(1 клас)
Тема: Формування уявлень про геометричні фігури: круг, квадрат, трикутник.
Мета: продовжувати знайомити учнів із геометричними фігурами – кругом, квадратом, трикутником; вчити дітей обстежувати моделі геометричних фігур, порівнювати їх, знаходити ознаки подібності і відмінностей, правильно називати їх елементи: кут, сторона; коригувати розвиток навичок навчально-пізнавальної діяльності, розвиток дрібної моторики пальців рук; виховувати бережне ставлення до природи рідного краю, самостійність та активність.
Обладнання: моделі геометричних фігур, іграшки тваринки, матеріал до гри «Полатай ковдру», конверт, набір фігур, шаблони, аркуші паперу, кольорові олівці, музичний супровід, клубочок ниток, педагогічна пісочниця, черепаха, фея, набір геометричних фігур для індивідуального рахунку.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці.
Треба дружно привітатись:
- Добрий день!
Дружно, голосно сказати:
- Добрий день!
Вправо, вліво поверніться,
Один одному всміхніться.
Ще раз дружно привітались:
- Добрий день!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Вправа « Даруємо радість»
Мета: позитивний настрій, розвиток почуття єдності
Діти стають у коло, вчитель тримає клубочок ниток і розповідає:
- У мене в руках клубок. Я зараз обмотаю нитку навколо пальця і передам клубочок своєму сусідові праворуч - Артемку і розкажу про те, як я рада його бачити - «Я дуже рада, що Артемко в нашім класі є...»
Хто клубочок отримує, обмотує нитку навколо пальця і передає його наступній дитині, що стоїть праворуч від нього і ми разом (всі, у кого в руках нитка) говоримо йому радісну новину. І так, доки клубок не повернеться до мене. Відмінно!
- Клубочок до мене повернувся, він пробіг по колу і всіх нас поєднав. Наша дружба стала ще міцнішою, а настрій покращився.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Діти, сьогодні ми з вами вирушаємо в цікаву подорож до Лісового Царства. Воно надзвичайно гарне і чарівне. І в ньому живуть цікаві звірята, з якими ми будемо знайомитися.
Та по дорозі нам траплятимуться труднощі, які ми обов’язково маємо подолати. Чи готові ви до цього? Тоді – вирушаймо!
2. Підготовча частина.
- Ну що, дітки, підемо лісовою стежинкою? Рушаємо!
Гра - руханка «Ось ідуть малята»
(Учні ідуть по класу, виконуючи рухи за зразком вчителя)
Ось ідуть малята
Лісом мандрувати,
Дітки не сумують –
Весело крокують
(ідемо в колоні )
Ми навшпиньках ідемо –
(ходьба навшпиньках)
Та через місточок
(стрибаємо по кільцях)
Ми на п’ятках ідемо –
Ось уже й лісочок.
Сюрпризний момент
- Діти, гляньте, нам хтось залишив листа (знаходимо конверт, на якому зображена сова). Та це ж Мудра Сова нам залишила цього конверта. Ану, давайте подивимося, що ж в ньому? (Виймаємо із конверта моделі геометричних фігур)
3. Формуюча частина
3.1. Обстеження геометричних фігур
Із конверта висипаємо зразки геометричних фігур (різного розміру, кольору).
- Діти, це іграшки? Ні, це - фігури. Чи однакові вони за кольором, розміром? А за формою? Що ж це за фігури?
Круг
На прикладі червоного маленького круга навчаємося прийомів обстеження геометричної фігури: обвести пальчиком, переконатися, що в круга відсутні куточки, тому він може котитися. На прикладі великого синього круга діти закріплюють алгоритм обстеження. Індивідуальна допомога окремим учням.
- Які предмети в класі схожі на круг?
Квадрат
Квадрати можуть бути різного кольору, великі і маленькі; за кольором і розміром вони не схожі один на одного. Але вони однакові за формою.
Обстежуємо маленький квадрат: скільки в нього сторін, кутів? (Показ кутів: вказівний і великий пальці сковзають від середини двох сторін до вершини кута, з’єднуючись). Аналогічно діти обстежують великий квадрат.
Діти накладають круг на квадрат, визначаючи їх відмінності.
- Які предмети в класі схожі на квадрат?
Трикутник
Діти обстежують його так само, як квадрата, порівнюють із кругом.
- Які предмети в класі схожі на трикутник?
3.2. Завдання Мудрої Сови.
- Діти, Мура Сова підготувала для вас завдання.
Учням роздаються кружечки різного розміру. Завдання: викласти на парті круги від найбільшого до найменшого.
3.3. Дидактична гра «Залатай ковдру» (Геометричні втулки)
Робота над загадкою
Влітку медом ласував
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг. (Ведмідь)
- Діти, у Ведмедика сталося лихо - Мишка прогризла дірочки в його ковдрі. Він просить, щоб ви допомогли її залатати. Допоможемо?
3.4. Дидактична гра «Добери кульки за кольором»
Робота над загадкою
Колючий клубочок
Прибіг у садочок ( Їжачок)
- Діти, Їжачок підготував нам цікаве завдання. Справимося з ним?
(Учням роздаються індивідуальні картки до гри, де вони мають підібрати за кольором квадратів кружечки)
3.5. Використання елементів педагогічної пісочниці.
Робота над загадкою
Заховалась у хатинку,
Що несе на своїй спинці,
Вміє повзати, плисти…
Чи впізнаєш її ти?
Леле! Труситься від страху
Мудра бабця…(черепаха).
- Разом із черепахою ми помандруємо до Пісочної країни.
Пригадуємо правила поведінки в пісочниці:
1.Не можна викидати пісок із пісочниці.
2.Не можна брати до рота та кидати в інших дітей.
3. Після гри потрібно прибрати іграшки на місце.
4.До і після гри з піском треба помити руки.
Починаємо роботу привітанням з нашим другом – пісочком:
Добрий день, наший пісочок!
Золотий ти наш дружочок.
Ми пограємось з тобою,
Розвеселимо юрбою.
Помандруємо у казку,
Подаруєм ніжність, ласку.
Ми гладимо пісочок долоньками, ділимося своїми відчуттями: «Який пісочок на дотик?» (теплий-холодний, приємний-неприємний, складається з дрібних частинок – піщинок, сипучий…)
Виконуємо вправи:
«Зайчик - пострибайчик» - кінчиками пальчиків кожна дитина стукає по поверхні піску, рухаючись у різних напрямках. Дану вправу можна ускладнити: дитині кажуть в яку сторону побіг зайчик. Наприклад: зайчик пострибав вправо, вліво, вгору, вниз. Одночасно розвиваємо просторову орієнтацію учнів.
Зайчик в полі стриб та стриб
Весело гуляє.
Вирвав смачну конюшину,
Смачно споживає.
«Змійка повзе» - діти розслабленими або напруженими пальцями рук роблять поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
По пісочку повзе змійка,
Дуже схожа з нею двійка.
Хвостиком весь час петляє,
Дивнії сліди лишає.
«Мурашник» - кожна дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками одне з одним – жучки вітаються) :
У мурашок, діти, вчіться.
Працювати не лініться!
Дуже вправні ці комашки.
В лісі трудяться мурашки.
- Діти, Черепаха просить вас про допомогу: потрібно побудувати місток через річку. Допоможемо їй?
Учні отримують набір різних геометричних фігур. Діти мають викласти стежку до містка ліворуч лише трикутниками, місток – лише квадратиками, стежку праворуч – лише кружечками.
- Діти, Пісочна Фея дуже вдячна вам за допомогу (іграшка – лялька) і хоче трішки з вами погратися.
Вправа «Чарівна паличка»
Дитина стоїть повернутою обличчям до пісочниці. Вчитель, або інший учень малює «чарівною паличкою» (пальчиком, чи паличкою) на спині дитини геометричну фігуру, яку вона повинна розпізнати та намалювати пальчиком на поверхні пісочку.
Ти прислухайсь, друже мій,
Закрий очі й тихо стій.
Доторкнулись чари спинки,
Їх відчуй скоріш, дитинко.
Дотик чарівний дарує,
Фея золота чаклує.
Всі фігури ти відчуй,
На пісочку намалюй!
Завершуємо роботу в педагогічній пісочниці подякою:
Ми з пісочком мандрували,
Щось нове із ним пізнали.
Та пролинув швидко час,
Він покликав далі нас.
Тож, пісочку, прощавай!
На нову зустріч нас чекай!
3.6. Рухлива гра «Де чия хатка?»
Робота над загадкою
Сіренький кожушок,
Пара довгих вушок,
Жвавий побігайчик,
Що зоветься … (Зайчик)
Зайчик запрошує вас погратися з ним у гру «Де чия хатка?»
На підлозі намальовані круги, в центрі яких – вивчені фігури. Діти отримують ключі від хаток – трикутники, квадрати та кружечки. Поки звучить музика, учні граються на поляні, як тільки вона стихне – повинні забігти у хатку, підібравши правильно фігуру – ключик. Граємо 3-4 рази.
3.7. Вправа з геометричними фігурами «Хатка для Білочки»
Робота над загадкою
Пухова руденька шуба
Із сосни стриба на дуба.
Хвіст у неї, як мітла,
А сама на зріст мала. (Білка)
- Діти, давайте подаруємо Білочці хатку і деревце біля неї. (Діти з геометричних фігур складають хатку і ялинку за зразком учителя)
ІІІ. Заключна частина.
1. Обведення шаблонів фігур та їх штрихування.
- Діти, давайте пригадаємо, які фігури ми вивчали сьогодні з вами? А куди ми мандрували? З якими звірятами зустрічалися?
- Я пропоную на кінець нашої мандрівки подарувати нашим друзям – звіряткам малюнки. Подаруємо?
Учні обводять шаблони геометричних фігур та штрихують їх за зразком учителя.
- Давайте скажемо нашим друзям: «До побачення! До нових зустрічей!»
2. Релаксація.
Сядьте зручніше. Витягніться і розслабтеся. Закрийте очі, погладьте себе по голові і скажіть собі: «Я дуже хороший» або «Я дуже хороша».
Уявіть собі чудовий сонячний ранок. Ви знаходитесь біля тихого прекрасного озера. Ледь чутно ваше дихання. Вдих-видих. Яскраво світить сонце, і ви відчуваєте себе все краще і краще. Ви відчуваєте, як сонячні промені зігрівають вас. Ви абсолютно спокійні. Світить сонце, повітря чисте і прозоре. Всім тілом ви відчуваєте тепло сонця. Ви спокійні і нерухомі. Ви відчуваєте себе спокійним і щасливим. Ви насолоджуєтеся спокоєм і сонячним теплом. Ви відпочиваєте... Вдих-видих. А тепер відкрийте очі. Потяглися, посміхнулися і прокинулися. Ви добре відпочили, у вас бадьорий і веселий настрій і приємні відчуття не залишать вас протягом всього дня.
3. Приведення в порядок робочих місць.
4. Створення установки на відпочинок.
Всі ми гарно потрудились,
Працювали, не лінились.
Та дзвінок покликав нас:
Відпочити, друзі, час.