Урок з геометрії у 10 класі.
ТЕМА. Формула Герона .
Мета.
-Домогтися засвоєння формули Герона ; сформувати вміння застосовувати формулу Герона до розв’язування задач.
- Розвивати обчислювальні навички ,усний рахунок , логічне мислення , культуру математичної мови.
- Виховувати інтерес до математики, старанність, вміння самостійно працювати.
- Слідкувати за вимовою учнів, виправляти недоліки у вимові.
Очікувані результати. Учні повинні знати формулу Герона ; уміти застосовувати її до розв’язування задач ; поглибити свої знання історичним матеріалом.
Обладнання. Мультимедійний проектор, презентація для супроводу уроку , таблиця «Площі трикутників», картки, підручник, креслярські інструменти.
Тип уроку. Засвоєння нових знань і вмінь .
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Встали , привітались.
- Як ти чуєш?
- Хто сьогодні черговий у класі?
ІI. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на запитання, які виникли в учнів при їх виконанні.
Задача. Використовуючи малюнок, установіть відповідність між формулами (1- 4) та їх назвами ( А- Г).
1.
2.
3.
4.
5.
III. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування.
А.Площа прямокутного трикутника.
Б. Теорема косинусів.
В. Площа довільного трикутника.
Г. Теорема синусів.
Д. Площа трикутника за двома стронами і кутом між ними.
IV. Формулювання теми, мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Ви навчилися знаходити площу довільного трикутника за відомими: 1) стороною і висотою, проведеною до цієї сторони; 2)сторонами і кутом між ними.
Задача. Скільки фарби потрібно купити , щоб пофарбувати фронтон будинку, який має форму трикутника із сторонами 5м , 5м і 6м ? Відомо, що на 1 іде 0,5 кг фарби.
Для того, щоб розв’язати цю задачу, потрібно знайти площу трикутника.
Сьогодні ми ознайомимося з тим, як можна знайти площу трикутника, якщо відомі три його сторони. Цю формулу одержав Герон Олександрійський. Отже, сьогодні ми вивчимо формулу Герона і навчимось застосовувати її до розв’язування задач.
V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1) Історична довідка про Герона. Повідомлення учня.
Одним із грецьких математиків-енциклопедистів, праці якого головним чином мали прикладний характер, був Герон Олександрійський (роки його життя точно невідомі, але деякі історики стверджують, що він жив у І столітті до нашої ери). Про життя Герона до нас дійшли незначні відомості. Відомо, що він був знаменитим вченим-механіком. Його називають, навіть, «ГеронМеханік». Він багато уваги приділяв питанням геодезії і практичному застосуванню геометрії. В праці «Діоптри» Герон описав деякі вимірювальні прилади й інструменти, в тому числі і «діоптри» - прилади, які використовувалися для побудови та вимірювання кутів на місцевості.
Одна із книжок Герона мала назву «Геометріка» і являлася збірником формул і відповідних задач.
У своїй праці «Метрика» Герон доводить свою теорему і записує у відомий в наш час формі. Ця формула носить назву «формула Герона». Практичні правила Герона для обчислення площі фігур застосовувались грецькими, римськими, середньовічними землемірами і техніками.
2) Слово вчителя.
3) Задача. Знайдіть площу трикутника , якщо його сторони дорівнюють
30 см , 25 см , 11 см.
VI. Осмислення нового матеріалу.
Виконання усних вправ: № 536.
Колективне розв'язування задач ( запропонованої на етапі мотивації навчальної діяльності).
Задача. Бічні сторони трикутника дорівнюють 30 см і 25 см. Знайдіть висоту трикутника, опущену на основу, що дорівнює 25 см.
VII. Домашнє завдання.
П. 19 (вивчити формулу Герона).
Задача. Знайдіть площу трикутника , якщо його сторони дорівнюють 13 см, 14 см, 15 см.
Інтерактивна вправа «Результат»
Сьогодні на уроці я повторив…Я дізнався …Найважчим для мене було…
Рефлексія . Чи отримали ви задоволення від праці на уроці? Відповідь. Так ,або ні.