Урок фізики "Теплові явища"

Про матеріал

Узагальнити знання учнів з теми „Теплові явища", пояснити теплові явища на основі положень молекулярно-кінетичної теорії; пояснити якісні задачі із застосуванням положень молекулярно-кінетичної теорії; озброєння учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної та практичної діяльності, розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення.

Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Тема: Теплові явища

Мета: Узагальнити знання учнів з теми „Теплові явища”, пояснити теплові явища на основі положень молекулярно-кінетичної теорії; пояснити якісні задачі із застосуванням положень молекулярно-кінетичної теорії; озброєння учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної та практичної діяльності, розвивати логічне мислення, уміння робити висновки та узагальнення.

Обладнання: спиртівка, колба з водою , термометр, самовар, чайний сервіз, таблиці, чайник.

 

Хід уроку.

1. Організація класу

2. Основний матеріал

Вступне слово вчителя. Запрошення за круглий стіл до бесіди за чашкою чаю.

Учні:

  • Давайте приступимо до пиття чаю.
  • Але чай ще треба приготувати.
  • Щоб швидше вода закипіла візьмемо побільше паливо, і кришкою накриємо чайник.
  • Ти впевнений
  • Так

Вчитель: Ось ви самі і підійшли до перших моїх запитань: чому треба взяти побільше палива? Чому необхідно накривати кришкою?

Учні дають відповідь:

  • Кількість теплоти, що виділяється при згорянні палива  прямо пропорційно залежить від маси палива.
  • Накриваючи кришкою чайник, ми зберігаємо у ньому тепло, яке йому дає нагрівник, зменшуємо теплообмін і випаровування рідини.

Вчитель: Чому носик у чайника вище трішки за краї чайника?

Учні згадують з’єднувальні посудини.

Вчитель: Поки вода закипить давайте розрахуємо скільки енергії треба витратити, щоб закип’ятити воду об’ємом 3л, якщо її початкова температура була (за вимірами одного з учнів) 120С.

Учні розраховують.

  • Я доторкнувся до чайника зверху і знизу. Чому різна температура?

Учні пояснюють процес конденсації.

Учень піднімає кришку чайника і заглядає в нього.

  • Не піднось близько обличчя до пари, обпечешся!

Вчитель: Чому водяною парою швидше і сильніше обпечешся, ніж кип’ятком?

Учні дають відповідь.

  • Коли я відкрив кришку, то помітив на дні і на стінках чайника бульбашки. Звідки вони взялися?
  • А я чую шум. Чому він зявився?

Вчитель: Ось ще цікаві два запитання, хто відповість на ці запитання?

Учні пояснюють, що бульбашки утворюються із повітря, розчиненого у воді. При нагріванні повітря розширюється і бульбашки збільшуються.

  • А шумить тому, що в бульбашках, крім повітря, є водяна пара. Бульбашки ростуть, піднімаються вгору. Попадаючи з поверхні, в більш холодні шари води, вони охолоджуються. Частина пари конденсується, розміри бульбашок зменшуються. Це збільшення і зменшення об’єму бульбашок і створює шум. Пізніше вся вода прогрівається, бульбашки піднімаються на поверхню, лопають. Рідина починає булькати. Чуєте, чайник булькає?
  • Тепер я зрозумів чому Шерлок Холмс, сидячи в іншій кімнаті, сказав, що в господині закипів чайник.

Вчитель: Чайник закипів, можна його відключити. Скільки часу закипав він. Розрахуємо скільки нам необхідно заплатити за використану енергію.

Учні розраховують.

  • Але ж коли ми вимкнемо чайник чай вистигне.

Вчитель: По-перше, це не чай, а лише окріп. По-друге, чому він буде вистигати?

  • Частина тепла води шляхом теплообміну буде передаватися чайнику, а від нього передається в навколишній простір. Якщо зняти кришку, то частина води випарується і при цьому вистигне швидше. Адже при випаровуванні рідину покидають самі швидкі молекули і рідина охолоджується.

Вчитель: при якій же температурі закипіла вода?

  • 1000С. Але температура кипіння може бути менша за 1000С. Вона залежить від атмосферного тиску.

Вчитель: Визначимо атмосферний тиск за допомогою барометра і поглянемо у таблицю „Залежність температури кипіння від атмосферного тиску”.

  • а, чи залежить час кипіння від того яку воду ми нальємо сиру, чи кип’ячену.
  • Раніше закипить сира вода, тому що вона містить розчинене повітря, якого менше в кип’яченій воді.

Вчитель: Воду закип’ятили, давайте заварювати чай. Як це правильно зробити?

  • смак чаю залежить від температури при заварюванні.
  • Чим вища температура, тим швидше і краще завариться.

Пояснюють явище дифузії.

Вчитель: який краще чайник взяти – металевий чи фарфоровий?

  • я думаю, що краще взяти металевий заварничок, коли ми будемо наливати в нього окріп, він швидше нагріється. Питома теплоємність металу невелика, тому чай буде заварюватись при великій температурі.
  • А я, думаю, що фарфоровий чайничок повільніше нагрівається, але й повільніше охолоджується, тобто тепло зберігається краще.

Вчитель: так візьмемо фарфоровий чайничок, але спочатку ошпаримо його окріпом. Тепер при заварюванні менше тепла йде від води на його нагрівання.

  • Так і чашку краще тоді взяти фарфорову, щоб не обпекти губи.
  • А мені залишився стакан, чи можна в нього наливати?
  • Так, але спочатку поставимо в нього ложечку і наливати повільно, щоб він не лопнув.
  • Що наливаємо спочатку заварку чи окріп?

Вчитель: принципової різниці не має, але на практиці безпечніше раніше наливати заварку, а потім окріп.

  • Я налив повну чашку чаю, куди ж мені сипати цукор?
  • Коли насипатимемо цукор він розчиниться і молекули його займуть проміжки між молекулами води.
  • Я наливатиму чай у блюдце і дмухатиму на нього, тоді він швидше випаровуватиметься і вихолонятиме.
  • А, я, вкину в чай кусочок льоду

Вчитель: Яка температура чаю встановиться, якщо ти вкинув лід?

Учні розраховують.

Вчитель говорить заключне слово. Підводить підсумок уроку.

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
1253
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку