Тема уроку: Формули скороченого множення
Цілі уроку:
— формування вмінь та навичок використання формул скороченого множення;
Тип уроку: урок-подорож ( застосування знань, умінь та навичок).
Епіграф уроку: ... у математиків існує своя мова - це формули.
С.В. Ковалевська
Перебіг уроку
1. Організаційна частина.
Зовсім недавно ми відкрили для себе нову країну — Алгебра. І уже від початку навчального року подорожуємо містами цієї країни. Сьогодні ми зупинились ще в одному місті Формул скороченого множення, пройдемося вулицями цього міста, щоб дізнатись, що тут є цікавого і незвичайного. А супроводжувати нас буде і допомагати у цій подорожі Довідничок-путівничок.
Довідничок-путівничок:
— Привіт! Я — Довідничок-путівничок. Хочу всім Вам побажати під час цієї подорожі успіху. І не тільки сьогодні, а завжди !
2. Перевірка домашнього завдання:
Вчитель: Щоб зайти у місто ми повинні показати перепустки, які ми отримали на попередніх уроках.
№640
а) ;
б) ;
№644
а) ; б) ;
; ;
; ;
; ;
Відповідь. . Відповідь. .
3. Розвязування вправ
3. Довідничок-путівничок: «Хто говорить, той сіє. Хто слухає, той збирає урожай.» П’єр Буаст. Ця вулиця Доміно. Твій емоційний стан дозволяє розпочати подорож. Розімнись перед роботою.
Кожен учень ланцюжком задає запитання товаришу з пройденої теми.
Вчитель Перед нами вулиця Комп’ютерних вірусів.
Довідничок-путівничок: Нашими вулицями пройшов вірус і всі відповіді переплутались. Допоможіть підібрати правильні відповіді до завдань:
Відновіть записи:
Довідничок-путівничок: «Найдосконаліший мозок іржавіє без дій.» Шерлок Холмс
Надіюсь Ваш мозок не заржавіє після мандрівки цією вулицею Раціональних обчислень.
Як піднести до квадрату число 99?
(Записи після обговорення: .)
Подумайте і скажіть, як найраціональніше піднести до квадрату числа 21; 49?
Інколи досить складні обчислення зводяться до простих, якщо вдало використати потрібну формулу:
Відповідь. 1
Вчитель: Отже, формули скороченого множення застосовують для раціональних обчислень? Ще коли? ( при спрощені виразів; при розв’язуванні рівнянь).
Цим Вам пропоную зайнятись на вулиці «Математичні ерудити».
Довідничок-путівничок: «Пам’ятай усі ми разом розумніші, ніж кожен з нас».
Учні отримують завдання на різнорівневих картках (робота в парах). З кожним виконаним завданням відкривається віконечко математичного лото:
Завдання 1 (усний коментар)
Розкладіть на множники:
1) ; 3) ;
2) ; 4) .
Завдання 2 (усний коментар)
Спростіть вираз і знайдіть його значення
, якщо . Відповідь 28.
( з коментарями на дошці)
Завдання 3 Розв’яжіть рівняння:
Відповідь .
Завдання 4. .
Завдання 5. Спростіть вираз: і знайдіть його значення при Відповідь 99.
Завдання 6. Знайти три послідовних натуральних числа, якщо добуток першого і другого чисел на 31 менший за квадрат третього.
В
А |
Вчитель. Про цього давньогрецького вченого дізнаємось на Вулиці Історична. Давньогрецький учений Евклід ще у 3 ст. до н.е. створив посібник з математики «Начала». Він першим геометрично вивів формулу квадрата двочлена. Буквена символіка була введена пізніше у XVI – XVII ст. Евклід довів теорему: якщо відрізок АВ поділити у будь-якій точці на два відрізки, то площа утвореного квадрата дорівнює сумі площ двох квадратів і двох прямокутників, що побудовані на цих відрізках. |
Вчитель. Геометрична інтерпретація формул налаштувала нас до мандрівки Геометричною доріжкою.
Довідничок-путівничок: «Серед рівних розумом перемагає той, хто знає геометрію.» Б. Паскаль
Бажаю Вам перемог!
Задача 1. Обчислити площу зафарбованої фігури, якщо сторони більшого і меншого квадратів відповідно дорівнюють та .
Розв’язання
|
|
Вчитель: Ми переконались, що формули скороченого множення мають конкретний геометричний зміст. Їх застосування призводить до значного спрощення дій над числами.
4. Підсумок уроку.
Вчитель. Давайте підведемо підсумки. Так де застосовуються формули скороченого множення?
— при спрощенні виразів;
— при розв’язуванні рівнянь;
— при розв’язуванні задач, які приводять до рівнянь;
— при розв’язуванні задач геометричного змісту;
— для швидкого та раціонального обчислення.
5. Подача домашнього завдання:
Повторити п.16-19, виконати №746 (а,б), №749 (а,б).
7. Рефлексія з використанням геометричних фігур та виставлення оцінок.
Довідничок-путівничок: «Наша мандрівка завершується. Сподіваюсь, вона була цікавою для вас. Приємно було з вами співпрацювати. Бувайте!
Вчитель. Оцініть будь-ласка, свою діяльність на уроці.
Поставте собі оцінку, вибравши потрібну фігуру.
1 ряд |
2 ряд |
3 ряд |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Нічого не зрозумів |
Добре |
Достатньо |
Відмінно |
Чудово! |
Рефлексорний екран:
1. Сьогодні я навчився…
2. Мені було цікаво…
3. Мені було важко…
4. Тепер я вмію…
5. Я відчув, що …
6. Мені вдається…
7. Я зміг…
8. Мене здивувало…
9. Мені захотілось…