Урок географії "Погода. Прогноз погоди. Небезпечні погодні явища."

Про матеріал
Урок географії у 8 класі. Під час уроку у дітей формуються ключові компетентності, розвивається критичне мислення.
Перегляд файлу

Урок географії 8 клас

Тема: Погода. Прогноз погоди. Небезпечні погодні явища.

Мета: повторити та систематизувати знання учнів про погоду застосовуючи художні твори; сформувати вміння аналітично мислити та виявляти причинно-наслідкові звязки у природі аналізуючи метеорологічні спостереження ( в художній літературі та живописі), сформувати уявлення про несприятливі погодні явища, що мають прояв на території України; розвивати критичне мислення; комунікативні навички учнів, уміння працювати разом; виховувати товариські почуття; формувати предметні ключові компетентності (9 компетентностей. Обізнаність та самовираження у сфері культури).

Обладнання: кліматична карта України, навчальні атласи, підручник, ілюстрації  творів А. Куїнджі “Українська ніч”, М. Лугового “Тиха ніч”, уривок твору О. Пушкіна “Полтава”, М. Гоголя “Майська ніч, або Утоплениця”.

Тип уроку: урок міжпредметних зв'язків.

Опорні та базові поняття: погода, метеорологія, синоптична карта, циклон, антициклон, ізобари, небезпечні погодня явища.

Методи і прийоми роботи: Мікрофон, “ЗХВ”, “Підсилена лекція”, аналіз художніх творів.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми і мети уроку.

Колись було, що людина не могла дати собі раду з природою: то дощ йде не тоді коли треба, то сонце пече, що все випалює, тепло й холод не в пору. Тож, аби вберегти себе від неочікуваної напасті чи прикрої несподіванки з погодою, людина хотіла не лише його собі пояснити, а й передбачити що може статися. Завдяки своїй спостережливості наші предки побачили, що природа сама дає їм підказки, що і коли може статися і тоді людина навчилася сама передбачати погоду. З давніхдавен наші предки вчилися спостерігати за погодою, запамятовували ті особливості, що допомагали їм визначати зміни погоди, її примхливий характер. Багато літературних та художніх творів було написано митцями про природу та різні погодні явища. Зараз ціла наука метеорологія працює над вивченням погоди, маючи при собі цілий арсенал наукових засобів. Найважливішим питанням даної науки є точне прогнозування погоди. Як здійснюється прогноз погоди? Як працювати з ним? Чи можна самому завдяки художнім творам описати погоду? Що таке несприятливі природні процеси і атмосферні явища?

ІІІ. Надання необхідної інформації.

Щоденно, відвідуючи синоптичні сайти або слухаючи інформацію про погоду, ми робимо для себе висновки якою вона буде. Для нас погода  може бути гарною чи поганою, а для спеціалістів поняття погода включає шість показників: температура повітря, атмосферний тиск, вологість повітря, опади, вітер, хмарність. Погодою називають стан нижнього шару атмосфери в даному місці на даний час. Закономірності зміни погоди називають режим погоди. Погода визначається на метеорологічних станціях метеорологами. Кожні три години метеорологи беруть показники із приладів та записують у журнал. Визначення погоди проводяться сінхронно на метеорологічних станціях світу. Служба погоди охоплює синоптичні станції, синоптичні пункти, бюро погоди та Український гідрометеорологічний центр, який є складовою Національної гідрометеорологічної служби України. Щоб отримати науково обгрунтований прогноз погоди треба враховувати показники погоди не тільки на території України а й на всій Північні півкулі, тому необхідний обмін інформацією з іншими країнами. Гідрометеорологічні центри держав складають  синоптичні карти (карти погоди), на яких показані центри й напрямки переміщення циклонів та антициклонів, розташування атмосферних фронтів, різні елементи та явища погоди.

Проблемне питання:

Можливості сучасної метеорології значні щодо прогнозування погоди, однак часто буває, що прогноз, навіть короткочасний, не підтверджується. Чому так буває? Чи можливо самому за художніми творами  визначати погоду яка була в далекому минулому?

Синоптична карта і передбачення погоди.

“Підсилена лекція”.

(Учням пропонується поділити зошит на дві частини. Заповнити таблицю “Знав - Вивчив”. У колонці “Знав” учнів записують все, що їм відомо з цього питання. У колонці “Вивчив” записують нову почуту інформацію. Перша колонка заповнюється до прослуховування лекції. Друга під час лекції.

Відомості про метеорологічні елементи передаються в Гідрометеорологічні центри у зашифрованому вигляді. Цифрами та значками дані наносяться на синоптичні карти погоди, які складаються на 4 рази на добу, або на кожний термін спостережень. Нині карти складаються тільки в основних гідрометеоцентрах (виняток військові метеоцентри) і передаються за допомогою комп'ютерного зв'язку або факсимільної передачі. На синоптичних картах показують такі синоптичні об'єкти, як розподіл тиску, повітряні маси і фронти розташування і властивості атмосферних хвилювань, характер і поширення хмарності та опадів, розподіл температури тощо.

Синоптична карта дає інформацію про стан погоди в момент спостережень, а серія карт показує зміни стану атмосфери, рух і еволюцію атмосферних процесів, трансформацію і взаємодію повітряних мас.

Головною метою синоптичного аналізу є передбачення погоди. Прогноз на 1-2 доби називають короткостроковим, а на тиждень, декаду, місяць - довгостроковим. Для визначення погоди потрібно мати інформацію всієї країни або материка, на дві доби про всю півкулю, а на три доби -стану атмосфери всієї Земної кулі. Прогноз погоди довготривалий грунтується на доборі синоптичних карт, які є аналогами за минулі роки, виходячи з міркувань, які показують, що атмосферним процесам властива ритмічність. Так, складають прогнози на місяць. Прогноз складається для великої території, в кожній місцевості його уточнюють за місцевими ознаками або прикметами.

А чи можна  встановити тип погоди або атмосферного явища за художніми творами, уривками текстів або картинами?

ІV. Робота в малих групах.

Учитель об'єднує учнів у групи і видає картки із завданнями. Робота учнів виконується поетапно. Спочатку аналізується твір, потім відповідають на питання.  (Робота учнів в групах за картками. Додаток 1).

Відповіді учнів за групами.

Слово вчителя.

Земна атмосфера повсякчасно впливає на життя людини. Ми дуже залежимо від її складу та стану приземного шару (погоди), від процесів та явищ, що її супроводжують. Деякі з погодних явищ людина використовує з користю для себе як кліматичний ресурс. Однак чимало серед них і такі, що значно зашкоджують. Небезпечні погодні явища часто виникають несподівано, проявляються стихійно і приносять великих збитків господарству. Частіше вони пов'язані з особливостями атмосферної циркуляції, іноді на них впливає рельєф місцевості. До небезпечних явищ в Україні належать:зливи, густі тумани, сильні вітри, спека, хуртовини, пилові бурі, снігопади,заморозки, суховії.

Зараз я пропоную Вам виконати друге завдання. Перегляньте картину та опишіть метеорологічні особливості пейзажу за підказкою. (підказка зашифрована в Qr код)

 

https://lh6.googleusercontent.com/93yFv6UmhhoPPYbI_8dlAKYMenMtVT1mlkFmxabAvYwmSkEraXLhBBuzNckBbp3IS3Z76rVvn_cubF6mj4Uc-myJdSoRWBFpmMOI9idYZKOkBlQDqp32F3-1LQ8fLTm0KBcJRFNP

 

Презентація роботи.

V. Підведення підсумків, оцінювання результатів уроку.

Подивіться на твори живопису оберіть собі твір, який більш за всіх вам подобається і спробуйте описати погоду, використовуючи підказки.

Тест- контроль

  1. Карти, які відображають стан атмосфери в конкретній місцевості називаються:

а) фізичними; б) кліматичними, в) синоптичними

2. За умови, що коефіцієнт зволоження більше одиниці, зволоженість території:

а) недостатня, б)достатня, в) надмірна.

3. Сонячна радіація, що безпосередньо надходить від Сонця до земної поверхні називається:

а) сумарна, б) пряма, в) розсіяна.

4. Намалюйте схему циклона та антициклона.

5. Назвіть райони України, де спостерігаються найбільші показники сумарної сонячної радіації.

 

Домашнє завдання.

Опрацювати параграф за підручником. Побудувати картосхему “Несприятливих погодних явищ в нашій області”



Картка 1.

  1. М. Гоголь.

“Майська ніч, або Утоплена”: “Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі. Вдивіться у неї: з середини неба дивиться місяць. Безмежний небесний намет наповнює, розгорнувся ще неосяжніше. Горить і дихає він. Земля вся в срібному сяйві; і чудове повітря, прохолодно-задушливе, і повне ласковості, і рухає океан пахощів. Божественна ніч! Чарівна ніч! Непорушно натхненне стали ліси повні темряви, і велику тінь кинули від себе. Тихі і спокійні ці ставки; холод і пітьма їхніх вод оточені темно-зеленими стінами садів. Незаймані зарості черемхи й черешень боязко простягли своє коріння до студених вод і зрідка лопотять листом, немов сердячись і гнівуючись, коли прекрасний бурлука - нічний вітер, підкравшись умить цілує їх. Усе кругом спить.

2. А. Куїнджі “Українська ніч”


https://lh6.googleusercontent.com/g5c6nvGy_9FYi0sPObUifKR85toZPnNQbsQFJis-3eBVyM7S8X0yiiwNysgzRAASo-MZLlJlu9iM9BWrzsJot_QisxzOPyVngjVz8dsluTa1NVE0cLUZ74zbCGSAecV171s25lLi

Картка 2

  1. О. Пушкін “Полтава”

Спокійна українська ніч.

Прозоре небо. Зорі сплять.

Дрімоти - сну не гонить з віч

Повітря тепле. Ледве мають

Тополі листям сріблясті.

І місяць ген в височині

Над Білу Церкву випливає

І гетьмана сади рясні

Та замок давній осяває.

І тихо, тихо все кругом...

 2.

 

https://lh6.googleusercontent.com/Iw-QnZnfTbYRsxyCpHxC7yzeEoEoCeko1jbvnUPvaDZc_NN4FxuBRcj7ksMrf6lFPrm0sdLlG0JcwpYtVxbiB6RMcfcndAlihZnnbRXM8ZC8glSQvWtx5Bvre6jcAEiDwE__qVoP



 

 

 

 

 

Картка 3.

1.М. Гоголя “Ніч перед Різдвом”

Останній день перед Різдвом минув. Зимова, ясна ніч настала. Глянули зірки. Місяць велично виплив на небо посвітити добрим людям та всьому світові, щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозливо дуже, як зранку: але зате так було тихо, що рипіння морозу під чьботом чути було за півверсти”.

2. М. Луговенко “Тиха ніч”

https://lh6.googleusercontent.com/k992Gws2SFurS_5V9nzPTEgEUnvdet64vJX9JDtMO_KavDTKh7cgnVRpZBzAjjYeKe5_gLqGaIlxWhd6do4BGGAijHXgQsR76WAa1X3E6uFX277BYgnbsPu7lExKH_RiI-z1VyeG



Література:

  1. П.Г. Шищенко, Н.В. Муніч Фізична географія України. підручник 8 клас.
  2. Б.М. Губаєва, Географія України, довідник школяра і студента.
  3. О.Г. Стаднік Географія методичний посібник.
  4. П.О. Масляк, П.Г. Шищенко, Хрестоматія з географії України.
  5. В.Н. Максимова Міжпредметні зв'язки в процесі навчання, М. Просвіта.
  6. М. Гоголь. “Ніч перед Різдвом.”   https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=9
  7. М. Гоголь “Майська ніч або Утоплена” http://ukrclassic.com.ua/katalog/gg/gogol-mikola/1746-mikola-gogol-majska-nich-abo-utoplenitsya
  8. О. Пушкін “Полтава.” http://ocls.kyivlibs.org.ua/pushkin/perekladi_1/tom_02/Poltava/Poltava.htm

     
docx
Додано
7 березня 2019
Переглядів
1759
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку