Урок "Франц Кафка. Життя і творчий шлях. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Особливості композиції, функції фантастики"

Про матеріал
Матеріал уроку знайомить із життєвим та творчим шляхом Ф. Кафки, змістом новели "Перевтілення", розкриває своєрідність стосунків героя зі світом, показує трагедію самотності людини.
Перегляд файлу

Тема уроку   Франц Кафка. Життя і творчий шлях. Зображення  відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Особливості композиції, функції фантастики.

 

Мета (формувати компетентності): предметні (поглиблені знання про модернізм та його вплив на літературу; знання про життя та творчість Ф. Кафки; читацьку активність);

ключові уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності;

комунікативні: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до почуттів і думок оточуючих;

 інформаційні: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її;

загальнокультурні: прагнення до літературної освіти, естетичний смак, світогляд, формувати почуття любові, гуманізму, толерантності.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

Обладнання: фотопортрет Ф. Кафки, портрет роботи італійського

художника Ренато Руттузо, картина Е. Мунка "Крик", опорні

картки з літературознавчими поняттями, художній фільм

"Перевтілення" (за новелою ф. Кафки).

 

Випереджувальні завдання: підготувати інформацію-повідомлення,

презентацію та ілюстративний матеріал про життя та творчість

Ф. Кафки

                                              Провідною темою творчості Ф. Кафки є

                                               людина, яка загубилася в лабіринті та

                                                         не має дороговказноï нитки.

    

                                                  Однак, якщо людина більше не має

                                                 дороговказної нитки, то лише тому, що

                                                             більше не бажає ïï мати.

 

                                                 Звідси -  його відчуття провини, страху

                                                          й абсурдності історії

                                                                                            Ежен Йонеско

                                       

                                Хід уроку

Органiзацiйний момент

Актуалізація опорних знань учнів

Оголошення теми, мети та завдань уроку

Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з життєвим і творчим шляхом Франца Кафки. За повір'ям, коли народжується людина, на небі з'являється нова зірка. То - зірка долі. Як сказав філософ Т. Браге: «Зірки керують долею людини, зірками керує Бог». Але кожна людина має свою душу, свій дух, людина має право на вибір, на свободу.

Слайд1.

Коли загорілася зірка Франца Кафки на небі, йшов 1883 рік.

Що ж це був за період? Про це повідомить нам учень-історик.

Життя Франца Кафки припало на той період всесвітньої історії, який прийнято називати кризовим: то тут, то там виникали локальні війни - як репетиція майбутньої світової війни; світ лихоманило від передчуття вселенських потрясінь, якими стали численні соціальні вибухи і революції. Криза охопила усі галузі людського буття, посилились занепад і зневіра.

Слайд 2.

Слово вчителя.

В таких умовах йому довелось зростати й жити. Лише 41 рік горiла зірка Кафки на небі, але залишила незабутній, нi на кого не схожий слiд, адже у літературному пантеоні ХХ ст. важко було знайти особистість, парадоксальнішу за Ф.Кафку. Кафку вважають пророком ХХ ст., основоположником теми абсурду в літературі.

Парадоксально, що у кафкіанських творах, які нерідко справляли враження «незрозумілих», дивних, навіть «хворобливих», впізнавали себе рiзнi покоління читачів. Хоча, якщо брати до уваги слова Д.Затонського, дослідника творчості Ф.Кафки, що Кафка завжди писав для себе і про себе, це здається дивним.

Внесок Кафки важко переоцінити. Він один iз засновників модерністської прози початку ХХ століття.

Що ж такого було сказано Ф. Кафкою, що й сьогодні, у ХХI столітті, його творчість бентежить і примушує задуматись читача?

Щоб краще збагнути суть творів Ф.Кафки, треба добре знати життєвий і творчий шлях самого автора, адже Ф.Кафка писав: «Література - це я сам, це моя плоть і кров».

   Як ви вважаєте, які обставини життя Ф. Кафки справили вплив на його творчість?

Наші учні-бібліографи познайомлять нас із життєвим шляхом письменника.

Слайд 4

1 учень

Ф. Кафка народився 3 липня 1883 року в єврейській сім’ї в Празі. Батько Герман Кафка - торгiвець галантерейними товарами. Мама-Юлія Кафка працювала в магазині.

У Франца було 2 молодших братів та три молодші сестри. Обидва брати, не досягнувши дворічного віку, померли. Сестер звали Еллі, Валлі та Оттла. Вони загинули під час Другої світової війни в нацистських концтаборах у Польщі.

2 учень

Життя в родині позначилось жорстокістю батька. Таке виховання мало плачевні наслідки для Франца: він втратив всяку довіру до себе, він відчував себе винним, втратив здатність вільно говорити. У своєму творі «Лист до батька» він пише: «Твоя погроза: «Жодного слова всупереч!» - і водночас піднесена рука супроводжують мене з давніх-давен. Ти наділив мене манерою розмовляти із запинками й заïкатись, але тобі й цього було мало, зрештою я замовк - спершу, мабуть через упертість, а згодом тому, що при тобі я не здатний був ні думати, ні розмовляти».

3 учень

Жорстокість, гнів, несправедливість батька увійшли в літературну історію. Так, найбільшим красномовним епізодом став «балконний» епізод. Франц одного разу вночі попросив принести йому пити. Батько прийшов, витяг його з ліжка, повів в одній сорочці на балкон і залишив його там, замкнувши за ним двері. Стосунки Кафки з деспотичним батьком є важливою складовою його творчості.

 

4 учень

«Моя мама - рабиня мого батька, який тиранить її. Це добра, слабка, поступлива жінка, кращі наміри якої зводяться нанівець і поглиблюють біду.

Самотність навколо Кафки посилювалася. Невпевненість в собі, самосуд та хворобливе сприйняття світу - головні якості письменника. А ще йому допікали хронічні хвороби - окрім туберкульозу, він страждав від нападів страху, мігрені, запаморочення та інших захворювань.  

Кафка пригнічений власним здоров’ям. При зрості 1 м 82 см, вага письменника становила 50 кг. Органiзм погано сприймав їжу, турбував біль у шлунку.

5 учень

 Слайд 5

У 1901 р. Кафка стає студентом юридичного факультету Празького університету. 23 жовтня 1902р. Франц прийшов послухати лекцію «Доля і майбутнє філософії Шопенгауера» і цей день став одним із важливих у його житті. Лекцію читав Макс Брод, який був на рiк молодший від Ф.Кафки. По закінченню лекції, Кафка, який у минулому трохи читав Ніцше, сказав, що лектор суворо обійшовся з філософом, тому вони посперечалися один з одним, і це стало початком дружби,  якій не судилося більше перериватись. Бiльше ніж 20 років Макс Брод стане тим, «вікном на вулицю», яке потрібне Кафці. Під впливом Макса Брода він відмовиться від життя відлюдника.

Помираючи, Ф. Кафка доручив Максу Броду, спалити все ним написане, без винятку. Але Макс не скорився волі покійного та опублікував його твори, які дуже швидко стали відомими.

I учень

Єврей за походженням, пражанин за місцем проживання, за мовою - німець, а за культурною традицією -  австрійський письменник, він був чужий усім: державі, німцям, чехам і євреям. І це загострювало почуття Кафки, створювало дисгармонію в житті.

Слово вчителя.

Так у сім'ї він був самотнім. Його не підтримували і не розуміли.

А як же складеться особисте життя?

Про це розкажуть учні-бібліографи.

1 учень

Слайд 6

   У 1913 році Кафка знайомиться в гостях у Макса Брода з Феліцією Бауер. Через 9 місяців письменник пропонує дiвчині одружитись. В розмові з нею письменник намагається характеризувати себе як нікчемне створіння. Він зробив усе для того, щоб отримати відмову. Але як це не дивно Феліція погоджується на одруження. Для Кафки - це повна катастрофа. Вiн бажає втекти від самотності, однак розуміє, що не може довiрити своï переживання нікому, окрім листа паперу. Феліція страждає, страждає i сам Кафка.

Через 3 роки знову робить спробу одружитися з Феліцією. В цей час у Кафки відкриваються легеневі кровотечі – ознаки туберкульозу і саме це стає відмовою від одруження. Філіція втрачена назавжди.

2 учень

Слайд 7

У важкохворого Кафки була ще одна спроба одружитись. Юлія

Вохрицек деякий час була поруч, однак і ці стосунки виявилися

не вдалими.

Слайд 8

Останні роки життя Кафки освітив «живий вогник, якого я ніколи не бачив» ( з листа Броду). Звали цей вогник Мілена Єсенська - журналістка, літераторка, перекладачка. Вона жила у Відні, а він у Празі. Листування створювало ілюзію життя, однак емоції не можуть тривати вічно.

3 учень

Слайд 9

Помирав Ф. Кафка на руках Дори Дімант - польської єврейки, якій він також встиг запропонувати руку й серце. Але хвороба прогресувала. Дора Дімант померла в 1952 році в Лондоні.

Слово вчителя.

То як ви гадаєте, які обставини життя Ф.Кафки мали вплив на його

творчiсть?

Вiдповiдi:

стосунки з батьком;

непорозуміння з сім’єю;

особиста невлаштованість.

Слово вчителя.

Чому Кафка називав світ розколотим?

Кафка говорив: «Який жахливий світ юрмиться у моїй голові»

Записуємо в зошит

Світ Кафки:

- чужий серед своїх

- світ абсурдний, жорстокий

- жах, зневіра, розгубленість

- відчуження, самотність

Із цього світу ми можемо сказати і про головну тему всієї творчості

Ф. Кафки.

Як ви можете її визначити?

Відповідь:

Головна тема - це тема самотності, відчуження. Кафка говорив: «По суті, самотність є моєю єдиною метою, моєю найбільшою спокусою».

Слайд 10

Погляньте на картину Е.Мунка «Крик».

Що спільного між картиною Е.Мунка «Крик» та новелою Ф.Кафки

«Перевтілення»?

(Головний мотив-самотність, жах, крик болю).

Слово вчителя.

У новелі «Перевтілення» письменник зобразив бездушний і холодний  світ, який довів маленького службовця, комівояжера Грегора Замзу до страшноï метаморфози - перевтілення на комаху.

- Про можливість перевтілення розповість учениця.

Так, таких перевтілень багато.

Наприклад, у сибірських народів поширений міф про те, що під час спалювання злих жінок, відьом, вони перетворювались на комарів, мух, москітів.

Відоме також перевтілення душі людини в метеликів.

 

Слово вчителя

Цікаво також, чи існує мотив перетворення в українській літературі?

Допоможе нам учениця - філолог.

В українській літературі також зустрічається мотив перетворення.

Наприклад, у побутовій баладі « Ой чиє ж то жито, чиï ж то покоси». Під час конфлікту свекрухи з невісткою. Невістка була така залякана, що перетворилась на тополю.

Вiдома легенда про перевтілення юнака на вужа – перевертня, який полонив дівчину і став її чоловіком.

Багато відомих перевтілень у квіти. Про них розповість учениця -біолог

Наприклад, пара закоханих, довідались, що вони брат і сестра і тому не можуть одружитися, перетворюються на квітку, що цвіте одночасно синім і жовтим цвітом - Іван та Марія.

Походження білого латаття пояснюється загибеллю дiвчат, котрі вирішили втопитися в річці, щоб не стати татарськими полонянками.

Слово вчителя

Головний герой новели є Грегор Замза.

Аналiзувати цей образ ми будемо за таким планом.

 

Слайд 11

  1. Грегор у минулому.
  2. Грегор - син і брат.
  3.  Грегор на службі.

 

1 група: Грегор у минулому.

В дитинстві Грегор навчався в народному училищі (звичайній школі), потім у торговому, реальному училищі, згодом - військова служба в чині лейтенанта (фото на стіні у вітальні, де Грегор весело всміхається, свідчить про те, що у ту пору  він був щасливим). Після армії з особливим запалом Грегор почав працювати у фірмі настільки вдало, що майже одразу з маленького прикажчика зробився комiвояжером і зумів навіть купити батькам квартиру, яка була його гордістю.

  Чи були в його житті радості і розваги? Практично, ні, бо все його життя крутилось навколо роботи, і робота поглинала все. Радості і розваги були пов'язанi теж з роботою: покласти на стіл сьогодні більшу суму, ніж у минулу зарплату, побачити щастя рідних.

Захоплення Грегора були прості й примітивні: випилювання всяких дрiбничок, читання газет і іноді спілкування з двома - трьома приятелями. Особистого життя у Грегора не було.

2 група: Грегор - син i брат.

Грегор був прекрасним сином і братом, турботливим, люблячим. Коли він, уже втративши людську подобу, згадує своє минуле життя, то з гордістю усвідомлює, що зумів домогтися для своїх батьків і сестри такого життя  (родина не просто проживає у прекрасній квартирі, а ніхто, крім Грегора, не працює, однак сiм'я почувається комфортно через допомогу прислуги).

Таким чином, Грегор фактично повністю присвятив себе сім'ї, забувши про власні потреби. Герой дуже любить свою матір, навіть голос її викликає у нього хвилювання. Батька Грегор боїться, по відношенню до нього він вживає слова «обов'язок, борг»: адже саме для погашення батьківського боргу так напружено працює Грегор.        

      До сестри Грегор ставить особливо трепетно, ніжно, мріючи через рік назбирати грошей і відправити її на навчання до консерваторії: він пишається її грою на скрипці.

3 група: Грегор на службі.

Як службовець, комівояжер Грегор Замза дуже сумлінний, старанний, працьовитий. Саме йому довіряють серйозні доручення, через які Грегор так рідко буває вдома. Однак Грегор відчуває прискіпливе, принизливе ставлення свого шефа до себе і розуміє його несправедливість, адже iншi службовці фірми можуть дозволити собі байдикувати і їм ніхто зауважень не робить, а Грегор нiчого подiбного собi нiколи не дозволяв, він навiть жодного разу за п'ять років не був на лікарняному. Крім того, Грегор почувається страшенно змученим постійними відрядженнями, що змушують його підніматися о четвертій годині ранку, проводити весь час в дорозі, а тому Грегор не любить своєї роботи і тримається на нiй тільки заради відпрацювання батьківського боргу.

Слово вчителя.

А як родина ставиться до Грегора? ( ніби розуміє, по-своєму любить).

 Слово вчителя.

Але одного ранку Грегор прокинувся і зрозумів, що перетворився, на страхітливу комаху.

(Уривок із кінофільму).

Але він змінився тільки фізично, у нього залишилися людські думки, почуття.

Як поводиться родина після перевтілення?

(Батько б'є палкою, кидає яблуками, мама боïться навiть подивитися на нього. Тільки сестра приносить їсти, але залишки і зіпсуті продукти).

(Уривок кінофільму)

Але з часом і їй це надоїдає.

Подивіться інсценізацію.

-  Любі тату й мамо, почала сестра і стукнула кулаком по столу, -далі так діло не піде. Якщо, може, ви цього не розумієте, то я розумію. Я не хочу називати цю потвору своїм братом, а кажу лише одне: треба якось здихатися її. Ми робили все, що могли: піклувалися про неї, терпіли її. Думаю, що ніхто нам нічого не може закинути.

- Вона каже щиру правду, мовив батько сам до себе. Мати, що й досi ще не вiддихалась, затулила рукою рота і з божевільними очима почала глухо кашляти. Сестра підбігла до матері й приклала їй руку до чола.

Батька, здавалось, сестрині слова навели на певну думку, бо він випростався й почав бавитись зі своїм кашкетом між тарілками, що залишилися на столі після вечері пожильців; часом він позирав на нерухомого Грегора.

-         Нам треба здихатись його, ще раз рішуче мовила сестра, звертаючись до батька, бо мати через кашель нічого не чула.

-         Він вас обох із світу зведе, я вже бачу. Нам усім доводиться так тяжко працювати, а тут ще й дома ця повсякчасна мука. Я більше не здатна її витримати, - і вона так гірко заплакала, що сльози закапали матері на обличчя  і та механічно витирала їх рукою.

- Дитино моя, співчутливо мовив батько; він сьогодні, напрочуд, добре розумів її, - то що ж нам робити?

Сестра безпорадно здвигнула плечима; сльози наче змили її впевненість.

- Якби він нас розумів... - напівзапитуючи мовив батько. Сестра, ревно плачучи, замахала рукою: мовляв, про це годі й думати.

- Якби він нас розумів, - знову сказав батько і заплющив очі на знак того, що згоден з сестрою, - тоді, либонь, з ним можна було б домовитись.  А так...

- Його треба спекатись! - крикнула сестра. - Іншої ради немає, тату. Тобi треба спробувати просто викинути з думки, що то Грегор. У тім наше й лихо, що ми й досі віримо, ніби це Грегор. Але ж хіба це може бути вiн? Якби це був Грегор, то він давно б уже зрозумів, що людям неможливо жити разом із такою потворою, і сам пішов би собі геть. Тоді в нас не було б брата і сина, зате ми могли - б спокійно собі жити далі і згадувати його добрим словом. А так ця тварина переслідує нас, розганяє пожильців, хоче, певне, опосісти всю квартиру, а ми хай ночуємо на вулиці. Глянь, тату! - зненацька закричала вона.

-         Він знову починає!

І з незрозумілим Грегорові ляком сестра навіть матір лишила, просто-таки спорснула із стільця, ніби ладна була швидше пожертвувати матір'ю, аніж опинитися поблизу Грегора, і сховалась за батька. Той теж підвівся, схвильований сестриною поведінкою, і підняв руки, немов захищаючи її.

Пiсля цих слів Грегор втрачає зір, слух. Він хоче померти. І помирає в самотності, голоді і холодi. Так віддячила родина Грегору за багаторічне піклування про неї.

Слово вчителя

Так з Грегором Замзою сталася трагедія, але він продовжує жити серцем, прагне бути корисним, але за довгі роки служіння своїй сім'ї він заслужив лише смертний вирок. Він помер у повній самотності й замкнутості. Гине маленька, добра, беззахисна людина. I не здригнулось жодне серце, не скотилась жодна сльоза, ніхто не запалив свічку.

(Учитель запалює свічку за Грегором)

Учні читають фанфіки, написані дома.

Наприклад,    «Я перетворююсь»

( враження від оповідання Ф.Кафки «Перевтілення»)

Вранці, коли я прокинулась,

Щось дивне в мені відбулося,

Неначе щось у мене вселилось:

Чужі руки, і тіло, й волосся.

Боже! Невже це не мариться?

Навколо світ обертається,

Зараз зі мною щось діється,

Щось невгамовне й незвідане.

Містика з тілом не радиться -

Бiль. І душа вся кричить!

Навіть якщо десь це славиться,

Я ж - ненавиджу цю мить!

Хай це прокляття десь згине,

Всесвiт свiй план поверне,

Мрiя хай в небо полине,

Горе й біду вiдверне!

Пізно. Я вже перевтілилась.

Розум подобу прийма,

Стати на ноги насмілилась,

Мабуть, не зняти клейма.

Що ж, я погоджуюсь на муку,

Тiльки б сім'я прийняла!..

Ні, я приймаю й розлуку,

Потвора не гідна тепла.

 

Повідомлення учня

Американське видавництво «Quirk Books» публікує книги у змішаному стилі. У 2012 р. видавництво створює книгу на основі «Перевтілення» Ф.Кафки. Автор, який пише під псевдо – Кольридж Кук з’єднав «Перевтілення» із своїм власним текстом і охрестив цього паперового мутанта «Нявморфози». І якщо в оригіналі Кафкової історії  Грегор Замза став комахою, то у  Нявморфозах – кошеням.

Спочатку сім’я Грегора тільки радіє, адже Замза перетворився на таку «гарнюню», але згодом родину починає хвилювати  питання про хліб насущний: чому Грегор так багато часу приділяє тільки клубку з нитками?

   Кошеняті - Грегору вдається  втекти з батьківського  дому і цим самим відкрити перед читачами «секретну, котячу сторону життя самого Кафки...»

Учень

Кафка – песиміст. Він не вірить в те, що людина може бути щасливою. Письменник вважає, що біда чекає кожного і як тільки настане  слушний момент вона знищить усіх. Він не дає людині найменшого шансу на волевиявлення, на зміну жалюгідного положення. Читачеві залишається тільки співчувати людині-комасі, яка марно б’ється в мережах життя.

 

Слово вчителя

У мене в руках яблуко. Воно має свою символіку. По Біблії – символ гріхопадіння людини, по новелі – знаряддя ненависті, жорстокості, безсердечності. У ваших руках ці яблука можуть змінити символіку. Ви можете з’їсти яблуко для насолоди або віддати комусь, щоб зробити приємне. І зрозумієте одну просту і одночасно найбільшу істину: яке  ж це щастя бути разом з людьми. Кафка говорив: «Щасливим я був би  тільки тоді, коли зміг би привести світ до чистоти, правди і стабільності. Подаруйте світу свою любов, співчуття і він, розколотий, розірваний, знову розквітне барвами веселки»

Слово вчителя

Світ, де гине беззахисна людина, приречений на загибель. І саме від жаху бездуховності і байдужості застерiгає нас твір Кафки. Будьте уважні до тих, хто поруч, до своїх близьких, до тих, з ким вас кожного дня зводить життя. Бо немає людей нецікавих, і, можливо, саме зараз і саме сьогоднi хтось потребує вашої допомоги чи доброго слова. Люди, будьте уважні!

Закріплення знань, умінь і навичок.

Моделювання ситуації.

Створіть модель долi сучасної людини, яка опинилася у ситуації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки (Хворий на СНІД чи іншу невиліковну хворобу, людина з алкогольною, наркотичною чи ігровою залежністю, людина, яка повернулася з війни і їй важко знайти порозуміння в мирному житті).

Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру "Грегор Замза - маленька людина ХХI століття"

 

docx
Додав(-ла)
Гешта Любов
Додано
14 листопада 2023
Переглядів
379
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку