Урок "Функції крові. Захисні функції крові. Групи крові."

Про матеріал
Урок "Функції крові. Захисні функції крові. Групи крові." побудований з використанням ІКТ
Перегляд файлу

Тема: Функції крові. Захисні функції крові. Групи крові.

Мета: закріпити знання про будову і функції крові, а особливо про захисні функції крові; розвивати вміння мислити, узагальнювати, систематизувати, розвивати нестандартність мислення; формувати вміння працювати в колективі; виховувати правильний підхід до самооцінки своєї роботи, повагу до інших.

Тип уроку: комбінований

Хід роботи

І Організаційний етап

ІІ Перевірка домашнього завдання

Прийом «Продовжи речення»

Слайд№1

 

Бажаючі учні демонструють складені вдома кросворди.

ІІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя: «Словосполучення «кровне братство», вислів «кров людська – не водиця, її проливати не годиться», ми чуємо досить часто. Споконвіків за кров’ю визнавали велику силу: нею скріпляли священні клятви, приносили в жертву богам. Ще з давнини люди намагалися лікувати кров'ю тварин. У творах давньогрецького поета Гомера говориться про те, що Одіссей давав пити кров тіням підземного царства, аби повернути їм і свідомість. Гіппократ рекомендував хворим, які страждали  захворюваннями з порушенням психіки, пити кров здорових людей. Чому ж крові надавали такого великого значення? »

Слайд№2

 

 

А  ми вже з вами знаємо, які основні складові включає в себе кров? Давайте перевіримо. Я буду називати всі частини тіла людини підряд, а ви виберіть з них тільки ті, які складають кров. Якщо назву складову крові , то плескайте в долоні, якщо ні – мовчите.»

  • Язик                                                                
  • Ніс
  • Лімфоцити
  • Селезінка
  • Скелет
  • Нирки
  • Плазма
  • Тромбоцити
  • Білки
  • Жири
  • Вода
  • Сіль
  • Волосся

ІV Вивчення нового матеріалу

Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Функції крові. Захисні функції крові. Групи крові.»

Частково з функціями крові ми вже з вами знайомі, але для того, щоб краще розібратися з цією темою ми з вами скористуємося інтерактивною системою «Поміч» . Зараз ви читаючи параграф підручника на полях олівцем розставляєте такі позначки:

 

Слайд№3

Після читання тексту і розставлення позначок складіть таблицю, у яку занесіть позначену інформацію.

Слайд№4

(обговорення заповненої таблиці)

 

Слово вчителя:

Стратегія «Взаємонавчання»

(під час прослуховування тексту учні складають запитання, а потім задають їх учителю та один одному)

«Історія переливання крові»

 У 1628 р. англійський учений В. Гарвей відкрив закон кровообігу. Він встановив принцип руху крові в живому організмі і тим самим розкрив широкі можливості для розробки методу переливання крові.

 Перші успішні експерименти по переливанню крові від одного собаки до іншого були зроблені в 1666 р. англійським анатомом Р. Лоуером, а в 1667 р. французький учений Д.Б.Дені провів перше переливання крові від тварин людині. Він перелив хворому, страждаючому лихоманкою, один стакан (270 унцій) крові ягняти. Хворий видужав, але, не дивлячись на це, більше ніхто з хворих не наважився на переливання крові собі. Тоді учений оголосив, що той, хто дасть собі перелити кров, одержить значну платню. Робітник бідного кварталу Парижа був першим, хто надав себе для досвіду по переливанню крові. Після переливання реципієнт відчув себе відмінно і запропонував свою власну кров для переливання. Він мимоволі став першим свідомим донором в історії людства.

 Але не всі переливання Д.Б.Дені були вдалими. Почалися ускладнення, з'явилися смертельні випадки, і переливання у Франції було заборонено.

 Причина цих невдач полягала в тому, що кров тварин і людини несумісна. Кров тварин, перелита в організм людини, руйнується. Проте думка врятувати вмираючого вливання йому кров здорової людини не залишала лікарів.

 У 1832 р. петербурзький акушер Г. Вольф зробив перше в Росії переливання крові від людини людині. Це була породілля, що втратила велику кількість крові. Переливання пройшло успішно, і жінка була врятована.

До 1875 р. доктор медицини Леонард Ландуа знайшов в літературі декілька сотень випадків переливання крові між тваринами, між людьми і від тварин людям. Як донори крові використовувалися головним чином собаки і вівці (ягнята, барани). Перелита здоровим і хворим людям кров тварин викликала численні, зокрема смертельні, ускладнення. Перші документальні внутрішньовенні вливання відносяться до початку діяльності першої в світі академії наук - Лондонського Королівського суспільства, заснованого в 60-і роки 17 століття. Зробити внутрішньовенне вливання крові людині в ті часи було не просто - вже хоч би по тому, що до винаходу порожнистої ін'єкційної голки і сучасного шприца залишалося ще цілих два сторіччя. Крістофер Рен в 1656 році використовував як ін'єкційну голку пташине перо, а замість шприца міхури риб і тварин.

Дуже важливу роль зіграло відкриття груп крові, внаслідок чого були розкриті причини деяких ускладнень, що дало можливість попередити їх. У 1901 р. австрійський учений  Карл Ландштейнер і польський лікар Ян Янський (1907 р.) виявили, що в людей існують 4 групи крові:

Перша - О(I),

Друга -  А(II),

Третя - В(III),

Четверта - АВ(IV).

У 1940 р. був встановлений резус-фактор (Rh-фактор) позитивний і негативний, названий так по назві мавп резусів, у яких була виявлена наявність антиген в еритроцитах.

«Запитання до тексту»

  1. Хто такий реципієнт, донор?
  2. Що таке резус-фактор?
  3. Що означають у групах крові літери А і В?
  4. Як можна переливати кров?

(Обговорення поставлених запитань)

 

Слайд№5

 

Слайд№6

 

Слайд№7

 

 

V Закріплення, узагальнення і систематизація знань

«Тестування з самоперевіркою»

1.Дихальну функцію виконують:

а)еритроцити;

б)тромбоцити;

в)лейкоцити;

г)моноцити.

2.Захисну функцію організму виконують:

а)еритроцити;

б)тромбоцити;

в)лімфоцити;

г)моноцити.

3. Функцію зсідання крові виконують:

а)еритроцити;

б)тромбоцити;

в)лімфоцити;

г)моноцити.

4.Людина, яка дає кров називається:

а)реципієнтом;

б)донором;

в)користувачем;

г)поглиначем.

5. Людина, яка одержує кров називається:

а) користувачем;

б)донором;

в) реципієнтом;

г)поглиначем.

6.Якої природи аглютиногени і аглютиніни:

а)моносахариди;

б)жири;

в)вуглеводи;

г)білки.

7.Існує груп крові:

а)одна;

б)дві;

в)три;

г)чотири.

8.Якщо резус-фактор присутній в крові людини, то її називають:

а)резус-негативна;

б)резус-позитивна;

в)резус-відсутня;

г)резус-непомітна.

9. Якщо резус-фактор відсутній в крові людини, то її називають:

а) резус-непомітна;

б)резус-позитивна;

в)резус-відсутня;

г)резус-негативна.

10.Зазвичай донори здають кров не частіше, ніж:

а)один раз на три місяці;

б)один раз на два місяці;

в)один раз на місяць;

г)кожної неділя.

11.Чи може бути донором людина хвора на СНІД:

а)лише взимку;

б)лише влітку;

в)так;

г)ні.

12.Хто відкрив  групи крові:

а)Карл Ландштейнер;

б)Ян Янський;

в) Леонард Ландау;

г) Р. Лоуером.

 

Слайд№8

 

 

VІ Повідомлення домашнього завдання

 Слово вчителя: «Опрацювати матеріал підручника, конспект. Дати відповіді на запитання після параграфу». Підготувати  біографічні повідомлення про Іллю Мечнікова та Паулі Еріха.

 VІІ Підсумок уроку

Прийом «Снігова лавина»

Учні розповідають про що дізналися на уроці, не повторюючись за схемою:

-Я дізнався……..

-Я навчився…….

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
647
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку