Предмет: Українська мова.
Клас: 2
Підручник: Українська мова та читання. (Наумчук)
Тема. Використання лексичного багатства української мови у мовленні. Фразеологізми. Кожен народ має свої казки. «Пухкенький млинець» (німецька казка).
Мета: узагальнити знання про фразеологізми, удосконалити вміння робити звуко-буквенний аналіз слова, складати речення, вчити уважно слухати текст, відповідати на запитання за змістом твору, грамотно формулювати свою думку; розвивати навички охайності при письмі, самооцінювання, роботи в команді, познайомити з культурою Німеччини; виховувати допитливіть, збагачувати словниковий запас.
Обладнання: карта Європи, фото, відео для фізкультхвилинки, позначки звуків для звуко-буквенного аналізу слова.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми повторимо що ми знаємо про фразеологізми, а також прочитаємо нову казку.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Завжди в роті, а не проковтнеш.
(Язик)
- Зараз ми зробимо звуко-буквений аналіз слова-відгадки.
Язик =●|-●'- 4 б., 5 зв.
- Чому у слові більше звуків? (Бо літера я позначає два звуки - [й],[а])
- Що таке фразеологізми?
Фразеологізми — це словосполучення, що вживається в переносному значенні.
- Наведіть приклади фразеологізмів, які ви запам’ятали на минулому уроці.
- Зараз наш клас поділиться на команди за рядами. Кожна команда отримає свій фразеологізм і спробує розтлумачити його значення. (Фразеологізми можна записати на аркушах паперу і роздати дітям або по черзі зачитувати вголос для кожної команди)
Прикусити язик (мовчати)
Гострий на язик (дотепний)
Язик проковтнув (мовчати, було дуже смачно)
- Оберіть один з фразеологізмів, складіть і запишіть з ним речення.
- Оцініть свою роботу на уроці, використавши кольоровий олівець. Пам’ятайте, що вам потрібно бути чесними самим з собою.
- Якщо ви зрозуміли що таке фразеологізми, активно працювали на уроці самостійно і в команді.
- Якщо ви зрозуміли тему уроку, активно працювали, але в роботі виникали труднощі, помилки.
- Якщо вам ще потрібно повторити що таке фразеологізми, у вас виникали труднощі під час виконань завдань.
- - Якщо ви не зрозуміли теми уроку і вам потрібне пояснення.
- Казки яких європейських країн ми вивчали? Знайдіть ці країни на карті і назвіть казку.
- Сьогодні ми вивчатимемо німецьку народну казку «Пухкенький млинець».
- Що таке народна казка? ( Це казка, яка придумана давно, переказувалася з вуст в уста, доповнювалася новими деталями. Автора ми вже не можемо визначити, тому кажемо, що вона народна.)
- Чи чули ви колись про Німеччину? Розгляньмо фото природи країни, національного одягу, улюблених страв німців.
Млинець – це страва рідкого тіста, спечена на гарячій сковороді, змащеній жиром.
- Розгляньте ілюстрації до казки. (с. 120) Зробіть своє передбачення. Про що може йтися в цій казці? Вкінці уроку побачимо чи здійснилось воно.
- Зараз я прочитаю казку, а ваше завдання уважно слухати і запам’ятати усіх героїв.
- Яких героїв ви запам’ятали?
- Яку українську казку вона вам нагадує?
- Чому в різних країнах є схожі казки? ( Люди мандрували і переказували історії одне одному.)
- Чим відрізняється німецька казка від української?
- Чия кінцівка вам більше сподобалася. Чому?
- Яким був млинець?
- Чому ви так думаєте?
- Чого вчить нас ця казка?
- Чи сподобалася вам казка?
- Чи здійснилося ваше передбачення?
ІV. Підсумок уроку.
- Який фразеологізм з нашого сьогоднішноього уроку можна дібрати до епізоду казки, коли діти побачили млинець? Вони ледве не … (проковтнули язики)
- Сьогодні ви гарно попрацювали на уроці. Дізналися нові фразеологізми, познайомилися з культурою Німеччини, послухали нову казку.