Урок "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення".

Про матеріал

Урок з української мови в 6 класі на тему:"Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення".

Перегляд файлу

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення.

Мета: пояснити предмет вивчення фразеології, дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти  збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник з української мови для 6 класу (Єрмоленко С. Я., Сичова В.Т., Жук М.Г.), роздатковий матеріал, презентація.

Епіграф:           Фразеологізми - це перли, самородки і самоцвіти рідної

                            мови.

                                                                О.В. Єфимов

 

Перебіг уроку

 

  1. Організаційний момент.
  2. Ознайомлення з темою, метою уроку.
  3. Актуалізація опорних знань.

( Учень читає напам’ять вірш  Д. Білоуса «По саму зав’язку»)

ПО САМУ ЗАВ'ЯЗКУ

Цікаві вирази народні

Ось каже чоловік один:

      «В провулок напхано сьогодні

по саму зав'язку машин».

 

А другий  каже, що у нього

по саму зав'язку турбот.

Звідкіль тут зав'язка? У кого

Дізнатись учням про зворот?

 

— Так, певно, говорити стали, —

сказав Олесеві дружок, —

тому що зерно насипали

по саму зав'язку в мішок.

 

Та ось питають на уроці —

що скаже вчитель про слівце?

— Е, народилося в сорочці, —

всміхнувся він, — словечко це.

 

У давнину, коли в людини

ще ґудзики не повелись,

була в сорочці чи кофтині

на шиї зав'язка колись.

 

     Коли ж по горло хтось наївся —

«по саму зав'язку», — казав.

Отак цей вираз і прижився:

                                            народ сказав, як зав'язав.

 

 

Бесіда:

-Якими особливими словосполученнями насичений текст поезії?

-Як ви вважаєте, яка їх роль у мовленні?

IV.  Опрацювання навчального матеріалу.

Слово  вчителя.

  • Діти, розгорніть свої зошити і запишіть дату та тему нашого уроку.

А тепер зверніть увагу на епіграф  (учень зачитує)

 Фразеологізми - це перли, самородки і самоцвіти рідної мови.

А. В. Єфімов

Запишіть його і поясніть , як ви розумієте  значення.

  • Скажіть, що таке  перли,самородки,самоцвіти?(дорогоцінне каміння, скарби, дорогоцінності; уламки , частинки самородного металу, здебільшого дорогоцінного)
  • Отже, фразеологізми є скарбом українського народу.

З давніх-давен народ з покоління в покоління передавав ці чудові перлини народної мудрості. І сьогодні наше завдання – з’ясувати , що таке фразеологізм   та яка його роль у мовленні.

Звернімося до підручника.  Сторінка 55.

Прочитайте матеріал під рубрикою «Запам’ятаймо».

А тепер ще раз самостійно прочитайте і запам’ятайте визначення фразеологізму.

  • Так що ж таке фразеологізм?
  • Чи можна передати значення фразеологізмів через значення слів, що входять до його складу?
  • Яку ви помітили  особливість у визначенні синтаксичної ролі фразеологізмів?

Теоретичний матеріал, необхідний для роботи, ми опрацювали, а зараз закріпимо здобуті знання практично.

  • Ви будете працювати у групах  і отримуватимете за правильно виконані завдання смайлики. У кінці уроку ми визначимо, хто був найактивнішим і найсильнішим .

Кожен із вас матиме можливість продемонструвати вміння творчо мислити, аналізувати мовні поняття та явища, висловлювати й аргументувати власні думки.

  1. Виконання  вправ.
  1. Робота з текстом.

(Виписати фразеологізми , пояснити їх значення)

 Тимко бив байдики. Цілими днями тинявся по дворах, шукав розваг, а зустрівши знайомих хлопців, починав точити баляндраси. У розповідях часто фігурував він сам. При цьому, як правило,був сміливим, гострим на язик, завжди виходив переможцем, поклавши супротивників на лопатки. Усім було ясно, що Тимко робить з мухи слона, історії його прикрашені. А то й взагалі висосані з пальця. Та хлопці, іронічно посміхаючись, до часу мовчали…

 

  1. У вас на партах лежать картинки із зображенням тварин, будь ласка , доберіть фразеологізми, що містять влучні порівняння з ними.
  2. Діти, на екрані ви бачите  фразеологізми , пов'язані з характером людини, запишіть їх і доповніть поясненням їхнього значення :

Золота душа - чесна, відверта, щедра, доброзичлива людина.

Кам’яне серце – жорстока,бездушна людина.

Мухи не скривдить - хто-небудь дуже добрий, сумирний, лагідний.

Фізкультхвилинка

  1. Знайдіть  відповідність між синонімічними фразеологізмами.

Молоти язиком. - Взяти ноги на плечі.

Накивати п’ятами. -Ніде яблуку впасти.

Як оселедців у бочці. –Точити  ляси.

 

Стріляний горобець. – Паленіти від сорому.

Ні пари з уст. – Битий вовк.

Пекти раків. -   Язика проковтнути.

 

Байдики бити – Обвести навколо пальця.

Лишити з носом. – Крапля в морі.

Кіт наплакав. – Ґав ловити.

  1. Знайдіть відповідність між фразеологізмами – антонімами.

      Ні пари з уст. – Аж  кишить.

Як кіт наплакав. – Лежати лежнем.

Гнути спину.  – Подати голос.

 

Набрати води в рот. – Пускати сльозу.

               Під самим носом.  - Точити ляси.

               Шкірити зуби. –У чорта на  куличках.

 

З усіх ніг. – Тримати язик за зубами.

               Молоти язиком. – Сидіти склавши руки.

Не покладати рук. – Повзе, як черепаха.

  1. «Відгадайте, що це»
  • На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини (вітер).
  • Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в'януть; їх розвішують, як білизну, особливо дуже довірливі(вуха).
  • Ним можна клювати, як дзьобом; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути будь-куди (ніс).
  • Він може довести до Києва і далі; його можна нагострити, як ніж; схожий він на лопату, особливо у балакучих (язик).
  • Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити (вовк).
  1. «Знайдіть пару»

Поєднайте фразеологізм та відповідне слово-пояснення:

Накивати п’ятами                                             мовчати

Байдики бити                                                    червоніти

Дрижаків упіймати                                           забути

Пекти раків                                                        втекти

Тримати язика за зубами                                 ледарювати

Робити з мухи слона                                        тремтіти.

Вилетіло з голови                                            перебільшувати                                        8.  Складання сенкану зі словом «фразеологізми».

  1. Підсумок уроку.
  2. Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
996
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку