Тема уроку. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук
Мета уроку: простежити взаємозв’язок процесів утворення та взаємоперетворення неорганічних сполук; формувати уявлення про єдність речовин природи, їх різноманітність і генетичний зв'язок; закріпити знання про прості та складні речовини, про оксиди, кислоти, основи, солі; сприяти формуванню наукового світогляду учнів; удосконалювати навички складання рівнянь хімічних реакцій різних типів;
─ сприяти розвитку вміння виконувати ланцюжки хімічних перетворень, знаходити різні способи одержання однієї речовини; розвивати навички виконання нескладних дослідів;
─ виховувати в учнів інтерес до знань, самостійність у навчанні, працьовитість і сумлінність.
Тип уроку: формування і вдосконалення знань, умінь і навичок.
Обладнання і реактиви: картки із завданнями для кожної групи, набори пробірок та реактиви відповідно до практичного завдання:
перша група: СuSO4, НСl, NaОН ;
друга група: СаСO3, НС1;
третя група: СrС13, КОН, Н2SO4;
четверта група: Fe2 (SO4)3 , NaОН, НС1;
п'ята група: ZnС12, NaОН, Н2SO4.
Закон вічності матерії: «Жоден вид
матерії не може утворитися з нічого
й не може перетворитися на ніщо».
ХІД УРОКУ
На початку уроку вчитель пропонує учням визначити рівень своєї підготовленості, настрою на роботу за допомогою кольорових колбочок:
червона колбочка – гарний настрій, упевненість у високому рівні знань;
синя колбочка – достатній рівень, є невпевненість в одержанні достатнього результату;
жовта колбочка – орієнтація на середній рівень.
Учні на пропозицію вчителя по черзі прикріпляють свою колбочку на рефлексивну галявину «Радості й успіху»
III. Актуалізація опорних знань
Метод «Спільний проект»
Кожна група презентує окремий клас неорганічних речовин, що дає можливість актуалізувати знання про складні речовини. Презентація має складатися з короткого представлення певного класу речовин, схеми-опори, що відбиває властивості цих речовини, способів їх одержання, можливостей перетворення на речовини інших класів.
Презентація
Перша група «Оксиди»
Познайомтесь, ми — оксиди,
Складні, важливі речовини.
Без оксидів вам не жити,
Вам без нас води не пити.
По пісочку не ходити
І багаття не палити.
Родичів багато маєм,
Радо ми їх всіх вітаєм,
Ой, чи живі, чи здорові,
Родичі оксидові?
Адже знаєш, що кислоти —
Оксидові дяді й тьоті,
Вони з оксидів утворились,
Як водиці ті напились.
І основи теж нам рідні,
Всі нащадки то оксидні.
Солі — внуки оксидові,
Речовини вам знайомі.
Оксиди — це складні неорганічні сполуки, молекула яких складається з двох хімічних елементів, одним з яких є Оксиген з валентністю II. Оксиди утворюються внаслідок взаємодії простих речовин з киснем. Із солетворних оксидів можна одержати основи (з основних), кислоти (з кислотних) та солі.
Друга група «Кислоти»
Ми кислоти, нас не люблять,
Бо їмо ми все підряд:
Очі, руки, штани, сукні,
Якщо нам не догодять.
Батечко наш — хлороводень,
Мати — чистая вода,
Сестер маєм ми багато,
От і вся наша рідня.
Нас, кислот, запам'ятай,
«Аш» спочатку, так і знай,
Як впізнаєш, то це ми,
Руки й одяг бережи.
Кислоти — це неорганічні речовини, молекула яких містить атоми Гідрогену, сполучені з кислотними залишками.
Кислоти утворюються в результаті взаємодії кислотних оксидів з водою, взаємодії неметалів з воднем.
Кислоти здатні реагувати з металами, оксидами металів, основами, де
якими солями. При цьому утворюються солі.
Третя група «Основи»
Ми — основи, це не нове,
Нас устрінеш повсяк час.
Формулу складну ми маєм,
У кінці стоїть - ОН.
Ми всі дуже знамениті,
Гідроксиди імениті.
Маєм різні кольори,
Ми безпечні до пори.
Лугом нас ще називають
(Яку воді розчиняють.)
Небезпечні ми, луги,—
Очі й руки бережи.
А буваєм нерозчинні,
Для води ми недоступні,
Та коли нагрієш нас,
Знов одержиш ти оксид.
Основи — це складні неорганічні речовини, молекула яких складається !
з атомів металів, сполучених з гідроксидною групою - ОН.
Розчинні основи (луги) утворюються в результаті взаємодії основних оксидів з водою.
Основи здатні реагувати з кислотними оксидами, кислотами. При цьому завжди утворюється сіль.
Четверта група «Солі»
Щось ви дуже розхвалились,
Дуже ви вже загордились,
Ви окремо дуже важні,
І шипучі, і відважні.
А якщо вас разом злити,
То зникаєте в той час —
Ми ж виходимо із вас.
Людям ми вже всі відомі,
Ми і в полі, і в городі,
І в печені, і в смажені,
І в дівчатках, і в хлоп'ятках,
І на кожному столі.
Солі — це складні неорганічні речовини, молекула яких складається з атомів металів та кислотних залишків.
Солі можна одержати з металів, неметалів, оксидів, кислот, основ, з інших солей.
Солі реагують з кислотами, основами, іншими солями за умови, що внаслідок реакції утвориться осад, газ або вода.
П'ята група «Амфотерні сполуки»
Є ще одна г рупа речовин, що називаються амфотерними. Ми їх представимо.
Амфотерні сполуки — це речовини, що проявляють подвійні властивості. Слово «амфотерний» перекладається як «двоїстий».
До амфотерних сполук належать деякі оксиди. {Показують формули.) Амфотерні оксиди не реагують з водою. Ці оксиди проявляють властивості кислотних і основних оксидів, тобто реагують і з кислотами, і з лугами. Внаслідок таких реакцій утворюються солі.
До амфотерних сполук також належать деякі гідроксиди. (Показують.) Для них характерні властивості і кислот, і основ, тобто вони реагують і з основами, і з кислотами. При цьому утворюються солі.
На дошку вивішується схема «Генетичні зв’язки між неорганічними сполуками»
На початку уроку я хочу зачитати вам уривок з твору Льюіса Керролла «Аліса в Країні чудес»:
«За кілька кроків від неї сидів на гілці Чеширський кіт. « Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти?» ─ « А куди ти хочеш потрапити?» ─ спитав у відповідь кіт. «Мені все одно…» ─ сказала Аліса. «Тоді все одно куди йти», ─ зауважив кіт».
«Що хотів сказати цим кіт Алісі та навіщо я прочитала ці слова на самому початку уроку?»
Так, правильно, потрібно знати мету своєї роботи.
Отже, повторюючи властивості речовин різних класів, ми з вами переконалися, що між різними речовинами існує зв'язок. На сьогоднішньому уроці ми повинні встановити ці зв'язки, їх значення для розуміння основних законів навколишнього світу.
V. Вивчення нового навчального матеріалу
Такі взаємозв'язки між класами речовин, можливість переходу від одного класу речовин до іншого називають генетичними зв'язками.
Давайте запишемо визначення:
Взаємозв’язки між речовинами, які ґрунтуються на їх походженні і хімічних властивостях, називають генетичними зв’язками.
Генетичні зв'язки можна записати у вигляді хімічних ланцюжків. Наприклад:
(схема)
VI. Первинне застосування знань(пробні вправи)
Користуючись складеною схемою усі разом виконаймо хімічний ланцюжок, що є підтвердженням генетичного зв'язку між класами речовин.
Перетворення:
P →P2O5→H3PO4→K3PO4
K→K2O→KOH
Але ви повинні пам'ятати, що чисту речовину не завжди можна одержати прямим способом, як показано на схемі. Тоді користуються побічними способами.
Наприклад, купрум(II) гідроксид не можна одержати в результаті взаємодії купрум (I) оксиду з водою. Для одержання купрум(II) гідроксиду куп-рум(ІІ) оксид розчиняють у кислоті, дістаючи сіль, потім цю сіль обробляють лугом, одержуючи купрум(ІІ) гідроксид у вигляді осаду. Але це не заперечує існування генетичного зв'язку між оксидами металів і основами.
Написано на дошці.
Перетворення:
Cu→CuO→CuCl2 →Cu (OH)2→CuO→Cu
VII. Застосування знань і вмінь у стандартних умовах (тренувальні вправи)
А зараз будемо виконувати тренувальні вправи. Відкривайте завдання № 1. Вам необхідно виконати перетворення , складаючи відповідні хімічні рівняння. На підготовку – 1 хвилина.
1. Початковий рівень
Перша група
Zn→ ZnO →Zn (NO3)2→ Zn (OH) 2→ ZnCl2
Друга група
FeO←Fe→FeCl2→Fe (OH) 2→FeSO4
Третя група
K→K2O→KOH→KCl→AgCl
Четверта группа
BaO←Ba→Ba(OH)2→BaCl2→BaSO4
П'ята група
Mg→MgO→MgCl2→Mg (OH) 2→MgSO4
Записують в зошити.
2.Середній рівень
Зараз викунуємо завдання № 2.На підготовку 2 хвилини.
Одержіть речовину двома способами (теоретично).
Перша група: магній сульфат.
Друга група: кальцій карбонат.
Третя група: алюміній хлорид.
Четверта група: цинк сульфат.
П'ята група: ферум(ІІ) хлорид.
3.Достатній рівень
Кожна група, виходячи з простої речовини, повинна запропонувати та здійснити перетворення, на основі яких утвориться складна речовина, до складу якої ввійде хімічний елемент з якого побудована проста речовина.
На підготовку 5 хвилин.( На партах папір і маркери). На листках записують перетворення.
Перша група: вуглець.
Друга група: сірка.
Третя група: барій.
Четверта група: натрій.
П'ята група: кальцій.
4. Високий рівень (творче застосування знань і вмінь за нових умов)
Щоб виконати творче завдання, небхідно пригадати правила техніки безпеки.
Ви маєте на столах реактиви та схему ланцюжка перетворень. Необхідно практично виконати ланцюг перетворень.
На підготовку 3 хвилини.
Перша група: купрум (ІІ) сульфат → купрум (ІІ) гідроксид → купрум (ІІ) хлорид.
Друга група: кальцій карбонат → карбонатна кислота → карбон (IV) оксид.
Третя група: хром (ІІІ) хлорид → хром (ІІІ) гідроксид → хром (ІІІ) сульфат.
Четверта група: ферум(Ш) сульфат → ферум(ІІІ) гідроксид → ферум(Ш) хлорид.
П'ята група: цинк хлорид → цинк гідроксид → цинк сульфат.
IX. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Наприкінці уроку вчитель повторно проводить рефлексію з визначенням очікуваного результату – рівня знань за підсумками проведених робіт, пропонує поміняти колір колби. У підсумку весь клас і вчитель бачать підсумкову рефлексію: чим яскравіша галявина, тим вищий загальний рівень знань за самооцінкою учнів.
• Чи змінилися ваші уявлення про речовини та їх перетворення?
• Що було найбільш цікавим на уроці?
• Що в цій темі вам дається най важче?
Висновки
1.Між класами речовин існує генетичний зв'язок, що ґрунтується на одержанні одних речовин з інших.
2. В основі генетичних зв'язків лежить перехід хімічних елементів з одних речовин у інші.
3.Одну й ту саму речовину можна одержати кількома способами.
4.Генетичні зв'язки між класами речовин є ще одним підтвердженням основних законів природи.
Виставляються оцінки.
Х. Домашнє завдання.
§ 19, вправа № 170, 174(а,б) стор. 119