ГЕНРІХ БЕЛЛЬ. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ ПИСЬМЕННИКА. «ПОДОРОЖНІЙ, КОЛИ ТИ ПРИЙДЕШ У СПА…»
ЗАСУДЖЕННЯ ЖАХІВ ВІЙНИ У ТВОРЧОСТІ НІМЦЯ БЕЛЛЯ
МЕТА : ознайомити учнів із життям і творчістю німецького письменника Г.Белля, ознайомити зі змістом твору, вдосконалити навички роботи над аналізом твору «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»; розвивати навички переказу прочитаного, зв’язного мовлення, уміння визначати головну думку твору; виховувати у школярів розуміння протиприродності і антигуманності війни.
Війна стала для мене потворною
машиною кривавого отупіння
Г.Белль
ХІД УРОКУ
І. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Друга світова війна залишила чорний слід у долі людей усього світу. Тому не дивно, що до цієї теми зверталися митці різних країн.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Робота з репродукцією картини П. Пікассо «Герніка»
Давайте спробуємо подивитися на Другу світову війну з іншого боку – очима німецького солдата, героя оповідання Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа»
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Відомий німецький прозаїк і публіцист Генріх Белль народився 21 грудня 1917 року в м. Кельні у родині ремісника – теслі та скульптора – різьбяра. Час і місце народження великою мірою визначили його життєвий шлях: йому ніби на роду було написано стати підданим Третього рейху, далі – солдатом вермахту, потім – військовополоненим і нарешті – громадянином розтоптаної, зруйнованої, приниженої країни. Батько навчав дітей незалежних поглядів.
Генріх опинився серед тих декількох учнів гімназії, які не вступили до молодіжної нацистської організації «Гітлерюгенд» (гітлерівська молодь). А згодом він відмовився піти добровільно на військову службу.
Однак гітлеризмові були вкрай потрібні солдати, і Белля спочатку мобілізували відбувати трудову повинність, а через деякий час відправили на військове навчання. І на довгі роки ( з 1939 по 1945) Г.Белль став солдатом гітлерівської армії, воював у Франції, Польщі, Румунії та Україні, був чотири рази поранений, переніс багато злигоднів, добре розуміючи трагічність і абсурдність цієї та й будь-якої іншої війни.
Повернувшись з війни додому(1945), Г.Белль вступив до Кельнського університету і твердо вирішив здійснити свою давню мрію – стати письменником. 1947 рік був особливим у творчості письменника: саме тоді виникло літературне об’єднання письменників під назвою «Група 47», яке упродовж довгих років визначало шляхи розвитку літератури Західної Німеччини. Його членом став і Генріх Белль, щоб уже незабаром отримати визнання, а у 1951 році – премію цієї групи за оповідання «Чорні вівці».
Тема війни стає провідною у творчості Генріха Белля. Збірка оповідань «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», повість «Поїзд приходить опівночі», роман «Де ти був, Адаме?» сповнені роздумів про гуманізм та варварство, про катів та їх жертв, про антилюдську суть війни. До кращих літературних здобутків митця належать романи «І не сказав жодного слова», «Дім без господаря», «Більярд о пів на десяту», «Очима клоуна», «Груповий портрет з дамою», повість «Хліб ранніх років». У 1969 році Г.Белль був обраний головою німецького ПЕН – центру, а в 1972 - му став президентом міжнародного ПЕН – клубу.
Творчі досягнення Генріха Белля високо оцінені людством: 1972 року він став лауреатом Нобелівської премії, у 1977 – 1978 роках було здійснене десятитомне видання його творів, яке перекладене 48 мовами світу
16 квітня 1985 року Письменник пройшов свій шлях. У невеликому селищі Мертен, що лежить між Бонном і Кельном, на кладовищі стоїть простий дерев*яний хрест. На ньому напис : « Генріх Белль. 1917 – 1985»
2.Бесіда за змістом оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»
VI. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Під час читання відмітити все,
- що стосується пейзажу;
- що стосується інтер’єру;
- відмітити деталі, що свідчать про психологічний стан героя.
Звіт по групах.
2. Спостереження за психологічним станом героя.
Історико – літературознавчий коментар
Ковзаючи поглядом по всіх картинах і скульптурах, герой залишається байдужим, тут все для нього "чуже". І лише потрапивши на операційний стіл, що знаходився в залі для малювання, він впізнає на дошці напис, зроблений його рукою: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...". І в цю ж мить він усвідомлює і свій стан - у нього немає обох рук і правої ноги. Ось чим закінчилась система виховання, яку встановили "вони" (фашисти) в гімназії Святого Хоми. Школа, яка готувала до смерті, сама перетворилася на трупарню: в підвалах складали мертвих солдатів.
Не випадково вчитель примушував писати на дошці саме давньогрецький двовірш Симоніда Кеоського про битву спартанських воїнів під Фермопілами.
Спартанці загинули всі до одного, захищаючи батьківщину: "Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ти бачив: тут всі ми полягли, бо так звелів нам закон". Фашисти прагнули ототожнити себе зі спартанцями. Вбиваючи в голови молоді ідею про справедливі війни, готуючи їх до героїчної смерті, фашистські ідеологи насправді готували для Гітлера "гарматне м'ясо" - таке необхідне йому для звершення його антилюдських намірів.
Запитання.
4. Заключна бесіда з учнями.
VІII. РЕФЛЕКСІЯ
- Про що твір «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…?
- Який настрій викликає це оповідання?
Автор засуджує її як явище, що несе смерть)
Яке слово найкраще характеризує його? (Жертва)
2.Заключне слово вчителя
Війна, про яку пише Белль, відкрила ще одну сторінку життя цілого покоління. Наслідки війни – руйнівні, жахливі. Безіменний герой оповідання – жертва цієї війни. Ситуація повернення скаліченого солдата до рідної школи перетворюється на тяжке звинувачення гітлерівському тоталітаризму, який цю війну породив.
Автор не розповідає про військові подвиги юного солдата, можливо, йому так і не довелося взяти зброю до рук. Але війна не питає про їх наміри на майбутнє, вона їх просто знищує, не розбираючи націй, країн, континентів
ІХ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підібрати цитатний матеріал, висловлювання про війну.
Визначити жанр твору, проблематику, символіку.
Намалювати «Обличчя війни»(за бажанням)
1