Урок "Атмосферний тиск. Вітер"

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань. Використано проблемний підхід, аналіз досліду, схеми, графіка "Роза вітрів". Включено додатковий матеріал "Злі і добрі вітри"

Перегляд файлу

ТЕМА : Атмосферний тиск. Вітер.

МЕТА : Ознайомити з поняттям « атмосферний тиск », з причинами виникнен­ня та видами вітру; актуалізувати знання про будову атмосфери та температури повітря. Розвивати вміння логічно мислити, робити уза­гальнення та висновки.

Прищеплювати учням культуру розумової праці; за допомогою елементів цікавої географії, збуджувати інтерес до вивчення предмету ге­ографії .

ОБЛАДНАННЯ : Фізична карта України, малюнки для психологічного міні - тесту, малюнки еолових форм рельєфу, картки, листи оцінювання, схема « рози вітрів» , лійка , склянка з водою , папір , барометр ,лінійка, олівець, музичний запис.

ТИП УРОКУ: Засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

  1. Організація початку уроку.

Перевірка готовності до уроку.

Психологічний міні - тест.

(Пропонується звернути увагу на малюнки облич дітей з різним настроєм)

  •   Якому виразу обличчя відповідає ваш теперешній настрій ? Підніміть руку.
  1.            Повідомлення теми , мети уроку. Створення проблемної ситуації.

Проведення досліду.

  •   Візьміть лійку, підтримуючи пальцем вузький отвір, налийте в неї воду. Широкий отвір покрийте аркушем паперу . Переверніть лійку .Що сталося? Зніміть палець з вузького кінця лійки . Що відбулося тепер ?

Чому ж в одному випадку вода не виливається , а в іншому так ? Що притискає папір до лійки ?

На ці питання ми зможемо дати відповідь протягом уроку « Атмосферний тиск. Вітер ».

  1. Актуалізація опорних знань .

Спочатку необхідно дещо пригадати.

  1. « Географічний ланцюжок ».

Кожен учень називає термін і дає його пояснення з розділу «Атмосфера».

  1. Робота різнорівневими картками.


(тестовий контроль на основі збірника тестових завдань для 6 кл.)

Виберіть з кількох варіантів вірний.

Самоперевірка.

Користуючись таблицею норм оцінювання , які лежать на партах, оцініть свої роботи . Занесіть оцінку в « листок оцінювання » напроти запису « тестовий контроль » в графі« самоперевірка » .

Перевірка робіт молодшими учителями.

  •   Молодші учителі , прошу вас перевірити картки і виставити оцінки в « листи оцінювання » школярів .

IV. Вивчення нової теми.

  1. Аналіз результатів досліду , проведеного на одному з минулих уроків.
  •   Чому нагріта колба важила менше ?

Отже, повітря має масу.

Біля поверхні Землі 1 м повітря важить 1 кг 300 г. Якщо воно має масу, значить тисне на все , що знаходиться на поверхні Землі . І тиск цей не малий . На кожен 1 см - 1 кг.

Запис в зошити теми уроку.

А тепер визначте площу вашого зошита. Скільки кілограмів повітря на нього тисне ?


  1. Аналіз досліду сьогоднішнього уроку.

Як ви думаєте , чому вода з лійки не виливалася ? Чому ж вода вилилася,
коли забрали палець?

  1. Тиск атмосфери може зрівноважити стовпчик ртуті 760 мм завдовжки.
    Величину тиску вимірюють барометром.

Пояснення будови барометра.
мал. 65 , стор. 141

  1. Робота з підручником . ( стор. 142)

Прочитайте абзац другий, дайте відповідь на питання.

  1.   рівень. Чи змінюється тиск з висотою ?
  2. рівень. Як змінюється тиск з висотою ?
  3.     рівень. Який тиск повітря на висоті 2 км, якщо біля поверхні Землі він
    дорівнює 760 мм . рт. ст. ?

мм.рт.ст.

  1. Опрацювання схеми.

км

°С

6

 

260

5

-6

360

4

0

460

3

+6

560

2

+12

660

1

+18

760

0

+24


Як ви думаєте, який шар атмосфери зображено ?

Чому так гадаєте?

- Дайте в зошитах повну письмову відповідь, користуючись схемою на дошці.

  1. рівень. З висотою тиск і температура зменшується чи збільшується ?
  2. рівень. На скільки зменшився тиск від 0 до 5 км ?

ІП рівень. Яку закономірність помітили ?

Відгадайте загадку.

Шелестить і шумить Гілля ламає З ніг тебе збиває Чуєш, як він гуде,

Та не бачиш ніде.

Спокій мастак забирати Як його звати ?

6. Слово вчителя.

(аудіозапис « Таємниці джунглів »).

Вітру пориви

Хвилі у морі колишуть

Судна величні руйнують

І хмари у висі розганяють

... чорною бурею носяться в полі

Валять на Землю дерева великі,

а гори високі

Диханням тлінним точать , гризуть.

(Лукрецій Тіт Кар)

Щодня ми чуємо голос вітру, але ніколи не бачимо його , бо це - Великий Невидимий. Він перебуває у вічному русі. Нема такого місця на земній кулі, якого б не відвідував він у своїх мандрах. І ніхто не може перешкодити йому вільно гуляти по світу і створювати найдивовижніші і найчудернацькіші форми рельєфу.

(розгляд малюнка )

Величезну користь дає вітер людині та і завдає багато шкоди . Протягом тривалого часу люди вивчали поведінку вітрів , вимірювали їх швидкість , давали їм імена.

Робота з підручником. стор. 142- 143 .

  1.                   Що прочитали відомого раніше?
  2.                   Що нове для себе відкрили ?
  3.                   Що зацікавило найбільше ?

Випишіть в зошити визначення вітру.



  1. Розповідь молодшого учителя про «злі» і «добрі» вітри.

(Матеріал газети «Географія, туризм, краєзнавство » жовтень 2000).

Аналіз схеми утворення бризу. Мал. 67 , стор . 143.

  1. Ознайомлення з будовою флюгера, мал. 68, стор. 145

З початку IX ст. в Європі прикрашають флюгер фігуркою півника - емблемою апостола Петра . Півень служив нагадуванням , що « церква згори пильнує душі віруючих».

  1. Знайомство з « Розою вітрів ».

« Роза вітрів » - так називають графік , що вказує , як часто спостерігається вітер певного напрямку в даному пункті в окремий період.

Пояснення побудови графіка за схемою на дошці.

Побудова рози вітрів - суховіїв для нашої місцевості (картки- схеми , завдання )

  1.    рівень. Накресліть в зошит за схемою .
  2. рівень . Найкресліть за даними.
  3. рівень. Накреслити за даними і зробити висновок про переважаючі вітри. Самооцінювання.

Оцінювання молодшими учителями.

Занесення оцінок в « листок оцінювання ».

V. Узагальнення і осмислення нових знань.

  1. Робота з картою .

На фізичній карті України в кружечках прикріплені показники тиску. Прикріпіть стрілки , які покажуть напрям руху повітря.

  1. « Відгадай слово ».

(Картина неба з хмарами розрізана на частини. З іншого боку - літери. Діти дають відповіді на питання, відкривають літеру).

  1. Повітряна оболонка Землі.
  2. Як змінюється температура з висотою ?
  3. Як називається найвища оболонка атмосфери ?
  4. Яка головна причина вітру ?
  5. Які оболонки атмосфери знаєте ?
  6. Як змінюється тиск з висотою ?
  7. Які є види вітру ?
  8. Що таке « роза вітрів » ?
  9. Яким приладом визначають напрям вітру ?
  10. Які вітри переважають в нашій місцевості ?

Яке слово одержали ? (тропосфера).



Як ви думаєте, чому саме це слово зашифровано ?

  1. Підсумок уроку.

Що запам’яталося на уроці ?

Побажання учням , учителю.

Оголошення оцінок. Повернення до психологічного міні - тесту. Порівняння результатів тесту на початку уроку з результатами в кінці заняття.

  1.                                              Домашнє завдання.

§29.

  1. рівень. Переказувати.
  2. рівень. Скласти питання до параграфа для перевірки знань.
  3. рівень . Побудувати « розу вітрів » за березень на основі « Щоденника спостережень»

Розглянути таблицю

« Співвідношення швидкості і сили вітру » .



« Злі » і « добрі» вітри .


У гірських країнах зароджуються і живуть дивовижні вітри . Гарячі й пекучі, вони віють із... снігових гір.

Це - фени . Назва їх походить від латинського слова « фавоніус », що означає « теплий вітер ».

Під впливом благодатного фену в природі відбуваються казкові перетворення: брункують дерева. Зеленіють трави - настає весна.

Досить з*явитися фенам , і сніг швидко тане . Недарма ці вітри образно називають « пожирачами снігу ».

Метеорологи довго не могли розгадати таємницю фену . Здавалося незбагненним , що з холодних засніжених гір дме гарячий вітер . Звідки він бере тепло ?

Виявляється , все тут просто . Вітер , як ми знаємо , виникає тому , що сусідні маси повітря мають різну густину , отже , і різний тиск . Якщо на північ чи на захід від Альп встановлюються області з підвищеним атмосферним тиском , то повітряні потоки рухаються у напрямі гірських хребтів, перевалюють через них і починають скочуватись по гірських схилах. Так заявляється вітер, що дме з гір. Але ж це мають бути холодні потоки. Звідки ж вони беруть тепло?

Падаючи , повітря густішає і нагрівається. На кожні 100 метрів зниження повітряна маса стає теплішою на 0,5 -1

Фен має багато «братів» і «сестер», близьких і далеких «родичів».

Від півночі південний край.

Там ніч і сніг, там непривітний Бог сивої зими заліг,

Припав устами ненаситно Він до ущелин і в гранітний Неспинно й люто виє ріг.

А тут пахтять троянди ніжні.

Безсило він грозиться їм І шле сюди бурани сніжні, - В цвіту весь берег чарівнім.

Один із «братів» фену - чинчук. Так називається теплий вітер, який дме із східних схилів Скелястих гір , що лежать у південно - західній частині Північної Америки . Перед появою цього вітру високі гребені гір починають куритися, вкриватися              піною із хмар («              комір              чинчука ») .

Ім*я цього вітру походить від назви одного з племен північно -

американських індіанців.

Чинчук - справжній « пожирач снігу » . Взимку він такий теплий і сухий, що за короткий час «з*їдає» весь сніг, не даючи йому перетворюватися на воду. Чинчук діє мов              струмінь гарячої              пари.

А в Карпатах шаленіють вітри, які ніяк не назвеш добрими.              Вони              грізні              й

підступні.



Колись ліси суцільним зеленим масивом вкривали схили гір, і вітри, не в змозі перебороти їх, підіймалися вище і мчали геть.

Та людина ще в минулі віки порушила цю рівновагу . Неправильно , по- хижацькому вирубувались ліси. Так вітер дістав доступ у глибину лісових масивів , І коли його бурхливі пориви досягають підніжжя гір , то швидкі потоки , стискуючись і густішаючи, мчать угору по ущелинах , долинах рік, видолинках і сідловинах. Наче повітряні ножі, вони стинають , корчують, ламають , нівечать дерева , долаючи навіть сторічних лісових велетнів. І там , де вони проносяться , залишаються буреломи - дика і страшна картина спустошення.

Чи знаєте ви назву гармсіль ? Це «теплий потік» - жаркий сухий вітер в Афганістані і в південній частині Середньої Азії.

Містраль - холодний північний вітер , який дме на узбережжя Середземного моря і долиною ріки Рони. З поміж вітрів Південної Франції він «найголовніший» ; немає рівного йому ні силою (трапляється, що під його натиском перекидаються залізничі вагони), ні шкідливими наслідками.

Ви , звісно , чули про африканський самум .Це щось неймовірне - хаос із вітру, куряви й піску.

Самум по-арабськи означає «отруйний», «спекотливий». Його ще називають « подихом смерті» і « вогненим вітром ».



ЛИСТ ОЦІНЮВАННЯ

(прізвище, ім*я учня)


ВИД РОБОТИ

САМООЦІНКА

ОЦІНКА

УЧИТЕЛЯМ

1

ТЕСТОВИЙ КОНТРОЛЬ

 

 

2

ГРАФІЧНЕ ЗОБРАЖЕННЯ

 

 

Загальна оцінка роботи на уроці.


«ВІДГАДАЙ СЛОВО»


т

р

О

п

О

с

ф

Е

Р

А

 


 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
1462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку