Конспект уроку з української літератури в 5 класі
Тема. Галина Малик. « Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Характеристика героя, який найбільше сподобався
Мета: продовжити роботу над програмовим твором, охарактеризувати головних та другорядних персонажів; розвивати творчу уяву, артистизм, логічне мислення,культуру мовлення; виховувати почуття відповідальності, приязного ставлення один до одного.
Тип уроку: засвоєння нових знань і формуваня вмінь.
Обладнання: текст твору, мультимедійна презентація, ілюстрації до твору.
Хід уроку
I Мотивація навчальної діяльності.
Що таке казка? Назвіть ознаки казки. Доведіть, що « Пригоди Алі в країні Недоладії» казка.
II. Повідомлення теми та мети уроку.
III.Опрацювання навчального матеріалу
Події казки « Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» відбуваються в зачарованій країні Недоладії, де живуть усі недороблені справи. Столицею є місто Недоград. Письменниця змальовує його так: « Таке місто може хіба що приснитися в примарному сні. На кривулястих вуличках безладно стояли не будинки, а якісь розвалюхи. Один будинок був наче ножем перерізаний навпіл.У деяких бракувало вікон і зовсім не було дверей. Замкові башти були криві, наче їх погнуло вітром, і кожній чогось не вистачало. Центральну вежу прикрашав величезний старовинний годинник, на якому була лише одна стрілка – хвилинна.»
Цей опис дивує лише на перший погляд, але якщо пригадати, що всі речі в країні - недороблені , то все стає на свої місця. Недоладія – це символічне місце, куди потрапляють ті, хто недоробив 100 і більше справ. Та навіть коли Недорадник зник, а недоладяни залишилися доробляти всі речі в країні, але вони з'являлися знову і знову завдяки Недочеревику.
Єдиний вихід – це доробляти всі свої справи вчасно і не залишати шансів Недочеревику забрати вас у Недоладію.
Давайте спробуємо впізнати їх.
Дійовими особами є Аля, Недоладько, Перший Недорадник, бабуся, Недороль Десятий, Недочеревик, Недоладяни, годинникар Недождень , гвардійці Недоборода , Недовус, Недокватирка.
3.1.1 Цитатна характеристика. Вікторина « Упізнай героя».
1. « В одному великому місті жила дівчинка. Вона нічого не могла доробити до кінця. Ніколи того, що їй клали в тарілку, не доїдала, того, що давали пити не допивала. Почне малювати – кине, бо набридло…» ( Аля) .
2. « Він був увесь перекошений і без лівого вуха. Одне око більше, інше – менше, ямочка біля вуха. Але очі його сяяли привітно і лагідно.» ( Недоладько) .
3. « Маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпачку з китицею. Тримав банджіо й перебирав струни…» ( Недороль Десятий) .
4. « Обличчя забруднене попелом, одягнена до пояса в старий лантух, а нижче пояса шовкова спідниця. Права ніжка в черевичку, а ліва у великому дерев'яному..»( Недопопелюшка).
5. « Дивна чотирикутна бабуся,у якої голова була обв'язана хусткою, кінці якої були зав'язані вузликом і стирчали, як заячі вуха. Вузлик скріплювався гвинтиком. Стара була дуже застудженою і весь час кашляла..» ( Недокватирка) .
6. « Чоловічок зі стрілкою спокійно повернувся на вежу. Не гаючи часу, він прив'язався мотузкою до товстої балки й заліз на циферблат велетенського годинника..» ( годинникар Недождень) .
7. « Аля з жахом побачила, що забороло в шоломі підняте, а з шолома визирає обличчя. Точнісінько таке, яке вона на своєму малюнку стерла гумкою – хиже і зле..» ( Перший Недорадник) .
3.1.2 Представлення учнями своїх героїв. ( розповідь, костюмована інсценізація, бесіда за запитаннями, складання асоціативного грона).
Характеристика Алі
До того, як потрапила в Недоладію :
Груба, ніколи не закінчує розпочате, нечепура.
Після пригод: ввічлива, товариська, не залишає справи на потім,врівноважена, здатна на співчуття, турботлива.
Характеристика Недоладька
-Чому Недоладько допомагає Алі?
- Чому він не захотів повертатися додому?
Характеристика Недороля
Характеристика Недопопелюшки
Характеристика годинникаря Недожденя
-відповідальний;
- сміливий;
- приходить на допомогу.
-Що вам відомо про Недожденя?
- Яка його роль у казці?
- Якби він не відремонтував годинника, щоб трапилося?
Характеристика Недокватирки
Перший Недорадник
Чому жоден з вас не захотів представити Недорадника?
Учитель. Як же нам усім вибратися з Недоладії, знову стати звичайними хлопчиками та дівчатками? У кого з вас є чарівні слова, які допоможуть це зробити.
( Учениця бере годинник.Усі герої стають в коло. Дівчинка промовляє чарівні слова):
На годиннику 12
І дороби!
І допиши!
І розпочни!
І не лиши!
І доїдай!
І допивай!
І з Недоладії
Тікай!
. IV.Узагальнення уроку
Бесіда за запитаннями:
V. Рефлексія
«Незакінчене речення».
VI. Оцінювання
Наша мандрівка в казкову країну скінчилася.Усі ви, як бачу, дуже сьогодні втомилися, тож роздаю вам очікувану нагороду - гарні оцінки за плідну й сумлінну роботу.
VII.Домашнє завдання
Написати творчу роботу « Нові пригоди Алі в країні Недоладії».