Урок "Генріх Белль. Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."

Про матеріал
Урок "Засудження війни" за твором Генріха Белля "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..." має за мету знайомство учнів із життям і творчістю німецького письменника Г.Белля, аналіз за змістом твору, характеристика героя. В ході уроку залучені методи, які мають розвивати навички зв’язного мовлення, уміння визначати головну думку твору, виховувати гуманність.
Перегляд файлу

ГЕНРІХ БЕЛЛЬ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ ПИСЬМЕННИКА.  «ПОДОРОЖНІЙ, КОЛИ ТИ ПРИЙДЕШ У СПА…»

ЗАСУДЖЕННЯ ЖАХІВ ВІЙНИ У ТВОРЧОСТІ НІМЦЯ БЕЛЛЯ

 

МЕТА : ознайомити учнів із життям і  творчістю німецького письменника   Г.Белля, ознайомити зі змістом твору, вдосконалити навички роботи над аналізом твору «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»; розвивати навички переказу  прочитаного, зв’язного мовлення, уміння визначати головну думку твору; виховувати  у школярів розуміння протиприродності і антигуманності війни.

 

Війна стала для мене потворною

машиною кривавого отупіння

Г.Белль

ХІД УРОКУ

 

І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ  НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

   Друга світова війна залишила чорний слід у долі людей усього світу. Тому не дивно, що до цієї теми зверталися митці різних країн.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.   Робота з репродукцією картини П. Пікассо «Герніка»

  • Як ви розумієте те, що зображено на картині?
  • Якою  «бачить» війну  художник?  (Це жах, що несе знищення всього живого).

            

             Давайте спробуємо подивитися на Другу світову війну з іншого боку – очима німецького солдата, героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти  прийдеш у Спа»

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ              

 

    ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1.  Презентація життєвого і творчого шляху Генріха Белля.

        Відомий німецький прозаїк і публіцист Генріх Белль народився 21 грудня 1917 року в м. Кельні у родині ремісника – теслі  та скульптора – різьбяра. Час і місце народження великою мірою визначили його життєвий шлях: йому ніби на роду було написано стати підданим Третього рейху, далі – солдатом вермахту, потім – військовополоненим і нарешті – громадянином розтоптаної, зруйнованої, приниженої країни. Батько навчав дітей незалежних поглядів.

          Генріх опинився  серед тих декількох учнів гімназії, які не вступили до молодіжної нацистської організації «Гітлерюгенд» (гітлерівська молодь). А згодом він відмовився піти добровільно на військову службу.

         Однак гітлеризмові були вкрай потрібні солдати, і Белля спочатку мобілізували відбувати трудову повинність, а через деякий час відправили на військове навчання. І на довгі роки ( з 1939 по 1945) Г.Белль став солдатом гітлерівської армії, воював у Франції, Польщі, Румунії та Україні, був чотири рази поранений, переніс багато злигоднів, добре розуміючи  трагічність і абсурдність  цієї та й будь-якої іншої війни.

 

Повернувшись з війни додому(1945), Г.Белль вступив до Кельнського університету і твердо вирішив здійснити свою давню мрію – стати письменником. 1947 рік був особливим у творчості письменника: саме тоді виникло літературне об’єднання письменників під назвою «Група 47», яке упродовж довгих років визначало шляхи розвитку літератури  Західної Німеччини. Його членом став і Генріх Белль, щоб уже незабаром отримати визнання, а у 1951 році – премію цієї групи за оповідання «Чорні вівці».

        Тема війни стає провідною у творчості Генріха Белля. Збірка оповідань «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», повість «Поїзд приходить опівночі»,  роман  «Де ти був, Адаме?» сповнені роздумів про гуманізм та варварство, про катів та їх жертв, про антилюдську суть війни.   До кращих літературних здобутків митця належать романи «І не сказав жодного слова», «Дім без господаря», «Більярд о пів на десяту», «Очима клоуна», «Груповий портрет з дамою», повість «Хліб ранніх років». У 1969 році Г.Белль був обраний головою німецького ПЕН – центру, а в 1972 -  му став президентом міжнародного ПЕН – клубу.

        Творчі досягнення Генріха Белля високо оцінені людством: 1972 року він став лауреатом Нобелівської премії,  у 1977 – 1978 роках було здійснене десятитомне видання його творів,  яке перекладене 48 мовами світу

        16 квітня 1985 року Письменник пройшов свій шлях. У невеликому селищі Мертен, що лежить між Бонном і Кельном, на кладовищі стоїть простий дерев*яний хрест. На ньому напис : « Генріх Белль.  1917 – 1985»

 

2.Бесіда за змістом оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

  • Яке ваше враження від оповідання?
  • Від чийого імені ведеться оповідь? (Від імені головного героя)
  • Як ви вважаєте, якими були його погляди на війну?
  • З чим була перш за все пов’язана ця війна для рядових німців?(Політика Гітлера)
  • Як ви думаєте, чому герой не має імені? Чи є у творі його портрет? Чому? (У тексті відсутнє ім᾿я героя, його портрет, ми нічого не знаємо про риси його характеру. Автор свідомо використовує такий прийом. Він створює узагальнений портрет  німецьких хлопців, яких змусили йти на війну).

 

   VI. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

 

  1. Робота над читанням тексту.    (Завдання по групах, звіт після прочитання )

      Під час читання відмітити все,

   -   що стосується пейзажу;

   -   що стосується інтер’єру;

   -   відмітити деталі, що свідчать про психологічний стан героя.

                                              Звіт по групах.

 

  1. Вправа «Незакінчене речення»
  • Не було затемнення, бо…(все місто охопила пожежа)
  • Коли мерців залишили внизу, інших понесли до зали малювання. Цих інших назвали…(рештою)
  • Юнак не міг підвестися на ліктях та опертися на праву ногу і вважав, що…(їх міцно примотали до тулуба)
  • Героєві здавалося, що він не в гімназії, що перетворилася на шпиталь, а його принесли до …(музею мертвих)
  • У комірчині шкільного сторожа, де герой учнем пив молоко і палив цигарки, зараз були…(мерці)
  • Колишній сторож гімназії Біргелер під час війни став…(пожежником)
  • Пожежник несподівано відняв казанка від губ героя, хоч той ще не напився досхочу, бо…(води всім не вистачало)

 

 2.  Спостереження за психологічним станом героя.

  • Яка деталь підкреслює політичні події у країні?  («…третя гімназія називалася гімназія Адольфа Гітлера»)
  •  Чи швидко герой приходить до висновку, що це його рідна гімназія? (Цитата)
  • Яка деталь стає вирішальною в процесі «впізнання» гімназії? (Недописана героєм фраза «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…») (Цитата)

 

Історико – літературознавчий коментар

 

Ковзаючи поглядом по всіх картинах і скульптурах, герой залишається байдужим, тут все для нього "чуже". І лише потрапивши на операційний стіл, що знаходився в залі для малювання, він впізнає на дошці напис, зроблений його рукою: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...". І в цю ж мить він усвідомлює і свій стан - у нього немає обох рук і правої ноги. Ось чим закінчилась система виховання, яку встановили "вони" (фашисти) в гімназії Святого Хоми. Школа, яка готувала до смерті, сама перетворилася на трупарню: в підвалах складали мертвих солдатів.
     

 Не випадково вчитель примушував писати на дошці саме давньогрецький двовірш Симоніда Кеоського про битву спартанських воїнів під Фермопілами.
Спартанці загинули всі до одного, захищаючи батьківщину: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ти бачив: тут всі ми полягли, бо так звелів нам закон". Фашисти  прагнули ототожнити себе зі спартанцями. Вбиваючи в голови молоді ідею про справедливі війни, готуючи їх до героїчної смерті, фашистські ідеологи насправді готували для Гітлера "гарматне м'ясо" - таке необхідне йому для звершення його антилюдських намірів.

 

Запитання.

  • Як герой сприймає фразу : « Мерців сюди, чув? А решту сходами нагору, до зали малювання, зрозумів»? (Оскільки юнака понесли сходами нагору, він зробив висновок, що ще живий)
  • Що здивувало героя? (Те, що зала малювання перетворена у операційну)
  • Чому спогад про малювання йде паралельно з відчуттями пораненого? ( Тут він був востаннє тоді, коли все було добре, і єдиною неприємність була його нелюбов до малювання. Юнак розуміє, що навіть отих маленьких неприємностей не буде вже ніколи, залишиться тільки жах і біль).

 

  • Як ви розумієте фразу: « Я знов заплющив очі і подумав: ти мусиш, мусиш дізнатися, що в тебе за рана і чи справді ти у своїй школі. Все тут було таке мені далеке і байдуже, неначе мене принесли до якогось музею міста мертвих, у світ, глибоко чужий для мене й нецікавий, який чомусь впізнавали мої очі, але самі тільки очі…»? (Мирне життя здається героєві таким далеким, навіть нереальним. Він не хоче сприймати цей світ, признаватися собі, що це його рідна гімназія, бо тут йому втокмачували в голову ідеї непереможності німецького солдата. А тепер?)
  • Яким побачив себе герой в операційній? (Цитата)
  • Яким було прохання героя у фіналі твору? Про що це свідчить? (Молока. Цей солдат  пройшов пекло, але залишився дитиною).

4.  Заключна бесіда з учнями.

  • Що ви можете сказати про психологічний стан героя? (Жах. Ненависть. Байдужість. Безсилля) ( «Асоціативний кущ»)
  • Чи відчувається у творі авторське ставлення до героя? (Автор співчуває герою, він переживає разом з ним його біль, кричить від болю, як і герой. Кричить, щоб почули ті, хто розв’язує  війни під будь – яким гаслом)
  • Чи можете ви спрогнозувати майбутнє юнака?

 

II. РЕФЛЕКСІЯ

 

  1. «Карусель»

-   Про що твір «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…?

-  Який настрій викликає це оповідання?

  • Яка головна думка твору? (Війна антигуманна і протиприродна.

                                              Автор засуджує  її як явище, що несе смерть)

  • Чи можемо ми назвати цього солдата ворогом, загарбником?

Яке слово найкраще характеризує його?  (Жертва)

 

2.Заключне слово вчителя

Війна, про яку пише Белль, відкрила ще одну сторінку життя цілого покоління. Наслідки війни – руйнівні, жахливі.  Безіменний герой оповідання – жертва цієї війни. Ситуація повернення скаліченого солдата до рідної школи перетворюється на тяжке звинувачення гітлерівському тоталітаризму, який цю війну породив.

Автор не розповідає про військові подвиги юного солдата, можливо,  йому так і не довелося взяти зброю до рук. Але війна не питає про їх наміри на майбутнє, вона їх просто знищує, не розбираючи націй, країн, континентів

 

    ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

    Підібрати цитатний матеріал, висловлювання про війну.

    Визначити жанр твору, проблематику, символіку.

    Намалювати «Обличчя війни»(за бажанням)

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Койда Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 травня 2020
Переглядів
16907
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку