Урок географії 6 клас "Літосфера та її будова"

Про матеріал

Мета:

сформувати в учнів первинні знання про внутрішню будову Землі, способи вивчення земних глибин;

розвивати вміння учнів працювати з новою та раніше отриманою інформацією зі схемами атласу, підручника, відео уроків;

виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою;

з'ясувати, яку частину географічної оболонки називають літосферою;

розвивати просторове уявлення, уміння створювати образи об'єкта;

виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: «перевернутий урок»

Методи та прийоми: сторітелінг, мейкерство, кластер, відео-тайм

Перегляд файлу

Тема уроку: Літосфера. Внутрішня будова Землі.

Мета:

  • сформувати в учнів первинні знання про внутрішню будову Землі, способи вивчення земних глибин;
  • розвивати вміння учнів працювати з новою та раніше отриманою інформацією зі схемами атласу, підручника, відео уроків;
  • виявляти на основі схем відмінності між океанічною і материковою земною корою;
  • з’ясувати, яку частину географічної оболонки називають літосферою;
  • розвивати просторове уявлення, уміння створювати образи об’єкта;
  • виховувати дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форма уроку: «перевернутий урок»

Методи та прийоми: сторітелінг, мейкерство, кластер, відео-тайм

Основні поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, ядро.

 

Хід уроку.

І. Єтап орієнтації. Привітання, позитивний настрій на роботу.

Сьогоднішній урок я почну зі слів французького філософа Жан Жака Руссо: «Ви талановиті діти! Коли-небудь, ви самі приємно здивуєтеся, які ви розумні, як багато хорошого ви вмієте, якщо будете постійно працювати над собою, ставити нові цілі і прагнути до їх досягнення ».

Сьогодні вас чекають нові «відкриття».

 Мотивація навчальної діяльності учнів.

Стадія виклику.

1. Визначення теми уроку і постановка цілей.

Кожна група повинна відповісти на 5 запитань тестового характеру. Відповівши правильно, визначають тему уроку з складених букв.

1. Скільки планет входять до складу Сонячної системи?

А) 9 М) 6 З) 8 Е) 12

2. Відстань від Землі до Сонця

Е) 150 млн.км А) 140 млн.км В) 250 млн.км Т) 600млн.км

3. Довжина екватора дорівнює

М) 40 тис.км О) 50 тис.км А) 30 тис.км Л) 25 тис.км

4. За який період часу Земля робить повний оборот навколо своєї осі?

Р) за один рік А) за місяць Л) за добу Ю) за одну годину

5. За який період часу Земля робить повний оборот, рухаючись по своїй орбіті?

 А) за 24 години Я) за 365 днів П) за місяць Д) за сезон

З Е М Л Я

  • Картинки по запросу земля 4.6але які питання стосовно Землі будемо вивчати, ажде наша планета багатогранна?

Робота з ілюстрацією.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • що зображено на малюнках? Як перекласти українською?
  • користуючись малюнком як сформулювати тему заняття?

II Цілепокладання

Сторітелінг

Близько 4,5 млрд. років необхідно було для того,щоб наша планет набула сучасних рис і із розпеченої кулі перетворилася на «блакитну планету».

Точніше сформулювати нашу тему і зрозуміти її суть допоможе невеличка історія. А щоб вона вдалася, мені потрібна ваша допомога.  Тож до роботи.

Працюють 2 групи за отриманими завданнями (можна завдання кожній групі дати напередодні заняття)

1ГР (для інсценізації потрібні пісок, лід, склянка та глобус чорний )

Жив собі бог Всесвіт. Був у нього син, якого звали Сонцем. Щоб син не був самотнім, вирішив Всесвіт подарувати йому сестричку. Узяв газові пилинки, добавив частинки льоду і закрутив зі страшенною швидкістю. Так утворилося тіло планети, яку він назвав, Землею. Помилувався своєю роботою та промовив: «Донечко, я дав тобі все, щоб ти жила. А далі подбай про себе сама. Якщо будеш працьовитою та мудрою, то будеш довго жити.

2 ГР (потрібен глобус фізичний)

Запамятала батькові слова Земля і швидко взялася до роботи. Спершу вирішила зовнішність свою змінити. Там де піднімала руку, утворилися …(гори), там де опускала…(рівнини). Оглянула своє творіння та промовила: «Хай, це буде царством…(суші!)», потім  із суміші газів утворилося прозоре царство повітря,  розтопила частинку льоду, почала утворюватися… ( вода).

А щоб життя було радісним, заполонила все звуками царства живих організмів.

Та раптом Земля зажурилася. «Як це так, царства є, але без назв? Не гоже їм без імені бути!

  • Хто здогадався, як назвала Земля свої царства? (на дошці завдання на співвідношення)

Царство суші – Літосфера.

Царство повітря – Атмосфера.

Царство води – Гідросфера.

Царство живих організмів – Біосфера.

А ми з вами всі ці царства обєднаємо в одне величезне, яке назвемо – Географічна оболонка.

Повідомлення теми і мети уроку.

 Сьогодні ми з вами відправимось в одне із царств, яке хвилювало людство з дуже давніх часів і хвилює до сих пір, та дізнаємося які ж могутні сили створили сучасне обличчя нашої планети? Але перш ніж зясувати, що це за сили, як вони діють, і чи може людина впливати на них, треба перш за все зясувати, а що ж міститься всередині планети, тобто, яка її внутрішня будова.   Тема. Літосфера. Внутрішня будова Землі.

III Етап планування навчальної діяльності

Але кожне дослідження повинно відбуватися за певним планом, який ми з вами зараз і з ясуємо (у кожної групи по 2 пункти плану які вони вішають на магнітну дошку; міняти порядок дозволяється учням)  

  1. Де знаходиться ядро?
  2. Що вкриває мантія?
  3. Що таке астеносфера?
  4. Земна кора.
  5. Як змінюється температура з глибиною?
  6. Що таке літосфера?

Ми постараємося не тільки теоретично, але й практично відповісти на поставлені питання

IY. Організація та виконання плану роботи

На столах у учнів 1 та 2 груп – яблуко, апельсин, цукерки.

  • Яке відношення мають предмети у вас на столах до теми сьогоднішнього заняття? ( Мають свою будову)

Так 4,5 млрд. років відбувався процес формування нашої планети. За теорією Е. Канта Земля утворилася із пилу та газу, під час формування важкі елементи опускалися до центру, а більш легкі підіймалися до поверхні.

 

Зараз з ясуємо на скільки це так переглянувши відео сюжет (переглянути його учні можуть вдома, а під час уроку повторити та працювати за завданнями) 

Відео-тайм https://www.youtube.com/watch?v=VGjBpUobsCc1хв 35с-3хв 38

Прийом «Зигзаг» Кожній групі даний 1 ключовий термін і таблиця, в якій необхідно заповнити відсутню інформацію, під час перегляду відео тайму заповнити кластер.

1 група - Земна кора. Види Земної кори

2 група - Мантія, ядро

Потім кожна група виконує завдання. При відповіді створюється схема будови Землі на дошці смарт.

Внутрішня будова Землі

Оболонка

З чого складається

Товщина

Температура

Ядро

Внутрішнє ядро

Зовнішнє ядро

3500 км

6000ºС

Мантія

Нижня мантія

Верхня мантія

 

астеносфера

2900 км

2000ºС 2500 С

100 – 150 С

 

Земна кора

Материковая

осадовий

гранітний

базальтовий

 

Океанічна

осадовий

базальтовий

30-80 км

 

 

 

 

            5-10 км

Ближче до мантії

 

на кожні 100 м в глибину, t на 3 ºС

Через 33м. у глиб Землі температура підвищується на 1град. С

  • Чи  можемо дати відповідь на питання початку уроку? (звертаємося до магнітної дошки та таблиці)
  1. Де знаходиться ядро?
  2. Що вкриває мантія?
  3. Що таке астеносфера?
  4. Земна кора.
  5. Як змінюється температура з глибиною?
  6. Що таке літосфера? Земна кора + Астеносфера = Літосфера.

Прийом «Асоціація»

  • Отже, який зв'язок мають наші фрукти на столах до сьогоднішньої теми? (мають 3х шарову будову кожна група пояснює)

 

 

Елементи мейкерства «Макет внутрішньої будови Землі»

У кожної з груп набір із 3-кольорового солоного тіста.

Робимо геоїд-розрізаємо-демонструємо-пояснюємо.

 

 

Нині вчені знають про внутрішню будову Землі менше ніж, скажімо, про космічне оточення нашої планети. Адже ніхто не зміг побувати усередині планети. Навіть найглибша бурова свердловина світу досягає тільки 12км. Але це незначна глибина порівняно з розмірами нашої планети. Якщо уявити Землю у вигляді яблука, то ця надглибока свердловина навіть не проколює його шкірку. (Продемонструвати на яблуці).

 

Але є люди , професія яких дозволяє наблизитися до центру Землі, через розробку в надрах земної кори, яка багата на різні мінеральні корисні копалини. Ця професія - візитна картка нашого міста – шахтарі.

 

Виступ-презентація батьків про особливості професії та роботи в шахті.

«Запорізький залізорудний комбінат» (ПрАТ «ЗЗРК») - одне з найбільших підприємств гірничо-металургійного комплексу України.

 

 Запорізький залізорудний комбінат побудований на базі Південно-Білозерського родовища багатих залізних руд. Якість видобутої руди значно вище руд Криворізького басейну та інших родовищ Європи.

 

Гірничі роботи ведуться в поверхах 301-1140м.

 

Приблизно 30% від загального обсягу видобутку здійснюється із застосуванням сучасних самохідних машин «ТОRО-400E»

 

В даний час виробнича потужність підприємства становить більше 4,5 млн. тонн руди на рік.

 

Щоб на довгі роки (ще 50-70 років) зберегти підприємство і збільшити обсяг видобутої руди до 6 млн. тонн на рік з високою якістю, прийнятий у виробництво проект реконструкції комбінату щодо розкриття та відпрацювання Південно-Білозерського родовища до горизонту 1540м і Переверзевського родовища до горизонту 840м.

 

 

Рішення задач

1 групи: Обчисліть температуру в шахті, якщо на поверхні Землі вона дорівнює +8 С, а глибина шахти 840 метрів.

840: 100 = 8,4;

8,4 * 3 = 25,2;

25,2 + 8 = +33,2 С

2 група: Обчисліть температуру в шахті, якщо на поверхні Землі вона дорівнює + 15 ° С, а глибина шахти 1540м.

1540: 100 = 15,4;

15,4 * 3 = 46,2;

46,2 + 15 = + 61,2С  Вирішуємо по діям:

Скільки разів відбудеться підвищення температури гірських порід з глибиною?

На скільки градусів підвищується температура земної кори в шахті?

Якою буде температура шару земної кори в шахті?

Усе ж на підставі даних науки вдалося встановити, що наша планета складається з трьох основних частин: ядра, мантії та земної кори.  

  • Яким же чином дізналися про неоднорідність будови і речовин всередині Землі? (Сейсмографи)

Відео-тайм https://www.youtube.com/watch?v=VGjBpUobsCc0хв 36с-1хв 33

Землетруси і вулкани це відголоски того, що відбувається в надрах землі, саме вони дали змогу зазирнути вглиб Землі і дізнатися про її будову.

 

Елементи мейкерства «Вулкан на столі»

Кожна група напередодні створила макет вулкану , та приводить його в дію за інструкцією.

Y. Закріплення вивченого матеріалу.

 Рефлексія

1 група

Сторітелінг від учнів «Подорож до центру Землі» з опорю на сайт https://www.antipodesmap

2 група

Сторітелінг від учнів «Подорож до центру Землі» з опорю на сайт

http://www.bbc.com/future/bespoke/story/20150306-journey-to-the-centre-of

 

2. Гра «Ерудит»

Розкажіть про літосфері якомога більше, але дозволяється говорити тільки по одному реченню, починаючи зі слів: «Я знаю, що ...». Не можна повторюватися і робити паузу між відповідями суперників більше 5 сек.

• Я знаю, що літосфера - це оболонка Землі.

• Я знаю, що літосфера складається з земної кори і верхньої частини мантії.

• Я знаю, що літосфера - об'єднує внутрішні і зовнішні оболонки Землі.

• Я знаю, що літосфера - кам'яна оболонка Землі ( «Літос» - камінь, «сфера» - куля).

• Я знаю, що земна кора ділиться на материкову і океанічна

 

 

 

 

YI. Підсумок уроку.

Отже,  ми збагатили свої знання про внутрішню будову Землі, але цього не достатньо, нажаль. Можливо серед вас сидить той майбутній учений, який збагатить географічну науку новими знаннями. І відповість на питання:

*І що ж насправді там всередині

doc
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
6338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку