Тема. Фольклорні мотиви поезії «Ой три шляхи широкії»
Мета. Оцінити ідейно-художній зміст поезії в контексті біографії, удосконалювати вміння аналізувати поезію, виразно читати поезію, з’ясувати основні мотиви твору, їхній зв'язок з усною народною творчістю України ; формувати уяву, образне мислення, уміння зв’язно висловлювати власні думки; розвивати патріотизм, естетичні смаки, позитивне мислення .
Цілі
Учні знатимуть: зміст поезії, суть порушених проблем у творі.
Учні вмітимуть: виразно і вдумливо читати та коментувати поезію, визначати основну думку; пояснювати символи, визначати фольклорні мотиви.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання. мультимедійний проектор, Кобзар, роздатковий матеріал та презентація, картики для формувального оцінювання.
Методи, прийоми і форми роботи: асоціювання, «Незакінчене речення», бесіда, робота над змістом, з текстом художнього твору, учнівські повідомлення, робота з таблицею, мемами, “Відкритий мікрофон”, теорія літератури.
Епіграф: Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю!
Остап Вишня
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Роззирніться навколо. Що ви бачите? Які звуки, розмови чуєте? Які відчуття у вашому тілі? Які емоції переповнюють?
Таке повномірне уявлення цілі допомагає налаштуватися на досягнення цілі якомога ґрунтовніше. А коли забракне сил – можете сміливо повертатися до яскравих образів досягнутої цілі, щоб продовжувати шлях з її досягнення.
Учитель.
Ось і розміняв сьогодні наш рідний Тарас уже третю сотню літ. Люди стільки не живуть, принаймні зараз. А він – живий і, перш за все, в наших серцях. Розпочнімо з таких міркувань: якби Тарасу виповнився не двісті один, а, приміром, трицять один рік, де б він був сьогодні? В залі Верховної Ради, активістом на Майдані чи воїном на передовій? Як бачимо зі світлини, взятої нами з Фейсбуку, його пророчі слова "Борітеся – поборете!.." надихають українців на фронті, чи то пак на АТО. Напевно, він був би справді там – в гущі боротьби за Україну…
Учитель. Подумайте, що ви хочете дізнатися і чого навчитися на сьогоднішньому уроці. Свої цілі узгодьте із запропонованими. Запишіть цілі уроку. (Учні на картках дописують свої цілі і озвучують їх за бажанням, учитель узагальнює).
Ми познайомимося на сьогоднішньому уроці зі ще одною незвичайною поезією Т.Шевченка. У чому її незвичайність, можливо, ви самостійно зробите висновок у кінці уроку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Прослуховування аудіодоріжки «Ой три шляхи широкії».
https://www.youtube.com/watch?v=b389d7Bq_KI
У 1846 році в Києві було засновано Кирило-Мефодіївське братство. Тарас Григорович зблизився із членами цього політичного товариства. Проте проіснувало воно недовго. Уже в 1847 році товариство було розгромлено, а його членів заарештовано. Шевченка було затримано 5 квітня того ж року на переправі через Дніпро, коли поет повертався з Чернігова до Києва, а згодом до Петербурга. Жандарми дивувалися з гідної і незалежної поведінки Шевченка, який і в похмурому казематі тримався гідно й невимушено, більше того – писав вірші.
Цикл «В казематі», який став перлиною не лише творчості самого поета, це надбання духовної культури народу. Чому? На це питання, мабуть, дамо відповідь через урок..
До циклу входить 13 віршів, з яких чимало присвячено «соузникам- братчикам». Поет співчуває їм, підтримує, передбачає їхні та свої тяжкі випробування й просить про одне:
Свою Україну любіть.
Любіть її… Во время люте,
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть.
-З’яcуймо, що таке цикл.
Художній (літературний) цикл – це сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілісність.
Тема: Відтворення трагічного становища життя на Україні, пов'язаного з тогочасним суспільним ладом.
2.3. Ідея: Засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю.
2.4. Основна думка: Немає радості, щастя в українських оселях, бо народ позбавлений волі.
2.5. Жанр: Громадянська лірика, зв'язок поезії з усною народною творчістю.
2.6. Композиція.
Експозиція: Брати розійшлися з України на чужину.
Зав'язка: Рідні брати насаджують дерева, кущ калини як обереги на випадок лиха, нещастя.
Кульмінація: Страждання матері, сестри, діточок, коханої, внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина.
Розв'язка: Не вертаються три брати, По світу блукають. А три шляхи широкії
безправність українського народу в часи СРСР.
Знайдіть у поезії художні засоби,назвіть їх, впишіть у таблицю.
|
|
|
|
|
|
ІУ. Рефлексно-оцінювальний етап.
1. «Мікрофон»
На початку уроку ми ставили цілі і записували їх. Тепер позначте, яких цілей ви досягнули.
То в чому ж незвичайність цієї поезії? (Схожа на фольклорний твір)
Повернімося до імені та епіграфа уроку.
Отже, ми впоралися із поставленим завданням. Погляньте на дошку, оберіть речення і продовжте його.
Оцініть свою роботу на уроці за такими критеріями (максимально 2 бали):
Я постійно працював на уроці
Я висловлював свої думки
Я виконував
Я допомагав однокласникам
Я узагальнював думки інших та просував роботу вперед
За допомогою смайлика оцініть свій настрій на уроці.
V. Домашнє завдання.
Переглянути в You Tube Обличчя української історії. Тарас Шевченко.
https://www.youtube.com/watch?v=uJd2ajOPoH8
Написати свої враження від переглянутого.
Додатки