Урок "Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на –но, -то (загальне ознайомлення) "

Про матеріал
Урок-ознайомлення з формами дієслова: інфінітивом, особовою формою, безособовою формою на -но, - то, дієприкметником та дієприслівником
Перегляд файлу

Тема. Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на –но, -то (загальне ознайомлення) .

Мета:

  • Начальна: повторити, поглибити та узагальнити знання семикласників про дієслово; ознайомити учнів із формами дієслова, формувати вміння вирізняти особливі форми дієслова в реченні, вчити доречно використовувати їх у власному мовленні;
  • Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять, уміння аналізувати й систематизувати одержані знання, виділяти головне, розвивати усне та писемне мовлення;
  • Виховна: виховувати в учнях усвідомлення різноманітності та багатства рідної мови.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: підручник з української мови, презентація, мультимедійна дошка

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Світає…

Світає, горить розвидняється, дніє,

Захоплює, світить, палить і ясніє,

Зжимає, турбується, б’ється, тріпоче

 

І рветься, і плаче, говорить, шепоче…

І кличе, і вабить, світає, горить…

 

Добрий день, учні. Сьогодні мені захотілося привітатися з вами словами саме цієї незвичайної поезії української авторки Британ Галини.

  • А чи здалися вам  ці слова незвичайними? Чи то тільки так мені…
  • Чим же незвичайна поезія?
  • Справді, її створено на основі самих дієслів. Мабуть, таке можливо тільки в нашій мові з її словниковим багатством.
  • У чому ж краса мови цього вірша?
  • Справді, краса в тому, що тільки одними дієсловами так промовисто описано світанок та почуття людини в цей період доби.
  • Учні, а чи погоджуєтеся ви із крилатим висловом Віталія Русанівського, вміщеного на титульній сторінці нашої теми підручнику?

 

Краса мови – в устах людини-носія.

В. Русанівський

Погляньте - на цій же сторінці ви познайомитеся з вимогами до ваших знань і умінь з теми .

IІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів

  1. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання.
  • Прошу за кожну правильну відповідь ставити собі в зошитах, на полях, плюсик.
  1. Заповнення карти знань
  • А про дієслово ми вже з вами довідались із попереднього уроку. Тож, прошу на основі вивченого заповнити карту знань.

(учні заповнюють пустографки, доповнюючи відповідні правила)

Дієслово ___________________ частина мови.

Дієслово означає __________ або ________________ предмета.

Дієслово відповідає на питання _________________________________________________

Дієслово має такі граматичні категорії: __________, число, особу, ____________, вид, спосіб.

У реченні дієслово найчастіше виконує роль __________ 

 

  • Що ж, бачу, що теоретично підготувалися. А що ж на практиці?
  • Отож, прошу, перевірмо ваш домашній кросворд із вписаними в ньому дієсловами.

( Виписати тільки дієслова. Доповнити вислів.

Потроїти, третій, розповідний, розповів, возять, слухач, слухання, слухаємо, замовлення, замовити, говірка, говорили, говоріння, перемога, переможуть

https://lh4.googleusercontent.com/Plem1EWUot4FWCY3jZJ_B9-bWnWUVHMo0PjxEJ0kLaxWqGlNHY2qPoUNqoveiMWAIH6r-KbTC3ViX9gr-MXKbagllJh-pz-afeMuHGDQ0OqGeOpXkhZnsRWCPw1qbe_zKOQ9DtlzQCc

  • Індикатором вашої роботи є ключова фраза. (Книгу читають не очима, а розумом) Чи змогли ви її прочитати? Якщо так, то оцініть себе найвищим балом.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

  1. Проблемне завдання
  • Ну що ж, якщо завдання видалося вам легким, то пропоную вам знову попрацювати вибірково та виписати із книги-хмаринки тегів тільки дієслова, зачитайте їх.

https://lh4.googleusercontent.com/Q7UdfEo4OzbicR0iEZ7cYto3u-J1OONlrch6-lJP0VgT1--JOwXURMZUTyLCXjdDx2lJTGy1wCSWpdYSPZDPl6tySIlxVGUo0ivw4YXIU1FlI36wUJBnbsx9hsgmF32WbUjVNqcqhNo

  • Чи всі слова хмаринки відповідають на питання дієслова?
  • На які ж питання відповідають інші слова?

( орієнтовні відповіді учнів)

 

  • Ми з вами підійшли до теми сьогоднішнього уроку. Запишіть, будь ласка, в зошитах тему уроку
  • Мета нашого уроку …

ІV. Сприйняття та засвоєння  нових знань

  • Отже, чи маємо право їх віднести до дієслів? Так, ви міркуєте правильно, адже всі «зайві» слова є формами дієслова. Так, ми не можемо назвати ці слова дієсловами, бо вони відповідають на зовсім інші питання, хоч є і подібні. Ці слова є формами дієслова. Я пропоную вам опрацювати разом таблицю на с. 17
  1. Робота з таблицею підручника (с.17).

https://lh4.googleusercontent.com/9AsPtUTSnM-7si2y2F3KE5Z1l1Fk4XWUsjeei8SCRTxQdzqczxd11A78Ie19MrzlgT6coECYdoKI7uYn648pOnvtjalFkx1yhzgPQm9SUvjilTkgmfsHsb8LCKmbyq3Zo1RrygXeFz8

  • Скільки є форм дієслів?
  • Назвіть їх і спробуйте поставити  до них питання

(пояснення за таблицею з усними питаннями до кожної форми)

V.  Формування умінь та навичок

  1. Словотворча робота. Утворити форми дієслова за зразком.

- Спробуймо з вами утворити форми дієслова за зразком і ви побачите, що це просто.

 

Неозначена форма

Особова форма

Дієприкметник

Дієприслівник

Безособові форми на -но, -то

намалювати

намалюю

намальований

намалювавши

намальовано

навчити

 

 

 

 

відбити

 

 

 

 

розказати

 

 

 

 

збудувати

 

 

 

 

 

  1. Орфографічна хвилинка. Уставити пропущені літери. Назвати орфограму та визначити форму поданих слів.

Допомаг…ючи, відт…рати, ро…пл…тений, заст…лено, зб…раючи, грают…ся, прол…тіти.

  • Прошу, учні, працюємо колективно, коментуєте свій вибір.
  1. Виконання вправи для збереження зору (відео).
  2. Орфоепічний практикум.
  • Потренуймося у вимові правильного наголошування дієслів, промовляймо зі мною разом.
  • Запам’ятайте їх правопис і запишіть до зошитів, правильно проставляючи наголос. Зачитайте, прошу.
  • До якої форми дієслова належать ці слова?
  1. Творча робота. Скласти речення із фразеологізмами, попередньо пояснивши їх, підкреслити та назвати форми дієслів.

Докласти рук

Підставляючи плече

Як намальований

Стріляна птиця

VІ. Підсумок уроку. Домашня робота

  1. Коло думок. Вправа 36.

Чи можна назвати дієслово “найсильнішою” частиною мови?

  • Чи можна знайти відповідь на це питання так швидко? Тож, ваш домашній творчий проєкт «Чи можна назвати дієслово “найсильнішою” частиною мови?»
  1.  Підсумкова бесіда.

-Прошу пригадати все, про що йшла мова на уроці та , за допомогою таблички на с. 17, назвати питання усіх форм дієслова.

-Які ж з цих форм є незмінні?

- Чи всю табличку ми опрацювали в класі?

Так, там, залишилися «білі плями», а саме синтаксична роль, тож наступний проєкт для науковців – захистити кожну із форм дієслова, повністю завершивши проєкт.

  1. Поглибити та закріпити сьогоднішню тему уроку нам допоможе інтерактивна вправа.

Інтерактивна вправа (сайт) 

  • Розподіліть дієслова на п’ять груп залежно від їхньої форми.
  • Молодці, ви збільшили кількість свої плюсиків, а комусь потрібно ще попрацювати вдома.

VIІ. Оцінювання навчальної діяльності

1. Спробуймо підбити підсумок нашої роботи, склавши пазл. Кожна частинка – важливий компонент для усвідомлення вашої роботи на уроці. Уважно прочитайте, проаналізуйте власні результати та на полях оцініть себе.

  • Прошу надіслати свої класні роботи мені в особисті повідомлення.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Солод Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
14461
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку