Тема уроку. Густина речовини.
Мета уроку: дати поняття густини речовини; сформувати вміння її обчислювати; переконати учнів у тому, що густина є величиною, за якою можна розрізняти
речовини; показати роль фізичного експерименту у введенні нових понять;
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Унаочнення: важільні терези, мензурка, набір тіл однакових і різних об'ємів, кубік об'ємом 1 см³, прямокутний паралелепіпед.
Хід уроку I. Вступне слово вчителя.
Ми вже навчилися визначати масу і об'єм тіла. Кожен з вас неодноразово спостерігав, що якщо взяти два тіла різного об'єму то тіло більшого об'єму буде мати більшу масу( демонстрування). Але буває і так що тіло більше об'єму має меншу масу а меншого об'єму більшу масу( демонстрування). Чому так? (можна вислухати думки учнів). Проблема: як можна порівняти речовини ? Коли можна твердити що тіла виготовлені з однієї речовини?
(Учні висловлюють свої думки і в кінці приходять до висновку, що тіла будуть виготовлені з однієї речовини, якщо при однакових об'ємах вони будуть мати одинакові маси).
За якою ознакою можна твердити, що дане тіло з алюмінію, інше, наприклад, з свинцю чи сталі? ( створення проблемної ситуації). Правильну і повну відповідь на це питання ви отримаєте на сьогоднішньому уроці.
II. Оголошення теми і мети уроку.
III. Експериментальна робота: учні по групах визначають масу і об'єм тіл виготовлених з однієї речовини і різних речовин та знаходять масу одиниці об'єму. Перш ніж приступити до фронтального експерименту, учні повторюють правила користування важільними терезами і спосіб визначення об'єму тіла за допомогою мензурки.
За результатами експериментальної роботи учнів учитель на дошці заповнює таблицю.
|
тіло |
маса тіла (г) |
обєм тіла (см³) |
маса одиниці обєму (маса 1 см³) |
Тіла з однієї речовини |
1 |
22 |
18 |
1,2 |
2 |
16,1 |
14 |
1,15 1,2 |
|
Іншої речовини |
3 |
62 |
16 |
3,8 |
Коли можна говорити що тіла виготовлені з однієї речовини?
Висновок роблять учні.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Фізична величина, що чисельно дорівнює масі одиниці об'єму називається густиною речовини.
2. Як визначити густину речовини? ( масу одиниці об'єму) Учні:
3. Густина позначається 𝜌
4. Визначення густини речовини, як фізичної величини.
5. Як визначити із формули першої масу тіла коли відомі густина і об'єм, а також об'єм за відомою масою і густиною?
Учні: 𝑚 = 𝜌 ∗ 𝑉
6. Одиниці вимірювання густини:
7. Робота з підручником
Розгляньте таблицю 249
1) Яка густина бетону. Що це означає?
2) Котре із твердих тіл має найбільшу густину?
3) Порівняйте густину води і льоду. Який висновок звідси можна зробити? 4) Яку масу має 1 см³ золота (7,8)
V. 1. Задача 1. Уявіть собі, що ви геологи і побачили якусь незвичайну речовину.
Зовнішні ознаки вам не підказують, що це за речовина. Як бути?
2. Наступне питання до майбутніх авіаторів.
По таблиці густини знайдіть речовину, яка використовується в
будові самольотів. Давайте подумаємо, якою повинна бути ця речовина? (легкою, міцною, не повинна ржавіти, малої густини). Яка речовина задовольняє ці умови?
(алюміній)
Ці умови краще всього задовольняє дюралюміній - сплав алюмінію, який містить 83 частини алюмінію, 5 частин міді, одну частину марганцю і одну частину магнію.
3. Гра “Так чи ні”. (якщо ні, то чому?)
1) Маса - це міра інертності
2) Основна одиниця маси 1 г
3) Еталон кілограма знаходиться поблизу міста Лондон Англії
4) 1 т = 100 кг
5) Маса тіла вимірюється за допомогою важільних терез
6) Об'єм рідини можна виміряти літровою банкою
7) 1 л = 1 дм³ = 1000 см³
8) Густина речовини - це маса одиниці об'єму
9) Із рідин Найбільшу густину має вода. (ртуть)
10) 1 см³, алюмінію має масу 2,7 г
11) Одна і та ж речовина в різних агрегатних станах має однакову густину 12) Щоб визначити масу тіла треба густину поділити на об'єм Задача (учень розв'язує біля дошки)
Марійка визначила масу і навіть виміряла об'єм свого тіла А от як визначити його середню густину не знає допоможіть їй будь ласка маса - 40 кг, а об'єм - 0,038 м³.
Дано: Розв'язання:
m = 40кг
V = 0,038 м³ 𝜌 =?
Відповідь:
Розв'язування біля дошки експериментальних задач на визначення густини прямокутного паралелепіпеда (два учні)
4. Наступне завдання майбутнім водіям.
У вашому розпорядженні є трьохтонний автомобіль. Скільки сухих дубових дощок розміром 5х0,4х0,06 м ви зможете перевести на цьому автомобілі?
VI. Підсумок уроку (роблять учні)
VII. Домашнє завдання