8 клас Хімія
Тема: Кислоти, їх склад, назви, класифікація.
Мета: ознайомити учнів зі складом, формулами, назвами і класифікацією кислот; з’ясувати поширення їх у природі, застосування людиною; розвивати вміння складати формули кислот, називати їх, вказувати групи кислот за різними класифікаціями, визначати валентності кислотних залишків, розвивати вміння аналізувати, систематизувати, робити висновки, виховувати інтерес до предмету.
Обладнання: презентація «Кислоти», ПСХЕ, картки з завданнями, таблиця кросворду, маркер.
Тип уроку: комбінований урок.
Форми і методи роботи: інтерактивні «мозковий штурм», «асоціативний кущ», хімічний диктант з взаємоперевіркою, тести на співставлення, вибіркові, ігрова форма – розгадування кросворду, складання конспекту у вигляді схем, випереджаюче завдання творчого рівня з опрацюванням додаткової літератури.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація чуттєвого досвіду й опорних знань учнів
Фронтальна бесіда
1. Що вивчає хімія?
2. На які дві групи поділяють речовини?
3. Чим відрізняються за складом прості та складні речовини?
4. З якими класами складних речовин ви вже знайомі?
5. Що називають оксидами, на які групи вони поділяються?
6. Чим відрізняються між собою основні й кислотні оксиди?
7. Що називають основами, на які групи вони поділяються?
Хімічний диктант з взаємоперевіркою:
10) Фосфор оксид
8. Які речовини утворюються внаслідок взаємодії: основних оксидів з водою? кислотних оксидів з водою?
Допишіть рівняння, визначте, які речовини утворюються в результаті:
Na2O+ H2O=
CaO + H2O =
CO2 + H2O =
SO3+ H2O =
II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
(повідомлення теми зашифроване на слайді презентації)
Тема. Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Завдання:
1. Вивчити склад, назви і класифікацію кислот.
2. Навчитися визначати валентність кислотного залишку і на основі цього класифікувати кислоти.
3. Розглянути поширення кислот у природі та значення для життєдіяльності організмів.
IIІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Вправа «Асоціативний кущ» (посередині класної дошки записано слово КИСЛОТА, учні навколо нанизують слова, які викликають асоціації з цим словом).
2. Випереджаюче завдання – доповідь учня:
«Поширеність кислот у природі» - демонстрація слайду презентації
IV. Сприйняття учнями нового навчального матеріалу
(Учительська презентація «Кислоти», робота учнів з підручником, складання конспекту)
1) Визначення – дають учні, аналізуючи формули кислот – схема на слайді;
2) Назви та формули найважливіших кислот (таблиця 8 с. 146, 147) – схема на таблиці; визначення валентності кислотних залишків;
3) Класифікація кислот за основністю – схема на слайді;
4) Класифікація кислот за вмістом Оксигену – схема на слайді.
5) Використання кислот Випереджаюче завдання – доповідь учня:
«Використання кислот» - демонстрація слайду презентації
V. Вторинне сприйняття та осмислення нового матеріалу
Фронтальна бесіда
1. Які речовини відносять до кислот?
2. Що означає вираз «основність кислоти»?
3. На які групи поділяють кислоти за вмістом Оксигену в їх складі?
4. Як визначити валентність кислотних залишків в кислотах?
Робота з картками і завдання на слайдах
1. Знайди пару:
1. H2SiО3
2. HCl
3. H2 SО4
4. H3РО4
5. HNO3
А. Сульфатна
Б. Нітратна
В. Силікатна
Г. Хлоридна
Д. Ортофосфатна
2. Знайдіть зайву формулу
А. HBr , HCl , H2CО3
Б. H2S, H2CО3 , H2 SО4
В. H2SiО3 , H2SО3 , H3РО4
3. З нижченаведеного переліку формул речовин виписати формули кислот, назвати їх і прокласифікувати.
NH3, H2CO3, CH4, H2O, HF, H2O2, H2SO4, CaH2, HNO3, NaOH,
Ba(OH)2, H3PO4, Na2O.
4. Розв’яжіть задачу: Обчисліть, яка маса сульфатної кислоти утворюється в результаті взаємодії сульфур (VІ) оксиду масою 8 г з водою.
5. Розгадування кросворду:
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
VI. Домашнє завдання
Опрацювати § 28 с.146,147; §34 – вивчити формули і назви кислот (таблиця 8 – перші дві колонки); творче завдання – знайти з додаткових джерел Правила безпеки при роботі з кислотами.
VIІ. Підсумки уроку
Фронтальна бесіда за питаннями теми, оцінювання учнів.
Картки з завданнями з теми «Кислоти» 8 клас
1. Знайди пару:
1. H2SiО3
2. HCl
3. H2 SО4
4. H3РО4
5. HNO3
А. Сульфатна
Б. Нітратна
В. Силікатна
Г. Хлоридна
Д. Ортофосфатна
2. Знайдіть зайву формулу
А. HBr , HCl , H2CО3
Б. H2S, H2CО3 , H2 SО4
В. H2SiО3 , H2SО3 , H3РО4
3. З нижченаведеного переліку формул речовин виписати формули кислот, назвати їх і про класифікувати:
NH3, H2CO3, CH4, H2O, HF, H2O2, H2SO4, CaH2, HNO3, NaOH.
Ba(OH)2, H3PO4, Na2O.
4. Розв’яжіть задачу: Обчисліть, яка маса сульфатної кислоти утворюється в результаті взаємодії сульфур (VІ) оксиду масою 8 г з водою.
Картки з завданнями з теми «Кислоти» 8 клас
1. Знайди пару:
1. H2SiО3
2. HCl
3. H2 SО4
4. H3РО4
5. HNO3
А. Сульфатна
Б. Нітратна
В. Силікатна
Г. Хлоридна
Д. Ортофосфатна
2. Знайдіть зайву формулу
А. HBr , HCl , H2CО3
Б. H2S, H2CО3 , H2 SО4
В. H2SiО3 , H2SО3 , H3РО4
3. З нижченаведеного переліку формул речовин виписати формули кислот, назвати їх і про класифікувати:
NH3, H2CO3, CH4, H2O, HF, H2O2, H2SO4, CaH2, HNO3, NaOH.
Ba(OH)2, H3PO4, Na2O.
4. Розв’яжіть задачу: Обчисліть, яка маса сульфатної кислоти утворюється в результаті взаємодії сульфур (VІ) оксиду масою 8 г з водою.