На уроці використано ігри "Раз, два, три", "Дерево асоціацій", тестовий контроль, аналіз слайдів, малюнків, графіка температур з метою формування уміння виявляти причинно-наслідкові зв'язки.
ТЕМА : Температура повітря.
МЕТА : Ознайомити з одним із показників стану погоди - температурою повітря , пояснити , як відбувається добовий і річний її хід у зв*язку зі зміною висоти сонця над горизонтом; навчити обчислювати середні температури , амплітуду температур, будувати графіки ходу температури повітря.
Учити дітей співпереживати за успіх колективу, працювати в парах. Виховувати любов до географічної науки.
ОБЛАДНАННЯ : Слайди « Залежність нагрівання земної поверхні від висоти Сонця », термометр, саморобний термометр , календарі погоди, таблиця П.І. Броунова « Прогнозування заморозків », атласи.
ТИП УРОКУ: Ознайомлення з новим матеріалом.
Перевірка готовності до уроку.
Бесіда про виявлення самопочуття , настрою учнів.
Учитель лічить « Раз, два, три. Термін назви. »
Учні , на кого показує учитель, повинні сказати , про що йдеться.
Гра «Дерево асоціацій ».
Дві команди приймають участь у грі на двох частинах дошки , закритих від
суперників.
Базове поняття « Атмосфера » , зображене на кожній частині дошки
схематично у вигляді стовбура дерева , до якого необхідно підібрати
терміни, визначення , пов*язані з цим поняттям.
Перемогає команда , що справилася першою і у якої більше домальованих
частинок дерева.
Тестовий контроль.
Учитель читає твердження . Якщо воно вірне ,
якщо ні - « - » .
Взаємоперевірка з сусідом по парті. Оцінювання
Слово учителя.
Ви сидите в кімнаті і читаєте книжку . Вам холодно . Та ось двері відчиняються і заходить товариш . Він повернувся з лижної прогулянки.
« У вас жарко »- каже він .
То як же в кімнаті : жарко чи холодно ?
Щоб відповісти на це запитання , треба подивитися на термометр . Він показує +20°С . Значить у кімнаті цілком нормальна температура , і товаришеві жарко тому , що він дуже розгарячився , ходячи на лижах. Термометр винайшли багато сотен років тому . Складається він з тонкої трубочки , куди наливають рідину (спирт , ртуть).
(Демонстрація термометра ).
Дія цього приладу грунтується на властивості рідин від нагрівання розширюватися , від охолодження - стискатися .
Пригадайте , при якій температурі вода замерзає .
Взимку температура повітря буває , як правило , нижче 0 , влітку - вище 0.
то учень ставить знак «+,
Тренування у встановлені на саморобних термометрах температури:
+6 °С, +4С, -14°С, + 18°С, О °С і т.д.
Робота в парах
Учні встановлюють температуру на саморобних термометрах, називаючи один одному її показники .
Робота з підручником.
Стор. 139 , 1-2 абз.
Що знайомого зустріли в тексті ?
Що нового дізналися ?
Чому повітря у тропосфері нагрівається від земної поверхні , нагрітої Сонцем?
Висновок.
Отже , чим далі від Землі , тим повітря холодніше. З піднаттям угору через кожні 1000 м температура його знижується на 5-6 градусів.
Знайдіть в атласах вулкан Кіліманджаро Охарактеризуйте географічне положення.
Поясніть , чому на вершині вулкана Кіліманджаро лежить сніг протягом року ,хоча гора знаходиться недалеко від екватора ?
Температура повітря залежить насамперед від географічної широти місцевості. Від екватора , де воно нагрівається найсильніше , в напрямі до полюсів температура знижується. Це залежить від кута падіння сонячних променів.
Робота з підручником .
Аналіз малюнка 63 , стор. 139.
Чому температура нагрівання невисока , коли Сонце знаходиться в положенні 1 ? Що можете сказати про нагрівання земної поверхні , коли кут падіння променів прямий ?
Запис у зошити висновка про залежність температури повітря від кута падіння сонячних променів.
Демонстрація і аналіз слайдів .
На екрані зображення деякої площини , на яку падають промені Сонця, що знаходиться низько над горизонтом.
Який висновок можна зробити ?
Доведіть свою думку.
Який виновок можна зробити про нагрівання площі в цьому випадку? Доведіть свою думку.
Проаналізуйте ще раз побачене . Зробіть загальний висновок.
Проблемна ситуація .
На дошці записи.
10 березня 15 березня 20 березня
8 год - (-12 °С) 8 год - (- 7 °С) 8год-( + 2°С)
13 год - (- 8 °С) 13 год - ( + 1 °С) 13 год - (+ 11 °С)
19 год - (-10 °С) 19 год - ( - З °С ) 19 год - ( + 5 °С)
Учитель викликає 3-х учнів до дошки . Пропонує визначити , який з цих днів був найтеплішим . Як це зробити ?
Діти приходять з допомогою вчителя до висновку , що очевидно слід обчислити середній показник температури дня ; самостійно визначають середні температури.
Отже, ми можемо сказати , який день був найтеплішим.
Як визначити , який місяць був найтеплішим?
Учні висловлюють думку , що для цього слід визначити середню температуру кожного місяця, а вже потім порівняти їх .
Робота з підручником.
Стор. 140.
Чому у північній півкулі в літні місяці завжди тепліше , а в зимові - холодніше?
Як визначають амплітуду коливань температури ?
Яка закономірність в розподілі амплітуди коливань температур по земній поверхні ?
Зміну температури найкраще видно на графіку ходу температур повітря. (Аналіз малюнка 64, стор. 140)
ФІЗХВИЛИНКА.
V. Закріплення і осмислення нового матеріалу.
Складання в зошитах графіка річного ходу температур повітря своєї місцевості, користуючись власними календарями погоди.
(Зразок на дошці).
Висновок про переважаючі температури.
Прогнозування можливих заморозків.
Використовують графік , запропонований професором П.І. Броуновим (1853- 1927). Скажімо , о 13 год було 10 градусів тепла , а о 21-й - 4 градуси. Різниця температур о 13 і 21-й год становить б градусів. По вертикальній шкалі знаходять 4 градуси , а по горизонтальній - б градусів . У точці перетину читають : « Заморозки будуть ».
В усіх куточках земної кулі на метеостанції температуру вимірюють термометром, який розміщують у спеціальній будці на висоті 2 м.
На нашій метеостанції були отримані такі дані:
(на дошці таблиця)
Час доби |
3:00 |
6:00 |
9:00 |
12:00 |
15:00 |
18:00 |
21:00 |
24:00 |
°С |
12 |
9 |
16 |
21 |
23 |
19 |
16 |
13 |
Визначте середню температуру за добу.
Взаємоперевірка.
Від чого залежить прогрівання повітря і його охолодження?
Що нового дізналися на уроці ?
Яких практичних умінь особисто ви набули на уроці ?
У чому проявилася особисто ваша роль в ознайомленні з новим матеріалом ?
§ 28
Практичне завдання 1, (стор. 161).
Користуючись власними календарями погоди , місяць за вибором.
Задача 1 (а-д).
Графік, для прогнозування
заморозків (П. І.Броунов)
Температура о 21 год
2
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Різниця температур між 13і21 год