Тема: Світло як електромагнітна хвиля.
Мета:
Обладнання: УПА, дифракційні пластинки, лазерні диски, папір з прорізами, скляні тригранні призми „флінт” і „крон”, мензурки із водою, із мильним розчином, із гасовою плівкою, дротяні кільця, поляроїди, комп’ютер із записом дифракційної та інтерференційної картин.
План
І. Оргмомент, ознайомлення з планом роботи на уроці та мотивація навчальної діяльності
ІІ. Робота в групах
ІІІ. Систематизація та узагальнення знань, набутих під час самостійної роботи в групах
ІV. Перевірка засвоєння набутих знань
Гете.
Зміст та методи роботи.
І. Оргмомент, ознайомлення з планом роботи на уроці
та мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Шановні одиннадцятикласники! На попередньому занятті ви завершили розгляд тем, в яких йшлося про електромагнітні хвилі, їх швидкість та поширення, властивості, способи утворення та сприймання, використання в техніці, зокрема в засобах зв’язку та на телебаченні.
Якщо звернутися до якісної оцінки шкали електромагнітного випромінювання, то ви вже можете давати характеристику низькочастотному випромінюванню генераторів струму та радіовипромінюванню. Наступною ділянкою на цій шкалі є випромінювання з довжиною хвилі від 7,6×10-7м до 3,8×10-7м ( 760 нм - 380 нм) або в частотному діапазоні 4,0× 1014Гц – 8,0*1014Гц. .
Електромагнітні хвилі саме такої довжини сприймаються органами зору людини. Наше око належить до самих чутливих апаратів, яке здатне реагувати на електромагнітне випромінювання потужністю 10-17 Вт. А хто з вас пам’ятає, як ми у 8-му класі називали таке електромагнітне випромінювання? (вчитель дає можливість відповісти учням, що таке випромінювання – це світло)
Саме тому наступною підтемою у вивченні фізики 11-го класу є вивчення світла. І розпочати вивчення циклу уроків я хочу з оглядової теми „Світло, як електромагнітна хвиля”. Що ми маємо з вами зробити сьогодні на уроці? Основне завдання нашого уроку – переконатись, що світло – це електромагнітна хвиля. В чому ж ми повинні будемо впевнитись? Давайте пригадаємо загальні властивості хвиль. Основна властивість хвиль – (просить учнів відповісти) – перенесення енергії без перенесення речовини. Хвилі можуть накладатися ( учні нагадують, пригадуючи механічні хвилі, що це явище інтерференції), огинати перешкоди ( учні уточнюють, що це дифракція). Отже, наше завдання полягає в тому, щоб проспостерігати явища, які доводять хвильову природу світла, дати їм означення та вияснити умови спостереження і описати спостережувані картини.
Подивіться уважно на обладнання на партах. Що ви бачите? Запишіть на листочках протягом хвилини слова, які виражають явища і прилади, які ви спостерігаєте.
(через хвилину вчитель просить учнів зачитати слова, які вони записали і ділить по асоціативним словам учнів на 5-6 груп)
ІІ. Робота в групах
(стратегія непрямого та взаємодіючого навчання). – 25 хв
Учням по групам даються листки із завданнями, які вони виконують протягом 5 хв., а потім обмінюються завданнями методом каруселі.
І група.
Обладнання: Мензурка з водою і скляною паличкою, зеркало, лінзи, скляні призми, тригранні призми „крон” та „флінт”.
Завдання: Проспостерігайте зображення предметів у дзеркалі, у лінзі, вид скляної палички, наполовину зануреної у воду, вид джерела світла крізь тригранну призму, розгляньте крізь неї оточуючі вас предмети.
Які явища ви спостерігали? Які закономірності помітили? Що ви можете розповісти про спостережувані явища?
Теоретичний матеріал. На межі розподілу двох середовищ світлові хвилі
Історична довідка: закон заломлення відкрив голландський математик Віллеброрд Снелліус (1580-1626р), але не опублікував його. Вперше публікація закону заломлення з обґрунтуванням зроблена Рене Декартом в книзі „Діоптрика” у 1637р. Питаннями про фізичну природу білого кольору та кольорів займалися Леонардо Да Вінчі, Гук, Ломоносов, Ейлер і Ньютон. Але саме Ісаак Ньютон, купивши у 1665 році призму, довільно виділив сім кольорів, вперше ґрунтовно вивчивши та описавши явище розкладання білого світла в спектр – явище дисперсії.
ІІ група.
Обладнання: склянки з водою і тонкою плівкою гасу; склянки з мильним розчином та дротяною рамкою, кільця Ньютона.
Завдання:
Які явища ви спостерігали? Які закономірності помітили? Що ви можете розповісти про спостережувані явища?
Теоретичний матеріал. Світлові хвилі називаються когерентними, якщо вони мають однакову частоту (довжину хвилі) і якщо різниця фаз таких хвиль з часом не змінюється або рівна нулю. Інтерференція – це накладання (додавання) двох когерентних хвиль, в результаті чого утворюється сталий в часі просторовий перерозподіл енергії коливань, який спостерігається у вигляді інтерференційної картини. Інтерференційна картина – це чергування максимумів (посилення енергії коливань) та мінімумів (послаблення енергії коливань). Вона спостерігається лише тоді, коли:
Історична довідка: інтерференційні картини спостерігали І.Ньютон, Т.Юнг, О.Френель, Ломоносов, Р.Гук., Гюйгенс та інші. Але описав це явище кількісними формулами на основі уявлень про хвильову природу світла, що є цьому причиною, лише Френель.
ІІІ група.
Обладнання: клаптики паперу зі щілиною, кусочки лазерного диска, дифракційні гратки, клаптики паперу із отвором.
Завдання:
Які явища ви спостерігали? Які закономірності помітили? Що ви можете розповісти про спостережувані явища?
Теоретичний матеріал. Дифракція – це явище огинаннями хвилями перешкод або відхилення від прямолінійного напрямку поширення. За умови, коли розміри перешкод порівнянні з довжиною хвилі і набагато менші за відстані, які долає хвиля, то на екрані спостерігають дифракційну картину перерозподілу світлової енергії.
Прилад, що являє собою скляну пластинку із нанесеними на неї з частотою 100,200....1000 непрозорими штрихами, називається дифракційною решіткою (граткою).
Історична довідка: явище дифракції вивчали І.Ньютон, Ейлер, Гук, Гюйгенс, Френель. Але перша ґрунтовна праця – мемуари по дифракції, яка пояснювала явище огинання світловими хвилями перешкод, була зроблена у 1815р Огюстенем Жаном Френелем. 20 квітня 1818 року Френель завершує другу працю „Записка про теорію дифракції”.
ІV група.
Обладнання: поляроїди, точкове джерело світла, збиральна лінза, екран.
Теоретичний матеріал: природне світло – це електромагнітні хвилі, в яких вектори напруженості електричного поля Е та магнітної індукції В коливаються в усіх можливих напрямках орієнтації. Світло, в якого електричні коливання ( а отже і взаємно перпендикулярні їм магнітні) здійснюються лише в одній площині називається поляризованим. Явище виділення із природного світла поляризованих променів називається поляризацією.
Завдання:
Історична довідка: ідею полярності світлових частинок зробив Ісаак Ньютон, але явище поляризації світла було відкрите і описане у 1808 р. французьким військовим інженером Етьєном – Луї Малюсом.
ІІІ Систематизація та узагальнення знань, набутих
під час самостійної роботи в групах.
Вчитель 1) демонструє явище заломлення світла за допомогою приладу для демонстрації цих явищ. Задає питання класу:
Що за явище ви спостерігаєте? Які причини виникнення цього явища? В чому воно полягає? Що є наслідком?
Далі вчитель узагальнює: На сьогоднішньому уроці ми переконались, що світло – це електромагнітна хвиля, адже світлові хвилі накладаються – інтерферують, огинають перешкоди – дифрагують, в залежності від довжини(частоти) світла по-різному заломлюються, поляризуються. Всі ці явища доводять хвильову природу світла. На наступних уроках ми більш глибоко вникнемо в суть і природу спостережуваних явищ. А поки що давайте перевіримо на якісних запитаннях, наскільки гарно ми сьогодні познайомились із світлом – електромагнітною хвилею та явищами, які доводять його хвильову природу.
Отже, невеличкий фізичний диктант. На листочках ви читаєте запитання, вибираєте правильну відповідь і у графі питання виділяєте варіант правильної відповіді.
ІV . Перевірка засвоєння набутих знань.
Учням роздаються тексти диктантів . За п’ять хвилин вони повинні вибрати правильні відповіді, потім, помінявшись із сусідом листочками, проводять самоперевірку робіт, вчитель виставляє оцінки.(див. додаток з текстами диктантів)
V . Підведення підсумків. Домашнє завдання.
Вчитель: ми з вами сьогодні гарно попрацювали, тому зазначимо оцінки: (учні записують в бланках свої оцінки, вчитель добавляє бал або два за активну роботу в групах).
На сьогоднішньому уроці ви пересвідчились у хвильових властивостях світла. Але якщо світло - це хвиля, то яка ж його швидкість поширення. Якими методами вперше було виміряно швидкість світла? Саме над цими проблемними питаннями ви попрацюєте дома, опрацьовуючи конспективно § 24 „Світло як електромагнітна хвиля. Швидкість світла”. Бажаючі можуть підготувати доповіді по історичним дослідам з визначення швидкості світла. Для цього окрім доповіді на ватмані потрібно накреслити схему досліду по визначенню шуканої величини. (далі вчитель визначає трьох учнів ініціативної групи, які підготують доповіді на наступний урок) крім роботи над §24, всі повинні опрацювати конспект і пам’ятати означення явищ, які ми сьогодні на уроці розглянули. Всі ці явища на подальших уроках ми будемо вивчати більш ґрунтовно і описувати їх мовою математики, вчитись розв’язувати задачі з хвильової оптики.
Д/З: конспект, §24, доповіді.
Далі вчитель просить учнів продемонструвати один із розданих їм кольорових квадратиків:
Червоний колір – на уроці ви відчували дискомфорт, вам було незрозуміло;
Жовтий колір – вам було байдуже;
Синій колір – вам сподобалось, працювати було легко і комфортно.
Література:
ДОДАТОК (тексти диктантів).
І варіант.
1. |
Довжина хвилі зеленого світла становить кілька... а)..кілометрів б)...метрів в)...міліметрів г)...сотень нанометрів |
В |
2. |
Вузький пучок сонячного світла, який пройшов через трикутну призму, утворив на екрані райдужну смугу( спектр). Між якими ділянками спектра знаходиться зелена частина цієї смуги? а) між синьою та фіолетовою; б)між жовтою та блакитною; в)між жовтою та оранжевою; г)між оранжевою та червоною. |
Б |
3 |
Дифракцією світла називається а) ..зміна напрямку поширення світла при переході його з одного середовища до іншого; б) огинання світлом перешкод; в)...взаємне посилення чи послаблення двох когерентних хвиль; г) розкладання сонячного світла в спектр при проходженні його через трикутну призму. |
Б |
4 |
Сонячне світло вважається поляризованим, якщо а)... воно розкладається в спектр; б)...вектор напруженості електричного поля коливається в усіх можливих напрямках; в)... воно переходить з одного середовища до іншого; г)... вектор напруженості електричного поля коливається в одній площині. |
Г |
5 |
Спостерігачі – один на березі, а інший – аквалангіст, який плаває неглибоко під водою, на око визначають висоту Сонця над горизонтом. Для кого з них Сонце буде здаватися вище над горизонтом? а)для аквалангіста; б)для спостерігача на березі; в)для обох спостерігачів висота Сонця буде однакова; г) аквалангіст взагалі не буде бачити Сонця. |
А |
ІІ вар.
1. |
Частота хвилі видимого світла становить а) 6 МГц; б) 6 ГГц; в) 6×1011Гц; г) 6×1014Гц |
Г
|
2. |
При освітленні сонячним світлом бензинової плівки на поверхні води видно райдужні плями. Вони виникають внаслідок ... а)...дисперсії світла; б)...дифракції світла; в)...інтерференції світла; г)...поляризації свтіла. |
В |
3 |
Сонячне світло, що падає літнім ранком на поверхню озера... а)...цілком відбивається; б)...зазнає відбивання та заломлення; в)...не проходить у воду; г)...не змінює свого напрямку. |
Б |
4 |
При накладанні двох світлових хвиль з однаковою частотою та постійною різницею фаз спостерігається... а)...заломлення світла; б)....відбивання світла; в)...інтерференція світла; г)...дифракція світла. |
В |
5 |
При якому розмірі перешкод дифракція світла спостерігається найкраще? а) мікрометри; б) міліметри; в)дециметри; г)сантиметри. |
А |
І група.
Обладнання: Мензурка з водою і скляною паличкою, зеркало, лінзи, скляні призми, тригранні призми „крон” та „флінт”.
Завдання: Проспостерігайте зображення предметів у дзеркалі, у лінзі, вид скляної палички, наполовину зануреної у воду, вид джерела світла крізь тригранну призму, розгляньте крізь неї оточуючі вас предмети.
Які явища ви спостерігали? Які закономірності помітили? Що ви можете розповісти про спостережувані явища?
Теоретичний матеріал. На межі розподілу двох середовищ світлові хвилі
Історична довідка: закон заломлення відкрив голландський математик Віллеброрд Снелліус (1580-1626р), але не опублікував його. Вперше публікація закону заломлення з обґрунтуванням зроблена Рене Декартом в книзі „Діоптрика” у 1637р. Питаннями про фізичну природу білого кольору та кольорів займалися Леонардо Да Вінчі, Гук, Ломоносов, Ейлер і Ньютон. Але саме Ісаак Ньютон, купивши у 1665 році призму, довільно виділив сім кольорів, вперше ґрунтовно вивчивши та описавши явище розкладання білого світла в спектр – явище дисперсії.
ІІ група.
Обладнання: склянки з водою і тонкою плівкою гасу; склянки з мильним розчином та дротяною рамкою, кільця Ньютона.
Завдання:
Які явища ви спостерігали? Які закономірності помітили? Що ви можете розповісти про спостережувані явища?
Теоретичний матеріал. Світлові хвилі називаються когерентними, якщо вони мають однакову частоту (довжину хвилі) і якщо різниця фаз таких хвиль з часом не змінюється або рівна нулю. Інтерференція – це накладання (додавання) двох когерентних хвиль, в результаті чого утворюється сталий в часі просторовий перерозподіл енергії коливань, який спостерігається у вигляді інтерференційної картини. Інтерференційна картина – це чергування максимумів (посилення енергії коливань) та мінімумів (послаблення енергії коливань). Вона спостерігається лише тоді, коли:
Історична довідка: інтерференційні картини спостерігали І.Ньютон, Т.Юнг, О.Френель, Ломоносов, Р.Гук., Гюйгенс та інші. Але описав це явище кількісними формулами на основі уявлень про хвильову природу світла, що є цьому причиною, лише Френель.
ІІІ група.
Обладнання: клаптики паперу зі щілиною, кусочки лазерного диска, дифракційні гратки, клаптики паперу із отвором.
Завдання:
Які явища ви спостерігали? Які закономірності помітили? Що ви можете розповісти про спостережувані явища?
Дифракція – це явище огинаннями хвилями перешкод або відхилення від прямолінійного напрямку поширення. За умови, коли розміри перешкод порівнянні з довжиною хвилі і набагато менші за відстані, які долає хвиля, то на екрані спостерігають дифракційну картину перерозподілу світлової енергії.
Прилад, що являє собою скляну пластинку із нанесеними на неї з частотою 100,200....1000 непрозорими штрихами, називається дифракційною решіткою (граткою).
Історична довідка: явище дифракції вивчали І.Ньютон, Ейлер, Гук, Гюйгенс, Френель. Але перша ґрунтовна праця – мемуари по дифракції, яка пояснювала явище огинання світловими хвилями перешкод, була зроблена у 1815р Огюстенем Жаном Френелем. 20 квітня 1818 року Френель завершує другу працю „Записка про теорію дифракції”.
ІV група.
Обладнання: поляроїди, точкове джерело світла, збиральна лінза, екран.
Завдання:
спостерігайте зображення джерела світла через лінзу і обидва поляроїди на екрані ( площини поляризації перпендикулярні
Теоретичний матеріал: природне світло – це електромагнітні хвилі, в яких вектори напруженості електричного поля Е та магнітної індукції В коливаються в усіх можливих напрямках орієнтації. Світло, в якого електричні коливання ( а отже і взаємно перпендикулярні їм магнітні) здійснюються лише в одній площині називається поляризованим. Явище виділення із природного світла поляризованих променів називається поляризацією.
Історична довідка: ідею полярності світлових частинок зробив Ісаак Ньютон, але явище поляризації світла було відкрите і описане у 1808 р. французьким військовим інженером Етьєном – Луї Малюсом.
dsin = k
= k
= (2k + 1) /2
1