Урок формування компетентностей у 5 класі НУШ
Тема. Зарубіжні поети про природу. Джон Кітс «Про коника та цвіркуна». Поетизація природи, утвердження зв’язку природи й людини; утілення любові та дбайливого ставлення до довкілля
Мета: формувати ключові компетентності:
розуміння краси навколишньої природи, усвідомлення взаємозв’язку людини і природи та відповідальності за свої вчинки; вміння проявляти ініціативність, захищати особистісну позицію; формувати естетичні смаки і творчі здібності; виховувати вдумливого читача;
формувати предметні компетентності: познайомити учнів з творчістю відомого англійського письменника Джона Кітса; розвивати вміння виразного читання та початкового аналізу поезії; акцентувати увагу на окремих деталях, коментувати, інтерпретувати, дати визначення понять «пейзаж», «епітет», «метафора»; розвивати вміння вирізняти їх у тексті.
Очікувані результати: знає цікаві факти з життя і творчості Джона Кітса, визначає особливості ідейно-художнього змісту його поезії, читає виразно і усвідомлено поезію, орієнтується в прочитаному, висловлює в усній формі почуття, враження, викликані прочитаним; відповідає на запитання за змістом, акцентує увагу на окремих деталях, коментує, інтерпретує, учиться складати та висловлює власне висловлювання, розуміє символічний зміст назви поезії; характеризує образи, розуміє сенс понять доброта, щирість.
Тип уроку: урок формування компетентностей
Обладнання: підручник О.Ніколенко, портрет Д.Кітса, фото коника, цвіркуна, запис їх співу.
Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме».
Луцій Сенека
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності.
1. Інтерактивна вправа «Пароль». (Кожен учень називає, не повторюючись, прикметник або іменник до слова «Природа» – своєрідний пароль. Наприклад: сонце, листя, вітер, дощ, осінь, весела зима і т.п.)
2. Вправа «Мікрофон»
- Що таке природа?
- Чи згодні ви з твердженням Луція Сенеки, який взятий епіграфом до нашого уроку? Аргументуйте.
Учитель. Філософ Сенека стверджував, що «жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне і те саме». (Людина і природа – одне ціле, рівнозначні частинки Всесвіту, лише у гармонії вони почуватимуться щасливими). Дивовижна, чарівна, світла, пісенна, мудра незбагненна… Якими тільки епітетапи не описували природу! Адже вона – явище унікальне, яке було і є буде незмінними супутником людини.
ІІ. Цілепокладання.
- Продовжіть речення і визначте завдання уроку :
Знання:
Уміння та навички:
Ставлення:
3. Мотивація навчальної діяльності.
- Використання мотиваційних питань :
ІІІ. Цілереалізація.
Нас оточує природа: тварини, птахи, дерева, кущі, трави, квіти. Ми інколи просто не помічаємо навколишньої краси, не відчуваємо болю травинки, на яку наступили, не чуємо зойку зламаної гілки. Проте, на щастя, є незвичайні люди- поети, художники, для яких природа – не просто довкілля, для них вся природа- жива, неповторна , вона - частина Всесвіту, і це відчуття митці передають нам у своїх віршах.
Пропоную вам сьогодні поринути в чарівний світ природи через поезію. Світ поезії чарівний і неповторний. Він може схвилювати людину, пробудити в душі різні почуття й переживання. Особливо, коли поетичне слово створене справжніми майстрами, що можуть торкнутися струн людської душі. Поезія відображає те, що відбувається в душі людини. Людина й природа гармонійні, бо їх настрої тісно переплітаються, змінюються від радісного очікування до світлого суму.
- Чим, на вашу думку, відрізняється поезія від прози? (Твори, написані віршованою мовою, передають почуття, враження, роздуми ліричного героя).
- Вправа «Асоціативний ряд» до слова «поезія» (неповторність, краса, чарівність, вірші, мистецтво, ритм…)
- Словникова робота
Поезія — сукупність віршованих творів, особливість художнього мовлення.
- Що вас найбільше вразило в біографії поета?
- Які факти з біографії викликали співчуття?
- Що написано на надгробку Джона Кітса?
- Поміркуйте, чи правильними є подані твердження і запишіть відповідно + чи - .
1) Джон Кітс — англійський поет. (+)
2) Народився Джон Кітс в сім'ї колишнього конюха. (+)
3) Дж. Кітс вилікувався в Італії від страшної хвороби. (-)
4) Кітс присвятив себе медичній кар'єрі. (-)
5) Джон почав писати вірші у зрілому віці? (-)
6) Джозеф Северн – це друг поета? (+)
Вірш – цілісний текст – віршований твір.
- Які ваші враження від вірша?
- Які звуки ви почули?
- Які почуття викликав цей вірш?
- Якби ви були художником, які б намалювали картини?
Цікава історія появи вірша «Про коника та цвіркуна». Його було написано під час поетичного змагання. Кітс написав поезію експромтом у поетичному змаганні з поетом Лі Хантом за 18 хвилин.
Дерева високі-високі. Трава низенька-низенька. Вітер дерева колише-гойдає. То направо, то наліво нахиляє. То вгору, то назад. То вниз нагинає. Птахи летять-відлітають. А учні тихенько за парти сідають |
Піднімають руки вгору Опускають руки вниз Обертаються Нахиляються вправо, вліво Потягуються вгору, назад Нахиляються вперед. Махають руками-«крильми»
|
Піктограма - це певний невеличкий малюнок або знак, зображення якого нагадує автору слово (тезу), яке (яку) необхідно було запам’ятати, вивчити.
Емодзі - (emoji) – особлива мова піктограм і смайлів, що широко використовуються в електронних повідомленнях і на сторінках сайтів. Основне призначення цих знаків – спростити зміст повідомлення, надати вашому тексту емоційності, яскравості, образності. Емодзі можна назвати новою писемністю цифрової епохи.
Завдання: познайомитися з піктограмою, поєднати рядки вірша з емодзі, пояснити, чому зробили такий вибір.
- Що допомогло виконати завдання?
(Емодзі до вірша Джона Кітса "Про коника та цвіркуна". Автор Сергієнко М.В. Створено за допомогою генератора текстів iemoji.com (https://www.iemoji.com)
Завдання для учнів: заплющити очі і уявити картини, описані автором.
(Гай, гори, долини, стерня на полях, коник в траві, стодола, зима, тепла хата з каміном, цвіркун, трава і сіножать)
- Які картини природи ви уявляєте, прочитавши першу строфу? (літо, сінокіс, полудень, все стихло, і тільки коник сюрчить і веде танок)
- Яка картина виникає у вашій уяві після другої строфи (засніжені поля, хата, дрова палають, пісня цвіркуна).
6. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок .
- Перечитайте мовчки ще раз вірш.
- На скільки частин ми можемо умовно поділити вірш? Чому? (На дві: картини літа у першій частині і зими – у другій)
- Доведіть, що у першій частині показано картину спекотного літнього полудня («опівдні», навіть «птахи мовчать серед гілок», коник ховається «у затінку стебла або стодоли).
- Який образ у перших двох строфах виступає па передній план? Аргументуйте відповідь (Це образ коника, чий голос лунає навіть тоді, коли усе живе завмерло, втомившись від спеки; своїм співом він немов нагадує, що життя не припиняється ні на мить).
- Доведіть рядками із тексту, що у другій частині показана картина суворої зими («…зима в мовчання крижане усе заковує».)
- Хто не кориться зимі? Про що він нагадує? (цвіркун своєю піснею нагадує про коника і тепле літечко).
Учитель. Поет, змальовуючи красу природи, використовує антитезу – протиставляє спеку- морозу; коника – цвіркуну; літо –зимі; день –ніч. Поет утверджує думку про те, що поезія землі не вмре ніколи. Адже поезія землі – це життя!
Основна ідея сонета – краса і життя на землі вічні.
- В яких рядках звучить ця думка? («поезія землі не вмре ніколи», «поезія землі не оніміє»). Тому й настрій вірша урочистий, світлий, емоційно піднесений, оптимістичний.
- Чи протиставляється чомусь пісня цвіркуна? (Ні, лише нагадує пісню коника)
- А яке ваше ставлення до оточуючої природи?
Вчитель. Мова поетичного твору особлива. В ній є художні тропи – засоби творення. Це епітети, метафори. За допомогою художніх засобів створюються неповторні образи природи, мова автора стає незвичайною, мальовничою, а читач яскравіше уявляє картини та образи, створені митцем. Враження залишаються незабутніми.
- Епітет – це особливе художнє означення, яке надає означуваним словам
Особливої художньої забарвленості й наповненості: «невтомний голосок, мовчання крижане». Епітети виражають авторське ставлення до зображуваного.
- Метафора (перенесення) — один з основних тропів поетичного мовлення. В метафорі певні слова та словосполучення розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи контрастністю: «мовчать серед гілок птахи»; «коник поймає гори й доли»; «коник веде танок»; «поезія не оніміє»; «зима в мовчання крижане поля заковує»; «цвіркун у хаті заводить пісню». За допомогою метафор автор оживляє природу: вона може говорити, відчувати, діяти, думати.
- Учні відшукують художні засоби, визначають тему та ідею вірша. (Учитель при потребі допомагає).
7.Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь
Учитель. Зверніть увагу на вислів «поезія землі» у вірші. Поезія – це мистецтво, а земля – це природа. Але для Джона Кітса вони нерозривні і перебувають у постійній гармонії. У цьому сонеті автор надзвичайно повно і виразно передав своє світле сприйняття вічного руху життя і краси природи. Він дає живу картину літнього дня, яку відчуваєш так само реально, як і затишок натопленої кімнати взимку, коли в полях бушують заметілі. Звукові, зорові, дотикові враження зливаються в єдине ціле. Поет розкриває в малому велике, бачить прекрасне в звичайнісінькому.
(Хмару слів підготувала вчителька Базильська Надія Михайлівна у сервісі WordArt.com).
IV. Рефлексивно- оцінюючий.
Завдання для всіх:
Виразно читати вірш «Про коника та цвіркуна».
Завдання на вибір (диференційовано):
- Чого навчились ви на уроці?
- Чи було вам важко? Якщо так, то в чому?
- Що не залишило вас байдужими під час уроку?
- Продовжіть речення: «Тепер я знаю, що…», «Тепер я вмію…»
- Що ви та ваші друзі або рідні робите для збереження природи? Наведіть приклади. (Ми частина природи, тому: бережімо природу, піклуймось про неї, саджаймо дерева, квіти, не смітімо навколо себе, зменшуймо негативний вплив на екологію).
Оцініть свою роботу на уроці:
- Щасливе обличчя – Я все знаю та вмію;
- Думаюче обличчя – Я не все розумію;
- Заплаканий смайлик – Мені потрібні додаткові пояснення.