Урок "ФІЗИЧНІ ТІЛА. МАТЕРІАЛИ. РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ РЕЧОВИН"

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань та вмінь, що містить матеріали українознавчого змісту. Цікаво представити данний урок допоможе мультимедіа та роздатковий матеріал .

Перегляд файлу

Тема 1. ПОЧАТКОВІ ХІМІЧНІ ПОНЯТТЯ

Урок 5. ФІЗИЧНІ ТІЛА. МАТЕРІАЛИ. РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ РЕЧОВИН

Мета : - навчити розрізняти поняття «речовина», «матеріал», «тіло», описувати речовину за її фізичними властивостями;                                            -  розвивати логіко-смислове мислення учнів, пам'ять, а також уміння самостійно працювати на уроці;                                                                               - виховувати  любов до рідного краю та України в цілому, використовуючи народознавчі елементи, як джерело для виховання моральних цінностей, культурної розумової праці, комунікативних якостей особистості.                            Тип уроку: засвоєння нових знань.                                                                    Обладнання: роздатковий матеріал, кошик, мультимедійна установка. кухонна сіль.                                                                                                                                  Базові поняття й терміни уроку: тіло, матеріал, речовина, агрегатний стан, фізичні властивості.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

      Слова вчителя:     Із глибини віків людське слово таїло в собі щось магічне. Вчені стверджують, що настрій людини залежить від повсякденного вітання. «Вітаю!», «Доброго ранку!» - ці слова, сказані вранці спокійним, лагідним голосом, є чарівними. Вимовлені мною та вами, вони створять настрій, успіх у роботі  на уроці. Пам'ятаймо це! Привітаймося!

      ІІ. ЕЛЕМЕНТ ТРЕНІНГУ

Оголошення теми уроку, діти записують тему у зошити та міркують над очікуваними результатами .

      Слова  вчителя:  Колись у кожній хаті на рушниках, скатерках. сорочках квітли багряні маки, співуча калина, дубове листя. Дуб був священним деревом слов'ян. Символом сили , мужності, волі. А червона калинонька уособлювала молодість, життя, красу.  Тож прикрасьте і наш клас!

( Хлопці чіпляють дубове листя на дерево, а дівчата ягоди калини, проголошуючи свої сподівання від уроку)

          ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

     Дуже давнім промислом в Україні є плетіння лози. Лозу можна гнути, переплітати. Вона не ламається. З лози  плетуть колиски, меблі, кошики. Лозоплетіння переживає новий розквіт. Тому маючи  сучасний кошик, складіть в нього все те, що вважаєте фізичним тілом!

Завдання

На дошці прикріплено: монети, скло, залізо, колиска, глечик, вода, сорочка,

повітря, молоко, рушник, піч, бурштин, намисто, сокира, деревина.

Діти обирають і кладуть до кошика лише фізичні тіла!

Фронтальне опитування:

  1. Що ви вважаєте фізичними тілами?
  2. Які характеристики можуть мати тіла?
  3. Наведіть приклади із кошика.

    Отже, Тіло — це певна сутність, яку можна розглядати як єдине ціле й характеризувати певними фізичними величинами.

ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА

     Те , з чого виготовлено фізичні тіла( вироби), називають матеріалом.

Матеріа́л  речовина, або суміш речовин, первинний предмет праці, який використовують для виготовлення виробу.

    У скіфських похованнях (VI-IV ст. до н.е.) було виявлено бронзові, срібні та золоті вироби.

Завдання

Послухайте інформацію про монету «Трипілля» та «Скіфське золото» та вкажіть  із яких матеріалів їх виготовлено.

 

Слова вчителя: Трипі́лля — пам'ятна біметалева монета номіналом 20 гривень зі срібла і золота, випущена Національним банком України, присвячена одній із найяскравіших землеробсько-скотарських культур епохи енеоліту (IVIII тис. до н.е.) – трипільській, пам`ятки якої є важливим джерелом для вивчення історії стародавньої Європи. Назва походить від дослідженого наприкінці XIX ст. однойменного поселення на Київщині.

Скі́фське зо́лото  золота пам'ятна монета номіналом 2 гривні, випущена Національним банком України, присвячена надзвичайно важливому етапу в історії розвитку ювелірного мистецтва на території України — скіфському періоду (VIIIII століття до н. е.). Це самобутньє ювелірне мистецтво знайшло відображення в образах тварин, які прикрашали військове спорядження, предмети культу, одяг тощо.

Учні відповідають на питання.

Дійсно, ще у стародавній Скіфії (сучасна Запорізька область), археологи знайшли визначний центр металургії та металообробки. А який металургійний центр знаходиться біля нашого міста Апостолове?

Вірно. Один з найбільших у світі центрів видобутку залізної руди знаходиться у м. Кривий Ріг.

Хвилинка « А чи знаєте ви, що»

Інформація від учнів

Учінь 1. Запорізькі козаки у бою з ворогом у 1516 р. застосували дивовижний винахід – шестиступінчасті  порохові берестові  ракети, що падаючи вибухали, летіли далі, знову падаючи вибухали, і так шість разів.

З якого матеріалу виготовляли ракети?

Учень 2. Українське козацтво у розвитку військової справи не відставало від інших європейських країн і мало досконалу на той час холодну та вогнепальну зброю. Серед холодної зброї у козаків панівне місце посідала шабля. Головною деталлю шаблі є сталева штаба, що складається з леза (бойової частини), званого також залізком, та хвоста, на який у той чи інший спосіб монтується  дерев'яний держак.

Назвіть матеріали для виготовлення козацької шаблі?

 

Питання від вчителя:

Чому в морі вода солона? ( діти вимовляють свої припущення)

Українська легенда

Багато років тому назад жили два брати. Один бідний, а другий багатий. Померли їхні батько й мати. Тоді менший брат став жити іще гірше.

Старший брат забрав собі всю батьківську спадщину. А меншому не лишилось нічого. Жив він із дружиною у великих злиднях.

Якось у молодшого брата нічого стало й їсти, і вирішив він піти до старшого, щоб той надав йому допомогу. Та старший брат відмовився. Тоді менший пішов ловити рибу, щоб зварити юшку, а риба того дня не ловилась.

Йде він додому з порожніми руками, похнюпивши голову. І раптом бачить — на дорозі лежать жорна. Підняв він ті жорна і поніс додому. А вдома жінка питає:

— Чи добрий був улов? Чи багато риби приніс?

— Ні, жінко, нема риби. Ось приніс тобі жорна.

Поклав він жорна долу та з серцем і штовхнув їх ногою. А жорна раптом закрутилися і почали молоти.

Дивляться, а з-під жорен сіль сиплеться. Мололи вони все швидше і швидше, солі ставало більше і більше. Зраділи чоловік з жінкою.

Потім менший брат став думати, куди подіти сіль і як йому зупинити жорна. Нарешті додумався — перекинув їх, і вони зупинилися.

Після цього жили вони добре. Мололи сіль і продавали, що давало їм змогу жити в достатку.

Старший брат дізнався про це, прийшов до меншого та й каже:

— Позич мені, брате, жорна.

Дуже не хотілося молодшому братові давати жорна старшому братові, але віддав. Старший брат приніс додому жорна і штовхнув їх ногою. Жорна почали молоти. Та менший брат не встиг розповісти старшому, як вони зупиняються. Жорна мололи, мололи сіль і намололи таку купу, що вона дійшла до стелі. Вже й стіни почали тріщати.

Злякався старший брат, що розвалиться хата, взяв і виштовхнув жорна з хати. Вони покотилися з гори прямо в море та й потонули. Отож і до цього часу на дні моря крутяться жорна та все мелють і мелють сіль.

Ось ,що думають з цього приводу пересічні українці.

Отже, сіль ( демонстрація)  – це речовина, властивості якої, може описати кожен з вас.

   Властивості речовин — це ознаки, за якими розрізняють речовини або встановлюють між ними подібність. Розрізняють фізичні й хімічні властивості речовин. До фізичних належать агрегатний стан,  запах, колір, смак, розчинність у воді,  температури кипіння та плавлення, густина, ковкість, пластичність, здатність проводити тепло та електричний струм.

Діти працюють із планом характеристики речовин.

      V. ЗАКРІПЛЕННЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

Завдання

 Назвіть кілька речовин, без яких людина не може обійтися?

Охарактеризуте ці речовини, заповнюючи таблицю. ( Робота в групах)

 

Речовина

Агрег. стан

Колір

Запах

Смак

Розчинність у воді

Чи проводить тепло та електр. струм

Кисень

 

 

 

 

 

 

Вода

 

 

 

 

 

 

Завдання

Дано речовини: крейда, спирт, кухонна сіль, повітря, залізо, цукор, сода, молоко, вуглекислий газ, мило. Об’єднайте їх у групи за властивостями:
а) тверді речовини;
б) рідини;
в) речовини, які мають запах;
г) речовини, розчинні у воді.

VІ. Рефлексія.Оцінювання.Д/З

Слова вчителя:  Молодці! А чи справдилися ваші очікування від уроку?

А я в свою чергу, за старою українською традицією, на прощання не лише задам вам домашнє завдання , а й

Побажаю, Вам,  миру і світлої долі,
Запалу, енергії, сили доволі.
Творчого вогнику, віри й наснаги,
Щедрості серця, людської поваги.
На довгих стежках Вашої ниви
Будьте завжди Ви здорові й щасливі!

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
23 вересня 2018
Переглядів
815
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку