Урок "Фізичні та хімічні явища.Хімічні реакції,що їх супроводжують.

Про матеріал
Повторити і поглибити знання про фізичні та хімічні явища: з’ясувати істотні відмінності фізичних і хімічних явищ; сформувати поняття про хімічні реакції і умови їх протікання за експериментальними даними; розвивати в учнів уміння активно оволодіти знаннями, застосовувати їх; продовжувати розвивати інтерес учнів до вивчення хімії; навчити учнів систематизувати здобутті знання, узагальнювати, робити висновки.
Перегляд файлу

 

Тема уроку:  Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують.

Освітні цілі:  

1. Навчальні (дидактичні):

  • ознайомити учнів з явищами, як загальнофілософським поняттям та фізичними і хімічними явищами зокрема;
  • забезпечити умови для засвоєння учнями понять: явище, фізичне явище, хімічне явище, хімічна реакція, ознаки хімічних реакцій.

2. Розвиваючі:

  • сприяти формуванню: - умінь виділяти загальні і суттєві ознаки і відмінності фізичних і хімічних явищ;
  • умінь побачити проблему і знайти шляхи її вирішення;
  • умінь застосовувати отримані знання на практиці і оцінювати результати виконаних дій;
  • умінь узагальнювати факти, використовуючи знання про склад та властивості речовин шляхом упровадження інноваційних технологій;
  • продовжити розвиток самостійності, уміння працювати в команді;
  • формувати основи критичного мислення (оформлення, аналіз та синтезування інформації для вирішення проблем та відповідей на запитання.

3. Виховні:

  • сприяти формуванню зацікавленості предметом;
  • сприяти в ході уроку формуванню комунікативної та інформаційної компетенції;
  • предметна соціалізація набутих знань.

Обладнання   та реактиви:   питна сода, столовий оцет, мідний дріт, розчин мідного купоросу, розчин лугу,  штатив лабораторний, пробірки.

Тип уроку :  комбінований.

Форми і методи роботи  :  пізнавально-пошуковий , творчий,  дослідний. робота в групах, індивідуальна робота, робота зі схемами , комп’ютерна презентація.

Хід уроку:

  1. Організаційний  момент 

             1.1. Створення емоційного настрою

Робота з картками настрою (див. презентаційний слайд)

  1. . Повідомлення теми і мети уроку.

        II. Актуалізація опорних знань:

    Гра «Хмічний футбол» 

        ІІІ . Мотивація навчальної діяльності учнів 

          Учні дивляться    слайд  презентації:  « Філософський камінь». Проблемне запитання « Чому алхімікам не вдалося отримати «Філософський камінь»?

          Обєднання учнів у команди для розв’язання проблеми.

          Завдання командам:

  1. Що таке хімія?
  2. Що таке явища?. Дописати схему: Явища …
  3. На уроках  з яких предметів ви вже знайомилися з різними явищами?
  4. Практичне завдання : Розчинити соду у воді. Правила ТБ.

 

  1. Які явища  належать до фізичних?Наведіть приклади.
  2. Правила техніки безпеки під час проведення експеремента.
  3. Дописати схему: Явища …
  4. Практичне завдання: Приготувати розчин мідного купоросу ( за інструкцією). Правила ТБ.

 

  1. Назвати фізичні властивості речовин.
  2. Назвати формули кисню, води, вуглекислого газу.
  3. Дописати схему : Агрегатний стан речовин.
  4. Закріпити пробірку в пробіркотримачі.       

        IV. Постановка завдань уроку.

        Робота зі схемою (поступове заповнення схеми) «Аналіз відповідей учнів». Інструктаж з БЖД:

-         Пригадаємо основні правила поводження з хімічним посудом та речовинами, провила нагрівання .

-         Інструктаж перед початком роботи учнів. Виконання практичних завдань.

        Сьогодні на уроці  будемо розглядати ті явища, що відбуваються з речовинами.

        V. Вивчення нового матеріалу

        Дослід 1 Зміна форми мідного дроту.

        Дослід 2 Розчинення соди у воді.

        Дослід 3  Розчинення мідного купоросу.

        Учні додають до схеми свої спостереження.

        Висновок. Фізичні явища – ті, в яких речовина не змінюється. Під час фізичних явищ можуть змінитися агрегатний стан або форма речовини.

Дослід «тканина, що не горить»

        Чи змінилися речовини? Які саме зміни відбулися? Чи можемо ми  знову повернутися до того самого стану речовини?

        До схеми записують, що під час хімічних реакцій змінився склад речовин та їх властивості.

        Учитель.  Ми з вами навчилися  складати хімічні формули  речовин за валентністю , щоб мати змогу записувати хімічні реакції з допомогою хімічних рівнянь.

Умовний запис хімічної реакції

А   +  В  → С  +  Д

                      

ВИХІДНІ  РЕЧОВИНИ                 ПРОДУКТИ РЕАКЦІЇ

                            (РЕАГЕНТИ)

   

       Висновок  Хімічні явища – це ті, в яких речовини змінюються.  

       Учитель . Які умови необхідно створити, щоб почалася хімічна реакція. У ході бесіди про спостереження над  дослідами горіння паперу й окиснення міді учні називають: наявність речовин, взаємодія  речовин, перемішування, необхідна температура;  якщо речовина газоподібна – тиск.

       Учитель . За якими ознаками можна визначити, що почалася хімічна реакція?

Робота в малих групах

 

       Лабораторний дослід  ІІІ

       Результат дослідження реакції натрій гідрооксиду на індикатори та взаємодія з оцтовою кислотою.

       Вчитель: зміна забарвлення – ознака хімічної реакції.

 

       Результат дослідження реакції між  питною содою і розчином  столового оцту.

        Вчитель: ознакою цієї реакції є виділення газу. 

         

        Результат дослідження реакції  з утворенням осаду  між розчином лугу та розчином мідного купоросу.

        Учні  пропонують,  як ознаку хімічної реакції, записати утворення осаду.

        Робота з підручником ст.99: Які ще зовнішні ефекти  супроводжують хімічні реакції?

        Запропоновано занести в опорну схему такі ознаки хімічної реакції, як поява запаху й випадіння осаду, зміна забарвлення.

        Робота з опорною схемою

 

          V. Закріпленняння нових знань:

        1. Робота в групах

        Завдання виконують всі групи. Відповідає та група, яка швидше впоралась.

        Вправа « Визнач явище..» Огляд відеофрагментів з  мультфільмів «Добриня Нікітіч»,  «Коньок-Горбунок», «Йожик в тумані».

         Учням пропонується вибрати фізичні та хімічні явища під час огляду фрагменту.

          Гра  «Сортувальник ( Обери всі ознаки хімічної реакції )

  • зміна агрегатного стану речовини
  • випаровування
  • утворення осаду
  • плавлення
  • зміна форми
  • виділення тепла
  •  поява або зміна запаху

 

            VI. Домашнє завдання:

          Прочитати параграф  , відповісти на запитання.

          Творче завдання. Виконати досліди вдрукованому зошиті, зробити висновки.
          З художніх творів вибрати тексти про хімічні явища.   

         

            VIІ.  Рефлексія «Мій настрій зараз»

Чарівна скринька

 Що тобі на уроці сподобалось найбільше?

 Що ти запам’ятав найбільше?

 Хто з класу найкраще працював на уроці ?

 Хто з вашої команди найбільше тебе вразив?

 Яка гра тобі сподобалась?

 Вітаю! Ти отримав бонус   + 1 бал до оцінки за урок.

 Вітаю! Ти отримав бонус   + 1 бал до оцінки за урок.

 Вітаю! Ти отримав бонус   + 2  бал до оцінки за урок.

 Вітаю! Ти отримав бонус   + 2 бал до оцінки за урок.

 Тобі посміхнулась фортуна! Твій бонус +3 бали за урок.

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
16 листопада 2023
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку