Урок "«Гайдамаки». Складність історичної долі українського народу, невідворотність його боротьби за визволення. Повсталий народ як герой поеми."

Про матеріал
розробка уроку до вивчення творчості Т.Г.Шевченка, зокрема твору "Гайдамаки"
Перегляд файлу

Тема: «Гайдамаки». Складність історичної долі українського народу, невідворотність його боротьби за визволення. Повсталий народ як герой поеми.

IMG_256

Ілюстрація  портрет двозор створена за допомогою застосунку

Мета: Метою даного аналізу твору "Гайдамаки" є повноцінне вивчення його історичної основи, ідейно-тематичної спрямованості, сюжету, особливостей жанру та композиції. Примарний намір полягає в ретельному аналізі чинників, які визначають, як у творі зображено повсталий народ та його боротьбу за свободу та незалежність. Окрім того, ставимо перед собою завдання показати, як у цьому літературному творі виразно відображено характери повстанців та їх взаємодію.  Покладаючи акцент на розвиток логічного та абстрактного мислення, а також уваги, мета включає в себе навчання учнів сприймати, аналізувати та висвітлювати навчальний матеріал, виражати відповідний коментар і пояснення, а також формування висновків на основі отриманого досвіду.  Не менш важливою є мета аналізу, яка полягає в формуванні кругозору та світогляду учнів. Підкреслюючи історичний контекст та виховуючи повагу до минулого України, аналіз також спрямований на розвиток доброзичливого ставлення до слов'янських народів та підтримку дружби між ними.

Обладнання:  текст твору, ілюстрації, створені за допомогою застосунку Canva

Міжпредметні зв’язки: історія України, мистецтво

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Теорія літератури: поема

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Добрий день, любі учні!  Сьогодні ми розпочинаємо захопливу подорож у світ української літератури та історії, адже перед нами завдання вивчити та розгадати таємниці історичної основи твору "Гайдамаки" Тараса Шевченка. Це не лише заняття, а й можливість поглибити наше знання та зрозуміти, як відбувалися події у минулому.  Спільно відкриємо перед вами ідейно-тематичні аспекти, зацікавимося витонченим сюжетом та розгорнемо перед вами особливості жанру та композиції "Гайдамаків". Ми не просто розглядатимемо тексти, але й відчуватимемо кожну історію, як митці та персонажі об'єднуються в боротьбі за свободу.  Ця подорож покликана розширити ваш світогляд, розвинути творчий підхід та поглибити здатність відчувати дух епохи. Запрошуємо вас приєднатися до цього захоплюючого вивчення та відкриття для себе найцікавіших аспектів "Гайдамаків" разом із нами!

IMG_256

Олег Шуляк   картина -ілюзію – портрет Тараса Шевченка.

ІІІ. Основний зміст уроку.

 Вчитель: Твір "Гайдамаки" Тараса Шевченка залишається актуальним і в наш час. У цьому творі описуються події, які трапилися в Україні у 1768 році - під час національно-визвольної війни козаків та селян під керівництвом гайдамаків проти польської шляхти та єзуїтів. Автор різко відтворює соціальну та національну нерівність, відчай, гнів і ненависть народу до своїх панів та польських загарбників. Таким чином, "Гайдамаки" стають відображенням реальних історичних подій, які значно вплинули на формування національної свідомості українського народу. Цей твір виступає своєрідним пам'ятником національної культури та важливим історичним документом. Вивчення цього твору допоможе вам краще розуміти минуле своєї країни, сформулювати свій світогляд, поглибити знання про українську літературу та розвинути логічне та абстрактне мислення

З якою метою, на вашу думку, Т. Шевченко відобразив цю історичну подію? Заголовок твору - "Гайдамаки". Хто такі гайдамаки, звідки вони виникли і яку роль вони відігравали для свого народу?

Вчитель: Гайдамаки - це була козацька народна військова організація, яка активно діяла в Україні у XVIII-XIX століттях. Початково гайдамаки формувалися як група людей, об'єднаних для захисту від насильства та опір польським і турецьким загарбникам. З часом вони перетворилися на повстанців, що виступали за визволення України від іноземного гніту. У поемі "Гайдамаки" Тарас Шевченко описує події повстання під проводом Івана Гонти у 1768-1769 роках, коли гайдамаки встали на захист українського народу, борючись проти польської та московської влади і захищаючи його права.

 

Давайте спробуємо скласти  Хронологію  історичних подій, зображених у поемі

1648-1654 - визвольна війна українського народу проти  Польщі та гніту росії.

1686 - укладання  "Вічного світу" між росією і Польщею, за яким Лівобережна Україна і Київ з прилеглими територіями відходять до росії, а Правобережна Україна залишається в складі Речі Посполитої. Займала терени сучасних Польщі, України, Білорусі, Литви, Латвії, Молдови, південної Естонії та заходу Росії. Столиця розташовувалася у Кракові (до 1596) і Варшаві (після 1596).

1764 р. - ліквідація гетьманства на території Лівобережної України.

1768 - повстання селян - "Коліївщина".

Учитель історії:  Зважаючи на те, що події, які описані у творі, відбуваються у період 1768-1772 років, можна припускати, що Шевченко міг використовувати історичні джерела для написання свого твору. Проте важливо відзначити, що твір має свої художні вигадки та драматизацію подій, які можуть бути недостовірними з історичної точки зору. Крім того, Шевченко міг додати свої власні ідеї та особисті переживання до опису історичних подій. Таким чином, можна вважати, що твір поєднує елементи історичної правдивості і художньої вигадки.

Джерела за якими була створена поема

 Народні перекази 

Розповіді діда Івана; 

Легенди людей; 

Пісні про гайдамаків;

Розповіді односельців, які були учасниками цих подій.

Вчитель: А зараз спробуйте зробити особисті висновки від почутого. Якою ж є тема твору "Гайдамаки"? Що хотів донести до нас Т. Шевченко?  Тема твору "Гайдамаки" - це боротьба за свободу і гідність українського народу. Тарас Шевченко у своїй поемі намагався передати ідею, що кожен має право на свободу та гідність, і це вимагає активної боротьби. Він розкриває жорстокість панів та козаків-війських, які понижували український народ до рабства. Але разом з тим, автор відзначає героїзм та силу духу гайдамаків, які встали на захист своїх прав та свободи, готові віддати свої життя заради майбутнього українського народу. Шевченко таким чином вносить зміни в стереотипи та національну самосвідомість, закликаючи до активної боротьби за права та свободу.  Прочитавши текст, як би ви визначили його жанр?  Жанр: ліро-епічна, історико-героїчна поема. Використовуючи історичні події, письменник надає їм романтичного забарвлення, передає з глибоким хвилюванням, сумом і любов'ю.  Поема "Гайдамаки" - це складний і багатоплановий твір, який виходить за межі простого переказу історичних подій. Вона поєднує різноманітні сюжетні лінії, включаючи боротьбу за визволення та особисту історію головного героя Яреми Галайди. Твір насичений емоційністю, тематикою та літературними прийомами, що робить його значущим і необхідним твором в українській літературі.

Робота в групах:  Запропоную вам уявити портрети героїв поеми. Розділіться на групи: перша описує Ярему Галайду, друга – Оксану, а третя – Івана Гонту.

Запишіть свої уявлення у зошиті. Якщо є технічні можливості, створюємо героїв за допомогою графічного редактора.

Бесіда за запитаннями:  Чи збігаються ваші записи з образами, створеними вами в застосунку Canva?

  IMG_256

IMG_256

IMG_256

 

Чи вважаєте ви повсталий народ одним із головних героїв поеми?

Якщо так, то як можна обґрунтувати свою думку.

Колективна робота в зошитах. 

Спробуймо в зошитах скласти характеристику повсталого народу як героя поеми. Орієнтований план щодо характеристики повсталого народу — героя твору: «На ґвалт України Орли налетіли...» - виявлення загрози та потреба в захисті.

Повстанці збираються під Чигирином - об'єднання народу для спільної боротьби. Освячення ножів - символічна дія, що об'єднує повстанців у спільній справі.

Промова благочинного - моральне обґрунтування боротьби за свободу. Очікування повстання - надія на краще майбутнє та визволення. «Задзвонили в усі дзвони...» - мобілізація народу до участі у повстанні.

Початок повстання, його розмах - активна участь народу у визвольних діях. «Хто додому, хто в діброву з ножем у халяві...» - відданість справі визволення, різноманіття учасників повстання.

Спад повстання - труднощі та втрати на шляху до свободи. Під час нашої попередньої розмови ми визначили, що народ - це важлива сила, яка допоможе боротися разом, виживати, протестувати та вирішувати багато надзвичайно важливих питань.

Тепер ми пропонуємо використати знання, які ви засвоїли. У нашому розпорядженні є картки із завданнями та листки для відповідей на питання цієї роботи.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Тестове завдання: 

Якого року було  повстання, яке  в основі сюжету твору  "Гайдамаки"?

 а) 1768 рік;

б) 1654 рік;

в) 1832 рік.

Хто головний герой  поеми "Гайдамаки"?

а) народ;

б) Ярема;

в) Гонта.

Хто з героїв керував  Коліївщиною?

а) Іван Гонта;

б) Максим Залізняк;

в) Богдан Хмельницький.

Кому присвятив Шевченко  поему "Гайдамаки"?

а) В.І. Григоровичу;

б) В.І. Штернбергу;

в) В.А. Жуковському.

 Який вступ  у поемі "Гайдамаки"?

а) музичний вступ;

б) ліричний вступ;

в) історичний вступ.

Яким синонімом можна замінити слово "галайда" у поемі ?

а) затурканий наймит;

б) романтичний месник;

в) бездомний блукач по світу.

Яке свято було  в Чигирині в поемі "Гайдамаки"?

а) зустріч із старшиною;

б) свято кобзарських пісень;

в) освячення ножів.

О якій годині співають треті півні в поемі "Гайдамаки"?

а) пів на другу;

б) пів на третю;

в) пів на четверту.

До якого жанру належить поема  "Гайдамаки"?

а) епічна поема;

б) романтично-лірична поема;

в) лірико-епічна поема-епопея.

У поемі "Гайдамаки" скільки сюжетних ліній?

 а) 1;

б) 2;

в) 3.

А Скільки розділів має поема "Гайдамаки", без  вступів та епілогу?

а) 8;

б) 9;

в) 10.

  1.          У рядку "Гомоніла Україна" який художній засіб?

а. метафора

в. гіпербола

г. метоніміа

Підведення підсумків уроку

Ми сьогодні плідно працюємо, а зараз спробуйте завершити наступні речення:  Попрацювавши з історичними фактами, я зрозумів, що поема «Гайдамаки» містить у собі важливий момент історії України того часу.

Вона стала для мене важливим джерелом інформації про боротьбу українського народу за свої права та свободу. 

Сьогодні я більше дізнався про роль народу в історії України і те, як важливо бути єдиним у боротьбі за свої права та свободу.

 Поема надихнула мене долучитися до загальнонаціональної ідеї і взяти участь у справі формування своєї країни. 

На уроці мені найбільше сподобалось вивчення поеми «Гайдамаки» та розуміння того, як вона пов'язана з історією України.

Вона розкрила передо мною сторінки минулого, які важливо знати для розуміння та вдячності своєму народу. 

Оголошення результатів роботи на уроці:  Шановні учні! Хочу висловити вам свою щиру подяку за плідну роботу на уроці. Ви проявили активність та зацікавленість у навчанні, добре виконували завдання та допомагали одному одному.

Ваші запитання та відповіді були дуже цікавими та допомогли краще зрозуміти тему. Також хочу відзначити, що ви показали гарну командну роботу, допомагаючи один одному вирішувати завдання. Це дуже класна навичка, яка знадобиться вам у подальшому навчанні та в реальному житті. Ще раз дякую вам за плідну роботу на уроках та бажаю успіхів у навчанні!             

docx
Додав(-ла)
освіти, Відділ
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
2 лютого
Переглядів
191
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку