Тема:Формула коренів квадратного рівняння.
Мета: Навчальна: домогтися засвоєння формули коренів квадратного рівняння; сформувати вміння розв'язувати квадратні рівняння за допомогою цієї формули; показати звязок алгебри з фізикою
Розвивальна: розвивати розумову діяльність;
Виховна: виховувати самостійність, намагатися скласти ситуацію успіху для кожного учня.
Тема: Формула коренів квадратного рівняння.
Мета: Навчальна: домогтися засвоєння формули коренів квадратного рівняння; сформувати вміння розв’язувати квадратні рівняння за допомогою цієї формули;
Розвивальна: розвивати розумову діяльність;
Виховна: виховувати самостійність, намагатися скласти ситуацію успіху для кожного учня.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Хід уроку.
1. Організаційний момент.
(’’ Картки настрою ’’, учні піднімають картку, яка відповідає їх настрою).
2. Перевірка домашнього завдання.
Встановити відповідність : рівняння –відповідь(приклади з домашнього завдання) учні розшифровують закодоване слово «рівняння»
3. Актуалізація опорних знань. Гра «Математичний футбол» учні задають запитання один одному
Приклади питань
- Які рівняння називаються квадратними? Наведіть приклади.
- Як називаються коефіцієнти квадратного рівняння
ах² + bх +с =0?
- Які квадратні рівняння називаються неповними? Наведіть приклади.
- Скільки коренів мають неповні квадратні рівняння кожного виду?
Повторити схему складену на попередньому уроці.
2) Гра ’’ Поспішай та не помились’’.
На екрані комп’ютера з’являються завдання.
1. Подайте у вигляді подвоєного добутку: а) 6х; б) –0,8у; в) bх; г) 11х; 2. Розкласти на множники 4х² + 20х + 25; х2 – 21х + 108. |
3. Виділіть квадрат двочлена:
х2 + 6х + 8; х² + 10х +16; 4х² + 20х + 31; х2 – 21х + 108.
4. Назвати коефіцієнти квадратного рівняння :
а) 2x2 + x + 3 = 0; б) 2x2 – x + 3 = 0; в) 3x2 - 6x+ 3 = 0 .
Підвести підсумок виконання завдання.
4. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Розлянемо приклад. Нехай тіло рухається прямолінійно вздовж осі х із прискоренням ах . Якщо у початковий момент часу воно мало швидкість V0х і перебувало в точці з координатою х0 , та координату х тіла у момент часу t можна знайти за формулою
Х= + V0х t + х0
Чи є ця формула функцією? Що є незалежною змінною(аргументом)? Чи можна цю залежність назвати квадратичною?
Задача 1. Тіло кинули вертикально вгору з початковою швидкістю 40 м/с. Через який час тіло буде на висоті 60 м? (розвязання задачі висвітлюється на екран)
Дана задача взята з курсу фізики. За формулою залежності переміщення від часу складено (g=9.8m/кв.сек) рівняння:
60 = 40t - 5 t2
Учитель. Чи можна це рівняння вважати квадратним? Що є змінною? Але ця задача буде вами розвязуватися в курсі фізики в 10 класі.
Задача 2. Господарі вирішили огородити ділянку перед фасадом будинку, що прилягає до стіни. Довжина використаної сітки становила 42 м, а площа ділянки, яку огородили, — 216 м2. Яка довжина й ширина ділянки?
(Учні класу працюють у парах. Розв 'язування задачі перевіряється учнями за готовими записами на дошці.)
Якщо довжину ділянки позначити за х, то ширина ділянки 42-2х. Оскільки площа 216 м2, то складаємо рівняння: х(42-2х)=216.
Отримали рівняння 42х-2х2=216.
Учитель. Таке рівняння ми не розв'язували. Це новий тип рівнянь, які називаються повними квадратними. Ми вже навчилися розв’язувати неповні квадратні рівняння, але ви знаєте, що існують ще й повні квадратні рівняння. (З метою створення відповідної мотивації пропоную учням розв'язати дане рівняння: виділенням повного квадрата, способом групування.) Учні розбито на три групи. Кожна група розв'язує дане рівняння відомими їм способами: виділення квадрата двочлена та способом групування.
Учитель. Чи легко розвязувати дане рівняння цими способами?
Чи існує інший спосіб для розвязування таких рівнянь?
Аналіз ситуації, що склалась, приводить до формулювання проблеми: необхідно знайти єдиний достатньо простий алгоритм розв'язання квадратних рівнянь загального вигляду. Розв'язання цієї проблеми і є головною метою уроку.
Їх зазвичай розв’язують за формулою, яку можна також використовувати і для неповних квадратних рівнянь, а також для рівнянь з параметрами.
Історичне повідомлення (учням було задане завдання)
Розв’язуванню квадратних рівнянь присвятив свої праці відомий український математик, професор Микола Чайковський (1887–1970). Він протягом тривалого часу працював у вищих навчальних закладах Львова, Одеси, Кам’янця-Подільського. М.Чайковський зробив вагомий внесок у створення української математичної термінології, а також брав активну участь у виданні українських підручників з математики. Застосування основних властивостей значно полегшує розв’язання багатьох рівнянь. Отже, сьогодні на уроці ми з вами вивчимо формулу коренів квадратного рівняння.
Оголошення теми і мети уроку.
5. Вивчення нового матеріалу. Виведення формули коренів квадратного рівняння.
1. Виведемо формулу коренів квадратного рівняння ах2 + bх + с = 0.
Помножимо обидві частини рівняння на 4а (а ≠ 0), матимемо:
4а2х2 + 4аbх + 4ас = 0,
(2ах)2 + 2∙2ах∙b + b2 – b2 + 4ас = 0,
(2ах + b)2 – b2 + 4ас = 0,
(2ах + b)2 = b2 – 4ас.
Робота з підручником : знайти невідоме слово.
Вираз b2 – 4ас називають дискримінантом (від латинського diskriminns – той, що розрізняє) даного рівняння і позначають буквою D. Тоді (2ах + b)2 = D.
Постановка проблеми №2
Учням пропонуються декілька рівнянь.
2x2+x+3=0 і 2x2–x+3=0;
2x2-x–3=0 і 2x2+x–3=0;
3x2 - 6x+ 3 = 0 і 3x2 + 6x + 3 = 0.
Гіпотези учнів.
Робота з підручником.
Вчитель створює проблемну ситуацію, запропонувавши учням відповісти на запитання: – Скільки коренів може мати рівняння (2ах + b)2 = D і від чого це буде залежати? (Якщо учні не можуть знайти правильної відповіді, то вчитель пропонує назвати кількість коренів рівняння виду х2 = а. Аналізуючи разом з учнями їхні відповіді робиться висновок про кількість коренів повного квадратного рівняння. )
Так, ви праві, число коренів квадратного рівняння ax2+ bx+ c = 0 залежить від виразу, складеного з коефіцієнтів цього рівняння.
1. Якщо b2 - 4ac >0, то квадратне рівняння має два різні дійсні корені.
2. Якщо b2 - 4ac =0, то квадратне рівняння має два однакові дійсні корені.
3. Якщо b2 - 4ac <0, то квадратне рівняння не має дійсних коренів.
Що спільного між поняттям «світлофор» і «дискримінант»?
(діти відповідають і відповідно позначають кольорами у своїй блок-схемі)
ах2+ bх + с = 0, а ≠ 0 – загальний вигляд квадратного рівняння |
||
D = b2 - 4ас |
||
D < 0 |
D = 0 |
D > 0 |
Коренів немає |
х = – |
х1=, х2=.
|
Підсумок : отже, ми отримали формули, які називають формулами квадратного рівняння,користуючись якими ми можемо розвязувати будь які квадратні рівняння.
Щоб рівняння розв’язати,
Треба формули всім знати.
Ще й знайти дискримінант –
Не ховайте свій талант.
Якщо D у вас додатний,
То два розв’язки знайдеш.
Зможеш точно розв’язати,
Шляхом правильним підеш.
Якщо нуль – усе простіше:
Один корінь шукай швидше.
А якщо дискримінант
Має ще від’ємний знак,
То роботі вже кінець –
Зовсім розв’язків немає.
А ти – учень-молодець.
А тепер, діти, допоможіть скласти ще один алгоритм розв’язання квадратного рівняння.
(Діти самі складають алгоритм)
Після цього на екрані відкривається таблиця із заздалегідь складеним учителем алгоритмом, і діти звіряють власний варіант з істинним.
АЛГОРИТМ
1. Виділити в квадратному рівнянні коефіцієнти.
2. Обчислити дискримінант D.
3. - Якщо D<0, те рівняння не має дійсних коренів.
- Якщо D>чи=0, то обчислити корені по формулі.
Розглянемо приклад.
а) 3х² - 5х +2 =0;
а = 3, b = -5, с = 2;
D = (-5)2 – 4*3*2 = 25 – 24 = 1;
D = 1>0 – рівняння має 2 різні корені.
х = = ; х1 = 1; х2 = .
6. Закріплення нових знань і вмінь.
(Учні працюють в групах. Групи гетерогенні, тобто об’єднані сильні, середні і слабкі учні. Учитель контролює роботу. Це необхідно для стимулювання творчого мислення й інтенсивного обміну ідеями).
1. Скільки коренів має рівняння?
1. х2-9х+14=0? 2. х2-8х+15=0?
А) два; Б) один; А) два; Б) один;
В) не має коренів; В) не має коренів;
Г) безліч. Г) безліч.
3. 2х2+х+2=0? 4. Зх2+х+4=0?
А) два; Б) один; А) два; Б) один;
В) не має коренів; В) не має коренів ;
Г) безліч. Г) безліч.
2. Розв’яжіть квадратне рівняння за допомогою формул коренів квадратного рівняння.
Картка – інформатор
Розв’язати рівняння:
а) 2х2 + 3х – 5 = 0 b) 5х2 - 7х + 2 = 0
1. Виділити коефіцієнти:
1. а = … ; в = … ; с = … 1. а = … ; в = … ; с = …
2. Знайти дискримінант:
D = 32 – 4 … 2. D = 49 - …
3. Знайти корені рівняння
х1,2 = х1,2 =
х1,2 = х1,2 =
х1 = х1 =
х2 = х2 =
Розв’язати рівняння:
1. 3х2 + 8х – 3 = 0 ;
2. - х2 + 2х + 8 = 0;
3. х2 - 6х = 4х – 25;
4. (5х – 4)(х + 8) = 0.
Розвязані рівняння учні здають учителю для моніторингу засвоєння знань нового матеріалу.
Учитель. А тепер повернемося до першої задачі.
60 = 40t - 5 t2
-5t2 +40 t - 60 = 0
t2 - 8 t + 12 = 0.
t1 = 2; t2 = 6.
Розв'язки даного рівняння свідчать про те,що ми побачили з точки.
Тіло опинилося на висоті 60 м два рази: через 2 с і через 6 сек після кидання вертикального вгору.
9. Підсумок уроку.(Робота в парах)
Учням видаються 2 картки різного кольору. На одній з них закодовані початки означень, які пронумеровані від 1 до 12. На другій – продовження цих означень, які закодовані буквами. Учні зв’язують початок і кінець фрази в одне речення, при цьому встановлюють відповідність між цифрами і буквами. В разі, якщо вони зробили все правильно, отримують закодоване слово «ДИСКРИМІНАНТ». Отже, прочитайте закодоване слово і назвіть формулу дискримінанта:
(Діти, які сидять за першими партами читають: дискримінант...,і називають формулу дискримінанта )
Картки-завдання
1. |
Рівняння виду ах2 + bх + с = 0, де х – змінна, а а, b, с – дані числа, причому а ≠ 0 ... |
К |
рівнянню х2 = 0 |
2. |
Числа а, b, с –... |
Н |
називають першим коефіцієнт-том |
3. |
Неповні квадратні рівняння бувають таких видів ... |
И |
повними і неповними |
4. |
Рівняння виду ах2=0 рівно-сильне ... |
І |
рівносильне рівнянню х(ах + b) = 0 |
5. |
Один із способів розв’язування квадратних рівнянь ... |
Д |
називаються квадратними |
6. |
Квадратні рівняння бувають ... |
Т |
якщо D < 0 |
7. |
Квадратні рівняння можна розв’язувати ... |
Н |
два корені, один корінь |
8. |
Рівняння виду ах2 + bх = 0 ... |
И |
коефіцієнтами квадратного рів-няння |
9. |
Число b в квадратному рівнянні ... |
Р |
це спосіб виділення квадрата двочлена |
10. |
Другим коефіцієнтом квадрат-ного рівняння ... |
М |
за допомогою формул |
11. |
Повне квадратне рівняння може мати ... |
А |
називається число b |
12. |
Квадратне рівняння не має розв’язків ... |
С |
ах2= 0, ах2 + bх = 0, ах2 + с = 0 |
Прес – конференція.
Обговорення того, наскільки повно було виконано роботу, в якому напрямку необхідно працювати далі.
(’’ Картки настрою ’’, учні піднімають картку, яка відповідає їх настрою на кінці уроку. Порівнюють, яка картка була піднята на початку уроку, а яка по закінченню).
Виставлення оцінок активним учням
Домашнє завдання : міні-проект «Застосування квадратних рівнянь в інших сферах наук», за підручником( різнорівневе)
Література.