Урок " Г.Кирпа. Біографічні відомості. Вірш "Мова моя"

Про матеріал
Подати короткі відомості про Г. Кирпу як письменницю, ознайомити з ідейно - художнім змістом вірша "Мова моя" , поглибити знання про громадянський вид лірики, роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії. Формувати ключові компетентності. Сприяти розумінню значення мови в житті кожної людини, виховувати любов і повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

Українська література, 5 клас НУШ

Тема. Галина Кирпа. Вірш «Мова моя». Біографічна довідка про письменницю, її громадську діяльність. Значення рідної мови в житті людини

Мета.

Предметні компететності: подати короткі відомості про письменницю, ознайомити з ідейно - художнім змістом вірша, поглибити знання про громадянський вид лірики, роль художніх засобів у розкритті основної думки поезії.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична- установлювати причинові - наслідкові зв’язки, уміння вчитися - організовувати навчання, здійснювати самооцінку, рефлексію, працювати в групі, соціальна та громадянська - відстоювати власну думку, поважати українську мову, загальнокультурна - розкривати образ в різних видах мистецтва, читати літературний твір.

Діяльнісна: розвивати логічне мислення, пам’ять, усне мовлення.

Ціннісна: сприяти розумінню значення мови в житті кожної людини, виховувати любов і повагу до рідної мови.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: презентація, портрет Г. Кирпи, паперове або іграшкове сердечко.

Перебіг уроку

І. Організаційний етап. Емоційне налаштування на урок

Вправа «Мислимо позитивно»

 Передаючи один одному паперове або іграшкове сердечко, потрібно продовжити наступні речення.

Я щасливий, що маю можливість….

Я люблю життя, тому що….

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми , мети уроку.

1) Метод «Передбачення»

Яка буде тема нашого уроку, якщо ви почуєте наступні слова: «Берегиня», «провіщає», «була і буде»?

2) Проблемне питання

- Без чого дуже важко обійтися у житті? Чому?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1) Комунікативний практикум

Прочитайте висловлювання відомих людей про мову та поезію. Поміркуйте, чому вони так сказали.

1.Поезія- це потік радості, болі, здивування та мала кількість слів із словника (Дж. Джербан).

2. Рідна мова – мати єдності, батько громадянства і сторож держави ( Мікалоюс Даукша).

2) Слово вчителя/вчительки про Г. Кирпу

Галина Миколаївна Кирпа народилась 1 січня 1950 року в селі Любарцях на Київщині. Свою шкільну творчість згадувала з іронією: «Першими  були  звичайні  дитячі  щоденники,  більше  схожі  на  вигадки  та  фантазії.  Я  вела  їх лише в дитинстві й роздаровувала подругам.  І  вони  мене  називали  “письменницею”».

 Галина Кирпа закінчила філологічний факультет Київського університету, була журналісткою. Її збірки «День народження грому», «Гостини», «Цвіт королевий», «Ковток тиші», «Слон мандрує до мами», «Профіль вечора» полюбилися читачам. Поетеса підготувала й видала шкільні читанки «Ластівка», «Біла хата», «Писанка», «Зелена неділя».

 Галина Кирпа працює над художніми перекладами з німецької, шведської, данської, норвезької мов. 2018 року її переклад повісті Ульфа Старка «Диваки і зануди» відзначила Міжнародна рада з дитячої та юнацької книги (IBBY).

3) Гра «Так чи ні»

- Г. Кирпа народилася в с. Любарцях на Киівщині.(Так)

- У шкільні роки її називали художницею. (Ні)

- Г. Кирпа закінчила історичний факультет Харківського університету.(Ні)

- Г. Кирпа була вчителькою. (Ні)

- Вона є авторкою таких поетичних збірок : «День народження грому», «Гостини», «Цвіт королевий». (Так)

- Г. Кирпа перекладала з німецької, данської, норвезької мов. (Так)

- Чи є серед її перекладацького доробку твори для дітей або юнацтва? (Так)

4) Виразне читання поезії «Мова моя» Г. Кирпи. Слухання аудіозапису твору.

https://www.youtube.com/watch?v=sV4Wh-zXsm0&ab_channel=%D0%A7%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%B9%D0%BB%D0%B8%D0%BA%26Co

 

Мова моя

Мова моя — мов дівчинка у віночку,

 йде полем, іде лугом,

терновими стежками йде.

 Мова моя — мов ластівка,

 летить горою, летить долом,

 провіщає мені ясен-день.

 

Мова моя — немов Берегиня,

що на кожне своє дитятко дихає і тремтить.

 Мова моя — БУЛА! БУДЕ!

А нині я терни в стежках визбирую,

 щоб їй було легше ходить…

5) Бесіда за змістом прочитаного

1. Яке враження справила на вас поезія Галини Кирпи «Моя мова»?

2 .Чи всі слова в цій поезії були вам зрозумілими? Значення яких слів ви хотіли б уточнити?

3. У яких яскравих образах постає мова в поезії? Назвіть їх.

4. Які інші образи привернули вашу увагу?

5. У тлумачному словнику української мови слово «терни» пояснено так: «зарості колючих рослин». Але в поезії терни стають метафоричним образом перешкод або забуття. Наприклад: І стежечка, де ти ходила, Колючим терном поросла. (Тарас Шевченко) Поміркуйте, що можуть означати «терни» в поезії Галини Кирпи.

6. Який мотив ? ідея вірша?

6) Руханка «Мова єднання»

https://www.youtube.com/watch?v=9h8eXdhpvBw&ab_channel=%D0%AE%D0%BB%D1%96%D1%8F%D0%A1%D1%83%D1%81%D1%8C%D0%BC%D1%83%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%D0%BA%D0%B5%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA

7) Гра «Асоціації»

Якою ви уявляєте дівчинку? Із яких квітів у неї вінок? Що вона відчуває? Як вона рухається? Що знаходиться навколо неї?

А тепер спробуйте визначити, що ви відчуваєте від цієї уявної картини:

 РАДІСТЬ, СПОКІЙ, ВІДРАДУ, РОЗЧАРУВАННЯ, ВТІХУ, ТРИВОГУ, ЗАНЕПОКОЄННЯ, ВЕСЕЛІСТЬ, СУМ, ЩАСТЯ, ЛАГІДНІСТЬ, НІЖНІСТЬ, ЗАДОВОЛЕННЯ, ТУГУ, ЗДИВУВАННЯ, РОЗГУБЛЕНІСТЬ.

8) Дослідницька робота в групах

1 група

Пригадайте, що таке епітети. Знайдіть у тексті поезії ці засоби виразності мови. Поміркуйте, чому епітети привертають читацьку увагу.

2 група

Пригадайте, що таке порівняння. Знайдіть у тексті поезії ці засоби виразності мови. Поміркуйте, з якою метою використовує їх поетеса.

3 група

Пригадайте, що таке метафора. Поясніть, як ви зрозуміли рядки: Я терни в стежках визбирую, щоб їй було легше ходить…

IV. Домашнє завдання

Підготуйтеся до виразного читання вірша «Мова моя» Г. Кирпи.

Створіть ілюстрації до цієї поезії.

V. Підсумки. Рефлексія

Проаналізуйте свою роботу на уроці, продовжуючи наступні речення.

Я дякую собі за….

Я дякую вчителеві/учительці за….

Я дякую однокласникам за…

Я дякую сьогоднішньому уроку за…

docx
Додано
26 жовтня 2023
Переглядів
2963
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку