12 серпня о 18:00Вебінар: Краще раз побачити: універсальні інтернет-ресурси для унаочнення навчального матеріалу

Урок географії "Температура повітря"

Про матеріал

На уроці використано ігри "Раз, два, три", "Дерево асоціацій", тестовий контроль, аналіз слайдів, малюнків, графіка температур з метою формування уміння виявляти причинно-наслідкові зв'язки.

Перегляд файлу

ТЕМА : Температура повітря.


МЕТА : Ознайомити з одним із показників стану погоди - температурою повітря , пояснити , як відбувається добовий і річний її хід у зв*язку зі зміною висоти сонця над горизонтом; навчити обчис­лювати середні температури , амплітуду температур, будувати графіки ходу температури повітря.

Учити дітей співпереживати за успіх колективу, працювати в парах. Виховувати любов до географічної науки.

ОБЛАДНАННЯ : Слайди  « Залежність нагрівання земної поверхні від висоти Сонця », термометр, саморобний термометр , календарі погоди, таблиця П.І. Броунова « Прогнозування замороз­ків », атласи.

ТИП УРОКУ: Ознайомлення з новим матеріалом.

ХІД УРОКУ:

  1. Організація початку уроку.

Перевірка готовності до уроку.

Бесіда про виявлення самопочуття , настрою учнів.

  1. Актуалізація опорних знань.

Гра « Раз, два , три ».

Учитель лічить « Раз, два, три. Термін назви. »

Учні , на кого показує учитель, повинні сказати , про що йдеться.

  1. Повітряна оболонка Землі.
  2. Необхідне для дихання.
  3. Проходячи через атмосферу, згоряють від тертя об повітря .
  4. Газ , який займає 78% атмосфери.
  5. Газ, необхідний для горіння і дихання.
  6. Найнижчий шар повітряної оболонки.
  7. Верхня межа тропосфери над екватором.
  8. « Другий поверх » атмосфери .
  9. Захисний шар , розміщений у стратосфері.
  10. Без повітря людина може прожити ...
  11. Чим повітряна оболонка пов*язана з Землею ?
  12. Найвищий шар атмосфери.


Гра «Дерево асоціацій ».

Дві команди приймають участь у грі на двох частинах дошки , закритих від
суперників.

Базове поняття « Атмосфера » , зображене на кожній частині дошки
схематично у вигляді стовбура дерева , до якого необхідно підібрати
терміни, визначення , пов*язані з цим поняттям.

Перемогає команда , що справилася першою і у якої більше домальованих

частинок дерева.

Тестовий контроль.

Учитель читає твердження . Якщо воно вірне ,
якщо ні - « - » .

  1. Повітря безбарвне.
  2. Повітря розсіює сонячні проміні.
  3. Атмосфера - суміш двох газів .
  4. Найбільше в атмосфері кисню .
  5. Крім основних газів у повітрі є домішки.
  6. Найбільш динамічна - стратосфера.
  7. Атмосфера має шарувату будову.
  8. Верхня межа тропосфери над екватором - 8 км .
  9. Умовно верхня межа атмосфери - 2000-3000 км .
  10.          Кисень підтримує горіння .
  11.          Озон поглинає ультрафіолетові промені Сонця
  12.          Насадження і охорона лісів не має впливу на
    стан повітря.

Взаємоперевірка з сусідом по парті. Оцінювання

  1. Повідомлення теми і завдань уроку.
  2. Ознайомлення з новим матеріалом .

Слово учителя.

Ви сидите в кімнаті і читаєте книжку . Вам холодно . Та ось двері відчиняються і заходить товариш . Він повернувся з лижної прогулянки.

« У вас жарко »- каже він .

То як же в кімнаті : жарко чи холодно ?

Щоб відповісти на це запитання , треба подивитися на термометр . Він показує +20°С . Значить у кімнаті цілком нормальна температура , і товаришеві жарко тому , що він дуже розгарячився , ходячи на лижах. Термометр винайшли багато сотен років тому . Складається він з тонкої трубочки , куди наливають рідину (спирт , ртуть).

(Демонстрація термометра ).

Дія цього приладу грунтується на властивості рідин від нагрівання розширюватися , від охолодження - стискатися .

Пригадайте , при якій температурі вода замерзає .

Взимку температура повітря буває , як правило , нижче 0 , влітку - вище 0.


то учень ставить знак «+,



Тренування у встановлені на саморобних термометрах температури:

+6 °С, +4С, -14°С, + 18°С, О °С і т.д.

Робота в парах

Учні встановлюють температуру на саморобних термометрах, називаючи один одному її показники .

Робота з підручником.

Стор. 139 , 1-2 абз.

Що знайомого зустріли в тексті ?

Що нового дізналися ?

