Тема. Форми дієслова: неозначена форма, особові форми, дієприкметник, дієприслівник, безособові форми на –но, -то (загальне ознайомлення) .
Мета:
-
Начальна: повторити, поглибити та узагальнити знання семикласників про дієслово; ознайомити учнів із формами дієслова, формувати вміння вирізняти особливі форми дієслова в реченні, вчити доречно використовувати їх у власному мовленні;
-
Розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять, уміння аналізувати й систематизувати одержані знання, виділяти головне, розвивати усне та писемне мовлення;
-
Виховна: виховувати в учнях усвідомлення різноманітності та багатства рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник з української мови, презентація, мультимедійна дошка
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Світає…
Світає, горить розвидняється, дніє,
Захоплює, світить, палить і ясніє,
Зжимає, турбується, б’ється, тріпоче
І рветься, і плаче, говорить, шепоче…
І кличе, і вабить, світає, горить…
Добрий день, учні. Сьогодні мені захотілося привітатися з вами словами саме цієї незвичайної поезії української авторки Британ Галини.
-
А чи здалися вам ці слова незвичайними? Чи то тільки так мені…
-
Чим же незвичайна поезія?
-
Справді, її створено на основі самих дієслів. Мабуть, таке можливо тільки в нашій мові з її словниковим багатством.
-
У чому ж краса мови цього вірша?
-
Справді, краса в тому, що тільки одними дієсловами так промовисто описано світанок та почуття людини в цей період доби.
-
Учні, а чи погоджуєтеся ви із крилатим висловом Віталія Русанівського, вміщеного на титульній сторінці нашої теми підручнику?
Краса мови – в устах людини-носія.
В. Русанівський
Погляньте - на цій же сторінці ви познайомитеся з вимогами до ваших знань і умінь з теми .
IІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів
-
Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання.
-
Прошу за кожну правильну відповідь ставити собі в зошитах, на полях, плюсик.
-
Заповнення карти знань
-
А про дієслово ми вже з вами довідались із попереднього уроку. Тож, прошу на основі вивченого заповнити карту знань.
(учні заповнюють пустографки, доповнюючи відповідні правила)
Дієслово ___________________ частина мови.
Дієслово означає __________ або ________________ предмета.
Дієслово відповідає на питання _________________________________________________
Дієслово має такі граматичні категорії: __________, число, особу, ____________, вид, спосіб.
У реченні дієслово найчастіше виконує роль __________
-
Що ж, бачу, що теоретично підготувалися. А що ж на практиці?
-
Отож, прошу, перевірмо ваш домашній кросворд із вписаними в ньому дієсловами.
( Виписати тільки дієслова. Доповнити вислів.
Потроїти, третій, розповідний, розповів, возять, слухач, слухання, слухаємо, замовлення, замовити, говірка, говорили, говоріння, перемога, переможуть
-
Індикатором вашої роботи є ключова фраза. (Книгу читають не очима, а розумом) Чи змогли ви її прочитати? Якщо так, то оцініть себе найвищим балом.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
-
Проблемне завдання
-
Ну що ж, якщо завдання видалося вам легким, то пропоную вам знову попрацювати вибірково та виписати із книги-хмаринки тегів тільки дієслова, зачитайте їх.
-
Чи всі слова хмаринки відповідають на питання дієслова?
-
На які ж питання відповідають інші слова?
( орієнтовні відповіді учнів)
-
Ми з вами підійшли до теми сьогоднішнього уроку. Запишіть, будь ласка, в зошитах тему уроку
-
Мета нашого уроку …
ІV. Сприйняття та засвоєння нових знань
-
Отже, чи маємо право їх віднести до дієслів? Так, ви міркуєте правильно, адже всі «зайві» слова є формами дієслова. Так, ми не можемо назвати ці слова дієсловами, бо вони відповідають на зовсім інші питання, хоч є і подібні. Ці слова є формами дієслова. Я пропоную вам опрацювати разом таблицю на с. 17
-
Робота з таблицею підручника (с.17).
-
Скільки є форм дієслів?
-
Назвіть їх і спробуйте поставити до них питання
(пояснення за таблицею з усними питаннями до кожної форми)
V. Формування умінь та навичок
-
Словотворча робота. Утворити форми дієслова за зразком.
- Спробуймо з вами утворити форми дієслова за зразком і ви побачите, що це просто.
Неозначена форма
|
Особова форма
|
Дієприкметник
|
Дієприслівник
|
Безособові форми на -но, -то
|
намалювати
|
намалюю
|
намальований
|
намалювавши
|
намальовано
|
навчити
|
|
|
|
|
відбити
|
|
|
|
|
розказати
|
|
|
|
|
збудувати
|
|
|
|
|
-
Орфографічна хвилинка. Уставити пропущені літери. Назвати орфограму та визначити форму поданих слів.
Допомаг…ючи, відт…рати, ро…пл…тений, заст…лено, зб…раючи, грают…ся, прол…тіти.
-
Прошу, учні, працюємо колективно, коментуєте свій вибір.
-
Виконання вправи для збереження зору (відео).
-
Орфоепічний практикум.
-
Потренуймося у вимові правильного наголошування дієслів, промовляймо зі мною разом.
-
Запам’ятайте їх правопис і запишіть до зошитів, правильно проставляючи наголос. Зачитайте, прошу.
-
До якої форми дієслова належать ці слова?
-
Творча робота. Скласти речення із фразеологізмами, попередньо пояснивши їх, підкреслити та назвати форми дієслів.
Докласти рук
Підставляючи плече
Як намальований
Стріляна птиця
VІ. Підсумок уроку. Домашня робота
-
Коло думок. Вправа 36.
Чи можна назвати дієслово “найсильнішою” частиною мови?
-
Чи можна знайти відповідь на це питання так швидко? Тож, ваш домашній творчий проєкт «Чи можна назвати дієслово “найсильнішою” частиною мови?»
-
Підсумкова бесіда.
-Прошу пригадати все, про що йшла мова на уроці та , за допомогою таблички на с. 17, назвати питання усіх форм дієслова.
-Які ж з цих форм є незмінні?
- Чи всю табличку ми опрацювали в класі?
Так, там, залишилися «білі плями», а саме синтаксична роль, тож наступний проєкт для науковців – захистити кожну із форм дієслова, повністю завершивши проєкт.
-
Поглибити та закріпити сьогоднішню тему уроку нам допоможе інтерактивна вправа.
Інтерактивна вправа (сайт)
-
Розподіліть дієслова на п’ять груп залежно від їхньої форми.
-
Молодці, ви збільшили кількість свої плюсиків, а комусь потрібно ще попрацювати вдома.
VIІ. Оцінювання навчальної діяльності
1. Спробуймо підбити підсумок нашої роботи, склавши пазл. Кожна частинка – важливий компонент для усвідомлення вашої роботи на уроці. Уважно прочитайте, проаналізуйте власні результати та на полях оцініть себе.
-
Прошу надіслати свої класні роботи мені в особисті повідомлення.