Урок "Фізико-географічна характеристика Чорного моря"

Про матеріал

Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки; розвивати пізнавальний інтерес, географічне мислення, вміння працювати з картою; виховувати інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; сприяти формуванню в учнів екологічного мислення.

Перегляд файлу

Дата:      Клас: 8-А, 8-Б     Географія

Урок №

Тема: Фізико-географічна характеристика Чорного моря

Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості  Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання  і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки; розвивати пізнавальний інтерес, географічне мислення, вміння працювати з картою; виховувати інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; сприяти формуванню в учнів екологічного мислення.

Обладнання: фізична карта України, географічні атласи, контурні карти, роздатковий матеріал, звукозапис «Шум моря», малюнок валізи, картки з завданнями для оцінювання навчальних досягнень учнів під час уроку, презентація, мультимедійна дошка, (картини моря і природи Чорного моря).

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма: урок – мандрівка

Структура уроку

Море – це вічний рух і любов, вічне життя

Жуль Верн

Якщо ви любите море – ви врятуєте його

Жак Ів Кусто

 

І. Організаційний етап

Учитель. І так, діти, розпочинаємо наш урок. А на уроці ми…

Уважні!

Розумні!

Організовані!

Кмітливі!

Звучить спокійна музика.

 (Звучить запис «Шум моря»)

Б’ються хвилі о берег величний,

Пізній слід залишають Землі

Чим ти маниш, притягуєш звично;

Бачить хочу тебе хоч у сні.

Бачать люди в тобі безконечність

Силу, ніжність, загадку земну.

Бачу я в тобі лише чарівність

І глибінь неозору, ясну.

ІІ. Етап підготовки учнів до активного засвоєння знань

– Уявіть, що людина ніколи не бачила море. Як ви їй поясните, що таке море?

- Отже, з вашою допомогою ми уявили море і яке  воно може бути , а тепер давайте пригадаємо складові Світового океану, частиною якого є море.

Бліцопитування.

  1.  Що таке море?

               (Море – це частина Світового  океану, відділена від нього суходолом.)

  1. Які бувають моря залежно від розташування відносно материка?

              (Окраїнні та внутрішні)

  1. Які моря називають внутрішніми?

(Моря, які вдаються далеко в суходіл і зєднуються з океанами протоками. Середземне, Чорне, Азовське)

  1. Які моря називають окраїнними?

(Моря, що розташовані на окраїнах материків. Берингове, Саргасове…)

  1. Що таке затока?

(Затока – це частина океану або моря, яка далеко врізається в суходіл, але вільно зєднується з океаном, або морем.)

  1. Що таке протока?

(Протока – це відносно неширокий водний простір, що зєднує два водних простора і розділяє суходіл. Найдовша протока – Мозамбікська, а найширша     протока Дрейка.)

 

ІV. Етап засвоєння нових знань

1.Оголошення теми і мети уроку

Вчитель . Україна – морська держава. Моря є складними  природними  системами. Водночас моря, що омивають береги України, є важливими складовими фізико–географічних умов від яких залежить ефективність господарського використання території. Протягом двох уроків ми будемо визначати природні особливості морів, води яких омивають територію України.   Отже тема нашого уроку: «Чорне море»  Мета уроку полягає у вивченні фізико – географічних особливостей  Чорного моря, стану природних ресурсів, проблеми їх використання  і охорони, визначенні наявних екологічних проблем, їх причин та наслідків

Щоб дійти до мети, треба, перш за все іти.  
Оноре де Бальзак

До моря ми можемо дістатися різними видами транспорту. Подумаємо, чим саме.

Думки учнів.

Робота в парах.

Завдання. Яку відстань вам необхідно подолати від міста Луцьк до найближчого чорноморського узбережжя (в км). Учні обчислюють відстань (____ км)

Учитель. Щоб дістатися від Луцька до Чорного моря, ми оберемо з вами автобус.

Робота в малих групах.

Щоб детальніше вивчити особливості ПК Чорного моря напередодні клас об’єднали в «експертні групи».

Отже, зручно розташовуємося і наш автобус «Чернишевського, 29 – берег ЧОРНОГО МОРЯ» вирушає в дорогу. (Звучить музика)

Ось ми з вами на узбережжі (слайд), тому розпочнемо нашу мандрівку.

Інформацію по кожному питанню записуємо у таблицю. Сьогодні на уроці ми вивчимо Чорне море, а на наступному - помандруємо до Азовського моря.

    Якими є географічне положення, геологічна будова та клімат  Чорного моря?

1 група - Географи -  картографи .

Міні – проект „ Візитка Чорного моря „

Чорне море – це внутрішнє море  басейну Атлантичного океану , протоками Босфор і Дарданелли  з’єднане з Середземним морем.

Чорне море омиває береги 6 країн. Площа моря – 422 тис. км.² Протяжність моря з зх. на сх. – 1167 км , з пн. - пд. – 624 км.

Довжина берегової лінії моря 4090 км , в межах України 1540 км.

Україна має великий вихід до морів і є великою морською державою. Не кожна країна може похвалитися такою рисою ГП. 

Вчитель. За допомогою карти атласу визначимо берегову лінію і покажемо на карті:

Характеристика берегової лінії ( затоки , протоки , острови , півострови , коси , лимани , річки.)

Вчитель. Оскільки ми вивчаємо Чорне море, дізнаймося, звідки пішла назва та яка геологічна будова

 

2   група -  Геологи

Випереджальне завдання учнів

Учениця повідомляє про гіпотези походження назви моря.

Є така захоплююча наука - топоніміка, яка вивчає походження географічних назв (топонімів). Згідно з даними цієї науки, існує щонайменше дві основні версії походження назви Чорного моря.

  Версія перша. Її висунув давньогрецький географ та історик Страбон, що жив в I столітті до н.е. На його думку, Чорним назвали море грецькі колоністи, яких тут колись неприємно вразили шторми, тумани, невідомі дикі береги, населені ворожими скіфами і таврами ... І вони дали суворому незнайомцю відповідне ім'я - Пунтос Аксейнос - «море негостинне», або «чорне». Потім, обжившись на берегах, поріднившись з морем добрих і світлих казок, греки стали називати його Пунтос Евксейнос - «море гостинне». Але перше ім'я не забулося, як перше кохання ...

  Версія друга. У I тисячолітті до н.е., задовго до появи тут необережних на мову грецьких колоністів, на східних і північних берегах Азовського моря жили індійські племена - меоти, сінди та інші, які й дали ім'я сусіднього морю - Темарун, що означає буквально «чорне море ». Це вийшло в результаті чисто візуального порівняння кольору поверхні двох морів, іменованих нині Азовським і Чорним. З гористих берегів Кавказу останнє здається спостерігачеві більш темним, у чому можна переконатися й зараз. А раз темне - значить, чорне. Меотів на берегах згаданих морів змінили скіфи, які повністю погодилися з такою характеристикою Чорного моря. І прозвали його по-своєму - Ахшаена, тобто «темне, чорне».

Є й інші версії. Наприклад, одна з них свідчить, що море так назвали за те, що після шторму на його берегах залишається чорний мул. Але це не зовсім так, мул насправді не чорний, а сірий. Хоча ... хто його знає, як все це бачилося в давнину ...

Крім того, існує ще одна гіпотеза походження назви «Чорне море», висунута сучасними гідрологами. Справа в тому, що будь-які металеві предмети, ті ж якорі кораблів, опущені на певну чорноморську глибину, піднімаються на поверхню почорнілими під дією наявного в глибинах моря сірководню. Ця властивість, напевно, була відмічено ще з прадавнього віку і, безперечно, могла послужити закріпленням за морем ось такої дивної назви.

 

Міні – проект „ Чорне море –  скарбниця  корисних копалин. „

Западина Чорного моря тектонічного походження . Є декілька думок вчених на рахунок утворення цих морів .

30 – 40 млн. р . тому на півдні утворився океан Тетіс , який простягався від Гібралтару до Індокитаю , був великий за площею , але мілководний . Океан Тетіс з часом почав розділятися на окремі басейни , що послідовно змінювали один одного. Так утворилося Сарматське море . Пізніше на його місці виникли Каспійське , Чорне , Азовське моря , які сполучалися між собою . Наприкінці неогену вони відокремилися одне від одного .

5- 6 млн. р . тому ( профіль Чорного моря по лінії А – Б ) западина Чорного моря ( западина Альпійського складчастого поясу ) почала швидко опускатися, причиною було просідання земної кори внаслідок ущільнення речовини мантії. Сучасних рис море набуло в антропогеновому періоді -  400 – 500 тис. р . тому. Зв’язок Чорного моря з Середземним , який остаточно встановився 7 – 5 тис років до н. е.  існує і дотепер.

Тектонічні рухи (землетруси, вулкани ) проявляються у  Чорному морі до сьогоднішнього часу.

Аналіз профілю . Профіль проходить через Чорне море по лінії А – Б . Пн. – зх. частина моря – це шельф глибиною до 200 м , далі материковий схил, рівне дно моря і з пд. сторони схил западини дуже крутий. Максимальна глибина моря 2245м.

Западина моря – це  тектонічна западина Альпійського складчастого поясу , утворилася 5 – 6 млн. р . тому.

Серед мінеральних ресурсів особливу увагу заслуговують солі Сивашу  , а також перспективні запаси нафти та газу , які відкрили на шельфі. Також значні запаси піску , гравію , черепашнику , залізної руди .

 

Кліматологи ознайомлять із кліматичними        особливостями Чорного моря.

3  група -  Кліматологи .

Міні – проект „ Чорне море – комора Сонця та води . „

Більша частина моря лежить у зоні субтропічного кліматичного поясу . Зима тепла , волога , літо сухе і жарке . Температура води +  21- 23 º С  влітку та + 1 – 4 º С  взимку.

При проходженні циклонів восени і влітку море хвилюється , виникають вітрові хвилі висотою до 14 м , під час урагану до – 30 м.

Цікава конфігурація морських течій . Це система замкнутих кругообігів проти годинникової стрілки. Течії вздовж берегів і дві центральні течії в морі. Швидкість течій – 40 – 90 см \ сек.

Солоність 18 – 22 % .

Існує проблема зростання солоності . Це зв’язано з :

1. рухом води через протоки  ( поверхнева течія і глибинна протитечія )

2 . зменшення постування прісної води в море в зв’язку з водозабором  : на с \ г роботи , промислові потреби .

3. біохімічний режим моря не сприятливий. 

Велика концентрація органіки  , що йде з ріками в море , розкладається і забирає кисень . В результаті на дні нагромаджується величезна кількість анаеробних бактерій , що спричинює утворення сірководню .  В морі живуть бактерії мікроспіра естуарія вони виділяють отруйний сірководень, розкладаючи сірчанокислотні солі донних відкладів при відсутності кисню. Життя в морі існує до 200 м , глибше мертва зона . Швидкість з якою сірководень наближається до поверхні  2 м на рік . Вчені передбачають біологічну смерть моря до 2040 р.

Вчитель. За допомогою атласу визначимо, які є течії в Чорному морі ? Який напрямок їх руху? Покажемо на карті.

( Румелійська, Кримська, Кавказька, Анатолійська). Рух води в течіях проти годинникової стрілки. На це впливають північно-східні вітри.

Вчитель. А як ви гадаєте, чи можливо в місті Ялта відпочиваючим запропонувати екскурсію у морські глибини Чорного моря на батискафі, як це роблять для туристів в Червоному морі? (Я вважаю, що такі екскурсії не варто пропонувати відпочиваючим, тому що в Чорному морі міститься сірководень).

Вчитель. А зараз слово надаємо слово  біологам, які ознайомлять нас з логанічним світом Чорного моря.

 

4  група -   Біологи  .

 Міні – проект „ Сто чудес підводного царства „

Чорне море має значні біологічні ресурси : 660 видів рослин , 2 000 видів тварин , в т. ч . 180 видів риб . Білуга , хамса , кефаль , осетер ,тунець , ставрида , скумбрія. Дельфіни , птахи : мартини , баклани , альбатроси.

- Червоні водорості. ( агар –агара )

- „ Мари культура „ стаття.

     -  Причини біологічної смерті моря ( схема ).

- « Небезпечне цвітіння моря» . стаття

Отже ,  море має значні біологічні ресурси, серед мінеральних особливу увагу заслуговують солі Сивашу , а також перспективні запаси нафти , які відкрили на шельфі моря , сприятливі рекреаційні ресурси – пд. положення моря , м'який клімат , піщані пляжі  сприяють розвитку тут курортної зони України.

Вчитель. Декілька років тому у засобах масової інформації повідомлялось про те , що Чорне море може загорітися, а інші спеціалісти казали , що воно вибухне. -  «Чорне море – «бомба» уповільненої дії .»

- Чи згодні ви з автором цього висловлювання ? Поясніть свою точку зору.

Експерти.

Вчитель. А тепер заплющіть на хвилиночку  очі (вчитель прикріплює на малюнок моря фігурку людини). Можна розплющити очі і подивіться на малюнок. Ви побачили, що на малюнку з’явилася фігура людини. Як змінилося море під впливом активної діяльності людини?

 

Робота в групах , використовується метод «Килим ідей »,

метою якого є вирішення суперечливих питань , створення списку ідей

1 етапзапитання «Які причини можливої біологічної смерті моря ?  Як господарська діяльність вплинула на екологічний стан моря ? »

Групи відповідають на  поставлене запитання. Пишуть відповіді на смужках паперу одного кольору, зачитують їх і наклеюють на аркуш паперу  (килим ). Ця робота триває 5  хв.

Проблеми :

- цвітіння моря , замори

- забруднення – побутові стоки , каналізація , морський транспорт , річкові  стік

- катастрофічне поширення гребінника

- антропогенне навантаження на прибережну зону

- поганий водообмін з океаном

- часті землетруси

- біохімічні процеси ( органіка , мікроби )

- поганий вертикальний обмін води.

- навмисне поховання забруднюючих речовин у морі;

-  аварійні викиди з суден або підводних трубопроводів;

-  розробка корисних копалин на морському дні;

-  рекреаційна діяльність;

 

2 етап -  запитання «Які заходи ви можете запропонувати щодо раціонального використання та охорони Чорного моря ?  Як можна запобігти негативному впливи на море? »

Кожна група записує на смужках , яких заходів потрібно вжити. Ці смужки також наклеюють на аркуш. На роботу дається 5 хв.

По закінченні роботи кожна група представляє свій «килим » і зачитує заходи , які вони пропонують вжити для охорони моря. При повторені - зачитувати не потрібно.

Заходи по охороні моря :

- зменшити концентрацію органічних решток , що потрапляють з річок ,   шляхом біологічного очищення води ( бактерії , молюски );

-  будівництво  очисних споруд на річках в промисловій зоні України ,

-  на відміну від інших морів 90 % його водних мас насичені отруйним     газом сірководнем , тому необхідно зменшити антропогенний вплив  на узбережжя ( очистка побутових стоків ) ;

- покращити якість морського транспорту ;

- боротьба з гребінником ;

- маловідходні та безвідходні технології  на водозабірній площі річок ;

- розвиток мари культури , зокрема вирощування мідій ;

- при будівництві курортів враховувати рекреаційну ємність ;

- створення штучних рифів , які запобігають руйнуванню берегів та створюють екологічну рівновагу забезпечують бактерії ;

- для вирішення екологічних проблем Чорного моря необхідне  міжнародне співробітництво усіх країн світу.

