемо за маршрутом.
1.-Зупинка. Науково-дослідницька .
2.-Зупинка. Інформаційна. 3-Зупинка. . Підсумкова
Перебуваючи на цій зупинці, ми будемо в ролі наукових дослідників і повинні вирішати поставлені перед нами завдання .
Дослідити, у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами
Щоб вирішити цю проблему, проведемо дослідження за допомогою дослідів.
Висновок. В даних дослідах змінювалась форма або агрегатний стан, але склад речовин залишався незмінним. Ці явища – фізичні.
Явища, у ході яких не відбувається перетворень одних речовин на інші, а зазвичай змінюється агрегатний стан чи форма, називається фізичними явищами.
Фізичні явища
Про явища фізичні твердо пам’ятай одне:
Міняється їх маса, розмір, стан, об’єм але не міняється речовина.
З фізичними явищами ми розібралися,ащо відбувається при хімічних явищах?
Допоможе нам розв’язати це питання звичайна свічка.Запалюємо свічку,парафін плавиться .Яке це явище?Пари парафіну запалюють гніт.У що перетворився парафін після горіння?давайте перевіримо.(пробірка з кіптявою і циліндр з краплинами води.Запишимо цей процес у вигляді рівняння
:Парафін+кисень=вуглекислий газ+водТак що таке хімічні явища(хімічні реакціі)
Реагенти=Продукти реакції
Які ж ознаки хімічних реакцій? Дві ви можете назвати (світло,запах)
Це не всі ознаки,визначимо решту.Виконуємо разом.
*До прозорого розчину сульфату міді додамо кілька крапель гідроксиду натрію(осад)
*До крейди додамо хлоридну кислоту(газ)
*До розчину натрій гідроксиду додам кілька крапель фенолфталеїну(зміна кольору)
Не у незвіданих світах
Й не на далекій зірці
Іде на ваших же очах
Реакція в пробірці.
Дивіться, як новий продукт
На дно пробірки ляже.
То осад наші реагенти
В нові сполуки зв’яжуть.
То газ бурхливий завирує
І спінить реагенти,
То колір новий зачарує —
Ловіть такі моменти.
А то по класу попливе
Незвичний запах новий…
Одна з ознак нехай буде
Й хімічне явище готове!
–Чи відбулися перетворення у цьому випадку? (Так.)
–Яка наука вивчає перетворення речовин? (Хімія.)
–Як же ми назвемо явища , що відбувалися в пробірці? (Хімічні.)
Учні роблять висновки з проведених досліджень
Отже:Які явища називаються хімічними?
Хімічні явища – це явища, під час яких одні речовини перетворюються в інші
Які ознаки хімічних реакцій?(осад,виділення газу,зміна забарвлення,поява запаху,світло,тепло)
Зупинка інформаційна
Завдання:
(Виконуємо інтерактивні вправи на дошці)Learningapps
А) квашення капусти - … процес (фізичний чи хімічний).
Я так вважаю тому, що …
Б) розчинення кухонної солі у воді … процес (фізичний чи хімічний).
Я так вважаю тому, що …
В) скисання молока - … процес (фізичний чи хімічний).
Я так вважаю тому, що …
1.Взимку стало холодати
і ставок вже не пізнати.
Там, де була рідина,
Лиш дзеркальна площина
Що за диво кристалічне?
Це фізичне чи хімічне? (хімічний)
2.В нас в дворі живе корова. Молоко п'єм для здоров'я.
А побуде в теплій хаті-
Будем сир й сметану мати.
Що за наслідок логічний?
Він фізичний чи хімічний (хімічний)
3.На вогні пластинка мідна
Почорніла, вірогідно.
Що за явище незвичне?
Це фізичне чи хімічне (хімічне)
4. Осінь стала вмить до діла- Листя геть все пожовтіло.
Що за результат класичний?
Він хімічний чи фізичний (хімічний)
Зараз спецзавдання:
Пригадайте, з яким вулканом пов’язане місто Помпеї? (вулкан Везувій).
Вулкан Везувій знаходиться на Апенінському півострові поблизу Італії. У 79 році до н.е. під семиметровим шаром попелу цього вулкану було живцем поховане ціле місто Помпеї.
Ми зараз теж спробуємо розбудити вулкан. На щастя у нас не Везувій, а хімічний вулкан.
Демонстраційний експеримент . Підпалювання амоній дихромату.
(Визначте яке це явище і чому?)
Опитування по ланцюжку.
Вчитель називає явище, учень повинен його віднести до фізичних чи до хімічних і пояснити.
Приклади явищ:
заварюємо чай
Зупинка Підсумкова
Учень повернувшись з уроку хімії подумав:
«Скрізь явища хімічні, о мамочко моя!
Ось гріє батарея, цьому радію я.
Мій телефон вібрує , а ще – співати вміє він
Моя кицюня Мурка не хоче молока.
Воно давно прокисло, вреднючка ж ти така!
Готує мама тісто – он соду додала.
Ще й оцтом загасила, ну це її діла.
А я відкрию «фанту» - там бульби, як завжди.
Піду після обіду, є діло в гаражі.
Дивлюсь: там цвях забитий. іржавий, просто страх.
Визначте чи не помилився учень.
1.Що нового дізналися на уроці?
2.Що сподобалося на уроці?
3.Що викликало певні труднощі?
“ Сюрприз для мами, або як позбутися накипу”. У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть пів години. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися?
1