Чому повітря у тропосфері нагрівається від земної поверхні , нагрітої Сонцем?

Висновок.

Отже , чим далі від Землі , тим повітря холодніше. З піднаттям угору через кожні 1000 м температура його знижується на 5-6 градусів.

Знайдіть в атласах вулкан Кіліманджаро Охарактеризуйте географічне положення.

Поясніть , чому на вершині вулкана Кіліманджаро лежить сніг протягом року ,хоча гора знаходиться недалеко від екватора ?

Температура повітря залежить насамперед від географічної широти місцевості. Від екватора , де воно нагрівається найсильніше , в напрямі до полюсів температура знижується. Це залежить від кута падіння сонячних променів.

Робота з підручником .

Аналіз малюнка 63 , стор. 139.

Чому температура нагрівання невисока , коли Сонце знаходиться в положенні 1 ? Що можете сказати про нагрівання земної поверхні , коли кут падіння променів прямий ?

Запис у зошити висновка про залежність температури повітря від кута падіння сонячних променів.

Демонстрація і аналіз слайдів .

  1.        й. Ділянка рівнини із схилом горба.
  2.        й. Встановлюється на 1-й .

На екрані зображення деякої площини , на яку падають промені Сонця, що знаходиться низько над горизонтом.

  1.        й. слайд  показує , що коли Сонце стоїть вище над горизонтом , то обігрівається менша територія.

Який висновок можна зробити ?

Доведіть свою думку.

  1.        й. слайд допомогає зрозуміти, що з підняттям Сонця вище , площина, на яку падає світло, зменшується.


Який виновок можна зробити про нагрівання площі в цьому випадку? Доведіть свою думку.


Проаналізуйте ще раз побачене . Зробіть загальний висновок.

Проблемна ситуація .

На дошці записи.

10 березня 15 березня 20 березня

8 год - (-12 °С) 8 год - (- 7 °С) 8год-( + 2°С)

13 год - (- 8 °С) 13 год - ( + 1 °С) 13 год - (+ 11 °С)

19 год - (-10 °С) 19 год - ( - З °С ) 19 год - ( + 5 °С)

Учитель викликає 3-х учнів до дошки . Пропонує визначити , який з цих днів був найтеплішим . Як це зробити ?

Діти приходять з допомогою вчителя до висновку , що очевидно слід обчислити середній показник температури дня ; самостійно визначають середні температури.

Отже, ми можемо сказати , який день був найтеплішим.

Як визначити , який місяць був найтеплішим?

Учні висловлюють думку , що для цього слід визначити середню температуру кожного місяця, а вже потім порівняти їх .

Робота з підручником.

Стор. 140.

Чому у північній півкулі в літні місяці завжди тепліше , а в зимові - холодніше?

Як визначають амплітуду коливань температури ?

Яка закономірність в розподілі амплітуди коливань температур по земній поверхні ?

Зміну температури найкраще видно на графіку ходу температур повітря. (Аналіз малюнка 64, стор. 140)


ФІЗХВИЛИНКА.

V. Закріплення і осмислення нового матеріалу.

Складання в зошитах графіка річного ходу температур повітря своєї місцевості, користуючись власними календарями погоди.

(Зразок на дошці).

Висновок про переважаючі температури.

Прогнозування можливих заморозків.



Використовують графік , запропонований професором П.І. Броуновим (1853- 1927). Скажімо , о 13 год було 10 градусів тепла , а о 21-й - 4 градуси. Різниця температур о 13 і 21-й год становить б градусів. По вертикальній шкалі знаходять 4 градуси , а по горизонтальній - б градусів . У точці перетину читають : « Заморозки будуть ».

В усіх куточках земної кулі на метеостанції температуру вимірюють термометром, який розміщують у спеціальній будці на висоті 2 м.

На нашій метеостанції були отримані такі дані:

(на дошці таблиця)


Час

доби

3:00

6:00

9:00

12:00

15:00

18:00

21:00

24:00

°С

12

9

16

21

23

19

16

13

Визначте  середню температуру за добу.

Взаємоперевірка.

Від чого залежить прогрівання повітря і його охолодження?

  1.                                            Підсумок уроку.

Що нового дізналися на уроці ?

Яких практичних умінь особисто ви набули на уроці ?

У чому проявилася особисто ваша роль в ознайомленні з новим матеріалом ?

  1.                                        Домашнє завдання.

§ 28

Практичне завдання 1, (стор. 161).

Користуючись власними календарями погоди , місяць за вибором.

Задача 1 (а-д).



Графік, для прогнозування

заморозків  (П. І.Броунов)


 

Температура о 21 год

 

 

 

 

 

 

 


 

2

 

 

 

 

 

 


1 2 3           4        5        6                         7 8 9        10        11

Різниця температур між 13і21 год


image2


 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку