Урок географії для 8 класу "Ландшафти України. Ландшафт своєї місцевості"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити з основними поняттями теми, чинниками формування ПТК – ландшафтів, їх класифікацією, особливостями взаємодії компонентів природи. Поняття теми: природний комплекс, природний ландшафт, чинник формування ландшафту, «антропогенний ландшафт».
Перегляд файлу

Ландшафти України

Мета уроку: ознайомити з основними поняттями теми, чинниками формування ПТК – ландшафтів, їх класифікацією, особливостями взаємодії компонентів природи

Поняття теми: природний комплекс, природний ландшафт, чинник формування ландшафту, «антропогенний ландшафт».

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань учнів.

Що називають природним комплексом?

  1. Наведіть приклади природних комплексів Землі від дуже маленького до найбільшого.
  2. Робота із схемами:

 А) встановити складові природного комплексу:

Б): встановити пари взаємодії компонентів природного комплексу: клімат, рельєф, ґрунти, води, рослини, тварини.

  1. Встановити відповідність між впливом людини на природу і наслідками негативного впливу людини на природний комплекс.

Вплив людини на природу

Наслідки впливу на природу

1.     Розорювання степів

Знищення природного комплексу степів, перетворення його на сільськогосподарський ландшафт.

2.     Вирубування та випалювання насаджених лісосмуг.

Виникнення водної та вітрової ерозії ґрунтів, повернення пилових бур

3.     Недосконалі технології використання хімічних добрив та засобів боротьби з шкідниками.

Порушення хімічного балансу в ґрунтах, збільшення концентрації хімічних речовин у рослинах, отруєння тварин та людей.

4.     Випасання, витоптування рослинності свійськими тваринами.

Зміна і зникнення природної рослинності

5.     Випалювання сухостою біля ставків.

Втрата органічної речовини, загроза життю живих організмів, зниження вмісту гумусу внаслідок зменшення  надходження в нього рослинної маси.

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку і мотивація навчальної діяльності учнів. 

А. Яке значення літосфери? Чи присутні речовини літосфери в повітрі? У воді? У живих організмах?

Б. Яке значення атмосфери? Чи присутнє повітря в літосфері? У воді? У живих організмах?

В. Яке значення гідросфери? Чи присутня вода в повітрі? У літосфері? У живих організмах?

  1. Колективне формулювання висновку. І справді, у природі все взаємопов’язане. Жодний з компонентів природи не залишається «самотнім». Жодна з оболонок Землі не існує ізольовано від інших. Уся природа є найскладнішою системою безлічі сплетених, мов павутиння, природних зв’язків. Вони здебільшого непомітні для ока звичайної людини. Проте вчені давно їх вивчають. Деякі з природних зв’язків добре відомі, про інші ми поки що мало знаємо. Однак саме завдяки зв’язкам між природними компонентами утворилися природні комплекси – стійки в просторі і часі сукупності природних компонентів, що розвиваються як єдине ціле. Саме природні комплекси і є об’єктом вивчення на сьогоднішньому уроці.

ІV. Сприйняття і первинні усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивченого.

  1. Природні та антропогенні ландшафти.

Пояснення вчителя. Усі ландшафти поділяють на природні та антропогенні. Природні ландшафти утворюють гірські породи, повітря, вода, ґрунти, рослинність та тваринний світ, що взаємодіють між собою і формуються під впливом природних процесів – ландшафтотвірних чинників.

Антропогенний ландшафт утворюється природними та зміненими людиною компонентами, що взаємодіють між собою. Вони характерні для районів, давно заселених людьми. Тут мало зберігся природний рослинний покрив, майже немає диких тварин, є свої кліматичні особливості.

Антропогенні ландшафти можна поділяти на культурні та акультурні. Для захисту та збереження культурних ландшафтів міжнародна організація ЮНЕСКО зарахувала найбільш унікальні з них до об’єктів Світової спадщини (мал.3 підручника).

У запровадженні напрямків раціонального природокористування велика роль належить Україні, яка забезпечує державну стратегію використання й охорони природних комплексів. Одним із пріоритетних напрямків державної природоохоронної політики є подальший процес інтеграції України до ЄС у галузі охорони навколишнього середовища, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки (додаток №5 Конституція України)

Завдання. З’ясуйте, на основі перегляду відео про наш край, які види господарської діяльності людини впливають на стан ландшафтів, розташованих у нашій місцевості. Дослідіть антропогенні ландшафти своєї місцевості на основі географічних фактів презентації.

Висновки. Антропогенні ландшафти своєї місцевості – сільськогосподарські угіддя, лісосмуги, ставки, населені пункти, транспортні системи (шосе, залізниця). Види господарської діяльності, під впливом якої змінився природний ландшафт – сільськогосподарська, лісогосподарська, водогосподарська, природоохоронна діяльність.

Завдання. Користуючись схемою «Класифікація ландшафтів України», визначити які існують системи одиниць для класифікації ландшафтів та чинники, що їх формують. Заповнити таблицю. Додаток №6

Класифікація ландшафтів України

Одиниці класифікації

Критерії виділення

                 Групи ландшафтів

 

 

 

 

  1. Робота з картою «Ландшафти України».

V. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх в ситуаціях.

  1. Дослідження специфіки типів ландшафтів.

Завдання для груп. Користуючись текстом підручника, ландшафтною картою, працюючи малими творчими групами, необхідно скласти коротку характеристику основних типів ландшафтів, що поширені в Україні. Характеристика має містити інформацію про географічне положення ландшафту, особливості клімату, особливості ґрунту, рослинного світу.

1 група – мішано–лісові ландшафти;

2 група – широколисто–лісові ландшафти;

3 група – лісостепові ландшафти;

4 група – степові ландшафти.

  1. Презентація висновків груп за завданнями таблиці (модель відповіді)

Мішано–лісові ландшафти

Географічне положення

Північна частина України

Особливості клімату

Середня температура повітря в липні, °С +18°(на заході), +19°(на сході); кількість опадів за рік – 650 мм (зах.) – 550 мм (сх.); коефіцієнт зволоження – 1,2 – 0,9; вологі помірно – теплі; прохолодне літо, прохолодна зима

Особливості ґрунту

Дерново–підзолисті, дернові, болотні

Рослинний світ

Рослини: сосна (перший ярус), дуб (другий ярус), розвинений трав’янисто–чагарниковий ярус

 

 

 

Степові ландшафти

Географічне положення

Південна і східна частини України

Особливості клімату

Середня температура повітря в липні, °С +21°(на півночі), +23°(на півдні); кількість опадів за рік – 500 мм (пн.) – 300 мм (пд.); коефіцієнт зволоження – 0,6 – 0,3; на півночі – посушливі теплі; на півдні – дуже посушливі жаркі, з м’якою зимою

Особливості ґрунту

Чорноземи звичайні і південні; темно – каштанові

Рослинний світ

Різнотравно–злакові, злакові, полинно–злакові степи, солонці

VІ.   Домашнє завдання. 

 

docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
5812
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку