Урок"Води суходолу: озера, штучні водойми, канали, болота. Підземні води"

Про матеріал
Мета: • Навчальна: узагальнити, систематизувати та перевірити знання учнів про гідрогеологічні особливості внутрішніх вод України, їх різноманітність, роль у певних природних процесах та господарській діяльності людини; • Розвивальна: розвивати уявлення про типи озер,боліт,види підземних вод • Виховна: виховувати в учнів усвідомлення необхідності ощадливості у використанні водних ресурсів, їх охорони. Тип уроку: урок -вікторина Обладнання: підручник, атласи, карта «Внутрішні води України»
Перегляд файлу

Клас       8                                                                                              Дата

 

Урок №

 

Тема: Води суходолу:     озера, штучні водойми, канали, болота. Підземні води

Мета:

  • Навчальна: узагальнити, систематизувати та перевірити знання учнів про гідрогеологічні особливості внутрішніх вод України, їх різноманітність, роль у певних природних процесах та господарській діяльності людини;
  • Розвивальна: розвивати уявлення про типи озер,боліт,види підземних вод
  • Виховна: виховувати в учнів усвідомлення необхідності ощадливості у використанні водних ресурсів, їх охорони.

Тип уроку: урок -вікторина

Обладнання: підручник, атласи, карта «Внутрішні води України»

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

Слова «вода» і «життя» нероздільні. Людина приблизно на 75 % складається з води. Для підтримання життєвих функцій їй необхідно вживати щонайменше один літр води на день. Проте для пиття потрібна не просто вода, а вода певної якості: прісна й чиста. Такі води є у верхній частині земної кори. Їх називають підземними.

  1. Вивчення нового матеріалу

Озера займають незначні території України – всього 0,3% від її площі. Озера переважно невеликі за розмірами. Лише 13 з них мають площу понад 50 км2, а 30 понад 10 км2. 

Робота в группах  Робота з підручником с.148-149

Клас ділитися на 3 групи по 10 учнів. Придумайти назви свої команд. За кожну правильну відповідь + 1 бал команді. Виграє та команда яка найбільше набере балів,а найактивніші учні отримають свідоцтво активності.

1.Які озера утворилися унаслідок розчинення порід водою (карстові).

Наведіть приклад (Щацькі,Світязь)

2.Який рівень води в карстових озерах за сезоном? (навесні-найвищій, улітку та восени-найменший)

3.Які озера утворилися у невеликих закруглених зниженнях? (льодовикові).

Наведіть приклади (Бребенескул,Марічейка,)

4.Де розташовуються льодовикові озера? (на масивах Сидовець і Чорногора в Карпатах)

5.Які озера виникають внаслідок обвалу або зсуву гірських порід? (загатні).

Наведіть приклад (Синевір)

6.Які озера  утворилися після заповнення водою кратерів вулканів?(вулканічні)

Наведіть приклад (Синє,Липовецьке)

7.Які озера виникають на заплаві річки? (заплавні)

Наведіть приклад (Ялпуг,Кугурлуй,Кагул)

8.З чим пов’язані коливання рівня води в заплавних озерах? (з паводками на Дунаї)

9.Як називаються озера в старих руслах? (озера-стариці)

Наведіть приклад (Любязь, Нобель)

10. Де поширенні озера-старці? (в заплавах Дніпра, Десни, Сули, Псла, Сіверського Дінця)

 Річки України при впадінні у Чорне та Азовське моря часто утворюють лимани. Лиман (з грецької – гавань, бухта) – широка затока зі звивистими невисокими берегами, що утворена при затоплені морем гирла рівнинної річки. Дно їх мілке, мулисте. Лимани відокремлені від моря піщаними косами. На Причорноморській низовині в межах України утворилося 22 лимани. Деякі з них відкриті, тобто сполучаються з морем вузькими протоками. 

Робота в группах  Робота з підручником с.149-152

1.Наведіть приклади найбільших озер-лимані? (Дністровське і Молочний)

2.Які лиманні озера безстічні й солоні в Україні?(Сасик-Кундук, Шагани, Хаджибейський, Тильгульський)

3. Який лиман відомий лікувальними властивостями? (Куяльницький)

4.Як називаються озера,які утворилися в результаті затоплення морем сухих долин та балок? (сиваш)

5.Найбільші озера-сиваші в Украйні (Донузлав,Сасик-Сиваш)

6.Яку затоку Азовського моря називають озером? (Сиваш)

7.Це перегороджені греблі,частини річок або заповненні водою балки?(ставки)

8.Це великі штучні водойми,створені для нагромадження води (водосховища)

9. Наведіть приклади та покажіть на карті найбільші водосховища?(Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпровське, Камянське, Каховське)

10.В  якому водосховищі  працює потужна ГЕС? (Дністровське)

11.Як  називаються штучні водотоки,задля потреб господарста? (канали)

12. Назвіть та покажіть найдовші канали України?(Північнокримський та Каховський, Дніпро-Донбас)

Близько 2% території України займають болота. Болото містить лише 5-10% сухої речовини (торфу), все решта – вода. Більше всього боліт на Поліссі, де вони охоплюють близько 9% площі.

Робота в группах  Робота з підручником с.153-154

1.Яких боліт найбільше в Україні?(низинних)

2.Де розташовані низинні болота? (у зниженнях)

3.За рахунок чого відбувається живлення цих боліт?(ґрунтових вод,стоку поверхневих вод,річкових вод,атмосферних опадів)

4. Де утворенні найбільші низовинні болота?(на Поліссі, в долині Дніпра, плавнях Дунаю)

5.Які болота є проміжною стадією між низинними та верховими?(перехідні)

6.Які болота утворюються внаслідок нагромадження торфового шару (верхові)

7.Чому болота мають важливе водоохоронне значення?(с.154)

Підземними називаються води, що заповнюють пори та порожнини гірських порід. Утворюються вони переважно в результаті просочування атмосферних опадів та талої води снігу й льоду крізь водопроникні гірські породи в місцях їх виходу на поверхню.

Робота в группах  Робота з підручником с.154-156

1.Перший від земної поверхні водоносний шар називається…(грунтовими водами)

2.Як утворюються ґрунтові води? (внаслідок просочування і нагромаджування води)

3.Що живлять ґрунтові води?(річки,озера,болота)

4.Глибші водоносні шари розміщується між водотривкими шарами порід і називається (міжпластовими)

5. Що живлять між пластові води?(атмосферні опади)

6.Що таке артезіанські води?(напірні міжпластові води)

7. Назвіть найбільша артезіанські басейни (Дніпровсько-Донецький,Волино-Подільський,Причорноморський)

8.Де існують мінеральні води?(у Передкарпатті, на Закарпатті, Полтавська обл..,Харьківська обл..)

9. Які води теплі та залягають в районах давнього вулканізму?(термальні)

10.Чим забруднюються підземні води?(побутовими стоками,стічними водами)

Водні ресурси — це води, що використовуються або можуть бути використані людиною. Для того щоб дати оцінку рівня забезпеченості цими ресурсами, використовують дані про середню кількість річного стоку. У першу чергу він залежить від особливостей клімату (кількість опадів, температура, випаровуваність). Проте в Україні водні ресурси формуються не тільки за рахунок атмосферних опадів як основного чинника місцевого стоку, але й транзитних вод, тобто тих, що надходять із сусідніх країн 

Сумарні водні ресурси складаються з 48—59 км3 місцевого поверхневого стоку, близько 28 км3 транзитного стоку (без Дунайських вод) та близько 7 км3 підземних вод. Кількість водних ресурсів змінюється залежно від водності року і коливається від 94 км3 (у рік середньої водності) до 54 км3 (у рік дуже низької водності).

Запаси прісних вод в Україні становлять близько 1 тис. м3 на людину (при нормі понад 1,5 м3/люд.) → Україна є водонезабезпеченою.

  1. Підсумки уроку

Сьогодні на уроці ми добре попрацювали та вивчили нову тему і у нас є лідери:

Лідером 1 команди становиться_________

Лідером ІІ команди становиться_________

Лідером ІІІ команди становиться_________

А перемогла у нас команда з назвою_______________________

  1. Домашнє завдання §30-31,в атласах детально знайти основні водосховища та канали країни

 

docx
Додано
7 березня 2020
Переглядів
1818
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку