1
Конспект уроку з алгебри для 9 класу
Уроку 1: «Функція. Область визначення, область значень, графік функції.»
Мета уроку:
навчальна: повторення та закріплення знань про функції та їх графіки, отриманих у 7-8 класах,
розвивальна: формувати уявлення про ідеї і методи графічного відображення залежних величин та її роль у пізнанні навколишнього світу; розвивати алгоритмічне мислення учнів, логічне мислення, просторову уяву, наочно-дійове мислення учнів;
виховна: виховувати: алгоритмічну культуру, звичку до системної розумової справи, інформаційну культуру.
Форма проведення заняття: урок
Тип уроку: формування знань та вмінь щодо властивостей функцій.
Обладнання: комп’ютер, презентація, підручники.
План уроку:
I. Організаційний етап
Підготовка учнів до роботи на уроці. Створення позитивного настрою учнів. Побажання учням «Не просто слухати, а чути. Не просто дивитися, а бачити. Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.»
II. Формування мети й завдань уроку
Учитель: Сьогодні ми з вами пригадаємо теоретичний та практичний матеріал щодо функцій та їх графіків, які ви вивчали у 7 та 8 класі. Визначимо практичну значущість цих знань у житті та навчимося застосовувати свої вміння, які ви отримали у 8 класі для визначення деяких властивостей функції. Тому саме, тема сьогоднішнього уроку : “ Функція. Область визначення, область значень, графік функції. ”
III. Мотивація навчальної діяльності
Форма: фронтальна
Метод: пояснювально-ілюстративний, повідомлення учням теоретичної значущості навчального матеріалу.
Учитель: При вивчені явищ оточуючого світу та в практичній діяльності виникає потреба розглядати величини різної природи: довжину, площу, ооб’єм, масу, температуру, час тощо. В залежності від умов, які розглядаються, деякі з величин є постійними, інші змінюються. Наприклад, при зміні обсягу продажу напою Coca-Cola змінюється прибуток магазину, що його реалізує на продаж; або при зміні площі вашої кімнати змінюється кількість шпалер, які потрібні на її оздоблення; або при зміні сторони квадрата, змінюються його периметр, і таких прикладів можна навести багато. (слайд 2) Запропонуйте, будь-ласка, свої приклади. ( Учні наводять декілька своїх прикладів)
Отже, всі наведені приклади можна описати за допомогою математики. Математичною реалізацією взаємозв’язку реальних величин є ідея функціональної залежності, функції – яке являється одним ключових понять математики.
IV. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок.
Інтелектуальна розминка за питаннями.
1.Що ми називаємо координатною площиною? (дві взаємоперпендикулярні координатні прямі: абсциса та ордината. Координатна площина розбиваю площину на чотири чверті).
2. Координати точки на площині? (кожній точці у відповідність ставиться пара чисел: абсциса і ордината).
3. Як визначити координати точки? (побудувати проекцію на ось OX та OY для відповідної точки).
4. Які елементарні функції ви вивчали у попередніх класах?
V. Вивчення нового матеріалу: теорія, практика.
Метод: пояснювально-ілюстративний, формування понять, розв’язання практичних задач.
Учитель: Нехай маємо деяку величину, яка змінюється незалежно від іншої, наприклад, ваш вік, і позначимо її через Х. Тоді існує інша величина, наприклад, ваш зріст, позначимо її Y, яка змінюються в залежності від першої Х. Причому кожному значенню Х відповідає єдине значення Y. Така залежність записується як y(x) або y=f(x). Змінну х називають незалежною або аргументом , змінну y - залежною або функцією. Залежність коли аргументу відповідає тільки одна значення функції називається функціональною. Наприклад слайд (3), якщо ж розглянемо залежність як на слайді 4, то можемо побачити що така залежність не є функціональною, так як одному значенню аргументу відповідає декілька значень функції. (слайд 4)
Існує декілька способів представлення функції. Розглянемо їх:
Крім цих основних форм функція також може бути задана описовим методом, наприклад y=[x], де [x] — ціла частина від х (Слайд 7)
Згадаємо деякі характеристика функції:
Означення 1. Областю визначення функції називають множину аргументу х для яких визначена величина y(x) - функція.
Позначають D(y): х є ... або D(f): х є .....
Означення 2 Областю значень функції називають множину значень, яку приймає змінна y, тобто функція і позначають E(y): y є.... E(f): y є...
Загадємо функції та їх графіки, які вивчали у 7-8 класах. Розглянемо табличку, що знаходиться на стор 60 нашого підручника [1] (Слайд 8) (учитель разом з учнями вивчає табличку а потім на слайді називає кожну функцію відповідно до графіка)
VI. Первинне закріплення і корекція
Розв’язування задач за підручником [1]на стор. 61-62
№№ 7.3, 7.6, 7.8 (І ст.)
VII. Етап перевірки первинного розуміння
Розв’зання задач на дошці
підручник [1]: стор.62
№№ 7.8 (ІІ ст.) , 7.10, 7.15
додаткові завдання: (слайд 9)
VIII. Підведення підсумків уроку
Метод: опитування постановка питань учнями один одному
IX. Повідомлення домашнього завдання та оцінок за урок
§ 7 стор. 59 №№ 7.7; 7.9; 7.18 (слайд 9)
Використана література: