Урок фізики у 7 класі. Густина речовини.

Про матеріал
Мета уроку: дати поняття густини речовини; сформувати вміння її обчислювати; переконати учнів у тому, що густина є величиною, за якою можна розрізняти речовини; показати роль фізичного експерименту у введенні нових понять;
Перегляд файлу

Тема уроку. Густина речовини.

 

Мета уроку: дати поняття густини речовини; сформувати вміння її обчислювати;  переконати учнів у тому, що густина є величиною, за якою можна розрізняти

речовини; показати роль фізичного експерименту у введенні нових понять;

                                                                                                                     

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Унаочнення: важільні терези, мензурка, набір тіл однакових і різних об'ємів, кубік об'ємом 1 см³, прямокутний паралелепіпед.

                                                                                                                        

Хід уроку I. Вступне слово вчителя.

Ми вже навчилися визначати масу і об'єм тіла. Кожен з вас неодноразово спостерігав, що якщо взяти два тіла різного об'єму то тіло більшого об'єму буде мати більшу масу( демонстрування). Але буває і так що тіло більше об'єму має меншу масу а меншого об'єму більшу масу( демонстрування). Чому  так? (можна вислухати думки учнів). Проблема: як можна порівняти речовини ? Коли можна твердити що тіла виготовлені з однієї речовини?

(Учні висловлюють свої думки і в кінці приходять до висновку, що тіла будуть виготовлені з однієї речовини,  якщо при однакових об'ємах вони будуть мати одинакові маси).

За якою ознакою можна твердити, що дане тіло з алюмінію, інше, наприклад, з свинцю чи сталі? ( створення проблемної ситуації). Правильну і повну відповідь на це питання ви отримаєте на сьогоднішньому уроці. 

II.               Оголошення теми і мети уроку.

III.           Експериментальна робота: учні по групах визначають масу і об'єм тіл виготовлених з однієї речовини і різних речовин та знаходять масу одиниці об'єму. Перш ніж приступити до фронтального експерименту, учні повторюють правила користування важільними терезами і спосіб визначення об'єму тіла за допомогою мензурки. 

За результатами експериментальної роботи учнів учитель на дошці заповнює таблицю.

 

 

тіло

маса тіла

(г)

обєм тіла (см³)

маса одиниці обєму (маса 1 см³)

Тіла з однієї речовини

1

22

18

1,2

2

16,1

14

1,15image 1,2

Іншої речовини

3

62

16

3,8

 

Коли можна говорити що тіла виготовлені з однієї речовини?

Висновок роблять учні.

IV.            Вивчення нового матеріалу.

1.     Фізична величина, що чисельно дорівнює масі одиниці об'єму називається густиною речовини.

2.     Як визначити густину речовини? ( масу одиниці об'єму) Учні:

 image 

3.     Густина позначається 𝜌

image 

4.     Визначення густини речовини, як фізичної величини.

5.     Як визначити із формули першої масу тіла коли відомі густина і об'єм, а також об'єм за відомою масою і густиною?

Учні:                                            𝑚 = 𝜌 ∗ 𝑉              image        

6.     Одиниці вимірювання густини:

image 

 

7.     Робота з підручником 

 Розгляньте таблицю 249

1)       Яка густина бетону. Що це означає?

2)       Котре із твердих тіл має найбільшу густину?

3)       Порівняйте густину води і льоду. Який висновок звідси можна зробити? 4) Яку масу має 1 см³ золота (7,8)

        V.       1. Задача 1. Уявіть собі, що ви геологи і побачили якусь незвичайну речовину.

Зовнішні ознаки вам не підказують, що це за речовина. Як бути? 

2.   Наступне питання до майбутніх авіаторів.

     По таблиці густини знайдіть речовину, яка використовується в 

будові самольотів.  Давайте подумаємо, якою повинна бути ця речовина? (легкою, міцною, не повинна ржавіти, малої густини). Яка речовина задовольняє ці умови?

(алюміній)

Ці умови краще всього задовольняє дюралюміній - сплав алюмінію,  який містить 83 частини алюмінію, 5 частин міді, одну частину марганцю і одну частину магнію. 

3.   Гра “Так чи ні”. (якщо ні, то чому?)

1)         Маса - це міра інертності

2)         Основна одиниця маси 1 г

3)         Еталон кілограма знаходиться поблизу міста Лондон Англії

4)         1 т = 100 кг

5)         Маса тіла вимірюється за допомогою важільних терез

6)         Об'єм рідини можна виміряти літровою банкою

7)         1 л = 1 дм³ = 1000 см³

8)         Густина речовини - це маса одиниці об'єму

9)         Із рідин Найбільшу густину має вода. (ртуть)

10)    1 см³, алюмінію має масу 2,7 г

11)    Одна і та ж речовина в різних агрегатних станах має однакову густину 12)  Щоб визначити масу тіла треба густину поділити на об'єм Задача (учень розв'язує біля дошки)

Марійка визначила масу і навіть виміряла об'єм свого тіла А от як визначити його середню густину не знає допоможіть їй будь ласка маса - 40 кг, а об'єм - 0,038 м³. 

 

Дано:                                                     Розв'язання:

imageimagem = 40кг               image           image   

V  = 0,038 м³ 𝜌 =?

 

Відповідь: image 

 

Розв'язування біля дошки експериментальних задач на визначення густини прямокутного паралелепіпеда (два учні)

 

4. Наступне завдання майбутнім водіям.

У вашому розпорядженні є трьохтонний автомобіль. Скільки сухих дубових дощок розміром 5х0,4х0,06 м ви зможете перевести на цьому автомобілі? 

 

VI.            Підсумок уроку (роблять учні

 

VII.        Домашнє завдання 

 

 

                                 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
14 березня
Переглядів
214
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку