Урок засвоєння нових знань. Використано проблемний підхід, аналіз досліду, схеми, графіка "Роза вітрів". Включено додатковий матеріал "Злі і добрі вітри"
ТЕМА : Атмосферний тиск. Вітер.
МЕТА : Ознайомити з поняттям « атмосферний тиск », з причинами виникнення та видами вітру; актуалізувати знання про будову атмосфери та температури повітря. Розвивати вміння логічно мислити, робити узагальнення та висновки.
Прищеплювати учням культуру розумової праці; за допомогою елементів цікавої географії, збуджувати інтерес до вивчення предмету географії .
ОБЛАДНАННЯ : Фізична карта України, малюнки для психологічного міні - тесту, малюнки еолових форм рельєфу, картки, листи оцінювання, схема « рози вітрів» , лійка , склянка з водою , папір , барометр ,лінійка, олівець, музичний запис.
ТИП УРОКУ: Засвоєння нових знань.
Перевірка готовності до уроку.
Психологічний міні - тест.
(Пропонується звернути увагу на малюнки облич дітей з різним настроєм)
Проведення досліду.
Чому ж в одному випадку вода не виливається , а в іншому так ? Що притискає папір до лійки ?
На ці питання ми зможемо дати відповідь протягом уроку « Атмосферний тиск. Вітер ».
Спочатку необхідно дещо пригадати.
Кожен учень називає термін і дає його пояснення з розділу «Атмосфера».
(тестовий контроль на основі збірника тестових завдань для 6 кл.)
Виберіть з кількох варіантів вірний.
Самоперевірка.
Користуючись таблицею норм оцінювання , які лежать на партах, оцініть свої роботи . Занесіть оцінку в « листок оцінювання » напроти запису « тестовий контроль » в графі« самоперевірка » .
Перевірка робіт молодшими учителями.
Отже, повітря має масу.
Біля поверхні Землі 1 м повітря важить 1 кг 300 г. Якщо воно має масу, значить тисне на все , що знаходиться на поверхні Землі . І тиск цей не малий . На кожен 1 см - 1 кг.
Запис в зошити теми уроку.
А тепер визначте площу вашого зошита. Скільки кілограмів повітря на нього тисне ?
Як ви думаєте , чому вода з лійки не виливалася ? Чому ж вода вилилася,
коли забрали палець?
Пояснення будови барометра.
мал. 65 , стор. 141
Прочитайте абзац другий, дайте відповідь на питання.
мм.рт.ст.
км |
°С 6 |
|
260 |
5 |
-6 |
360 |
4 |
0 |
460 |
3 |
+6 |
560 |
2 |
+12 |
660 |
1 |
+18 |
760 |
0 |
+24 |
Як ви думаєте, який шар атмосфери зображено ?
Чому так гадаєте?
- Дайте в зошитах повну письмову відповідь, користуючись схемою на дошці.
ІП рівень. Яку закономірність помітили ?
Відгадайте загадку.
Шелестить і шумить Гілля ламає З ніг тебе збиває Чуєш, як він гуде,
Та не бачиш ніде.
Спокій мастак забирати Як його звати ?
6. Слово вчителя.
(аудіозапис « Таємниці джунглів »).
Вітру пориви
Хвилі у морі колишуть
Судна величні руйнують
І хмари у висі розганяють
... чорною бурею носяться в полі
Валять на Землю дерева великі,
а гори високі
Диханням тлінним точать , гризуть.
(Лукрецій Тіт Кар)
Щодня ми чуємо голос вітру, але ніколи не бачимо його , бо це - Великий Невидимий. Він перебуває у вічному русі. Нема такого місця на земній кулі, якого б не відвідував він у своїх мандрах. І ніхто не може перешкодити йому вільно гуляти по світу і створювати найдивовижніші і найчудернацькіші форми рельєфу.
(розгляд малюнка )
Величезну користь дає вітер людині та і завдає багато шкоди . Протягом тривалого часу люди вивчали поведінку вітрів , вимірювали їх швидкість , давали їм імена.
Робота з підручником. стор. 142- 143 .
Випишіть в зошити визначення вітру.
(Матеріал газети «Географія, туризм, краєзнавство » жовтень 2000).
Аналіз схеми утворення бризу. Мал. 67 , стор . 143.
З початку IX ст. в Європі прикрашають флюгер фігуркою півника - емблемою апостола Петра . Півень служив нагадуванням , що « церква згори пильнує душі віруючих».
« Роза вітрів » - так називають графік , що вказує , як часто спостерігається вітер певного напрямку в даному пункті в окремий період.
Пояснення побудови графіка за схемою на дошці.
Побудова рози вітрів - суховіїв для нашої місцевості (картки- схеми , завдання )
Оцінювання молодшими учителями.
Занесення оцінок в « листок оцінювання ».
V. Узагальнення і осмислення нових знань.
На фізичній карті України в кружечках прикріплені показники тиску. Прикріпіть стрілки , які покажуть напрям руху повітря.
(Картина неба з хмарами розрізана на частини. З іншого боку - літери. Діти дають відповіді на питання, відкривають літеру).
Яке слово одержали ? (тропосфера).
Як ви думаєте, чому саме це слово зашифровано ?
Що запам’яталося на уроці ?
Побажання учням , учителю.
Оголошення оцінок. Повернення до психологічного міні - тесту. Порівняння результатів тесту на початку уроку з результатами в кінці заняття.
§29.
Розглянути таблицю
« Співвідношення швидкості і сили вітру » .
« Злі » і « добрі» вітри .
У гірських країнах зароджуються і живуть дивовижні вітри . Гарячі й пекучі, вони віють із... снігових гір.
Це - фени . Назва їх походить від латинського слова « фавоніус », що означає « теплий вітер ».
Під впливом благодатного фену в природі відбуваються казкові перетворення: брункують дерева. Зеленіють трави - настає весна.
Досить з*явитися фенам , і сніг швидко тане . Недарма ці вітри образно називають « пожирачами снігу ».
Метеорологи довго не могли розгадати таємницю фену . Здавалося незбагненним , що з холодних засніжених гір дме гарячий вітер . Звідки він бере тепло ?
Виявляється , все тут просто . Вітер , як ми знаємо , виникає тому , що сусідні маси повітря мають різну густину , отже , і різний тиск . Якщо на північ чи на захід від Альп встановлюються області з підвищеним атмосферним тиском , то повітряні потоки рухаються у напрямі гірських хребтів, перевалюють через них і починають скочуватись по гірських схилах. Так заявляється вітер, що дме з гір. Але ж це мають бути холодні потоки. Звідки ж вони беруть тепло?
Падаючи , повітря густішає і нагрівається. На кожні 100 метрів зниження повітряна маса стає теплішою на 0,5 -1
Фен має багато «братів» і «сестер», близьких і далеких «родичів».
Від півночі південний край.
Там ніч і сніг, там непривітний Бог сивої зими заліг,
Припав устами ненаситно Він до ущелин і в гранітний Неспинно й люто виє ріг.
А тут пахтять троянди ніжні.
Безсило він грозиться їм І шле сюди бурани сніжні, - В цвіту весь берег чарівнім.
Один із «братів» фену - чинчук. Так називається теплий вітер, який дме із східних схилів Скелястих гір , що лежать у південно - західній частині Північної Америки . Перед появою цього вітру високі гребені гір починають куритися, вкриватися піною із хмар (« комір чинчука ») .
Ім*я цього вітру походить від назви одного з племен північно -
американських індіанців.
Чинчук - справжній « пожирач снігу » . Взимку він такий теплий і сухий, що за короткий час «з*їдає» весь сніг, не даючи йому перетворюватися на воду. Чинчук діє мов струмінь гарячої пари.
А в Карпатах шаленіють вітри, які ніяк не назвеш добрими. Вони грізні й
підступні.
Колись ліси суцільним зеленим масивом вкривали схили гір, і вітри, не в змозі перебороти їх, підіймалися вище і мчали геть.
Та людина ще в минулі віки порушила цю рівновагу . Неправильно , по- хижацькому вирубувались ліси. Так вітер дістав доступ у глибину лісових масивів , І коли його бурхливі пориви досягають підніжжя гір , то швидкі потоки , стискуючись і густішаючи, мчать угору по ущелинах , долинах рік, видолинках і сідловинах. Наче повітряні ножі, вони стинають , корчують, ламають , нівечать дерева , долаючи навіть сторічних лісових велетнів. І там , де вони проносяться , залишаються буреломи - дика і страшна картина спустошення.
Чи знаєте ви назву гармсіль ? Це «теплий потік» - жаркий сухий вітер в Афганістані і в південній частині Середньої Азії.
Містраль - холодний північний вітер , який дме на узбережжя Середземного моря і долиною ріки Рони. З поміж вітрів Південної Франції він «найголовніший» ; немає рівного йому ні силою (трапляється, що під його натиском перекидаються залізничі вагони), ні шкідливими наслідками.
Ви , звісно , чули про африканський самум .Це щось неймовірне - хаос із вітру, куряви й піску.
Самум по-арабськи означає «отруйний», «спекотливий». Його ще називають « подихом смерті» і « вогненим вітром ».
ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ
(прізвище, ім*я учня)
№ |
ВИД РОБОТИ |
САМООЦІНКА |
ОЦІНКА УЧИТЕЛЯМ |
1 |
ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ |
|
|
2 |
ГРАФІЧНЕ ЗОБРАЖЕННЯ |
|
|
Загальна оцінка роботи на уроці.
«ВІДГАДАЙ СЛОВО»
т |
р |
О |
п |
О |
с |
ф |
Е |
Р |
А |
|