ЕКСКУРСІЯ
Тема. Ознайомлення з тваринним світом своєї місцевості
Мета: ознайомити учнів з тваринами рідного краю; формувати вміння вести спостереження в природі, фіксувати їх та аналізувати; виховувати любов і бережне ставлення до живих істот.
Обладнання і матеріали: зошити, альбоми для малювання, олівці, ручки, визначники тварин, лупи, біноклі, лопатки.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
1. Організація учнів.
2. Проведення інструктажу «Поведінка під час екскурсій» та повторення «Правил поведінки в природі».
3. Коротка характеристика екосистеми, до якої здійснюється екскурсія (лісу, луки, саду, парку, озера тощо).
4. Формування груп.
5. Завдання групам (на прикладі парку):
Група 1 - знайдіть і дослідіть за допомогою лупи безхребетних тварин даного угруповання поблизу дерев. За допомогою визначника спробуйте їх визначити, замалювати (сфотографувати).
Група 2 - знайдіть і дослідіть за допомогою лупи безхребетних тварин даного угруповання у трав’янистому покриві. За допомогою визначника спробуйте їх визначити, замалювати (сфотографувати).
Група З-за допомогою бінокля дослідіть птахів даного природного угруповання, для цього займіть певну позицію і тихо проведіть спостереження. За можливості замалюйте (сфотографуйте ) і визначте види.
Група 4 - спробуйте виявити сліди присутності ссавців у даному угрупованні за слідами на землі, наявністю погризів на деревах, залишків корму, кротовин, нір, гнізд тощо. Замалюйте сліди в зошиті.
Група 5 - розкопайте невелику ділянку ґрунту, обережно на аркуш паперу виберіть жуків, личинок, ґрунтових червів тощо. За допомогою визначника безхребетних спробуйте визначити їхні назви. Замалюйте в зошиті.
Група 6 - знайдіть мурашник; спочатку за допомогою лупи огляньте його загалом, знайдіть шляхи пересування мурашок до мурашника. Розгляньте одну особину детально. Замалюйте мурашку. Визначте видову назву.
6. Звіти груп.
Домашнє завдання.
Оформити звіт про екскурсію.