Клас |
Дата |
9-Г |
04. 02. 2019 р. |
УРОК 18. ФРАНЦІЯ В ОСТАННІЙ ТРЕТИНІ ХІХ СТ.
Мета: показувати на карті територію Франції; давати оцінку Французькій колоніальній імперії; називати причини та наслідки франко-прусської війни; висвітлювати основні напрями соціально-економічного та політичного розвитку Франції в останній третині ХІХ ст.; давати характеристику визначним особистостям цього періоду.
Основні поняття: «Паризька комуна», «Третя республіка».
Основні дати:
Тип уроку: комбінований урок.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть: встановлювати хронологічну послідовність подій; називати причини франко-прусської війни; описувати хід франко-прусської війни, її наслідки; висвітлювати основні напрямки соціально-економічного та політичного життя Франції в останній третині ХІХ ст.; називати головні історичні події, проблеми внутрішньої та зовнішньої політики; застосовувати та пояснювати поняття «Паризька комуна», «Третя республіка».
Обладнання: підручник Полянський П. Всесвітня історія. 9 клас, презентація PPT, мультимедійна дошка, комп’ютер з виходом до мережі Інтернет, історична карта «Утворення національних держав в Італії та Німеччині. Центральна Європа в 1860-ті – 1870-ті рр.», візуальне джерело (плакат часів Паризької комуни), роздатковий матеріал (систематизуюча таблиця), схема «Соціальна політика Паризької комуни», витримки з історичних джерел.
ХІД УРОКУ
І. організаційний момент уроку
ІІ. Актуалізація знань учнів
Співвіднесіть терміни і поняття
А. Індустріальне суспільство |
1. Політико-ідеологічна течія, представники якої виступали за створення рівноправного суспільства, а також контроль держави за виробництвом і розподілом матеріальних благ |
Б. Монополія |
2. Форма державного правління, за якої верховна влада у державі (суверенітет) належить народу, а верховні органи державної влади обираються на певний термін, з окресленими законом повноваженнями; існує поділ влади на гілки: законодавчу, виконавчу, судову |
В. Соціалізм |
3. Суспільство, що прийшло на зміну аграрному, сформоване в процесі індустріалізації та в результаті появи нових форм організації праці |
Г. Республіка |
4. Підприємство, об'єднання чи господарське товариство, що займає панівне становище на ринку |
Відповіді: А. 3; Б. 4; В. 1; Г. 2.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Робота з термінами
Паризька комуна – повстання в Парижі проти французького уряду та короткотривалий (18 березня – 28 травня 1871 р.) період перебування при владі радикальних соціалістів.
Третя республіка – республіка у Франції (1870 – 1940 рр.).
IV. Вивчення нового матеріалу
Учитель. Третя республіка у Франції народилася в роки докорінних змін в Європі. Світові лідери, як і раніше, вважали себе найсильнішими європейськими державами, здатними перемогти у будь-якій війні. Війна повинна була укріпити їхні режими, тоді як у середині цих держав прогресивні сили вимагали рішучих змін.
Франко-прусська війна
Робота з текстом підручника
З метою визначення причин франко-прусської війни опрацюйте матеріал підручника на с. 122.
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням зробити висновки щодо причин франко-прусської війни.
Приклад: франко-прусська війна була закономірним історичним явищем. Франція намагалася зміцнити режим Другої імперії та затвердити світове лідерство, а Пруссія – завершити процес об'єднання всіх німецьких земель в межах єдиної національної держави. Обидві сторони розглядали війну в якості дієвого інструменту, за допомогою якого зможуть реалізувати свої геополітичні плани.
Робота з текстом підручника
На основі тексту підручника (с. 122 – 123) складіть таблицю «Хід франко-прусської війни».
Орієнтовний варіант таблиці
Дата |
Подія |
Вересень 1870 р. |
Битва при м. Седані, капітуляція французької армії |
Жовтень 1870 р. |
Битва при м. Меці, поразка французів. Облога Парижа |
Січень 1871 р. |
Коронація прусського короля Вільгельма І як німецького імператора у Дзеркальній залі Версаля |
Квітень 1871 р. |
Підписання Франкфуртського мирного договору, завершення франко-прусської війни |
Робота з картою
Учитель показує на карті місця найважливіших битв у ході франко-прусської війни. Учні вишукують їх у своїх атласах.
Метод «Мозковий штурм»
Учитель пропонує учням висловити власну оцінку підсумкам війни.
Приклад:
1. Поклала край французькій військовій перевазі в Європі. Відтепер найпотужнішою військовою державою на континенті стала Німецька імперія.
2. Зумовила взаємну неприязнь між двома країнами й народами. Це стало однією з причин Першої світової війни.
3. Формування у французів реваншиських настроїв, які переважали у французькій політиці впродовж наступних 50 років.
4. У результаті війни французькі війська, які охороняли Папу Римського в Італії, мусили відступити, що прискорило завершення об'єднання Італії.
Паризька комуна
Учитель. Принизлива поразка у війні обурила французів, які захищали Париж. Побоюючись відновлення монархії, республіканськи налаштовані парижани підняли повстання. Влада в місті перейшла до Національної гвардії, яка організувала вибори. За їхніми результатами до влади прийшли радикали і 26 березня 1871 р. була утворена Паризька комуна.
Робота з візуальним джерелом
Розгляньте плакат часів Паризької комуни й визначте:
- цей плакат був виготовлений прихильником або противником Комуни;
- яку ідею намагався втілити художник.
Робота зі схемою «Соціальна політика Паризької комуни»
На основі тексту підручника на с. 124 учні аналізують інформацію щодо діяльності Паризької комуни. Учитель пропонує разом узагальнити матеріал у наведеній нижче схемі.
Орієнтовний варіант заповнення схеми
Третя республіка
Робота з документом
Учитель пропонує учням прочитати документ і відповісти на питання.
З Конституції Третьої республіки (1875 р.)
Стаття 1. Законодавча влада здійснюється палатою депутатів і сенатом...
Стаття 2. Президент республіки обирається абсолютною більшістю голосів сенатом і палатою депутатів, об’єднаних у Національні збори. Він обирається на 7 років. Він може бути переобраний.
Із закону про організацію сенату (1875 р.)
Стаття 9. Сенат може перетворюватись у верховний суд, щоб судити президента республіки або міністрів і розглядати справи про замах на небезпеку держави...
Запитання і завдання
1. Назвіть органи законодавчої влади.
2. Назвіть органи виконавчої влади.
3. Назвіть органи судової влади.
4. Визначте тип державного устрою Франції.
5. Чим схожі Конституція Третьої республіки та Конституція України?
V. Узагальнення та систематизація знань
Експрес-опитування учнів за матеріалом уроку. Історична вікторина
1. Франко-прусська війна тривала ____________ (1870 – 1871 рр.).
2. Правителем Франції в цей період був ______________ (Наполеон ІІІ).
3. Повстання в Парижі проти французького уряду та короткотривалий (18 березня – 28 травня 1871 р.) період перебування при владі радикальних соціалістів отримав назву ____________________ (Паризької комуни).
4. У результаті Паризької комуни у Франції була проголошена _______ (Третю республіку).
VI. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал §13. Відповісти на питання в кінці параграфа. Підготувати презентацію за темою: «Ж. Клемансо: історичний портрет».