Урок “Футлярність” героїв А.Чехова. Оповідання “Людина у футлярі”"

Про матеріал
Дана розробка має на меті допомогти систематизувати знання про життя і творчість А.П.Чехова, ознайомити з його оповіданням, дати можливість учням відчути себе читачами-пошуковцями, тлумачами смислів художнього світу оповідання; розвивати навички роботи з додатковим матеріалом,творчі здібності, логічне мислення, уміння аналізувати малий епічний жанр, виховувати моральні якості, любов до життя.
Перегляд файлу

Тема. “Футлярність” героїв А.Чехова.

Оповідання “Людина у футлярі”

Мета: систематизувати знання про життя і творчість письменника, ознайомити з його оповіданням, дати можливість учням відчути себе читачами-пошуковцями, тлумачами смислів художнього світу оповідан­ня;  розвивати навички роботи з додатковим матеріалом,творчі здібності, логічне мислення, уміння аналізувати малий епічний жанр, виховувати  моральні якості, любов до життя.

Обладнання: портрет А.П.Чехова, текст оповідання «Людина у футлярі», ілюстрації до твору, презентація.

Тип уроку : урок-дослідження.

Епіграф: Ніхто не розумів так ясно і тонко трагічність дрібниць  життя,

ніхто до нього не зумів так правдиво показати людям нікчемну  картину їхнього життя в хаосі міщанської буденності.

                                                                            (М.Горький)

Хід уроку.

І. Організація класу та емоційна підготовка до уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

«Асоціація кольорів» (СЛАЙД №1)

-Який колір є вашим улюбленим і чому?

А як ви думаєте, що символізує сірий, чорний кольори?

Сірий колір як символ одноманітного, сумного життя переважає в оповіданні «Людина у футлярі» А.Чехова, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці…

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку. (СЛАЙД №2,3)

ІV. Актуалізація опорних знань

1. «Психологічний портрет»

На основі здобутих знань про життя і творчість А.Чехова, скласти його психологічний портрет.

2. «Прес»

- Визначте жан­рові особливості оповідання та занесіть їх до табличок, які ви бачите у себе на партах.

-На основі з’ясованих жанрових особливостях, доведіть, що «Людина у футлярі»  - оповідання ( теж заносять до табличок)

- Перевірте свої знання(СЛАЙД №4)

Ознаки жанру

 

“Людина в футлярі”

1.Невелика кількість дійових осіб.

 

2.Нетривалий час дії.

 3.Невеликий обсяг.

4.Прозова форма.

5.Одна подія із життя  головного героя.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Белікова його колеги,   Буркін, Коваленко Михайло Савич, Варенька; вчителі

 

Декілька сторінок.

 

Бажання головного героя одружитися, смерть

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу

      1. Вступне слово вчителя .

  - Дослідник творчості А.Чехова В.Гейдеко констатував, що якби той не став видатним письменником, то став би визначною людиною. Його життя гідне увійти в історію як приклад перемоги людини над самим собою. Це була щоденна, наполеглива праця. Оточуючі помічали лише результати, навіть не підозрюючи, якою ціною це досягнуто.

    Делікатність, терпіння Чехова загальновідомі. Це – результат самовиховання, безперервної роботи над собою. Моральний ідеал Чехова – це гармонійно розвинена людина. Цього він прагнув і цього досягав, переборював навіть ті недоліки, які були від народження. Але дивно: коли ми шукаємо в чеховській творчості образ гармонійно розвиненої людини, то не знаходимо його. Немає таких героїв, навіть серед його улюблених.

- А яким же є герой оповідання «Людина у футлярі» А.Чехова?

 

План уроку.(СЛАЙД №5)

1.Історія створення оповідання «Людина у футлярі».

2.  Роздуми над прочитаним.

3. Образ головного героя Бєлікова.

4. Проблематика твору.

 

2.Дослідно-пошукова робота

Історія створення оповідання (виступ учениці)

Теми та образи для своїх творів А.П.Чехов брав з життя.Навчаючись у Таганрозькій гімназії  (1869 -1879 р. ) юний письменник спостерігав панування деспотизму, брехні, чиношанування .ПраобразБелікова - реальна особа – інспектор Дьяконов, який жив під девізом: “ Як би чого не вийшло ”. Завдяки таким вихователям Таганрозька гімназія нагадувала арештантські роти.Звичайно, серед викладачів були й такі, які допомогли становленню творчої особистості митця . Із вчительського середовища  Чехов виділяв

Ф. П.Покровського, викладача історії, який на уроках з любов’ю говорив про Шекспіра, Гете, Пушкіна, але особливо про Щедріна, якого  обожнював . Помітивши в Чехові гумористичний талант, Покровський дав йому прізвисько “ Чехонте”, яке незабаром стало псевдонімом письменника – початківця 

 

3. Індивідуальна робота.

(виступ учня із підготовленим удома твором)

  • Удома ви самостійно ознайомилися із твором «Людина у футлярі». Які враження він справив на вас?

Роздуми над оповіданням «Людина в футлярі»

Людина у футлярі ... Який, здавалося б, дивний вираз, а як точно воновідображаєлюдськусутність. Коли я пробую уявитисобіцейобраз, менібачитьсячоловічок, замкнений у тісніймаленькійчорнійкоробочці. І найцікавіше, щоцейчоловічок не намагаєтьсявирватися з навколишніхйогостін, йому там добре, затишно, спокійно,вінвідгородженийвідусьогосвіту, страшнийсвіт, щозмушує людей мучитися, страждати, що ставить їх перед складними проблемами, для вирішенняякихнеобхідноволодітипевноюрішучістю, розсудливістю. Чеховмалюєлюдину, якій не потрібенцейсвіт, у нього є свій, щоздаєтьсяйомукраще. Там все одягнене в чохол, покрито і всередині, і зовні. Згадаймо, як виглядавБєліков: навіть "у дужехорошу погоду" він "ходив в калошах і з парасолькою і обов'язково у теплому пальто на ваті". І парасолька, і годинник у ньогобули в чохлі. Бєліковзавжди носив "темніокуляри, фуфайку, вухазакладав ватою і коли сідав на візника, то наказувавпіднімати верх". Тобтопрагненняпіти у футляр давало про себе знати завжди і скрізь. Але страшно інше: здавалося б, живешти в своємуфутлярі - будь ласка, живи і далі. Але не такийбувБєліков. Своїланцюги, ланцюги правил, беззаперечногопідпорядкування, істинноїлюбові до начальства, вінвішав на весь навколишнійсвіт. І найцікавіше, щовіндомагавсясвого, пригнічуючивсіхнеймовірноюобережністю, футлярнихміркуваннями, він тиснув на людей, як биобволікаючисвоїм темним чохлом. Бєліковпротивсього нового, яскравого, постійнопобоюється, як бичого не вийшло, як би не дійшло до начальства!

   Згадаймо, коли вчительгрецькоїмовивмирає, створюєтьсявраження, щосамезарадицього моменту він і жив. "Тепер, коли він лежав у труні, вираз у ньогобувлагідний, приємний, навіть веселий, нібивінбув радий, щонарештійогопоклали у футляр, з якоговінвженіколи не вийде". Так, Бєліков не вийде, але "скількище таких людиноуфутлярізалишилося, скількиїхще буде!"

Можливо, буде їхщебагато, але спробуємопоміркувати, щочекає на людину, яка веде футлярний спосібжиття, в старості. Адже, напевно, наприкінціжиттєвого шляху необхідновідчуттятого, що не дарма він жив на цьомусвіті, потрібенхтось, хтоподбавби про тебе, дав, так бимовити, "водицінапитися". А якщолюдина жила у футлярі, футлярі "без вікон, без дверей", то що ж йогочекає?Самотність, я думаю, небажанняоточуючихприйняти в йогодолібудь-яку участь. А самотність - це страшно, навіть для тих, хтопокритийчохлом з ніг до голови.

4. Інтерактивна вправа «Сонечко»

На промінчиках сонця записати ключові слова і вирази, які характеризують Белікова.

Тёплое пальто на вате

Зонтик в чехле

Калоши

Нож в чехольчике

Лицо "в чехле" - поднятый воротник

Часы в чехле из серой замши

Тёмные очки

Вата в ушах

Коляска с поднятым верхом

Стремление окружить себя оболочкой

Преподавал древние языки

Мысль запрятать в футляр

"Как бы чего не вышло"

Спальня точно ящик

 

5. Аналіз образу Белікова.

А)  «Мозковий штурм»(СЛАЙД №6)

Визначте, які художні прийоми використовує автор для розкриття образу Белікова.

-портрет;

  •              ставлення Белікова до оточуючих (колег), до своєї роботи;

—ставлення до Белікова його колег

  спосіб життя героя;

  •             життєві принципи;
  •             мовна характеристика героя.

Б) Евристична бесіда

Зупинимося на деталях портрета Белікова:

Яка деталь домінує в описі?

—Про що свідчить ця деталь?

—Як зображує автор спосіб життя Белікова?

—Що ми знаємо про життя Белікова?           

—Яким, на вашу думку, є життєвий принцип Белікова?

—У портреті героя ми виділяємо як домінуючу де­таль чохол. На яких деталях наголошується в подаль­шому описі життя і поведінки героя?

Вибудовується синонімічний ряд: чохол —футляр - ящик.

—Чому   саме    на   цих   деталях   наголошує оповідач?

  •               Які стосунки склалися у Белікова з колегами?

—Чому товариські стосунки називаються "обов'язком"? Чи були у Белікова товариші?

—Яким було ставлення колег до Белікова?

  • Чому "порядні" і "мислячі" люди боялися Белікова?

—Який предмет викладає Беліков у гімназії?Яким є ставлення до свого предме­та?

З ким порівнюється Беліков? Чому?

—Яка подія, на думку оповідача Буркіна та його співрозмовника Івана Івановича, могла б змінити життя Белікова: "От тут би і відібрати у нього калоші та парасольку"?                                

  • Чи закохався наш герой?
  • Знову з'являється символічна деталь — фут­ляр. Що ховає Беліков у цей футляр?

—Знайдіть у тексті і прочитайте портрет героїні. На які особливості поведінки звертає увагу оповідач? Про що говорять деталі портрета?

  •               Які порівняння вживає оповідач? Чому
  •               Згадайте портрет Белікова. Які порівняння вживає автор там?              

—Як Варя сприйняла міркування Белікова?

  •              Чи можна взагалі уявити Белікова одруженим?
  •              Як змінилося життя Белікова після загального рішення одружити його?

Чому Варенька, яка бачила, який Беліков, була ладна вийти за нього заміж?

  •             Чому потрапив він під вплив умовлянь колег, що він повинен одружитися?
  •              Чи освідчився Беліков? Що зупиняло йо­го?
  •              Чому лякає жвавий характер Вареньки?
  •              Про який скандал говорить Буркін, оцінюючи його як грандіозний, той, що зупинив розвиток подій у напрямі освідчення, що зупинив "один з тих не­потрібних, дурних шлюбів, яких у нас від нудьги та знічев'я бувають тисячі"?
  •             Що дивного було в поведінці Белікова наступ­ного дня?
  •             Чому ж так обурився Коваленко, чому сказав, що "пошле до чортів собачих" тих, хто буде втручати­ся в його домашні та родинні справи? Яким було ставлення Коваленка до Белікова?

6. «Дерево рішень» (СЛАЙД №7)

Отже, на основі прочитаного і сказаного вами на уроці, самостійно сформулюйте визначення «футлярності» героя  або  «беліковщини»

(--трепет перед усіма, хто має владу над іншими, стоїть вище на суспільній драбині                                              

--страх перед усім новим, незвичним, загнаним у чіткі параграфи, циркуляри, закони                                   

--боязнь висловлювати свої думки, виявляти власні почуття                                                                                                            

--страх індивіда перед людьми ;                                                                                                       

- страх перед моральними настановами, пересудами, забобонами суспільства,побоювання їх порушити

 --острах перед виявом природного у житті)

- А.П.Чеховзобра­зив трагізм життя, викрив штучність людських по­чуттів, бездуховність.

Не можна жити, ховаючись від життя, людина не повинна бути боязкою і нерішу­чою, вона має право на свободу, мрію і щастя.

7. «Навчаючи - учусь»  (СЛАЙД №8)

Учні отримують картки із визначенням тих проблем, які порушує А.Чехов у творі. Учням необхідно пояснити один одному розуміння цих проблем

Оповідання невеликі за обсягом, та поліфонічні за про­блемами, над якими замислюється автор. 

1.Проблема духовності та людяності.

2.Проблема марно прожитого життя.

3.Проблема співіснування з іншими людьми.

4.Проблема ототожнення людини і предмета.

 

VІ.Підсумки уроку(СЛАЙДИ № 9,10)

1. Проблемне питання: «Чи можете ви навести приклади людей у футлярі у нашому сучасному житті?»

2. Інтерактивна вправа «Кошик»

У корзину кидаємо те, чого навчилися, що візьмемо із собою у життя, а на смітник – негативне, те, чого робити не слід.

Оцінювання результатів роботи

VІІ.Домашнє завдання:

Достатній: Підготувати розгорнуту відповідь на запитання: "У чому трагедія Белікова?"

Високий:Написати твір-роздум на тему «Футлярні» люди у сучасному світі»

docx
Додано
10 січня 2022
Переглядів
363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку