Урок №
Тема: Використання форм кличного відмінка іменників I та II відмін в усному та писемному мовленні
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати основні способи утворення та правопису іменників I та II відмін у кличному відмінку, навчити правильно утворювати кличну форму; удосконалити вміння визначати звертання в реченнях, вживати відповідні розділові знаки та правильно інтонувати такі речення; розвивати логічне мислення шестикласників, уміння аналізувати матеріал, працювати за аналогією; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати ввічливість, культуру спілкування, повагу до співрозмовника
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Міжпредметні зв’язки: українська література, етика
Соціокультурна лінія: стосунки між людьми
Обладнання: проєктор, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал
Хід уроку
Доброго дня діти! Я рада вас бачити!
На сьогоднішньому уроці ми з вами продовжимо вивчення теми «Іменники I та II відмін» та навчимося використовувати форму кличного відмінка в усному та писемному мовленні. Діти, розгорніть свої зошити і напишіть дату та тему нашого уроку
Тема уроку: «Використання форм кличного відмінка іменників I та II відмін в усному та писемному мовленні
Я знаю, що ви вже вивчили іменники I та II відмін. І допоможе нам пригадати цю тему ваші відповіді на наступні запитання
Учитель. Діти, а де використовується кличний відмінок у нашому повсякденному житті?
Відповіді учнів
Учитель. Сьогодні ми повинні з вами навчитися правильно використовувати форму кличного відмінка іменників I та II відмін.
Пояснення таблиці
Учитель. Робота з підручником. Виконання вправи 248.
Жінка-жінко, Олена-Олено, Аліна-Аліно, хата-хато, земля-земле, Ілля-Ілле, пісня-пісне, душа-душе, листоноша-листоноше, мрія-мріє, Юлія-Юліє, Наталія-Наталіє, матуся-матусю, Галя-Галю, доня-доню..
(Підсумок) Цією вправою ми закріпили правопис відмінкових закінчень іменників
Учитель. У кожного з вас на партах є аркуш із реченнями. Давайте їх проаналізуємо, визначимо, чи є в них звертання. Які розділові знаки пропущені та якими іменниками вони виражені?
(Підсумок) Отже, за допомогою цих завдань ми з вами повторили тему «Звертання. Розділові знаки при звертанні. Відмінювання іменників у кличному відмінку»
Учитель. А зараз ми з вами виконаємо такі завдання:
1 ряд: Скласти діалог «Чи потрібні уроки етики в 6 класі?»
2 ряд: Редагування тексту. 3-4 речення
Розставити знаки у реченні та потрібні букви у словах.
Марі… дякую тобі за турботу. Пиши будь ласка частіше. Пам’ятаю тебе рідна сестр…
3 ряд: Творче завдання. З поданими іменниками скласти речення
(Шановна вчителько, люба мамо, дорога доню)
(Підсумок). Ми прослухали ваші роботи і зробили такий висновок: що під час виконання цих завдань ми повторили розділові знаки при діалозі, закріпили правильне вживання звертання в розмовному стилі, пригадали загальні правила спілкування та ввічливості.
Учитель. На жаль, у нашому сучасному житті про етикет люди дуже часто забувають, особливо про мовленнєвий. Переглядаючи телепрограми або читаючи оголошення, ми неодноразово помічаємо помилки.
Давайте на хвилинку відчуємо себе учнями, які знають правила етикету. Я пропоную скласти словосполучення до поданих слів
Слухачі, школярі, телеглядачі
Шановні школярі
Вельмишановні слухачі
Дорогі телеглядачі
(Підсумок). Під час роботи зі словосполученнями ми повторили правила етикету
І на закріплення нашої теми виконаємо тест, адже ця тема дуже часто зустрічається в тестових завданнях на ЗНО
У якому рядку допущено помилку при творенні форми кличного відмінка
а) Олю, коню, Олексію б)матусю, лосю, Агнесо
в)школяре, Павле, міністре г)голубе, ведмеде, Юрію
Підбиття підсумків
Учитель. Шановні шестикласники, давайте з вами пригадаємо, що ми сьогодні робили на уроці.
На сьогоднішньому уроці
Ми повторили…
Ми вивчили…
Ми розвивали…
Ми виховували…
Результати нашої роботи такі… (оцінювання)
(на вибір)