Тема. “Футлярність” героїв А.Чехова.
Оповідання “Людина у футлярі”
Мета: систематизувати знання про життя і творчість письменника, ознайомити з його оповіданням, дати можливість учням відчути себе читачами-пошуковцями, тлумачами смислів художнього світу оповідання; розвивати навички роботи з додатковим матеріалом,творчі здібності, логічне мислення, уміння аналізувати малий епічний жанр, виховувати моральні якості, любов до життя.
Обладнання: портрет А.П.Чехова, текст оповідання «Людина у футлярі», ілюстрації до твору, презентація.
Тип уроку : урок-дослідження.
Епіграф: Ніхто не розумів так ясно і тонко трагічність дрібниць життя,
ніхто до нього не зумів так правдиво показати людям нікчемну картину їхнього життя в хаосі міщанської буденності.
(М.Горький)
Хід уроку.
І. Організація класу та емоційна підготовка до уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
«Асоціація кольорів» (СЛАЙД №1)
-Який колір є вашим улюбленим і чому?
А як ви думаєте, що символізує сірий, чорний кольори?
Сірий колір як символ одноманітного, сумного життя переважає в оповіданні «Людина у футлярі» А.Чехова, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці…
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку. (СЛАЙД №2,3)
ІV. Актуалізація опорних знань
1. «Психологічний портрет»
На основі здобутих знань про життя і творчість А.Чехова, скласти його психологічний портрет.
2. «Прес»
- Визначте жанрові особливості оповідання та занесіть їх до табличок, які ви бачите у себе на партах.
-На основі з’ясованих жанрових особливостях, доведіть, що «Людина у футлярі» - оповідання ( теж заносять до табличок)
- Перевірте свої знання(СЛАЙД №4)
Ознаки жанру |
|
“Людина в футлярі” |
1.Невелика кількість дійових осіб.
2.Нетривалий час дії. 3.Невеликий обсяг. 4.Прозова форма. 5.Одна подія із життя головного героя. |
|
Белікова його колеги, Буркін, Коваленко Михайло Савич, Варенька; вчителі
Декілька сторінок.
Бажання головного героя одружитися, смерть |
V. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу
1. Вступне слово вчителя .
- Дослідник творчості А.Чехова В.Гейдеко констатував, що якби той не став видатним письменником, то став би визначною людиною. Його життя гідне увійти в історію як приклад перемоги людини над самим собою. Це була щоденна, наполеглива праця. Оточуючі помічали лише результати, навіть не підозрюючи, якою ціною це досягнуто.
Делікатність, терпіння Чехова загальновідомі. Це – результат самовиховання, безперервної роботи над собою. Моральний ідеал Чехова – це гармонійно розвинена людина. Цього він прагнув і цього досягав, переборював навіть ті недоліки, які були від народження. Але дивно: коли ми шукаємо в чеховській творчості образ гармонійно розвиненої людини, то не знаходимо його. Немає таких героїв, навіть серед його улюблених.
- А яким же є герой оповідання «Людина у футлярі» А.Чехова?
План уроку.(СЛАЙД №5)
1.Історія створення оповідання «Людина у футлярі».
2. Роздуми над прочитаним.
3. Образ головного героя Бєлікова.
4. Проблематика твору.
2.Дослідно-пошукова робота
Історія створення оповідання (виступ учениці)
Теми та образи для своїх творів А.П.Чехов брав з життя.Навчаючись у Таганрозькій гімназії (1869 -1879 р. ) юний письменник спостерігав панування деспотизму, брехні, чиношанування .ПраобразБелікова - реальна особа – інспектор Дьяконов, який жив під девізом: “ Як би чого не вийшло ”. Завдяки таким вихователям Таганрозька гімназія нагадувала арештантські роти.Звичайно, серед викладачів були й такі, які допомогли становленню творчої особистості митця . Із вчительського середовища Чехов виділяв
Ф. П.Покровського, викладача історії, який на уроках з любов’ю говорив про Шекспіра, Гете, Пушкіна, але особливо про Щедріна, якого обожнював . Помітивши в Чехові гумористичний талант, Покровський дав йому прізвисько “ Чехонте”, яке незабаром стало псевдонімом письменника – початківця
3. Індивідуальна робота.
(виступ учня із підготовленим удома твором)
Роздуми над оповіданням «Людина в футлярі»
Людина у футлярі ... Який, здавалося б, дивний вираз, а як точно воновідображаєлюдськусутність. Коли я пробую уявитисобіцейобраз, менібачитьсячоловічок, замкнений у тісніймаленькійчорнійкоробочці. І найцікавіше, щоцейчоловічок не намагаєтьсявирватися з навколишніхйогостін, йому там добре, затишно, спокійно,вінвідгородженийвідусьогосвіту, страшнийсвіт, щозмушує людей мучитися, страждати, що ставить їх перед складними проблемами, для вирішенняякихнеобхідноволодітипевноюрішучістю, розсудливістю. Чеховмалюєлюдину, якій не потрібенцейсвіт, у нього є свій, щоздаєтьсяйомукраще. Там все одягнене в чохол, покрито і всередині, і зовні. Згадаймо, як виглядавБєліков: навіть "у дужехорошу погоду" він "ходив в калошах і з парасолькою і обов'язково у теплому пальто на ваті". І парасолька, і годинник у ньогобули в чохлі. Бєліковзавжди носив "темніокуляри, фуфайку, вухазакладав ватою і коли сідав на візника, то наказувавпіднімати верх". Тобтопрагненняпіти у футляр давало про себе знати завжди і скрізь. Але страшно інше: здавалося б, живешти в своємуфутлярі - будь ласка, живи і далі. Але не такийбувБєліков. Своїланцюги, ланцюги правил, беззаперечногопідпорядкування, істинноїлюбові до начальства, вінвішав на весь навколишнійсвіт. І найцікавіше, щовіндомагавсясвого, пригнічуючивсіхнеймовірноюобережністю, футлярнихміркуваннями, він тиснув на людей, як биобволікаючисвоїм темним чохлом. Бєліковпротивсього нового, яскравого, постійнопобоюється, як бичого не вийшло, як би не дійшло до начальства!
Згадаймо, коли вчительгрецькоїмовивмирає, створюєтьсявраження, щосамезарадицього моменту він і жив. "Тепер, коли він лежав у труні, вираз у ньогобувлагідний, приємний, навіть веселий, нібивінбув радий, щонарештійогопоклали у футляр, з якоговінвженіколи не вийде". Так, Бєліков не вийде, але "скількище таких людиноуфутлярізалишилося, скількиїхще буде!"
Можливо, буде їхщебагато, але спробуємопоміркувати, щочекає на людину, яка веде футлярний спосібжиття, в старості. Адже, напевно, наприкінціжиттєвого шляху необхідновідчуттятого, що не дарма він жив на цьомусвіті, потрібенхтось, хтоподбавби про тебе, дав, так бимовити, "водицінапитися". А якщолюдина жила у футлярі, футлярі "без вікон, без дверей", то що ж йогочекає?Самотність, я думаю, небажанняоточуючихприйняти в йогодолібудь-яку участь. А самотність - це страшно, навіть для тих, хтопокритийчохлом з ніг до голови.
4. Інтерактивна вправа «Сонечко»
На промінчиках сонця записати ключові слова і вирази, які характеризують Белікова.
Тёплое пальто на вате
Зонтик в чехле
Калоши
Нож в чехольчике
Лицо "в чехле" - поднятый воротник
Часы в чехле из серой замши
Тёмные очки
Вата в ушах
Коляска с поднятым верхом
Стремление окружить себя оболочкой
Преподавал древние языки
Мысль запрятать в футляр
"Как бы чего не вышло"
Спальня точно ящик
5. Аналіз образу Белікова.
А) «Мозковий штурм»(СЛАЙД №6)
Визначте, які художні прийоми використовує автор для розкриття образу Белікова.
-портрет;
—ставлення до Белікова його колег
— спосіб життя героя;
Б) Евристична бесіда
Зупинимося на деталях портрета Белікова:
—Яка деталь домінує в описі?
—Про що свідчить ця деталь?
—Як зображує автор спосіб життя Белікова?
—Що ми знаємо про життя Белікова?
—Яким, на вашу думку, є життєвий принцип Белікова?
—У портреті героя ми виділяємо як домінуючу деталь чохол. На яких деталях наголошується в подальшому описі життя і поведінки героя?
Вибудовується синонімічний ряд: чохол —футляр - ящик.
—Чому саме на цих деталях наголошує оповідач?
—Чому товариські стосунки називаються "обов'язком"? Чи були у Белікова товариші?
—Яким було ставлення колег до Белікова?
—Який предмет викладає Беліков у гімназії?Яким є ставлення до свого предмета?
—З ким порівнюється Беліков? Чому?
—Яка подія, на думку оповідача Буркіна та його співрозмовника Івана Івановича, могла б змінити життя Белікова: "От тут би і відібрати у нього калоші та парасольку"?
—Знайдіть у тексті і прочитайте портрет героїні. На які особливості поведінки звертає увагу оповідач? Про що говорять деталі портрета?
—Як Варя сприйняла міркування Белікова?
—Чому Варенька, яка бачила, який Беліков, була ладна вийти за нього заміж?
6. «Дерево рішень» (СЛАЙД №7)
Отже, на основі прочитаного і сказаного вами на уроці, самостійно сформулюйте визначення «футлярності» героя або «беліковщини»
(--трепет перед усіма, хто має владу над іншими, стоїть вище на суспільній драбині
--страх перед усім новим, незвичним, загнаним у чіткі параграфи, циркуляри, закони
--боязнь висловлювати свої думки, виявляти власні почуття
--страх індивіда перед людьми ;
- страх перед моральними настановами, пересудами, забобонами суспільства,побоювання їх порушити
--острах перед виявом природного у житті)
- А.П.Чеховзобразив трагізм життя, викрив штучність людських почуттів, бездуховність.
Не можна жити, ховаючись від життя, людина не повинна бути боязкою і нерішучою, вона має право на свободу, мрію і щастя.
7. «Навчаючи - учусь» (СЛАЙД №8)
Учні отримують картки із визначенням тих проблем, які порушує А.Чехов у творі. Учням необхідно пояснити один одному розуміння цих проблем
Оповідання невеликі за обсягом, та поліфонічні за проблемами, над якими замислюється автор.
1.Проблема духовності та людяності.
2.Проблема марно прожитого життя.
3.Проблема співіснування з іншими людьми.
4.Проблема ототожнення людини і предмета.
VІ.Підсумки уроку(СЛАЙДИ № 9,10)
1. Проблемне питання: «Чи можете ви навести приклади людей у футлярі у нашому сучасному житті?»
2. Інтерактивна вправа «Кошик»
У корзину кидаємо те, чого навчилися, що візьмемо із собою у життя, а на смітник – негативне, те, чого робити не слід.
Оцінювання результатів роботи
VІІ.Домашнє завдання:
Достатній: Підготувати розгорнуту відповідь на запитання: "У чому трагедія Белікова?"
Високий:Написати твір-роздум на тему «Футлярні» люди у сучасному світі»