- зниження ризику для здоров'я людини, пов'язаного із забрудненням морських вод та прибережної смуги; 

- збереження та відтворення біологічного різноманіття, природних ландшафтів прибережної смуги і місць існування біологічних видів, розширення мережі державних заповідників, заказників, створення національних парків;

- удосконалення системи моніторингу для оцінки впливу природних і антропогенних факторів на довкілля;

- залучення громадськості до реалізації природоохоронних заходів, підвищення рівня екологічної освіти та виховання населення;

-  вдосконалення законодавчої та іншої нормативно-правової бази для впровадження державної політики у сфері збереження довкілля і Чорного моря, узгодження її з вимогами чинних міжнародних договорів України.

 

На Чорному морі відпочивала і лікувалась славетна волинська поетеса Леся Українка. І вона присвятила цілий цикл віршів Чорному морю під назвою «Подорож до моря». Ось уривок одного із них.

Чорне море.

…В морі хвиля за хвилею рине,

Море наче здіймається вгору,

А склепіння небеснеє синє

Край свій ясний купає у  ньому.

…Море! Море! Без краю просторе,

Руху повне і разом спокою.

А чи доводилось вам відпочивати на Чорному морі? (Відповіді учнів).

 

ІV. Етап закріплення нових знань

Гра «Естафета»

Клас поділяють на сектори відповідно до кіль­кості рядів парт у класі. Кожному сектору пропо­нують однакові тестові завдання. Учні, що сидять на першій парті виконують перше завдання і пере­дають листочок із завданнями на другу парту, учні другої парти, виконавши завдання, передають на третю парту і так далі.  Завдання виконані на кольорових листах (ко­жен ряд — певний колір сектору). Завдань стільки, скільки парт у ряду, тому їх можна оцінювати окремо по партах. Той ряд, ко­трий виконав завдання першим, є переможцем.

1. Максимальна глибина Чорного моря становить :

а) 1245 м;

б) 2245 м;

в) 12 м.

2. Чорне море взимку :

а) замерзає повністю;

б) не замерзає зовсім;

(в) замерзає лише вузька смуга вздовж північного узбережжя

3. Більша частина Чорного моря розташована в кліматичному поясі:

а) помірному;

б) субтропічному;

в) тропічному.

4. Особливістю північного узбережжя Чорного моря є наявність :

а) лиманів;

б) каньйонів;

в) вулканів

5. Сололність Чорного моря становить :

а) 17 – 18 % ;

б) 32 – 34 %;

в) 10 – 11 %.

6. Площа Чорного моря:

а) 267 тис. кв.км.;

б) 422 тис. кв.км.

в) 1500  тис.кв.км.

7. Органічний світ Чорного моря:

а) бідний через наявність у воді сірководню;

б) різноманітний і багатий;

в) багатий через не замерзання моря взимку.

8. Глибинні шари вод Чорного моря насичені :

а) сірководнем,

б) киснем;

в) вуглецем.

9. Типовий житель вод Чорного моря :

а) тунець;

б) катран ;

в) тюлень – монах.

10. Відносно невисока солоність вод Чорного моря пояснюється :

а) великою кількістю лиманів, що з’єднуються з ним;

б) значною кількістю річок, що впадають в море;

в) наявністю сірководню.

А зараз  зіграємо в гру «Так чи ні». У кожного із вас на парті лежать сигнальні картки, за допомогою яких ви будете відповідати на запитання. Якщо відповідь так, то піднімаєте зелену картку, а якщо – ні, то червону.

