Урок "Фізичні та хімічні явища"

Про матеріал
Урок з використанням інтерактивних вправ з додатку WEB2.0 Learningapps та сучасними пристроями для добору хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання; критичного оцінювання хімічної інформації з різних інформаційних ресурсів;
Перегляд файлу

Хімія 7 клас

ТЕМА: Фізичні та хімічні явища.

Мета. 

Формування ключових компетентностей:

Спілкування державною мовою:

  • використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру;
  •  формулювати відповідь на поставлене запитання;
  •  аргументовано описувати хід і умови проведення хімічного експерименту;
  • обговорювати результати дослідження і робити висновки;
  • брати участь в обговоренні питань хімічного змісту, чітко, зрозуміло й образно висловлювати свою думку;
  • - складати усне  повідомлення на хімічну тему, виголошувати його.

Основні компетентності у природничих науках і технологіях:

  • пояснювати природні явища, процеси в живих організмах і технологічні процеси на основі хімічних знань;
  • формулювати, обговорювати й розв’язувати проблеми природничо-наукового характеру;
  •  проводити досліди з речовинами з урахуванням їхніх фізичних і хімічних властивостей;
  •  виконувати експериментальні завдання міні - проекти, використовуючи знання з інших природничих предметів;

Інформаційно-  цифрова компетентність:

  • використовувати сучасні пристрої для добору хімічної інформації, її оброблення, збереження і передавання;
  • критично оцінювати хімічну інформацію з різних інформаційних ресурсів;

Уміння вчитися впродовж життя:

  • спостерігати хімічні об'єкти та проводити хімічний експеримент.
  •  виконувати навчальні проекти хімічного й екологічного змісту;

          Ініціативність і підприємливість:

  • виробляти власні цінності, ставити цілі, діяти задля досягнення їх, спираючись на хімічні знання;
  • виявляти ініціативність до роботи в команді, генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень, вести діалог  задля досягнення спільної мети під час виконання хімічного експерименту і навчальних проектів.

Соціальна та громадянська компетентності:

  • співпрацювати з іншими над реалізацією соціально значущих проектів, що передбачають використання хімічних знань;
  • працювати в групі зацікавлених людей, співпрацювати з іншими групами, залучати ширшу громадськість до розв’язування проблем збереження довкілля.

Екологічна грамотність і здорове життя:

  •  усвідомлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність;
  • використовувати хімічні знання для пояснення користі і шкоди здобутків хімії і хімічної технології для людини і довкілля;
  • дотримуватися здорового способу життя;
  •  безпечно поводитись із хімічними сполуками і матеріалами в побуті;

 

Формування предметних компетентностей:

формувати поняття про фізичні та хімічні явища, спостерігає і визначає фізичні та хімічні явища, робить висновки на основі спостережень (за допомогою вчителя).

Наскрізні змістові лінії

Екологічна безпека і сталий розвиток

  • Виробляє власні ставлення до природи як найвищої цінності.

Підприємливість і фінансова грамотність

  • Застосування вміння по визначенню явищ.

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

Учень:

цінює відмінності фізичних і хімічних явищ, ознаки хімічних явищ.

-усвідомлює власне ставлення до природи як найвищої цінності.

Тип уроку: формування нових знань.

Форма проведення: урок – подорож.

Форми і методи роботи: пізнавально-пошуковий, творчий, дослідний, робота в групах, індивідуальна робота, комп’ютерна презентація.

Інтерактивні вправи: «Ланцюжок», «Знайди пару», «Сортувальник»,

«Мікрофон», «Впізнай», «Інтелектуальна розминка»

Хід уроку

І. Організаційний момент Створення емоційного настрою. У нашому житті, як казали наші предки, усе змінюється. Нехай незмінним залишається гарний настрій, здоров’я  і потяг до знань!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Яку тему ми зараз вивчаємо?

(Початкові хімічні поняття)

  • Що вже вивчили в цій темі?

(Символи  хімічних елементів, валентність, хімічні формули, прості і складні речовини…)

  • Пригадайте:

Інтелектуальна розминка.

Закінчіть назву елемента:

Окси… (ген)  Ба…(рій)   Силі…(цій)

Фос…(фор)  Флу…(ор)   Каль…(цій)

Алюмі…(ній)  Фе...(рум)   Арген…(тум)

Маг…(ній)   Гідро…(ген)  Нітро…(ген)

Кар…(бон)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Подивіться навколо себе і ви помітите, що ніщо в світі не стоїть на місці, все змінюється. «Все тече, все змінюється»,- стверджували стародавні філософи.

Змінюються пори року, рухається Сонце, день змінюється на ніч, зростає хлібний колосок, старішає людина,  з’являється  веселка. Пригадайте. Як називаються зміни, що відбувається в природі і у світі? (Явища)

  • Які бувають явища? (фізичні, хімічні, біологічні, суспільні…)
  • Наведіть приклади таких явищ, що  відбуваються навколо нас щодня. (дощ, сніг, вітер, гроза, ріст дерев, приготування їжі, скисання молока…)
  • На уроках з якого предмета ви вперше почали вивчати явища?

(природознавства).

 Учень , повернувшись з уроку природознавства, подумав: «Тепер я знаю багато різних хімічних явищ! Ось наприклад:

  • випаровується вода з асфальту після дощу;
  • мама гасить соду оцтом, готуючи пиріг;
  • іде тепло від батареї опалення;
  • горять іменні свічки;
  • після додавання цукру чай стає солодким;
  • на цвяхах у гаражі з’являється іржа.»
  • Чи вірно думає учень?

(не зовсім вірно)

 Сьогодні на уроці ми з вами допоможемо розібратися учневі, які з цих процесів хімічні, а які -  фізичні.

  • Як ви гадаєте, що буде предметом вивчення на уроці?

Оголошення теми уроку:

Фізичні та хімічні явища.

Д.І. Менделєєв говорив: «Істина відкривається тим, хто її шукає».

  • Чи погоджуєтесь ви з цими словами?

Саме ці слова і будуть девізом нашого уроку. А оскільки хімія – експериментальна наука, то допоможе нам знайти істину демонстраційний експеримент. Тож вперед – на пошуки істини!

 

Завдання уроку: з’ясувати істотні відмінності між фізичними і хімічними явищам

      Природа – це величезна лабораторія, в якій безперервно відбуваються зміна агрегатного стану речовин, їх форми, а також іде утворення нових речовин. Гірські породи і мінерали під впливом сонця, води, вуглекислого газу поступово руйнуються і перетворюються в нові речовини. В зелених рослинах з вуглекислого газу і води утворюється глюкоза і крохмаль. Людина перетворює взяті з природи речовини (нафту, природний газ, руди) в необхідні йому бензин, гуму, волокна, пластмаси, метали та сплави. Часто в результаті утворюються нові речовини, яких немає в природі. Під час всіх цих явищ відбувається руйнування одних речовин і утворення нових.

Усі явища, які відбуваються з речовинами діляться на 2 види: фізичні і хімічні.Подорожуючи країною Хімія, ми повинні вивчити хімічні та фізичні явища. 

 Подорожувати ми будемо за маршрутом.

1.-Зупинка. Науково-дослідницька .

2.-Зупинка. Інформаційна.  3-Зупинка. . Підсумкова

ІІІ Вивчення нової теми

Зупинка Науково-дослідницька

Перебуваючи на цій зупинці,  ми будемо в ролі наукових дослідників і  повинні вирішати поставлені перед нами завдання .

Завдання:

Дослідити, у чому полягає відмінність між фізичними та хімічними явищами

Щоб вирішити цю проблему, проведемо дослідження за допомогою дослідів.

  • Зігнути алюмінієвий дріт (зміна форми).
  • Розкатати кульку пластиліну.
  • Розтерти крейду в порошок.
  • Нагріти до кипіння воду.

Висновок. В даних дослідах змінювалась форма або агрегатний стан, але склад речовин залишався незмінним. Ці явища – фізичні.

  Спробуйте дати визначення фізичних явищ.

     Явища, у ході яких не відбувається перетворень одних речовин на інші, а зазвичай змінюється агрегатний стан чи форма, називається фізичними явищами.

Фізичні явища

Про явища фізичні твердо пам’ятай одне:

Міняється їх маса, розмір, стан, об’єм але не міняється речовина.

З фізичними явищами ми розібралися,ащо відбувається при хімічних явищах?

Допоможе нам розв’язати це питання звичайна свічка.Запалюємо свічку,парафін плавиться .Яке це явище?Пари парафіну запалюють гніт.У що перетворився парафін після горіння?давайте перевіримо.(пробірка з кіптявою і циліндр з краплинами води.Запишимо цей процес у вигляді рівняння

:Парафін+кисень=вуглекислий газ+водТак що таке хімічні явища(хімічні реакціі)

Реагенти=Продукти реакції

Які ж ознаки хімічних реакцій? Дві ви можете назвати (світло,запах) 

Це не всі ознаки,визначимо решту.Виконуємо разом.

*До прозорого розчину сульфату міді додамо кілька крапель гідроксиду натрію(осад)

*До крейди додамо хлоридну кислоту(газ)

*До розчину натрій гідроксиду додам кілька крапель фенолфталеїну(зміна кольору)

 

 

Не у незвіданих світах

Й не на далекій зірці

Іде на ваших же очах

Реакція в пробірці.                     

Дивіться, як новий продукт

На дно пробірки ляже.             

То осад наші реагенти

В нові сполуки зв’яжуть.

То газ бурхливий завирує

І спінить реагенти,

То колір новий зачарує —

Ловіть такі моменти.

А то по класу попливе

Незвичний запах новий…

Одна з ознак нехай буде

Й хімічне явище готове!

 

–Чи відбулися перетворення у цьому випадку? (Так.)

–Яка наука вивчає перетворення речовин? (Хімія.)

–Як же ми назвемо явища , що відбувалися в пробірці? (Хімічні.)

Учні роблять висновки з проведених досліджень

Отже:Які явища називаються  хімічними?

Хімічні явища – це явища, під час яких одні речовини перетворюються в інші

Які ознаки хімічних реакцій?(осад,виділення газу,зміна забарвлення,поява запаху,світло,тепло)

Зупинка інформаційна

 Завдання:

  1. Навчитися розрізняти фізичні і хімічні явища.
  2. Виконати логічні завдання

(Виконуємо інтерактивні вправи на дошці)Learningapps

 

  1. Доведіть, що:

А) квашення капусти - … процес (фізичний чи хімічний).

     Я так вважаю тому, що …

Б) розчинення кухонної солі у воді … процес  (фізичний чи хімічний).

    Я так вважаю тому, що …

В) скисання молока - … процес (фізичний чи хімічний).

     Я так вважаю тому, що …

  1. Визнач явища

1.Взимку стало  холодати 

   і ставок вже не пізнати.

  Там, де була рідина,

  Лиш дзеркальна площина

  Що за диво кристалічне?

  Це фізичне чи хімічне? (хімічний)

2.В  нас  в  дворі  живе  корова. Молоко  п'єм  для  здоров'я.

 А  побуде  в  теплій  хаті-

Будем  сир  й  сметану  мати.

Що  за  наслідок  логічний?

Він  фізичний  чи  хімічний   (хімічний)

 

3.На  вогні  пластинка  мідна

Почорніла,  вірогідно.

Що  за  явище  незвичне?

Це  фізичне  чи  хімічне   (хімічне)

 4. Осінь  стала  вмить  до діла- Листя  геть  все  пожовтіло.

Що  за  результат  класичний?

Він  хімічний  чи  фізичний  (хімічний)

 

Зараз спецзавдання:

Пригадайте, з яким вулканом пов’язане місто Помпеї? (вулкан Везувій).

Вулкан Везувій знаходиться на Апенінському півострові поблизу Італії. У 79 році до н.е.  під семиметровим шаром попелу цього вулкану було живцем поховане ціле місто Помпеї.

Ми зараз теж спробуємо розбудити вулкан. На щастя у нас не Везувій, а хімічний вулкан.

Демонстраційний експеримент . Підпалювання  амоній дихромату.

(Визначте яке це явище і чому?)

  • Яку речовину ми вдихаємо під час дихання? (кисень).
  • Яку речовину видихаємо? ( вуглекислий газ).
  • Процес дихання – це яке явище? (хімічне)

 

 

Опитування по ланцюжку.

 Вчитель називає явище, учень повинен його віднести до фізичних чи до хімічних і пояснити.

 Приклади явищ:

  • ліпимо снігову бабу;
  • варимо мясо
  • замерзання води;
  • на срібних предметах з’являється чорний наліт;
  • із картоплі добуваємо крохмаль
  • смажити картоплю;
  • запалюємо бенгальський вогник
  • після включення комп’ютера змінюється колір екрана;
  • з відкритої пляшки «Фанти» виділяються  бульбашки газу;

заварюємо чай

  • іде сніг
  • іде дощ;
  • фільтруємо розчин;
  • запалюємо сірник;
  • горить бензин;
  • утворюється туман;
  • кипить вода;
  • випікаємо з мамою пиріг.
  •  

IV. Контроль навчальних досягнень

Зупинка Підсумкова

Учень повернувшись з уроку хімії подумав:

«Скрізь явища хімічні, о мамочко моя!

Ось гріє батарея, цьому радію я.

Мій телефон вібрує , а ще –  співати вміє він

Моя кицюня Мурка не хоче молока.

Воно давно прокисло, вреднючка ж ти така!

Готує мама тісто – он соду додала.

Ще й оцтом загасила, ну це її діла.

А я відкрию «фанту» - там бульби, як завжди.

Піду після обіду, є діло в гаражі.

Дивлюсь: там цвях забитий. іржавий, просто страх.

 

Визначте чи не помилився учень.

V. Підбиття підсумків

 

1.Що нового дізналися на уроці?

2.Що сподобалося на уроці?

3.Що викликало певні труднощі?

VІ. Домашнє завдання. 

  • 1.Вивчити §2.Творче завдання ” Сюрприз для мами ”

“ Сюрприз для мами, або як позбутися накипу”. У чайнику з’явився накип – не розчинені солі Кальцію й Магнію. Щоб його позбутися, налийте в чайник оцет і доведіть його до кипіння. Кип’ятіть пів години. Потім злийте у слив і прополощіть водою. Які явища ви спостерігали? Де ще утворюється накип? Як його позбутися?

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Бровченко Ліна
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 березня 2020
Переглядів
852
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку