Конспект можливо використовувати для першого уроку, а також для виховних годин, присвячених знайомству з Україною. Заздалегідь добре надавати завдання учням для пошуку інформації про інші міста України, а закінчувати урок - своїм населеним пунктом.
Виховна робота. «Я – частиночка України моєї!»
Мета: ознайомлення учнів з основними державотворчими подіями ста-
новлення незалежної України, закріплення знань про державну
символіку ( Герб, Прапор, Гімн, Основний Закон України);
сприяти підвищенню почуття особистої відповідальності за долю
своєї держави та українського народу; розуміння своєї причетності
до всіх подій, що відбуваються в країні, здійснити віртуальну подо-
рож містами України.
Хід уроку.
І. Звучить урочисто святкова пісня.
ІІ. Вступне слово вчителя. Основна частина.
Вишита колоссям і калиною,
Вигойдана співом солов’я,
Звешся величаво – Україною,
Земле зачарована моя.
Тож станемо пліч-о-пліч, всі народи,
Щоб славу України відродить.
Щоб дружно жити в радості і згоді,
Ми України сестри і брати!
24 серпня український народ відзначає річницю Незалежності України - головне державне свято на честь прийняття Верховною Радою УРСР Акту проголошення незалежності України, підтверджену всенародним референдумом 1 грудня 1991 року. Проголошення Акту незалежності України відкрило нову сторінку в історії України. На всіх етапах становлення український народ демонстрував національний дух і прагнення жити вільно і незалежно, у мирі та злагоді з іншими народами. Основними напрямами зовнішньої політики України були:
Успіх нинішнього українського державотворення значною мірою залежить від того, чи зуміємо ми об’єктивно проаналізувати власний історичний досвід, зокрема усвідомити, як формувалася і функціонувала українська державна ідея. Процес зародження й розвитку цієї ідеї виявився довготривалим, складним, а на деяких етапах й вельми суперечливим. Це значною мірою зумовлено надзвичайно непростою історичною долею українського народу, численними перешкодами на шляху становлення його етичної самосвідомості, жорстокими переслідуваннями тих, хто намагався підняти національне питання в умовах чужоземного поневолення.
Сьогодні кожному громадянинові нашої держави зрозуміло, що Україну чекає тернистий, важкий і довгий шлях входження у світовий простір. Шлях України – це шлях побудови самостійної демократичної незалежної правової держави. У цьому – джерело нашої внутрішньої стабільності і міжнаціональної злагоди.
Шануємо себе і свою гідність, і шановані будемо іншими.
Любі мої! Пам’ятайте: патріотизм – звичайний стан повсякденного життя людини, який виявляється не тільки в надзвичайних ситуаціях. Будьте патріотами, любіть святині своєї держави та пам’ятайте, що державні символи – це святиня, і шанобливе, трепетне ставлення до них є ознакою високої громадянської свідомості, національної гідності і, зрештою, культури людини.
ІІІ. Подорож Україною. Виступи учнів.
Від Карпатських смерек до Таврійських степів -
Україна моя, тут дід-прадід мій жив.
Крізь Поліські болота, моря Чорного бриз
пролягає наш шлях вдовж Дніпра і на схід…
По карті прокладається маршрут пам’яток нашої держави.
Віртуальна мандрівка
Сьогодні ми здійснимо подорож Україною із Заходу до Сходу, із Півночі на Південь. Заочно спробуємо побувати в найзаповітніших куточках нашої Батьківщини. Виступи учнів (випереджальне завдання).
Зупинка перша. Мукачівський замок.
Мукачівський замок «Паланок» будувався упродовж ХІІІ - ХVІІІ ст. належить до найбільш оригінальних фортифікаційних споруд середньовіччя у Центральній Європі. У давнину паланками називали укріплення, обнесені частоколом. У ньому переплелися найрізноманітніші стилі фортечного будівництва. Замок розташований на горі вулканічного походження на висоті 188 м над рівнем моря або на 68 м вище міста Мукачево. «Паланок» складається із трьох укріплених споруд, розділених ровами, через які ведуть підйомні мости. Кожна із цих ліній захисту могла самостійно захищатися, якщо ворог захопив попередню.
Під старою баштою був викопаний колодязь, глибина якого 85 м, а діаметр – 2,5 м. Навколо замкової гори, у її підніжжя, викопано рів, який заповнювався водою.
Зупинка друга. Замок-палац графів Шенборнів.
Якщо їхати з Мукачева на північний схід залізницею чи шосейною дорогою, то проїжджаємо через декілька сіл, а саме: Підгоряни, біля села Кольчино, Чинадієво і Пасіку, між Чинадієвом і Пасікою є замок – каштіль графа Шенборна. Знаходиться замок на правому боці ріки Латориці, на тому боці, яким проходить і дорога. Замок незвичайний. Проектував його італійський архітектор Реверс. Замок побудований за принципом астрономічного року. У замку 365 вікон, як днів у році, 52 димарі, бо рік має 52 тижні, 12 веж, бо у році 12 місяців. Навіть сім основних входів, як днів у тижні. Замок прекрасно виглядає з усіх боків.
Зупинка третя. Львів.
Без фальшивої скромності львів'янам варто говорити в увесь голос, що наш Львів був завжди найцивілізованішим європейським містом в Україні, який подеколи крокував навіть попереду самої Європи. Все найперше, найкраще, найбільше, найпередовіше, що було написано, надруковано, збудовано, винайдено, засновано – все це могло бути зробленим лише у Львові.
….перший готель, перший …- тому з Львовом варто познайомиться!
Зупинка четверта. Вінниця.
По території області протікають річки, які належать басейнам 3 великих річок України: Дніпра, Дністра і Південного Буга. В історії області відобразилась історія Російської імперії. Цікаво, але саме в Тульчині написав свою книгу « Наука перемагати» О. Суворов. З містом Тульчин пов’язана і історія декабристів; в будинку Пестеля бували О. Пушкін, І. Котляревський. А в місті Немирів народився М. Некрасов – ще один з великих поетів.
З Вінницею пов’язано ім’я великого доктора – Миколи Пирогова, саме там знаходиться, в маєтку лікаря – в селі Вишня, музей засновника військової полевої хірургії, а також церква-усипальниця.
Зупинка п’ята. Дніпро.
Дніпропетровщину іноді називають «економічним локомотивом України». В області видобувають 100% марганцю, 80% залізної руди; великі поклади кам’яного, бурого вугілля. Космічні апарати відомі в багатьох країнах світу збираються на відомому заводі «Виробниче об’єднання Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова».
Зупинка шоста. Одеса.
«Прийом мікрофон».
Учні (кожен надає свою характеристику, свою пам’ятку) складають візитну картку нашого міста.
ІV. Заключний етап. Звучить пісня.
Разом складаємо квітку «соняшник». В центрі – Україна, а на листочках кожен пише своє визначення.
Є край, де найкращі у світі пісні
І цвітом чарує калина,
Де сонечко вперше всміхнулось мені,
Де дім мій – моя Україна.