Урок "Фонетичний розбір слова"

Про матеріал

Конспект уроку з фонетики для учнів 5 класу "Фонетичний розбір слова" містить три міні-гри: "Орфографічна хвилинка", "Знайди зайве слово". Урок побудований на формуванні навичок з самооцінювання, які є кроком до формування компетентностей учнів. Цей урок є заключним у серії розробок з використанням інтерактивних ігор.

Перегляд файлу

Урок № 7

Тема: Фонетичний розбір слова

Мета: удосконалити  знання щодо вивченого з фонетики, уміння знаходити вивчені орфограми в словах, які відповідають фонетичним закономірностям, домагатися свідомого застосування знань на практиці, розвивати фонетичний слух, пам'ять, увагу, виховувати уміння працювати в групі, повагу один до одного, культуру мовлення.       

Форма уроку: урок-гра-змагання     

Тип: узагальнення вивченого     

Обладнання: ТЗО, роздатковий матеріал, картки оцінювання

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організація класу до уроку

II. Оголошення теми та з’ясування мети уроку (учні самостійно формулюють мету уроку) (Слайд 1)

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Гра «Морський бій»

 

  1. Бесіда (Слайд 2)

  Чим відрізняються звуки мовлення від звуків мови?

  Як творяться голосні і приголосні звуки?

  Коли приголосні стають м'якими і пом'якшеними?

  Як відрізнити глухі звуки від дзвінких?

  Скільки букв в українському алфавіті?

  Скількома звуками позначається ця кількість букв? Чому така розбіжність?

  Що таке наголос? Як вимовляються наголошені й ненаголошені голосні?

  За допомогою якого словника перевіряється правильність наголошення слів?

 

ІV. Опрацювання теми уроку

  1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні ми поставили собі мету, а досягати її будемо трохи незвичним способом. У нас буде гра – змагання, ми об’єднаємося  в дві  команди і перевіримо, яка команда краще опанувала вивчену тему. Завдання будуть не простими, треба буде проявити кмітливість, вчитись працювати в групі. Вам будуть допомагати наші експерти, учениці 9 класу. А тепер візьмемось за руки, посміхнемось один одному і мені, у нас гарний приємний настрій, у нас все вийде добре. Кожна команда презентує свою назву згідно з вивченою темою.  

 

  1. Виконання завдань командами:  
  • Завд. 1. Орфографічна хвилинка (Слайд 3)  (правопис ненаголошених голосних), кожне правильне слово – 1 бал відповідаю чому та зараховується експертом в загальну кількість балів.  

Оберіть всі слова, в яких замість крапок слід писати Е

Завд. 2. «Знайти слова з помилкою» (Слайд 4)

 

  • Завд. 3. (Слайд 5)  Звуковий диктант. Записати речення фонетичною транскрипцією: Сьогодні ясно світить сонечко.

 

  • Завд. 4. (Слайд 6) Знайдіть у кожній групі зайве слово, запишіть його та поясніть.       А)   день, льон, півень, лоб                                                                     Б)  всього, сьогодні, свято, третьокласник                                    В)  б’є,  мавпячий, черв’як, п’ять                                                             Г)  ясно, їжак, юнь, земля

- Коли ще букви я, ю, є, ї позначають два звуки?

 

  • Завд. 5. (Слайд 7) «Гонка за лідером» – кожній команді по 3 запитання
  • Скільки звуків в українській мові та скільки букв?  
  • Які ви знаєте групи звуків, чому такий поділ?  
  • Загальна характеристика голосних.  
  • Загальна характеристика приголосних.  
  • Які букви позначають два звуки завжди?  
  • Дати характеристику складам.  
  •  Фізкультхвилинка:  

У володарки Зими

Трішечки замерзли ми.

Грудень каже: «Пострибай!»

Січень просить: «Присідай!»

Встали — сіли, встали — сіли,

Розігріли наше тіло.

Лютий місяць нагадав:

Час нам братися до справ.

Сіли, дітки, всі гарненько.

Спинки держимо рівненько.

Книги відкриваємо —

Знання здобуваємо!

  • Завд. 6. (Слайд 8) Наведені слова запишіть у фонетичній транскрипції. Яке явище відбувається у цих лексемах?

Принісши, коритце,  вогко, студентство,  кореспондентський, шістсот.

Довідка:   [приен'іш:и];   [кориц:еи];   [вохко];   [студенство]; [кореиспонден'с’кий]; [ш'іс:от].

 

  • (Слайд 9) Фонетичний розбір слова

1. Поділіть слово на склади.

2. Запишіть кількість складів і їх характер: закритий, відкритий  наголошений.

3. Запишіть слово звуками (зробіть звуковий запис).

4. Поставте наголос у звуковому записі.

5. Назвіть голосні звуки. Дайте їм характеристику (наголошені, ненаголошені).

6. Назвіть приголосні звуки. Дайте їм характеристику:    

а) за дзвінкістю і глухістю;                    

б) за твердістю і м'якістю.

7. Підрахуйте кількість звуків і букв у слові.

 

(Слайд 10) Приклад фонетичного розбору слова

Мороз - [моро́з] - мо – роз - 2 скл., 1-й відкритий, ненаголошений,

2-й закритий, наголошений.

м -  [м]  - приголосний, дзвінкий, твердий

о -  [о ] - голосний , ненаголошений

р -  [р]  - приголосний, дзвінкий, твердий

о -  [о] -  голосний, наголошений

з -  [з] -  приголосний, дзвінкий, твердий

-------------------------

5 букв, 5 звуків

  • Завд. 7. (Слайд 11) Завдання для уважних: із транскрипції записати буквами [лехко], [бул'й'он], [шч′ітка], [пав′іл'й′он], [й′уний′], [д'охт'у].
  • Завд. 8. (Слайд 12) Фонетично розібрати слова, кожній команді по 5 слова (можна на пари), експерти  перевіряють та виставляють бали.  Свято, дощик, пам'ять, цвях, користь.  Дзвінок, більше, краще, полум’я, дзвоник.  
  1. Завд. 9. Творча хвилинка: складаємо сенкан до слова – фонетика (заслухати по одному з команди, обирають діти).

Група учнів працюють із тестуванням «Звуковий склад слова»

V. Підсумок уроку

- Що сподобалося на уроці?

 - Що було найлегшим, а найважчим?

- Яку мету ми ставили на початку? Чи вдалося її досягти?

 - У вас на партах долоньки, напишіть побажання мені, один одному, нашому уроку.  Я бажаю вам усього найкращого, посміхнемося один одному, подякуємо за роботу та допомогу.  Молодці!!!  

 

Додаток до уроку

Самооцінювання на уроці  «Фонетичний розбір слова»

Завдання

Максимальний бал

Бал, отриманий учнем (ученицею)

1

Орфографічна хвилинка

5

 

2

Орфографічна хвилинка «Знайди слова з помилкою»

6

 

3

Звуковий диктант

8

 

4

Зайве слово

4

 

5

Гонка за лідером

3

 

6

Фонетична транскрипція

6

 

7

Завдання для уважних

6

 

8

Фонетичний розбір слова

15

 

9

Сенкан «Фонетика»

7

 

10

Тестування

12

 

 

Всього балів:

72

 

 

VI. Домашнє завдання:  

1) Із підручника з мови дібрати 3 слова  та розібрати їх фонетично

2) Творче завдання скласти міні-твір «В гостях у цариці - Фонетики»

3) Завершити проходження тесту учнями, які не зробили це на уроці.  

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Головач Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
28345
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку