Навчальний предмет: «Еврика», науково-педагогічний проект «Інтелект України»
Клас: 4
Тип уроку: закріплення і застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-футбольний матч.
Тема: Множини. Одиниці вимірювання часу. Розв’язування задач за допомогою кругів Ейлера
Мета:
Навчальна: формувати уявлення про множини і співвідношення між ними, практичні навички розв’язувати логічні задачі за допомогою кругів Ейлера та іншими вивченими методами (метод графів, метод організованого перебору, правило добутку); вчити формулювати суперечність, визначати ідеальний кінцевий результат і розв’язувати винахідницькі задачі; вдосконалювати навички роботи з географічною картою.
Розвивальна: розвивати логічне мислення, кругозір, увагу, пам'ять, комунікативні навички роботи в парі, в групі, інтерес до історії виникнення футболу.
Виховна: виховувати потребу раціонально використовувати час, знайомити з футболом як найпопулярнішим видом спорту і найулюбленішою командною грою.
Обладнання: презентація до уроку, прапори держав, футбольний м’яч, жовті та червоні картки.
Організаційна частина.
а) Розминка. Робота в парі.
б) Розв’язування задач на час. (с 1., завдання 3,4). Самостійна робота.
- Перед початком матчу в нас є вільний час, пропоную відвідати зоопарк. Ознайомтесь з графіком роботи зоопарку і дайте відповіді на запитання. (Діти виконують завдання самостійно. Взаємоперевірка і оцінювання в парах).
в) Практична робота з розгорткою куба. (Завдання 5, с. 1)
- Кожний футболіст повинен добре орієнтуватися у просторі, щоб якісно передавати пас. Давайте потренуємо свою просторову уяву виконавши завдання 5.
г) Влучний удар.
- Я бачу, всі футболісти вже в чудовій спортивній формі, то ж футбольний матч починається. Під час гри дуже важливо робити влучні удари по воротах. Думати треба швидко, а бити точно.
д) Штрафний удар.
- Хто знає, коли призначається штрафний удар? З якої відстані? (З 11 метрів).
- Штрафними ударами сьогодні будуть вирази на множення на 11. Козаки битимуть штрафні удари, а ви повинні їх відбити, виконати відповідні обчислення.
- Пригадайте алгоритм швидкомноження на 11.
- Перед вами 6 м’ячів. Спробуйте усно помножити кожне число на 11 і записати тільки результат.
Перевірка.
Фізкульхвилинка «Годинники»
Ми успішно відбили штрафні удари. І перший тайм, присвячений математиці, а зокрема одиницям вимірювання часу завершено, тож пропоную відпочити і ще раз згадати про швидкоплинність і значення часу і заспіваємо пісню про годинники.
2. Твої відкриття. Множини.
а) Коротка передача.
- Лунає сигнал про початок другого тайму, починаємо рухатися до воріт суперника передаючі короткі передачі.
(Учні перекидають один одному м’яч по класу і дають відповіді на питання, записані на ньому).
Можина – це… (Сукупність предметів, об’єднаних в одне ціле за спільними ознаками).
Множини зображують за допомогою…. (Кругів Ейлера).
б) Пояснення нового матеріалу про перетин множин.
- Під час футбольного матчу коментатор інколи розповідає цікаві факти з життя футболістів. Сьогодні теж не виняток. Я хочу вас познайомити з інформацією про те скільки голів забили футболісти Грай і Око в чемпіонаті світу.
Грай забив гол таким збірним: Франції, Італії, Німеччині, Бразилії, Швеції.
Око забив голи: Німеччині, Румунії, Росії, Білорусії, Іспанії, Італії, Португалії, Німеччині.
Зобразіть множину країн, яким забив гол кожний козак за допомогою кругів Ейлера і прапорців країн світу.
Проблемна ситуація: Німеччина й Італія є в обох множинах, як розмістити один прапорець одночасно і там, і там?
Вчитель вводить поняття «перетин множин»
в) Вправи на закріплення в зошиті (с.2, завдання ).
Г) Робота в парах. Зображення множин за допомогою кругів Ейлера.
г) «Вірю –не вірю»
- А зараз пропоную вам відчути себе в ролі арбітрів, які спілкуються з гравцями за допомогою жовтої і червоної карток. Хто може пояснити їх значення у футболі?
Ми ж будемо за допомогою карток сигналізувати про те, чи вірите ви озвученим мною фактам. Жовта картка – «вірю», а червона – «не вірю».
Це правда.
Під час футбольного матчу в Бразилії вітер зніс групу парашутистів на футбольне поле. Один із парашутистів впав на воротаря в той момент, коли голкіпер приготувався опанувати м'ячем. У результаті м'яч опинився у воротах і суддя, незважаючи на протести потерпілої команди, гол зарахував, пояснивши появу парашутистів «втручанням вищої сили».
Це правда.
3 листопада 1969 у Великобританії відбувся «найнедисциплінованіший і найгрубіший» в історії футболу матч. Команди «Тонгхемского молодіжного клубу» (Суррей) і «Хау-лі» (Хантс) настільки грубо боролися за місцевий кубок, що арбітру довелося покарати всіх 22 гравців, включаючи одного відправленого в госпіталь, і навіть суддю на лінії.
Це неправда.
На Британських островах туман - явище звичайне. Але незвичайний випадок, що мав місце в зустрічі двох шотландських команд. Туман згустився настільки, що футболісти довго шукали м'яч, партнерів, суперників. У якийсь момент судді здалося, що на полі забагато футболістів. Першим ділом він підбіг до лавок запасних і побачив, що вони порожні. Арбітр відразу перервав гру. Як виявилося, на полі одночасно знаходилося тридцять гравців.
Це неправда.
Бразильського футбольного захисника Пінейро називали рекордсменом по голах ... у власні ворота. Тільки в одному сезоні він забив у ворота своєї команди 10 голів. Пінейро перевели в напад. У першому матчі «рекордсмен» знову примудрився вразити власні ворота. Коли футболістові виповнилося 25 років, товариші по команді піднесли йому компас, на якому було вигравірувано: «Пам'ятай, противник на тій стороні».
Це правда.
Найбільший рахунок в історії був зафіксований на Чемпіонаті Мадагаскару з футболу. Клуб AS Adema виграв у вирішальному матчі у команди Stade Olympique l Emyrne з рахунком 149:0. Причому всі голи були забиті футболістами у свої власні ворота. Справа в тому, що гравці однієї з команд образилися на несправедливе, на їхню думку, рішення арбітра і в знак протесту почали забивати м'яч у свої ворота. До кінця матчу встигли забити майже півтори сотні, чим і увійшли в історію.
Це неправада.
Популярність футболу в Латинській Америці не має меж. Одного разу футбольні пристрасті в цьому регіоні настільки розпалилися, що викликали справжню війну між Сальвадором і Гондурасом. З-за серії матчів за вихід у фінальну частину Чемпіонату світу з футболу 1970 року в Сальвадорі були побиті гондураські футболісти і вболівальники, спалені гондураські прапори. Потім Гондурасом прокотилася друга хвиля нападів на сальвадорців, Це послужило приводом для війни між цими країнами, яка тривала шість днів і забрав життя декількох тисяч людей. Мирний договір між країнами був підписаний тільки через 10 років після закінчення війни.
Д) Фізкультхвилинка. «Україна - вперед»
На щастя наша збірна з футболу демонструє високий професіоналізм і високий рівень гри, є однією з кращих у Європі і світі. Давайте побажаємо нашим хлопцям перемоги у чемпіонаті Євро- 2020.