Урок формування компетентностей у 5 класі НУШ

Про матеріал
Зміст типової освітньої програми для ЗЗСО орієнтує вчителів зарубіжної літератури на створення сучасних компетентнісно орієнтованих уроків різних типів, спрямованих на формування літературної компетентності школярів. Одним із типів уроків компетентнісного спрямування - урок формування компетентностей, який має певну структуру: І. Орієнтація, мотивація діяльності. ІІ. Цілепокладання. 1. Повідомлення теми,мети, завдань уроку. 2. Визначення очікуваних результатів. 3. Мотивація навчальної діяльності. ІІІ. Цілереалізація. 1. Перевірка домашнього завдання, актуалізація й корекція опорних знань практичного досвіду учнів. 2. Поглиблення навчального матеріалу, ознайомлення з правилами, алгоритмами виконання певних дій (ввідні, вступні вправи). 3. Первинні застосування знань (пробні вправи). 4. Фізкультхвилинка (релаксація). 5. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок ( тренувальні вправи). 6. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь ( творчі вправи). IV. Рефлексивно- оцінюючий. 1. Підбиття підсумків уроку. 2. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання. 3. Рефлексія. 4. Цінування, оцінювання.
Перегляд файлу

Урок формування компетентностей у 5 класі НУШ

 

 

   Тема. Зарубіжні поети про природу. Джон Кітс  «Про коника  та цвіркуна». Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля

   Мета: формувати   ключові  компетентності:

розуміння краси  навколишньої природи, усвідомлення  взаємозв’язку людини і природи та відповідальності за свої вчинки;  вміння  проявляти ініціативність, захищати особистісну позицію; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача;

формувати предметні компетентності: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса; розвивати вміння виразного читання  та початкового аналізу поезії; акцентувати увагу на окремих деталях, коментувати, інтерпретувати, дати визначення понять «пейзаж», «епітет», «метафора»; розвивати  вміння               вирізняти їх у тексті.

Очікувані результати: знає цікаві факти з життя і творчості Джона Кітса, визначає особливості ідейно-художнього змісту його поезії, читає виразно і усвідомлено  поезію, орієнтується в прочитаному, висловлює в усній формі почуття, враження, викликані прочитаним; відповідає на запитання за змістом, акцентує увагу на окремих деталях, коментує, інтерпретує, учиться складати та висловлює власне висловлювання, розуміє символічний зміст назви поезії; характеризує образи, розуміє сенс понять доброта, щирість.

Тип уроку: урок формування компетентностей

Обладнання: підручник О.Ніколенко, портрет Д.Кітса,  фото коника, цвіркуна, запис   їх  співу.

    Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме». 
Луцій Сенека

                                                      Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності. 

     1. Інтерактивна вправа «Пароль». (Кожен учень називає, не повторюючись,  прикметник або іменник до слова «Природа» своєрідний пароль. Наприклад: сонце, листя, вітер, дощ, осінь, весела зима і т.п.)

 2.  Вправа «Мікрофон»

- Що таке природа?

      - Чи згодні ви з твердженням Луція Сенеки, який взятий епіграфом до нашого уроку? Аргументуйте.                                                                          

      Учитель. Філософ Сенека стверджував, що «жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне і те саме». (Людина і природа – одне ціле, рівнозначні частинки Всесвіту, лише у гармонії вони почуватимуться щасливими). Дивовижна, чарівна, світла, пісенна, мудра незбагненна… Якими тільки епітетапи не описували природу! Адже вона – явище унікальне, яке було і є буде незмінними супутником людини.

ІІ. Цілепокладання.

  1. Повідомлення теми,мети, завдань уроку.

- Продовжіть речення і визначте завдання уроку :

  • Потрібно зрозуміти…
  • Необхідно навчитися…
  • Слід познайомитися…
  • Знайти…
  • Проаналізувати…
  1. Визначення очікуваних результатів.

Знання:

  • Дізнатися…

                 Уміння та навички:

  • Навчитися…

                 Ставлення:

  • Визначити своє ставлення до…

3. Мотивація навчальної діяльності.

- Використання мотиваційних питань  :

  • Наскільки тема уроку важлива конкретно для мене?
  • Що потрібно робити на уроці, щоб навчитися?
  • Де я зможу застосувати знання, що отримаю на уроці?
  •   «Незакінчене речення»
  • Думаю, що сьогоднішній урок буде цікавим, тому що…

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Вступне слово.

    Нас оточує природа: тварини, птахи, дерева, кущі, трави, квіти. Ми інколи просто не помічаємо навколишньої краси, не відчуваємо болю травинки, на яку наступили, не чуємо зойку  зламаної гілки. Проте, на щастя, є незвичайні люди- поети, художники, для яких  природа – не просто довкілля, для них вся природа- жива, неповторна , вона  - частина Всесвіту, і це відчуття  митці передають нам у своїх віршах.

    Пропоную вам сьогодні поринути в чарівний світ природи через поезію. Світ поезії чарівний і неповторний. Він може схвилювати людину, пробудити в душі різні почуття й переживання. Особливо, коли поетичне слово створене справжніми майстрами, що можуть торкнутися струн людської душі. Поезія відображає те, що відбувається в душі людини. Людина й природа гармонійні, бо їх настрої тісно переплітаються, змінюються від радісного очікування до світлого суму.  

  1. Актуалізація й корекція опорних знань практичного досвіду учнів.

-         Чим, на вашу думку, відрізняється поезія від прози? (Твори, написані віршованою мовою, передають  почуття, враження, роздуми ліричного героя).

  1. Поглиблення навчального  матеріалу.

-         Вправа «Асоціативний ряд» до слова «поезія» (неповторність, краса, чарівність, вірші, мистецтво, ритм…)

-         Словникова робота

Поезія — сукупність віршованих творів, особливість художнього мовлення.

  • Читання «Ланцюжком» статті підручника про Джона Кітса (стор.121- 122).
  • Осмислення прочитаного:

-         Що  вас  найбільше  вразило  в  біографії  поета?

-         Які  факти  з  біографії  викликали  співчуття?

-         Що написано на надгробку Джона Кітса?

  • Вікторина «Так чи ні?» (письмово).

      - Поміркуйте, чи правильними є подані твердження і запишіть відповідно + чи - .

1) Джон Кітс — англійський поет. (+)

2) Народився Джон Кітс в сім'ї колишнього конюха. (+)

3) Дж. Кітс вилікувався в Італії від страшної хвороби. (-)

4) Кітс присвятив себе медичній кар'єрі. (-)

5) Джон почав писати вірші у зрілому віці? (-)

6) Джозеф Северн – це друг поета? (+)

  • Словникова робота.

     Вірш – цілісний текст – віршований твір.

  • Ознайомлення з ознаками вірша (стор. 122). Читання мовчки.
  1. Вираження людського «Я» (почуттів, настроїв, думок).
  2. Довколишній світ постає крізь призму людського «Я» як його глибоке переживання
  3. Події у вірші — відображення не тільки зовнішніх змін, а передовсім порухів у глибині особистості — її думок, почуттів, емоцій.
  4. Невеликий або середній обсяг.
  5. Особлива організація (рядків, пауз тощо).
  6. Ритм (завдяки чергуванню, упорядкованому рухові складів, суголоссю звуків).
  7. Єдність і неподільність змісту (неможливо сприйняти будь-яку частину вірша без цілого).
  • Словникова робота. Ознайомлення  з поняттям «Пейзаж» та видами пейзажів (стор. 122).
  • Словникова робота.        

Стодола — будівля для зберігання снопів, сіна, полови тощо, а також для молотьби, віяння та ін.

Сіножать, сінокіс — сільськогосподарське угіддя, яке постійно використовують для заготівлі сіна.

Коник — комаха з родини прямокрилих комах, яка здатна стрибати.

Цвіркун — польова комаха з довгими ниткоподібними вусиками, не вміє літати.

  • Виразне читання вірша вчителем (переклад В. Мисика, стор. 124).

      - Які ваші враження від вірша?

- Які звуки ви почули?

- Які почуття викликав цей вірш?

- Якби ви були художником, які б намалювали картини?

  • Розповідь про історію створення вірша «Про коника та цвіркуна».

 Цікава історія появи вірша «Про коника  та цвіркуна». Його було написано під час поетичного змагання. Кітс написав поезію експромтом у поетичному змаганні з поетом Лі  Хантом за 18 хвилин.

  1. Фізкультхвилинка

 

Дерева високі-високі.

Трава низенька-низенька.

Вітер дерева колише-гойдає.

То направо, то наліво нахиляє.

То вгору, то назад.

То вниз нагинає.

Птахи летять-відлітають.

А учні тихенько за парти сідають

Піднімають руки вгору

Опускають руки вниз

Обертаються

Нахиляються вправо, вліво

Потягуються вгору, назад

 Нахиляються вперед.

Махають руками-«крильми»

 

 

  1. Первинні застосування знань (пробні вправи).
  • Виразне читання учнями вірша  «Про коника та цвіркуна».
  • Словникова робота.

Піктограма - це певний невеличкий малюнок або знак, зображення якого нагадує автору слово (тезу), яке (яку) необхідно було запам’ятати, вивчити.

Емодзі - (emoji) особлива мова піктограм і смайлів, що широко використовуються в електронних повідомленнях і на сторінках сайтів. Основне призначення цих знаків – спростити зміст повідомлення, надати вашому тексту емоційності, яскравості, образності. Емодзі можна назвати новою писемністю цифрової епохи.

  • Прийом "Юні дослідники".

Завдання: познайомитися з піктограмою, поєднати рядки вірша з емодзі, пояснити, чому зробили такий вибір.

- Що допомогло виконати завдання?

Задумчивый смайлик: векторна графіка, зображення, Задумчивый смайлик  малюнки | Скачати з DepositphotosC:\Users\Пользователь\Desktop\домашні\Screenshot_85.png 

 

(Емодзі  до вірша Джона Кітса "Про коника та цвіркуна". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою  генератора текстів iemoji.com (https://www.iemoji.com)

  • Словесне малювання.

Завдання для учнів: заплющити очі і уявити картини, описані автором.

(Гай, гори, долини, стерня на полях, коник в траві, стодола, зима, тепла хата з каміном, цвіркун, трава і сіножать)

-  Які картини природи ви уявляєте, прочитавши першу  строфу?    (літо, сінокіс, полудень, все стихло, і тільки коник сюрчить і веде танок)

-  Яка картина виникає у вашій  уяві після другої строфи (засніжені поля, хата, дрова палають, пісня цвіркуна).

6. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок .

  • Аналіз розуміння змісту вірша. Бесіда.

- Перечитайте мовчки ще раз вірш.

- На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому? (На дві: картини літа у першій частині і зими – у другій)

- Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня («опівдні», навіть «птахи мовчать серед гілок», коник ховається «у затінку стебла або стодоли).

- Який образ у перших двох строфах виступає па передній план? Аргументуйте відповідь (Це образ коника, чий голос лунає навіть тоді, коли усе живе завмерло, втомившись від спеки; своїм співом він немов нагадує, що життя не припиняється ні на мить).

- Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими («…зима в мовчання крижане усе заковує».)

- Хто не кориться зимі? Про що він нагадує? (цвіркун своєю піснею нагадує про коника і тепле літечко).

Учитель. Поет, змальовуючи красу природи, використовує антитезу – протиставляє спеку- морозу; коника – цвіркуну; літо –зимі; день –ніч. Поет утверджує думку про те, що поезія землі не вмре ніколи. Адже поезія землі – це життя!

  Основна ідея сонета – краса і життя на землі вічні.

- В яких рядках звучить ця думка? («поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє»). Тому й настрій вірша урочистий, світлий, емоційно піднесений, оптимістичний.

- Чи протиставляється чомусь  пісня  цвіркуна? (Ні, лише нагадує пісню коника)

- А  яке ваше ставлення до оточуючої природи?

  •        Короткий  аналіз  художніх  засобів  вірша.

Вчитель. Мова поетичного твору особлива. В ній є художні   тропи – засоби творення. Це епітети, метафори. За допомогою художніх засобів створюються неповторні образи природи, мова  автора стає  незвичайною, мальовничою, а читач яскравіше уявляє картини та образи, створені митцем. Враження залишаються незабутніми.

  • Ознайомлення з інформацією.

- Епітет – це особливе художнє означення, яке на­дає означуваним словам

Особливої художньої забарвленості й наповненості: «невтомний голосок, мовчання крижане». Епітети виражають авторське ставлення до зображуваного.

- Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В мета­форі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю: «мовчать серед гілок птахи»; «коник поймає гори й доли»; «коник веде танок»; «поезія не оніміє»; «зима в мовчання крижане поля заковує»; «цвіркун у хаті заводить пісню». За допомогою метафор автор оживляє природу: вона  може говорити, відчувати, діяти, думати.

- Учні відшукують художні засоби, визначають тему та ідею вірша. (Учитель при потребі допомагає).

7.Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь

Учитель. Зверніть увагу на вислів «поезія землі» у вірші. Поезія – це мистецтво, а земля – це природа. Але для Джона Кітса вони нерозривні і перебувають у постійній гармонії. У цьому сонеті автор надзвичайно повно і виразно передав своє світле сприйняття вічного руху життя і краси природи. Він дає живу картину літнього дня, яку відчуваєш так само реально, як і затишок натопленої кімнати взимку, коли в полях бушують заметілі. Звукові, зорові, дотикові враження зливаються в єдине ціле. Поет розкриває в малому велике, бачить прекрасне в звичайнісінькому.

  • Робота в групах (можна обрати завдання, які більше підійдуть для певного класу і рівня підготовки учнів):
  1. група: знайдіть у тексті вірша зoрoві oбрази.
  2. група: знайдіть у тексті вірша звукові образи.
  3. група:  складіть слoвничoк настрoю ліричнoгo герoя.
  4. група:  складіть слoвничoк пoчуттів ліричнoгo герoя.
  5. група : опишіть (усно) або намалюйте і прокоментуйте ваш улюблений пейзаж.
  6. група: випишіть із хмари слів ті, що характеризують персонажів вірша.

C:\Users\el_m_u\Desktop\Без имени.png

(Хмару слів підготувала вчителька Базильська Надія Михайлівна у сервісі WordArt.com).

IV. Рефлексивно- оцінюючий.

  1. Підбиття підсумків уроку.
  2. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж  щодо його виконання.

Завдання для всіх:

Виразно читати вірш «Про коника та цвіркуна».

Завдання на вибір (диференційовано):

  1. Намалювати ілюстрації до вірша Джона Кітса «Про коника та цвіркуна».
  2. За допомогою інтернету знайдіть інформацію про комах (коників і цвіркунів), які згадані у творі. Підготуйте стисле повідомлення про їхній спосіб життя, користь чи шкідливість для людей.
  3. Спробуйте скласти власний вірш про природу. 
  1. Рефлексія.
  •        Вправа « Інтерв’ю”.

-    Чого навчились ви на уроці?

-    Чи було вам важко? Якщо так, то в чому?

-    Що не залишило вас байдужими під час уроку?

-    Продовжіть речення: «Тепер я знаю, що…», «Тепер я вмію…»

-    Що ви та ваші друзі або рідні робите для збереження природи? Наведіть приклади. (Ми частина природи, тому: бережімо природу, піклуймось про неї, саджаймо дерева, квіти, не смітімо навколо себе, зменшуймо негативний вплив на екологію).

  1.  Цінування, оцінювання.
  •        Вправа «Емодзі».

Оцініть свою роботу на уроці:

-    Щасливе обличчя – Я все знаю та вмію;

-    Думаюче обличчя – Я не все розумію;

-    Заплаканий смайлик – Мені потрібні додаткові пояснення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку