12 квітня о 18:00Вебінар: Навчаємо дітей мистецтва розповідати історії за допомогою PowerPoint

Урок "Фізичні властивості кислот. Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Заходи безпеки під час роботи з кислотами." 8 клас.

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе учням сформувати знання про фізичні та хімічні властивості кислот, закріпити вміння складати хімічні рівняння, розвивати критичне мислення, інтерес до вивчення хімії.
Перегляд файлу

Навчально-виховний комплекс:
середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів-ліцей
м. Гайсин Вінницької області

 

Розробка уроку хімії у 8 класі

 

Підготувала вчитель хімії
НВК: СЗШ І-ІІІ ст.-ліцею
м. Гайсин
Сєрова Ніна Миколаївна

 

Тема. Фізичні властивості кислот. Хімічні властивості кислот: дія на індикатори, взаємодія з металами. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Лабораторний дослід №3. Взаємодія хлоридної кислоти з металами.

 

Ключові компетентності: спілкування українською мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях (проведення дослідів з речовинами з урахуванням їхніх фізичних та хімічних властивостей), екологічна грамотність і здорове життя.

 

Обладнання і матеріали: зразки кислот (розчини HCl, H2SO4); шматочки фольги, мультимедійне обладнання, зразки індикаторів, металів (залізо, мідь, магній); спиртівка; сухе пальне; двосторонні картки із формулами кислот.

 

Урок у формі гри-мандрівки.

 

Хід уроку.

 

І. Актуалізація опорних знань учнів і мотивація навчальної діяльності.

Запитання вчителя: «Чи зможете ви відгадати загадку? Відповідь підкаже вам тему сьогоднішнього уроку».

 

Загадка:

«Їх смак відразу ж розпізнаєш ти,

Коли лимон чи яблуко береш до рота,

Від них всі речі треба берегти,

Така уже в цих речовин робота –

Руйнують, роз’їдають, посуд рвуть…

Скажи, як речовини ці зовуть?»

(Кислоти)

 

Вислухавши відповіді, вчитель повідомляє учням про те, що їх чекає цікава мандрівка до «Країни Кислот».

Оголошення теми уроку.

ІІ. Перевірка готовності до мандрівки.

  1. Запитання учням:
  • Які кислоти вам відомі? Назвіть їхні хімічні формули.
  • Яка загальна формула кислот?
  • Яким є склад кислот?
  • Як визначити валентність кислотного залишку?
  • За якими ознаками класифікують кислоти?
  1. Робота з двосторонніми картками (на одній стороні картки записана хімічна формула HCl, на іншій – H2SO4).

Учитель пропонує запитання, у відповідь на які учні демонструють відповідну формулу.

Запитання:

Покажіть хімічну формулу кислоти:

  • оксигеновмісної;
  • одноосновної;
  • безоксигенової;
  • двоосновної;
  • кислотний залишок якої має валентність І;
  • кислотний залишок якої має валентність ІІ.
  1. Учитель коротко підводить підсумок перевірки готовності учнів до мандрівки та оголошує першу зупинку «Інформаційну».

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Зупинка «Інформаційна».

Учні обмінюються відомостями про оцтову, хлоридну, сульфатну, нітратну кислоти (на дошці записані формули HCl, H2SO4, НNO3). Учні роблять висновок про спільне у складі кислот – наявність атомів Гідрогену, у зошитах записують висновок про те, що подібний склад та будова молекул кислот обумовлюють їхні загальні властивості.

 

  1. Зупинка «Дегустаційна».

Учні мають переконатися, що більшість кислот кислі на смак (їм відомий кислий смак оцтової, лимонної, щавлевої кислот). Учитель нагадує, що в хімічному кабінеті нічого не можна куштувати, оскільки це суперечить правилам. Але так як цей урок незвичайний, то, як виняток, сьогодні учням дозволено єдиний раз відступити від цього правила і покуштувати безпечну кислоту – аскорбінову.

Учні пробують на смак шматочок аскорбінової кислоти, записують висновок про те, що більшість кислот мають кислий смак.

 

  1. Червоне світло світлофора (на дошці) попереджає про те, що наступна зупинка – «БЖД» (правила безпеки життєдіяльності).

Учитель демонструє відеозапис досліду розчинення у воді концентрованої сульфатної кислоти (програмне забезпечення «Віртуальна лабораторія»).

Учні записують у зошитах висновок про те, що концентровану сульфатну кислоту потрібно наливати у воду, а не навпаки.

Вчитель формулює правило:

«В кислоту води не лити!!!

Ти не смієш це робити!!!

У воду кислоту вливаєш –

Про свою безпеку дбаєш!».

 

  1. Зупинка «Індикаторна».

Учитель демонструє дослід «Зміна кольорів індикаторів у розчинах кислот».

Учні заповнюють таблицю (крім граф «Взаємодія з металами»):

Назва кислоти

Хімічна формула

Фізичні властивості

Дія на індикатори

Взаємодія з металами

агрегатний стан (н.у.)

колір

запах

лакмус

метиловий оранжевий

універсальний індикатор

із залізом

з магнієм

з міддю

Сульфатна

кислота

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хлоридна кислота

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Зупинка «Експериментальна».

Лабораторний дослід №3 «Взаємодія хлоридної кислоти з металами». Інструктаж з правил безпеки життєдіяльності.

Учні виконують дослід згідно з інструктивною карткою та закінчують заповнювати таблицю. Записують відповідні рівняння хімічних реакцій.

Fe + H2SO4 = FeSO4 + H2

Mg + H2SO4 = MgSO4 + H2

Cu + H2SO4

Fe + 2HCl = FeCl2 + H2

Mg + 2HCl = MgCl2 + H2­

Cu + HCl

Учитель підводить учнів до висновку, що не всі метали однаково реагують з кислотами. Це пов’язано з властивостями металів. М.М.Бекетов розташував метали відповідно до їх активності в ряд від найсильніших до найслабших. Цей ряд називають рядом активності металів (ознайомлення учнів з рядом активності металів). У цьому ряду серед металів розміщений водень. Він розділяє метали на активні, які витісняють водень із розчинів кислот, та малоактивні, які не взаємодіють із розчинами кислот, водень не витісняють.

 

  1. Зупинка «Взаємоперевірка».

Учні обмінюються зошитами, оцінюють записи в таблицях (кожна правильна відповідь – 0,5 бала).

ІV. Обговорення результатів мандрівки.

 

V. Оцінювання роботи учнів на уроці вчителем.

 

VІ. Домашнє завдання.

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
18 березня 2020
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку