5 клас
Тема: Генріх Гейне «Задзвени із глибини…»
Утілення краси весняної природи у вірші.
Зв’язок поезії Гейне з фольклором.
Мета: формувати ключові компетентності:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Гейне, презентація, ілюстрації до творів Гейне.
Епіграф: Доброта завжди переможе красу.
(Гейне)
Емоційне налаштування на сприймання нової теми.
Хід уроку
І.Актуалізація опорних знань.
1.Теорія літератури. Бліц –опитування.
Ідея – це
Тема –це
Пейзаж – це
Метафора – це
Епітети – це
2. Літературний диктант
«Так», «Ні»
Джон Кітс любив подорожувати (так)
Джон опанував фах купця (ні)
Кітс створював пейзажні замальовки (так)
Йоган Вольфранг Гете – англійський письменник (ні)
Народився Гете у місті Франкфурті-на – Майні (так)
Твори Гете перекладали українською мовою Іван Франко, Максим Рильський, Микола Бажан (так)
У «Нічній пісні мандрівника» змальовано морський пейзаж (ні)
ІІ.Мотивація навчальної діяльності учнів
Природа дарує нам радість і насолоду. Спілкуючись із природою, ми виявляємо свою сутність, добро і зло, своє «я».
Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над розділом «Людина і природа», дізнаємось про життя видатного німецького поета Генріха Гейне, який оспівував красу рідної німецької землі, навчимось виразно читати вірш Гейне «Задзвени із глибини», зрозуміємо ідею і тему цього вірша, а також вияснимо, чим поетичний твір відрізняється від прозового, навчимося визначати ритм і риму у віршах.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІУ.Робота над темою уроку.
1.Знайомство з біографією Гейне. Прийом «Зустріч із поетом»
Я народився у місті Дюсельдорфі на Рейні. Мій тато – Самсон Гейне, був євреєм і торговцем. Мама- Бетті ван Гельдерн була освіченою жінкою. Родина не була заможною, бо батькові не щастило в торгівлі.
Навчався у Дюсельдорфському торговому ліцеї з 1810 по 1812 рік, але батько мріяв, що я буду займатись комерцією, тому відправив мене у Гамбург до дядька – мільйонера Соломона Гейне, щоб я працював у його торговій фірмі. Проте я не любив рахувати гроші, а прагнув писати вірші. Дядько Соломон визнав мене непридатним до комерції і погодився оплатити навчання на юридичному факультеті в університеті. Я навчався спочатку в Бонннському, потім в Геттінгемському та Берлінському університетах, 1823 року отримав ступінь доктора права. Проте мене вабила література. Весь час я писав вірші, в яких оспівував красу рідної землі, своє нещасливе кохання до своєї кузини Амалії Гейне.
Так склалася моя поетична збірка «Книга пісень», яка вийшла друком 1827 року. Ця книга принесла мені визнання в Німеччині, а згодом в усьому світі.
А ще я писав сатиричні твори, в яких висміював німецьку владу , тому змушений був емігрувати до Франції, яка стала моєю другою батьківщиною. Я поселився у Парижі 14 травня 1831 року і з того часу лише двічі побував у Німеччині, щоб навідати матір і зустрітися з видавцем «Книги пісень».
Проте я не забув свою батьківщину , я писав статті про німецьку культуру. А до Німеччини надсилав статті про французьке життя.
У травні 1848 року я востаннє вийшов з дому, щоб відвідати Лувр, впав біля ніг статуї Венери Мілоської. У мене був параліч спинного мозку , тому 8 років я пролежав у своїй паризькій квартирі. Поруч зі мною завжди була дружина Кресценція – Євгенія Міра.
2.Розповідь учителя про «Книгу пісень»
Найбільш знаменитий і уславлений твір Генріха Гейне – це його «Книга пісень». За життя автора збірку було видано 13 разів. Але це не принесло Гейне матеріальних статків, все життя він бідував.
У «Книзі пісень» Гейне наслідує традиції німецького фольклору. Проте Гейне поєднує романтичні сни з точністю і ясністю реалістичних деталей.
Природа і почуття героя створюють паралель. Багато віршів Гейне були покладені на музику Р.Шуманом, Ф.Шубертом, Й.Брамсом, П.Чайковським, Р.Штраусом.
(звучить музика)
3.Створення опорної схеми
народився в сім’ї торговця
навчався комерції у дядька
Генріх Гейне вивчав юриспрунденцію
створив «Книгу пісень»
4.Виразне читання вірша «Задзвени із глибини» учителем та учнями.
5.Евристична бесіда
- Який настрій навіює вам вірш?
-Чи вдалося авторові створити весняний настрій?
-Про який дім і троянду йдеться?
-Визначте основну думку вірша.
-Знайдіть у творі епітети, метафори.
6.Словесне малювання. Розкажіть, яку ілюстрацію ви створили б до вірша «Задзвени із глибини».
7.Теорія літератури. Робота з підручником. Опрацювання статті «Чим поетичний твір відрізняється від прозового».
Поняття про риму і ритм.
Рима –
Рими бувають перехресні, кільцьові та суміжні.
Ритм – впорядковане чергування наголошених і ненаголошених складів у рядку.
Емоційність –
Мелодійність -
8.Евристична бесіда
-Чим поетичний текст відрізняється від прозового? (мелодійність, рівномірність звучання)
-Поясніть термін «емоційність».
9.Творча лабораторія
Визначте рими та ритмічний малюнок вірша «Задзвени із глибини»
ІУ. Узагальнення та систематизація вивченого
Заключне слово вчителя
Поезія Генріха Гейне спирається на фольклорні традиції німецького народу. Гейне зумів створити справжні ліричні шедеври. Мова його поезій проста, легка.
Тому багато віршів із «Книги пісень» стали піснями. Його вірш «Задзвени із глибини» вчить нас , що потрібно помічати красу природи навіть тоді, коли тобі сумно».
2. Бесіда
- Яким було життя Гейне?
-Які риси характеру поета вам імпонують?
-Чому нас вчить поет?
-Який настрій ліричного героя у вірші «Задзвени із глибини» ?
-Яку роль відіграє природа у вірші?
У.Домашнє завдання.
1.Вивчити вірш Гейне «Задзвени із глибини» напам’ять
2.Намалювати ілюстрацію до вірша ( за бажанням)
3.Підготувати презентацію «Твори Гейне, покладені на музику»
4.Знати, що таке рима, ритм.
Джерела: Усі зарубіжні письменники
Упоряд. О.д.Міхімов, -Харків:Торгсін Плюс,2006-384 с.