Тема. Фізичні властивості основ
Мета: продовжити знайомити з основними класами складних неорганічних сполук, формувати знання учнів про основи, їх фізичні властивості; розвивати навички розв'язування розрахункових задач, пов'язаних з хімічними і фізичними властивостями неорганічних речовин.
Обладнання: таблиця розчинності, періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, зразки основ.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
Виконання завдання на картках
І варіант |
ІІ варіант |
Р2О3,Na2O, CaO, H2SO4, MgO, NO2,Al2O3 |
H2O, K2O, SO3, Li2O, KOH, BaO, ZnO, HNO3 |
1. Виберіть з переліку формул основні оксиди 2. Дайте їм назви 3. Напишіть рівняння реакції взаємодії цих оксидів з водою 4. Дайте назви продуктам реакції |
1. Виберіть з переліку формул основні оксиди 2. Дайте їм назви 3. Напишіть рівняння реакції взаємодії цих оксидів з водою 4. Дайте назви продуктам реакції |
Взаємоперевірка
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Визначення основних завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1. Склад основ та їх номенклатура. Визначити поняття основи та повторити їх номенклатуру шляхом опитування учнів. Якщо виникли труднощі, звернутися по допомогу до підручника чи інших джерел.
Примітка. Учні повинні самостійно заповнити прогалини в знаннях, знайти відповіді на запитання.
4.2. Фізичні властивості основ.
Учитель демонструє зразки основ, учні самостійно заповнюють таблицю в зошитах, виходячи з власних спостережень
Фізичні властивості |
Характеристика |
Колір |
|
Агрегатний стан |
|
Запах |
|
Відношення до води |
|
Милкість |
|
Електропровідність* |
|
*Підказка. Пригадайте, основам притаманний йонний тип хімічного зв'язку. Отже, у вузлах кристалічних граток лежать йони. Пригадаайте визначення поняття йон. І спробуйте визначити електропровідність основ.
Основи – милкі на дотик, використовуються під час виготовлення виючих засобів. Їдкі речовини. Якщо на шкіру потрапить луг, то яким засобом його можна нейтралізувати? (Змити великою кількістю проточної води, протери вражене місце слабким розчином лимонної кислоти).
Пригадайте, яке середовище в ротовій порожнині і у шлунку людини. Яке це має значення?
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Дайте визначення поняття «основи»?
2. На які групи поділяють основи?
3. Назвіть фізичні властивості основ.
4. Запропонуйте заходи безпеки під час використання основ.
VІ. Оцінюванн6я результатів роботи
VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати відповідний матеріал підручника, підготувати повідомлення «Використання основ в побуті»