ФРАЗЕОЛОГІЗМИ В РОЛІ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ
Мета: навчальна: дати поняття про синтаксичну роль фразеологізмів; розвивальна: розвивати гнучкість мислення учнів; виховна: виховувати ціннісне ставлення до образних скарбів мови.
Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, фразеологія, синтаксис, пунктуація, орфографія, стилістика.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, фольклор, соціокультура.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
► Запишіть речення. Прості вони чи складні? До якого стилю належать? Підкресліть усі члени речення.
1.Пропуск транспортних засобів, вантажів та іншого майна через державний кордон України проводиться відповідно до законодавства України і міжнародних договорів України. 2. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива (Т. Шевченко).
ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Спостереження над мовним матеріалом
► Прочитайте речення. Усно назвіть усі члени речення. Зверніть увагу, що фразеологізм виконує ту саму синтаксичну функцію, що і слово, тобто виступає як єдиний член речення. Перепишіть речення і підкресліть його члени. Якими членами речення виступають у них фразеологізми?
1.Він пече раки. 2. Гула горобина ніч. 3. Тугий на вуха дід сидів у садочку. 4. Стара жінка зігнулась у три погибелі. 5. Чоловік лив крокодилячі сльози.
► Запишіть речення під диктовку. Підкресліть члени речення. Якими членами речення виступають у них фразеологізми?
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
3.Робота з картками
► Спишіть. Підкресліть члени речення. Проведіть взаємоперевірку. Чи правильно підкреслено фразеологізми як члени речення?
Картка 1
Картка 2
Картка 3
Картка 4
Картка 5
► Складіть речення з наведеними фразеологізмами. Запишіть. Підкресліть члени речення. Якими членами речення в них виступають фразеологізми?
У поті лиця, по голівці гладити, дивитись крізь пальці, дешево й сердито, біла ворона, гострий на язик, жива легенда, розправляти крила.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Рефлексія
У чому були труднощі під час визначення синтаксичної ролі фразеологізмів?
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
► Підібрати 5-7 речень із фразеологізмами. Записати і підкреслити члени речення.
Картка 1
1.Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 2. Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 4. Багато ще треба «білих плям» заповнити сміливим дослідникам. 4. Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитерко). 5. Чорна година вже відійшла.
Картка 2
1.Вони жили душа в душу. 2. Брат не пас задніх. 3. Є ще порох у порохівницях. 4. Тремтіла його заяча душа.
Картка 3
1.Марко наче в рот води набрав (Л. Яновська). 2. Він про людське око щось говорив. 3. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 4. Повернувся додому блудний син.
Картка 4
1.Хома одним махом замазав картину (М. Коцюбинський). 2. Це був веселий, дужий парубок, який ніколи не занепадав духом {О. Довженко). 3. Росте хлопець, як горох при дорозі. 4. З’явився оце вовк в овечій шкурі.
Картка 5
1.Старий механізатор біля всіх машин богом почуває себе. 2. Я обходив його десятою дорогою 3. Він розказував нам сон рябої кобили. 4. Дана була йому іскра божа.
Картка 1
1.Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 2. Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 4. Багато ще треба «білих плям» заповнити сміливим дослідникам. 4. Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитерко). 5. Чорна година вже відійшла.
Картка 2
1.Вони жили душа в душу. 2. Брат не пас задніх. 3. Є ще порох у порохівницях. 4. Тремтіла його заяча душа.
Картка 3
1.Марко наче в рот води набрав (Л. Яновська). 2. Він про людське око щось говорив. 3. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 4. Повернувся додому блудний син.
Картка 4
1.Хома одним махом замазав картину (М. Коцюбинський). 2. Це був веселий, дужий парубок, який ніколи не занепадав духом {О. Довженко). 3. Росте хлопець, як горох при дорозі. 4. З’явився оце вовк в овечій шкурі.
Картка 5
1.Старий механізатор біля всіх машин богом почуває себе. 2. Я обходив його десятою дорогою 3. Він розказував нам сон рябої кобили. 4. Дана була йому іскра божа