Тема: Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет
Мета: сформувати в учнів поняття про імунітет, його види; ознайомитися з механізмами захисту організму: неспецифічним та специфічним; розвивати вміння працювати самостійно, знаходити відповідний матеріал з інших джерел, критично мислити; виховувати відповідальність перед поставленим завданням.
Тип уроку: комбінований
Хід роботи
І Організаційний етап
ІІ Перевірка домашнього завдання
Вправа «Розірвана шпаргалка»
Слово вчителя: «Ця вправа проста, але дуже корисна. Вона допоможе вам не розгубитися на екзамені. Адже не секрет, що ви пишете шпаргалки, а вчитель, якщо знайде їх, розриває. І, якщо у вас є якісь знання, ви навіть з розірваної шпаргалки можете скласти правильну відповідь»
Слайд№1
Слайд№2
ІІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
«Буквений диктант»
(учні дають відповідь на питання і складають слово відповідь з перших літер)
1.Система в організмі, яка забезпечує захист від чужорідних організмів(імунна);
2.Органели ниткоподібної форми, які тягнуться від одного кінця м’язового волокна до іншого(міофібрили);
3.Причина, яка може спричинити забій(удар);
4.Нервова клітина (нейрон);
5.Імя вченого, який назвав «непотрібними і шкідливими» мигдалики, апендикс(Ілля Мечников)
6.Клітини крові, які беруть участь у згортанні крові(тромбоцити);
7 Клітини крові, які виконують транспортну функцію(еритроцити);
8.Рідина в організмі, якої утворюється за добу до 20л(тканинна).
Слайд№3
ІV Вивчення нового матеріалу
Слово вчителя: В нашому організмі існує два механізми захисту: неспецифічний та специфічний .
Слайд№4
Слайд№5
Прийом «Доповни схеми»
(учні працюючи з підручником дописують подані схеми)
Слайд№6
Слайд№7
(обговорення заповнених схем)
Слово вчителя: Який внесок в розвиток науки про імунітет внесли Ілля Мечніков та Пауль Ерліх? В цьому питанні нам з вами допоможуть розібратися два учні з класу, які на сьогодні приготували про них повідомлення. Надамо їм слово.
Слайд№8
Ілля Ілліч Мечников. (03.05.1845-02.07.1916). Видатний фізіолог, ембріолог, лауреат Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини, почесний доктор Імператорського Харківського університету.
Народився у Харківській губернії, с. Іванівка, у дворянській родині. 1862 р. закінчив із золотою медаллю Другу Харківську гімназію. У 1864 р. закінчив природниче відділення фізико-математичного факультету Харківського університету. Магістерську та докторську дисертацію І. І. Мечникова було захищено у Санкт-Петербурзькому університеті, приват-доцентом якого він став. У 1870-1882 рр. І. І. Мечников займав посаду професора у Новоросійському університеті, де плідно співробітничав з багатьма відомими науковцями
Ним було організовано першу в Україні і Російській імперії бактеріологічну станцію. Протягом 28 років він завідував лабораторією Пастерівського інституту. І. І. Мечников створив першу вітчизняну школу мікробіологів, імунологів та патологів. Він є автором багатьох наукових праць у галузі біології та медицини, а також одним із засновників еволюційної ембріології. У 1882 р. І. І. Мечников винайшов явище фагоцитозу і у подальшому розробив фагоцитарну теорію імунітету. За ці високі досягнення він був удостоєний Нобелівської премії в галузі фізіології та медицини.
Діяльність І. І. Мечникова багатогранна, а внесок у світову науку, заслуги перед людством – величезні. Фагоцитарна теорія І. І. Мечникова зберігає своє значення дотепер, становить важливий етап у розвитку медицини
Слайд№9
Пауль Ерліх (нім. Paul Ehrlich; 14 березня 1854 — 20 серпня 1915) — німецький вчений, який отримав Нобелівську премію з фізіології і медицини 1908 року (разом з І.Мечніковим). Він відомий своїми роботами в галузі гематології, імунології і хіміотерапії. Ерліх передбачив автоімунітет і назвав його «horror autotoxicus». Саме він ввів термін «хіміотерапія».
V Закріплення, узагальнення і систематизація знань
«Цифровий диктант»
(учитель пропонує учням дати відповіді на питання: «0» - відповідь неправильна; «1» - відповідь правильна. Кінцевий результат – набір цифр)
Слайд№10
Слайд№11
VІ Повідомлення домашнього завдання
Слово вчителя: «Опрацювати матеріал підручника. Заповнити таблицю «Захворювання, які пов’язанні з порушення імунної системи»
VІІ Підсумок уроку
Що було цікаве на уроці?
Що було незрозуміле?
На що треба звернути увагу?