Урок. Генетичні зв'язки між основними класами неорганічних сполук.

Про матеріал

Розробка уроку з теми: «Генетичні зв'язки між основними класами неорганічних сполук» , метою якого є формування уявлення про генетичний зв'язок між класами неорганічних речовин; узагальнення й систематизація знаннь про основні класи неорганічних сполук і їх хімічні властивості.

Перегляд файлу

Тема. Генетичні  зв'язки між  основними класами неорганічних сполук.

                                                                                                                   (Слайд 1)

                                                                                                                                                                      Мета :

Формування ключових компетентностей:

  • саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння знаходити нові рішення;
  • інформаційної – розуміння та усвідомлення отриманої інформації, вміння робити висновки та узагальнення;
  • соціально-трудової –вміння оперувати знаннями, розвивати гнучкість отриманих знань, вміння самостійного розв’язування завдань, здійснювати само-і взаємоперевірки;
  • комунікативної – вмінні працювати в парах, групах, колективі.

Формування предметних компетентностей:

  • формувати поняття про взаємозв’язок явищ у природі на прикладі, взаємоперетворень одних класів речовин на інші;
  • формувати поняття про генетичний зв'язок між  основними класами неорганічних сполук ;
  • вміння складати генетичні ланцюги  між класами неорганічних сполук та відповідні рівняння реакцій ;
  • узагальнити знання про неорганічні речовини та їх властивості;
  • розвивати хімічну мову;
  • виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: компютер , мультимедійний проектор, інтерактивна дошка , ППЗ «Вііртуальна хімічна лабораторія», оціночні аркуші, підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів, О.В.Григорович . – Х.: Вид-во «Ранок»,2016, роздавальний матеріал.

Тип уроку: комбінований (узагальнюючий із засвоєнням нових знань).

Форми роботи: самостійна, фронтальна, бесіда, робота в парах ,в групах, відео-демонстрація.

Методи і прийоми: частково-пошуковий, словесний, наочний, інтерактивні методи контролю, практичний (виконання вправ), репродуктивні, «Два-чотири-усі разом», прийоми: «Гронування» «Вилучи зайве»,  «Коло ідей».

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Структура уроку

І. Організаційний момент.                                                                  2 хв.

ІІ. Перевірка д/з.                                                                                  10 хв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.                                                2 хв.

ІV. Актуалізація опорних знань.                                                        8 хв

V. Формування і закріплення нових знань та вмінь .                      15 хв.

VІ.   Підсумок уроку.                                                                           5 хв.                                                         

VІІ . Домашнє завдання.                                                                      3 хв.

 

 

Жоден вид матерії не може

утворитися з нічого  й не може

перетворитися на ніщо.

                                                                                                Закон вічної матерії

 

 

 

І. Організація класу.

     Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий настрій, перевірка відсутніх.

Учитель.

     -Добрий день! Я дуже рада зустрічі з вами і вважаю ,що це взаємно. Пропоную визначити емоційний стан і рівень підготовленості кожного з вас, вибравши одну кольорових колбочок: оранжева колбочка – гарний настрій, упевненість у високому рівні знань; фіолетова колбочка – приємний настрій, є невеличка невпевненість; безбарвна колбочка –  важко сказати, страх перед невідомим. Покладіть її окремо на край парти.                                    (Слайд 2)

     -  Відкрийте свої зошити, запишіть число, класна робота.

     - Подивіться ,у кожного з вас на столі лежить лист самооцінювання. Підпишіть його. Протягом всього уроку ви будете виконувати завдання і відзначати свої результати в листі самооцінювання (додаток 1). Ваша активна участь на уроці буде визначаться додатковими бонусами, які перетворються в додаткові бали на наступних уроках.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учитель.

  • Пропоную заслухати  і переглянути фоторепортаж домашніх груп про основні класи неорганічних сполук з питання: « Чи знаєте ви ,що… ?» (Цікаві  факти про свого представника основних класів неорганічних сполук ) .     

     Виступ представників  домашніх груп : «Оксиди», «Кислоти», «Основи», «Солі».

Учитель.

  •  Ви гарно попрацювали в групах. Це дуже  цікава і корисна інформація. А тепер давайте перевіримо, чи дійсно ви багато дізналися про представників основних класів неорганічних сполук , готуючи фоторепортаж.                                                                                                                                             

          На демонстраційному столі представлені предмети побуту, харчові продукти: господарче мило, пляшка «Кока-коли», пісок(склянка з написом «Пісок»), сода (пака соди), сіль (солонка), пляшка газованої води , засіб для чищення каналізації, негашене вапно ( пака з написом «Негашене вапно», гашене вапно ( пака з написом «Гашене вапно», шматок крейди (покладений підчас демонстрації) .

            Виберіть з наданої демонстрації представника свого класу неорганічних сполук, тобто ті  речовини ,до яких входять представлені вами основні класи неорганічних сполук. Наведіть формули зазначених речовин.

      Учні з наведених прикладів називають представників основних класів неорганічних сполук , їхні формули.

Учитель.

     -  Керівники домашніх груп ,оцініть роботу кожного члена вашої групи за 2 бальною  системою.  Учні, які назвали представників неорганічних сполук, їх формули ,отримують додаткові 1 бал. Будь ласка ,виставіть оцінки до листа оцінювання за домашнє завдання.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.

  •  Світ, в якому ми живемо і крихітною частинкою якого ми є, єдиний і в той же час нескінченно різноманітний. Все в ньому знаходиться в безперервному русі, взаємопов'язано і взаємозумовлено.

       -У початковій школі ви створювали родове дерево, відшукували ту ниточку, що зв’язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю і властивістю. І сьогодні наше завдання : з’ясувати, чи може існувати між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами така ниточка, щоб пов’язувала їх у велике родове дерево.

Мета уроку: визначити ,чи існує взаємозв'язок між простими і складними речовинами, між основними класами неорганічних сполук .

                                                                                                                  (Слайд 3)

ІV. Актуалізація опорних знань.

                       «Щоб хімію краще пізнати, треба з теорії шлях свій почати».

                                                                                                                (Слайд 4)

Бесіда .   

Прийом «Гронування».    

 

 

 

 

 

 

                                      

 

 

                                       

 

                                                          Мал. 1 Класифікація речовин

 

Учитель.

  • Які речовини нас оточують в повсякденному житті?
  • Які прості речовини вам відомі?
  • Які складні речовини?
  • Дайте визначення основним класам неорганічних сполук.

Активні учні отримують по одному бонусному балу.

Завдання 1. Хімічний  диктант.

Учитель

- Вам потрібно записати формули речовин . Якщо формули речовин будуть правильно написані, то при перевірці на дошці ви побачите відображення хімічного посуду.

1)CaO,             5) HNO3,       9) Zn(OH)2 ,     13) H2SiO3,

2) H2SO4,         6) Mg(OH)2 ,  10) Na2O,         14) BaS .

3)Na2SO3,         7) P2O5,          11) K2CO3,

          4)KOH,             8) HCl,           12) Ca3(PO)4 ,                               (Слайд  5)

 

 

            Після написання хімічного диктанту один з учнів перевіряє відповіді за допомогою інтерактивної дошки . Учні в класі самостійно перевіряють свою роботу.

Кожна правильна відповідь – 0,5 балів.

     Завдання 2. Прийом «Вилучи зайве».

Самостійна робота учнів за варіантами.                                            (Слайд 6 )

 

           І варіант                                                            ІІ варіант

  1. CaO, Na2O, Mn2O7, FeO;                  1. CO,SO3, P2O5 ,SiO2 ;
  2. HBr , HNO3 ,H2SiO3 , H2SO3  ;          2. KOH, NaOH, Cu(OH)2, Ba(OH)2 ;
  3. KCl , CaCO3,  Na3SO4  ;                    3. AlBr3, Li3NO3, ZnS.

Учитель.

  • Давайте поглянемо які речовини потрапили до хімічної склянки для утилізації.

       Розв’язки обговорюють у класі. Взаємоперевірка . 

    Кожна правильна відповідь – 2 бали.

 

 

Завдання 3.  Прийом «Коло ідей».

Робота в парах.

Записати можливі рівняння реакції між речовинами .                        (Слайд 7)

                                        

                                        

 

                                    

 

                                        

 

 

             Взаємоперевірка . 1 бал – правильно визначена хімічна реакція + 1 бал – правильно записані продукти реакції і коефіцієнти.                                                        

                                                                                                               ( Слайд 8 )                                                                                                                                                                                    

V. Формування і закріплення нових знань та вмінь .

Завдання 4 .     Метод «Два-чотири-усі разом».       

Робота в малих групах.

Учитель.

  • Із наведеного переліку виберіть формули тих речовин, які можна

розподілити на 2 групи.  Далі  розподіліть їх в 2 ряди по ускладнення складу, починаючи від простого до складного.          

         СаО, P , H3PO4 , Сa(OH)2, Са3(PO4)2 , Са, P2O5.                  (Слайд  9 )

 

Учитель.

- Щось заплутано! Але не втрачайте надію , бо у на є помічниця – казка. Учні слухають казку ,роблять відповідні записи в зошитах.

 

                                           Закляття солей.                                          (Слайд 10)

        Вирішили хімічні речовини навести порядок в хімічному царстві. Довго судили ,гадали, як це зробити і вирішили побудувати великий БУДИНОК. У будинку в двох під'їздах «ОСНОВНИЙ» і «КИСЛОТНИЙ» зайняли свої квартири речовини. На верхніх поверхах розмістилися метали і неметали, посередині -кислотні і основні оксиди, а біля основи будинку- кислоти і гідроксиди. Сімейства у кожному під'їзді жили дружно і мирно, вміли перетворюватися один в одного за допомогою кисню і води. Глянули як то на цю казкову ідилію солі і питають: «А де ж наша квартира?». Приникли хімічні речовини, не знають, що сказати. Квартир, вільних у будинку, не залишилося. Розсердилися тоді солі і прокричали : «Від нині і до віку ми СОЛІ поселяємося між вами, а коли захочете зустрітися, в гості сходити один до одного, будете перетворюватися в НАС!!!  

Учитель. 

  • Спочатку працюємо в парах, потім з учнями сусідніх парт.

       Після обговорення в групах заслуховуються відповіді  і коментар учнів. Один з учнів перевіряє відповіді за допомогою інтерактивної дошки.

                                                                                                                  (Слайд 11)        

Учитель.

  • Самостійно перевірте  свої відповіді  і оцініть роботу за карткою самооцінювання .

Учитель.                        

  •  У кожного ланцюга є спільне - це хімічні елементи - Сa і P, вони переходять від однієї речовини до іншої (як би у спадок).  Ген є носієм спадкової інформації.
  • Як ви думаєте, який елемент буде «геном» для певних рядів?

Учні.

  • Сa і P.

Учитель.

  • Правильно. Таким чином, тема сьогоднішнього уроку: « Генетичні  зв'язки між  основними класами неорганічних сполук» . 

                                                                                                            (Слайд   12 )                 

     Запис теми і визначення  в робочі зошити учнів.                        

 Генетичний зв’язок – зв’язок між класами неорганічних сполук, оснований на добуванні речовин одного класу з речовин іншого класу.                  

                                                                                                               (Слайд 12 )                  

  Учитель.

  •  Хімія – експериментально-теоретична наука, тому при її вивченні важливу роль відіграє хімічний експеримент. Пропоную подивитися ряд демонстраційних дослідів і спробувати скласти відповідні генетичні ланцюжки для СаО .

Демонстрації.

Відео-досліди:          

№14. Взаємодія СаО з водою, дослідження добутого розчину індикатором, пропускання вуглекислого газу крізь розчин ;                            (Слайд13, 14)

№15. Спалювання фосфору, розчинення добутого Р2О5 , дослідження добутого розчину індикатором, нейтралізація лугом.                ( Слайд 15,16)

      Учні коментують свої записи (отримують додаткові бонуси), перевіряють записи в зошитах .                                                       

    Завдання 5. «Знайди родича».

Прийом «Міні-практикум».

Вчитель.

  • Із переліку речовин скласти генетичний ланцюг і написати рівняння хімічної реакції з утворенням формули солі між речовинами із генетичного ланцюга, написати назву продуктів реакції.

І варіант.

 NaCl, ВаO, H2SO4, P, Ba(OH)2 , CaO, Ba, NaNO3 , BaSO4 .

II варіант.                                                                                             (Слайд 17)

   AI, KOH, H2SO3, CaO, SO2, K2SO3, CuO, HCl, S.

Прийом «Взаємоперевірка».

Учитель.

  • Перевірте й оцініть  роботу. Генетичний ланцюг – 3 бали , рівняння реакції – 2 бали.     

Учитель.                                                                                          (Слайд 18)

-Тепер ви вмієте створювати родове дерево не лише своєї сім’ї , а і основних класів неорганічних сполук , які повязані між собою генетичними зв’язками.

VІI. Підведення підсумків уроку.

Бесіда

Вчитель.

- Діти, яка мета нашого уроку?

     - Чи досягли ми з вами поставленої мети?

     - Які ознаки характеризують генетичний взаємозв’язок між речовинами?

     - Чи змінилися ваші уявлення про речовини та їх перетворення?

Відповіді учнів.

Учитель.

  • А тепер підрахуйте  загальну кількість балів. За схемою виставіть оцінку за урок. Не забувайте порахувати бонуси. Здайте картку самооцінюван-ня.

Рефлексія

Учитель.

  •  Охарактеризуйте за допомогою карток різних кольорів власне ставлення до своєї роботи на уроці.

      Зелений  колір картки  означає, що вам дуже сподобалося.  Під час роботи вас не покидав радісний настрій.

     Жовтий   колір  урок пройшов спокійно. Ніщо вас особливо не схвилювало. Настрій спокійний, рівний.

     Червоний  колір – відчуття повного незадоволення уроком. Настрій смутку і гіркоти.                                                                                  (Слайд 19)

VІIІ. Домашнє завдання.

Учитель.

         -Час  біжить. Ніщо в світі не вічно . Постійно відбуваються події  і перетворення. Лише знання є вічними людськими цінностями. Збагачуйте свої знання ,а в цьому вам допоможе - домашнє завдання .

         - Будь ласка, запишіть домашнє завдання.                                      

         -  Вам потрібно виконати творче завдання : скласти казку про дружбу основних класів неорганічних сполук , а допоможе вам схема в підручнику на сторінці 230.

          Учні ,які отримали до 7 балів,  складають генетичний ряд Mg і С, і відповідні рівняння реакцій. Учні, які отримали 7 і більше балів, виконують завдання 6, 7 (в) сторінка 231, § 42 .Повторити: § 39, § 40.

                                                                                                                                                     (Слайд 20)

      Дякую вам за роботу на уроці! На все добре!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Додаток 1                        

Картка самооцінювання

                                                                                                                                                                Дата__________

Прізвище, ім’я_______________________________________________

 

Поставте кількість балів,що відповідає рівню Ваших знань:

1

Домашнє завдання  (робота в групі – 0 - 2 бали,формули речовин – 2 бали)

 

2

Завдання 1. Хімічний  диктант (0,5 балів за кожну правильну відповідь; максимально – 7 балів)

 

3

Завдання 2. Прийом «Вилучи зайве» (2 бали за кожну правильну відповідь; максимально – 6 балів)

 

4

Завдання 3.  Прийом «Коло ідей».

Робота в парі (0 – 2 бали).

  1. 1 бал – правильно визначена хімічна реакція ;
  2. 1 бал – правильно записані продукти реакції і коефіцієнти.

Максимально – 13 балів.

 

5

Завдання 4 .Метод «Два-чотири-усі разом».       

   Робота в малих групах.

Впорався сам- 2 бали, з допомогою групи – 1 бал, не впорався – 0 балів.

 

6

Завдання 5. «Знайди родича».

1) генетичний ланцюг – 3 бали;

2) рівняння хімічної реакції утворення солі – 3 бали.

3) назва продуктів реакції – 1 бал.

 

7

ЗАГАЛЬНА КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ ЗА УРОК

 

8

Бонуси

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      ЗА СХЕМОЮ ВИСТАВІТЬ ОЦІНКУ ЗА УРОК.

Схема оцінок

Набрані

бали

1 -

 3

4 -

7

8 –

10

11-13

14-17

18-20

21 -23

24 -27

28 -30

31 -33

34 -37

38 -40

Оцінка

за урок

в балах

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

                                                         Література

 

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392.
  2. Указ Президента України № 347/2002 від 17.04.02 року «Про Національну доктрину розвитку освіти».
  3. Хімія 7 – 9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29. 05. 2015 №585)
  4. Методи підвищення ефективності навчання на уроках хімії. – Х.:Вид.група «Основа»,2010. – 106 с.
  5. Актуальний досвід викладання хімії. К.М.Задорожній. – Х.:Вид.група «Основа»,2010. – 143с.
  6. Шляхи підвищення якості хімічної освіти :вдосконалення сучасного уроку: навчально-методичний посібник за матеріалами інтернет семінару. – Черкаси ,201. – 142с.
  7. Діяльність учителя хімії в таблицях і схемах. Л.В.Туріщеві. – Х. Вид.група «Основа», 2008 – 108с.
  8. Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій / Автор-укладач

Н. П. Наволокова. — Х.: Вид. група «Основа», 2009. — 176 с.

  1. Загальнокультурний  контекст  шкільної  хімічної  освіти  /Людмила Величко // Рідна школа. – 2008. – № 3–4. – С.9–12.
  2. https://www.youtube.com/watch?v=SReeiN0wuDs
  3. https://www.youtube.com/watch?v=IJIzzhYmTSU
  4. https://www.youtube.com/watch?v=kjtGcveOosY

     14.https://www.youtube.com/watch?v=S2XOqTKYeCU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
20 травня 2018
Переглядів
3248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку