Урок " Фразеологізми в ролі членів речення"

Про матеріал
Матеріал спрямований дати поняття про синтаксичну роль фразеологізмів; розвивати гнучкість мислення учнів; виховувати ціннісне ставлення до образних скарбів мови.
Перегляд файлу

ФРАЗЕОЛОГІЗМИ В РОЛІ ЧЛЕНІВ РЕЧЕННЯ

Мета: навчальна: дати поняття про синтаксичну роль фразеологізмів; розвивальна: розвивати гнучкість мислення учнів; виховна: виховувати ціннісне ставлення до образних скарбів мови.

Внутрішньопредметні зв'язки: лексикологія, фразеологія, синтаксис, пунктуація, орфографія, стилістика.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, фольклор, соціокультура.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                  ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.  ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1.                 Перевірка домашнього завдання
  2.                 Повторення
  •                   Який розділ мови ми зараз вивчаємо?
  •                   Що називають фразеологізмом?
  •                   Які ви знаєте джерела фразеологізмів?
  •                   Назвіть різновиди фразеологізмів. Яка їхня стилістична роль?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

  1.                 Синтаксичний розбір

► Запишіть речення. Прості вони чи складні? До якого стилю належать? Підкресліть усі члени речення.

1.Пропуск транспортних засобів, вантажів та іншого майна через державний кордон України проводиться відповідно до законодавства України і міжнародних договорів України. 2. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива (Т. Шевченко).

ІV. ПОЯСНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Спостереження над мовним матеріалом

► Прочитайте речення. Усно назвіть усі члени речення. Зверніть увагу, що фразеологізм виконує ту саму синтаксичну функцію, що і слово, тобто виступає як єдиний член речення. Перепишіть речення і підкресліть його члени. Якими членами речення виступають у них фразеологізми?

1.Він пече раки. 2. Гула горобина ніч. 3. Тугий на вуха дід сидів у садочку. 4. Стара жінка зігнулась у три погибелі. 5. Чоловік лив крокодилячі сльози.

  1. Запис речень на дошці і в зошитах

► Запишіть речення під диктовку. Підкресліть члени речення. Якими членами речення виступають у них фразеологізми?

  1.                 Ходив мандрівник за тридев’ять земель. 2. Пішов від приятеля не солоно сьорбавши. 3. У підготовку до свята наш клас вніс і свою лепту. 4. Досвітні вогні переможні, урочі прорізали темряву ночі (Леся Українка). 5. Вся ця справа йому в печінках сиділа. 6. Не чистий на руку помічник ще й запізнювався.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

3.Робота з картками

► Спишіть. Підкресліть члени речення. Проведіть взаємоперевірку. Чи правильно підкреслено фразеологізми як члени речення?

Картка 1

  1.                 Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 2. Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 4. Багато ще треба «білих плям» заповнити сміливим дослідникам. 4. Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитерко). 5. Чорна година вже відійшла.

Картка 2

  1.                 Вони жили душа в душу. 2. Брат не пас задніх. 3. Є ще порох у порохівницях. 4. Тремтіла його заяча душа.

Картка 3

  1.                 Марко наче в рот води набрав (Л. Яновська). 2. Він про людське око щось говорив. 3. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 4. Повернувся додому блудний син.

Картка 4

  1.                 Хома одним махом замазав картину (М. Коцюбинський). 2. Це був веселий, дужий парубок, який ніколи не занепадав духом {О. Довженко). 3. Росте хлопець, як горох при дорозі. 4. З’явився оце вовк в овечій шкурі.

Картка 5

  1.                 Старий механізатор біля всіх машин богом почуває себе. 2. Я обходив його десятою дорогою 3. Він розказував нам сон рябої кобили. 4. Дана була йому іскра божа.
  2.                 Творча робота

► Складіть речення з наведеними фразеологізмами. Запишіть. Підкресліть члени речення. Якими членами речення в них виступають фразеологізми?

У поті лиця, по голівці гладити, дивитись крізь пальці, дешево й сердито, біла ворона, гострий на язик, жива легенда, розправляти крила.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

  •                   Якими членами речення є фразеологізми? Яку стилістичну роль вони відіграють у мовленні?

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Рефлексія

У чому були труднощі під час визначення синтаксичної ролі фразеологізмів?

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

► Підібрати 5-7 речень із фразеологізмами. Записати і підкреслити члени речення.

Картка 1

1.Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 2. Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 4. Багато ще треба «білих плям» заповнити сміливим дослідникам. 4. Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитерко). 5. Чорна година вже відійшла.

 

 

 

Картка 2

1.Вони жили душа в душу. 2. Брат не пас задніх. 3. Є ще порох у порохівницях. 4. Тремтіла його заяча душа.

 

 

 

Картка 3

1.Марко наче в рот води набрав (Л. Яновська). 2. Він про людське око щось говорив. 3. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 4. Повернувся додому блудний син.

 

 

 

 

Картка 4

1.Хома одним махом замазав картину (М. Коцюбинський). 2. Це був веселий, дужий парубок, який ніколи не занепадав духом {О. Довженко). 3. Росте хлопець, як горох при дорозі. 4. З’явився оце вовк в овечій шкурі.

 

 

 

 

Картка 5

1.Старий механізатор біля всіх машин богом почуває себе. 2. Я обходив його десятою дорогою 3. Він розказував нам сон рябої кобили. 4. Дана була йому іскра божа.

 

 

Картка 1

1.Наша вчителька у школі завжди у всьому тон задає. 2. Стояв собі чоловік під хатою ні в тих ні в сих. 4. Багато ще треба «білих плям» заповнити сміливим дослідникам. 4. Та не потрібні нам і рожеві окуляри (Л. Дмитерко). 5. Чорна година вже відійшла.

 

 

 

Картка 2

1.Вони жили душа в душу. 2. Брат не пас задніх. 3. Є ще порох у порохівницях. 4. Тремтіла його заяча душа.

 

 

 

Картка 3

1.Марко наче в рот води набрав (Л. Яновська). 2. Він про людське око щось говорив. 3. Кілька років не було від нього ні слуху ні духу. 4. Повернувся додому блудний син.

 

 

 

 

Картка 4

1.Хома одним махом замазав картину (М. Коцюбинський). 2. Це був веселий, дужий парубок, який ніколи не занепадав духом {О. Довженко). 3. Росте хлопець, як горох при дорозі. 4. З’явився оце вовк в овечій шкурі.

 

 

 

 

Картка 5

1.Старий механізатор біля всіх машин богом почуває себе. 2. Я обходив його десятою дорогою 3. Він розказував нам сон рябої кобили. 4. Дана була йому іскра божа

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
3672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку