Узагальнити знання учнів з теми „Теплові явища", пояснити теплові явища на основі положень молекулярно-кінетичної теорії; пояснити якісні задачі із застосуванням положень молекулярно-кінетичної теорії; озброєння учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної та практичної діяльності, розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення.
Тема: Теплові явища
Мета: Узагальнити знання учнів з теми „Теплові явища”, пояснити теплові явища на основі положень молекулярно-кінетичної теорії; пояснити якісні задачі із застосуванням положень молекулярно-кінетичної теорії; озброєння учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної та практичної діяльності, розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення.
Обладнання: спиртівка, колба з водою , термометр, самовар, чайний сервіз, таблиці, чайник.
Хід уроку.
1. Організація класу
2. Основний матеріал
Вступне слово вчителя. Запрошення за круглий стіл до бесіди за чашкою чаю.
Учні:
Вчитель: Ось ви самі і підійшли до перших моїх запитань: чому треба взяти побільше палива? Чому необхідно накривати кришкою?
Учні дають відповідь:
Вчитель: Чому носик у чайника вище трішки за краї чайника?
Учні згадують з’єднувальні посудини.
Вчитель: Поки вода закипить давайте розрахуємо скільки енергії треба витратити, щоб закип’ятити воду об’ємом 3л, якщо її початкова температура була (за вимірами одного з учнів) 120С.
Учні розраховують.
Учні пояснюють процес конденсації.
Учень піднімає кришку чайника і заглядає в нього.
Вчитель: Чому водяною парою швидше і сильніше обпечешся, ніж кип’ятком?
Учні дають відповідь.
Вчитель: Ось ще цікаві два запитання, хто відповість на ці запитання?
Учні пояснюють, що бульбашки утворюються із повітря, розчиненого у воді. При нагріванні повітря розширюється і бульбашки збільшуються.
Вчитель: Чайник закипів, можна його відключити. Скільки часу закипав він. Розрахуємо скільки нам необхідно заплатити за використану енергію.
Учні розраховують.
Вчитель: По-перше, це не чай, а лише окріп. По-друге, чому він буде вистигати?
Вчитель: при якій же температурі закипіла вода?
Вчитель: Визначимо атмосферний тиск за допомогою барометра і поглянемо у таблицю „Залежність температури кипіння від атмосферного тиску”.
Вчитель: Воду закип’ятили, давайте заварювати чай. Як це правильно зробити?
Пояснюють явище дифузії.
Вчитель: який краще чайник взяти – металевий чи фарфоровий?
Вчитель: так візьмемо фарфоровий чайничок, але спочатку ошпаримо його окріпом. Тепер при заварюванні менше тепла йде від води на його нагрівання.
Вчитель: принципової різниці не має, але на практиці безпечніше раніше наливати заварку, а потім окріп.
Вчитель: Яка температура чаю встановиться, якщо ти вкинув лід?
Учні розраховують.
Вчитель говорить заключне слово. Підводить підсумок уроку.