Тема уроку: Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції
Мета уроку:
Навчальна: повторити і поглибити знання про фізичні і хімічні явища, з’ясувати їхні істотні відмінності; сформувати поняття про хімічні реакції ; експериментально з’ясувати ознаки хімічних реакцій та умови їх протікання; продовжити формування навичок роботи з хімічними речовинами і лабораторним устаткуванням; методикою проведення хімічного експерименту; перевірити знання правил техніки безпеки під час роботи в кабінеті хімії;
Розвиваюча: сприяти розвитку пізнавального інтересу учнів, мислення, пам’яті, уваги; розвивати в учнів такі інтелектуальні вміння й навички, як порівняння, зіставлення, узагальнення, аналіз, уміння робити висновки;
Виховна: виховувати в учнів: наполегливість, уважність, допитливість; правильне ставлення до хімічних речовин; культуру розумової праці; комунікативні якості особистості.
Базові поняття й терміни: явища, фізичні явища, хімічні явища, хімічні реакції, вихідні речовини (реагенти), кінцеві речовини ( продукти реакції).
Тип уроку: комбінований.
Методи навчання: словесні, пояснювальні, дослідницькі, практичні.
Міжпредметні зв’язки: фізика, біологія.
Обладнання і реактиви: ПСХЕ, розчини: оцет, H2SO4 (Na2SO4), BaCl2 (Ba(NO3)2), NaOH, NH3,HCl ; мідний дріт, щипці, сухе пальне, сірники; хімічний стакан, штатив з пробірками, шпатель, індикатор фенолфталеїн; кристалічні речовини Na2CO3 ,CuCO3 ,K2Cr2O7 , (NH4)2Cr2O7.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня шановні учні.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка домашнього завдання, аналіз самостійної роботи.
2.Завдання
Розташуйте загальні формули оксидів за порядком збільшення валентності елемента:R2O, R2O5, R2O3, RO, R2O7, RO2.
Закінчіть назву елемента:
Окси… (ген) Лі…(тій) Силі…(цій)
Фос…(фор) Ка…(лій) Каль…(цій)
Алюмі…(ній) Пла...(тина) Арген…(тум)
Ге…(лій) Гідро…(ген) Моліб…(ден)
Куп…(рум)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. ( Постановка проблемних запитань.)
а) день змінюється на ніч;
б) скисає молоко;
в) жовтіє листя на деревах;
г) блискавка під час грому.
(пізнаємо природу).
Завдання уроку: з’ясувати істотні відмінності між фізичними і хімічними явищами, дослідним шляхом вивчити зовнішні ознаки хімічних реакцій.
План вивчення нового матеріалу
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Усі природні процеси – це явища.
ЯВИЩА
фізичні хімічні
танення льоду іржавіння залізного цвяха
(світлові, електричні, магнітні, механічні, звукові, теплові)
експеримент 1.
Візьмемо шматок мідного дроту і виготовимо спіраль (намотати на олівець).
(змінилася форма, але не змінилася речовина)
експеримент 2.
Прожаримо дріт у полум’ї.
Явища, під час перебігу яких, речовина залишається не змінною називаються фізичними.
Запам’ятайте:
Явища, під час перебігу яких одні речовини перетворюються на інші, називаються хімічними.
Хімічні явища називаються хімічними реакціями.
Речовини, що вступають у хімічну реакцію називають вихідними речовинами або реагентами, а ті, що утворюються, кінцевими речовинами або продуктами реакції.
Ознаки хімічних реакцій:
1.Виділення газу;
2.Утворення осаду;
3.Зміна забарвлення;
4.Виділення теплоти, світла;
5.Поява або зникнення запаху.
експеримент 3.
Візьмемо соду і додамо оцтет (процес гасіння соди оцтом)
експеримент 4.
До розчину H2SO4 (Na2SO4) додаємо розчин BaCl2 (Ba NO3)2).
експеримент 5.
До розчину NaOH додаємо 2 краплі фенолфталеїну.
Додати розчин HCl (до зникнення забарвлення).
експеримент 6.
В 1 пробірці змішати K2Cr2O7 , H2O і NaOH.
В 2 пробірці – CuCO3 i NH3.
Хімічні реакції можуть супроводжуватися й іншими ознаками.
Під час хімічної реакції може бути декілька ознак .
Пригадайте, як горять дрова.
Пригадайте, коли молоко скисає, воно перетворюється на кефір.
V. Закріплення вивченого матеріалу. (Бесіда.)
1. Які явища називають хімічними?
2. У чому головна відмінність хімічних реакцій від фізичних?
3. Що таке горіння? Які умови необхідні для даного процесу?
4. До якого явища належить процес фотосинтезу?
5. Які хімічні явища ми спостерігаємо у природі? У побуті?
6. Якими зовнішніми ефектами можуть супроводжуватись хімічні явища?
VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання
Рефлексія. Метод «Вільний мікрофон».
VII. Домашнє завдання.
§ 13 опрацювати; № 100, №102 (письмово) на с.82
Виконати «Експериментуємо вдома» на с.83