    Гра «Так чи ні»

1. Чорне море – це море басейну Індійського океану.  (Ні)

2. Омиває береги України, Грузії, Туреччини, Болгарії, Румунії, Росії.    (Так)

3. Море займає площу 422,3 тис. км2.                (Так)

4. Найбільша ширина Чорного моря 265 км.         (Ні)

5. Середня глибина моря становить 1256 м.        (Так)

6. Клімат Чорного моря має риси екваторіального.  (Ні)

7. Температура глибинних вод протягом року змінюється.  (Ні)

8. Солоність поверхневих вод становить 17 – 18 проміле.   (Так)

9. Щорічно річки приносять у Чорне море близько 310 км3 прісної води.   (Так)

10. Довжина берегової лінії в межах нашої країни становить 1000 км.  (Ні)

11. Сірководневий шар – це шар в якому існує життя. (Ні)

12. Основними причинами погіршення екологічного стану Чорного моря є: сильне забруднення стічних вод нітратами і фосфатами, вилив нафти, та траловий вилов риби. (Так)

Географічний практикум

Деяким учням класу пропонують картки із за­вданням підписати об'єкти, що на картці по­значені цифрами.

 

Прийом « Чарівна валіза», « Мікрофон».

Учні по черзі у мікрофон проговорюють, що вони сьогодні після уроку покладуть до своєї валізи знань. Смужка з цифрами: 422 тис .км², 1271 м., 2245м., 17 – 18‰, 150 – 200м., +8°С до +22°С, 250‰, 620 видів, 180 видів, 2-15 м.

V. Етап інформації учнів про домашнє завдання

Підсумок уроку.

Бесіда

  •                   Подивіться  в таблички, чи на всі питання ви отримали відповіді?
  •                   Чий виступ вам сподобався найбільше?
  •                   Оцініть і свою роботу!

 

Молодці! Ви талановиті! Поверніться один до одного, подякуйте за співпрацю, потисніть руки один одному .  І отримуйте відповідні бали.

 

 

Закінчіть речення :

       -   Сьогодні на уроці я дізнався…..

  •                  Я зрозумів що …….
  •                  Було  складно …….
  •                  Тепер я можу …….
  •                  Я навчився (лася) …….
  •                  Мене здивувало ……..
  •                  Урок дав мені для життя …..

Домашнє завдання :

1.Опрацювати текст підручника.

2. Берегова лінія Чорного моря https://learningapps.org/2524181

3. Скласти твір – мініатюру «Якби Чорне море  було людиною, що б ви побачили на його обличчі?» (За бажанням)

4.Скласти сенкан про Чорне море (За бажанням)

5.Намалювати малюнок «Як я уявляю Чорне море». (За бажанням)

 

Нічим не виміряти тієї снаги, того душевного піднесення, яких надає людині справжня краса. Подорож рідною землею – це не тільки відпочинок, а й своєрідне свято, як і відвідини найдорожчої людини, як гостювання в найближчих родичів. Це наша земля, й хочеться взяти на згадку все найприємніше, найбільш хвилююче. Земля – відкрита книга народного життєпису. Читати її непросто. Отже мандрівка до Чорного моря закінчилася . Мандруючи влітку до моря, ви уже зовсім іншими , багатшими очима сприймете його.

 

 

 

 

Додаток 1

Характеристика морських природно-територіальних комплексів

План

Море

Чорне

Азовське

Розміри, тис. км²

 

 

Глибина, м

максимальна

середня

 

 

Довжина берегової лінії (у межах України), м

 

 

Походження улоговини

 

 

Середня солоність, ‰

 

 

Кліматичня особливості( клім. пояс, зима, літо, темпера-тура повітря, опади).

 

 

Гідрологічний режим

(температура морської води, замерзання моря).

 

 

Органічний світ(рослини й тварини).

 

 

Природні ресурси

 

 

Екологічні проблеми

 

 

Заповідники

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
24 вересня 2018
Переглядів
2161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку