Навчально-виховний комплекс:
середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей
м. Гайсин Вінницької області
Розробка уроку хімії у 8 класі
Підготувала вчитель хімії
НВК: СЗШ І-ІІІ ст.-ліцею
м. Гайсин
Сєрова Ніна Миколаївна
Тема. Фізичні властивості кислот. Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Лабораторний дослід №3. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
Ключові компетентності: спілкування українською мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях (проведення дослідів з речовинами з урахуванням їхніх фізичних та хімічних властивостей), екологічна грамотність і здорове життя.
Обладнання і матеріали: зразки кислот (розчини HCl, H2SO4); шматочки фольги, мультимедійне обладнання, зразки індикаторів, металів (залізо, мідь, магній); спиртівка; сухе пальне; двосторонні картки із формулами кислот.
Урок у формі гри-мандрівки.
Хід уроку.
І. Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності.
Запитання вчителя: «Чи зможете ви відгадати загадку? Відповідь підкаже вам тему сьогоднішнього уроку».
Загадка:
«Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,
Коли лимон чи яблуко береш до рота,
Від них всі речі треба берегти,
Така уже в цих речовин робота –
Руйнують, роз’їдають, посуд рвуть…
Скажи, як речовини ці зовуть?»
(Кислоти)
Вислухавши відповіді, вчитель повідомляє учням про те, що їх чекає цікава мандрівка до «Країни Кислот».
Оголошення теми уроку.
ІІ. Перевірка готовності до мандрівки.
Учитель пропонує запитання, у відповідь на які учні демонструють відповідну формулу.
Запитання:
Покажіть хімічну формулу кислоти:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учні обмінюються відомостями про оцтову, хлоридну, сульфатну, нітратну кислоти (на дошці записані формули HCl, H2SO4, НNO3). Учні роблять висновок про спільне у складі кислот – наявність атомів Гідрогену, у зошитах записують висновок про те, що подібний склад та будова молекул кислот обумовлюють їхні загальні властивості.
Учні мають переконатися, що більшість кислот кислі на смак (їм відомий кислий смак оцтової, лимонної, щавлевої кислот). Учитель нагадує, що в хімічному кабінеті нічого не можна куштувати, оскільки це суперечить правилам. Але так як цей урок незвичайний, то, як виняток, сьогодні учням дозволено єдиний раз відступити від цього правила і покуштувати безпечну кислоту – аскорбінову.
Учні пробують на смак шматочок аскорбінової кислоти, записують висновок про те, що більшість кислот мають кислий смак.
Учитель демонструє відеозапис досліду розчинення у воді концентрованої сульфатної кислоти (програмне забезпечення «Віртуальна лабораторія»).
Учні записують у зошитах висновок про те, що концентровану сульфатну кислоту потрібно наливати у воду, а не навпаки.
Вчитель формулює правило:
«В кислоту води не лити!!!
Ти не смієш це робити!!!
У воду кислоту вливаєш –
Про свою безпеку дбаєш!».
Учитель демонструє дослід «Зміна кольорів індикаторів у розчинах кислот».
Учні заповнюють таблицю (крім граф «Взаємодія з металами»):
Назва кислоти |
Хімічна формула |
Фізичні властивості |
Дія на індикатори |
Взаємодія з металами |
||||||
агрегатний стан (н.у.) |
колір |
запах |
лакмус |
метиловий оранжевий |
універсальний індикатор |
із залізом |
з магнієм |
з міддю |
||
Сульфатна кислота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Хлоридна кислота |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Лабораторний дослід №3 «Взаємодія хлоридної кислоти з металами». Інструктаж з правил безпеки життєдіяльності.
Учні виконують дослід згідно з інструктивною карткою та закінчують заповнювати таблицю. Записують відповідні рівняння хімічних реакцій.
Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2
Mg + H2SO4 = MgSO4 + H2
Cu + H2SO4 ≠
Fe + 2HCl = FeCl2 + H2
Mg + 2HCl = MgCl2 + H2
Cu + HCl ≠
Учитель підводить учнів до висновку, що не всі метали однаково реагують з кислотами. Це пов’язано з властивостями металів. М.М.Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших. Цей ряд називають рядом активності металів (ознайомлення учнів з рядом активності металів). У цьому ряду серед металів розміщений водень. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, та малоактивні, які не взаємодіють із розчинами кислот, водень не витісняють.
Учні обмінюються зошитами, оцінюють записи в таблицях (кожна правильна відповідь – 0,5 бала).
ІV. Обговорення результатів мандрівки.
V. Оцінювання роботи учнів на уроці вчителем.
VІ. Домашнє завдання.