Урок географії у 7 класі на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок»

Про матеріал

Урок географії у 7 класі на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок»

АНОТАЦІЯ

Подана розробка уроку в 7 класі з розділу ІІ «Материки тропічних широт»,

тема 1. «Африка» на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок».

Використання мультимедійних технологій свідчить, що їх впровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує процес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.

Важливість застосування мультимедійних засобів полягає в тому, що вони вносять в урок новизну, яка за своїм змістом і формою викладу дає можливість відтворити за короткий час значний за обсягом матеріал, а також по-новому його з'ясувати, викликати в учнів нові образи, поглибити здобуті знання.
Мультимедійним додатком до представленої роботи є:

1) мультимедійна презентація Microsoft Power Pointдо уроку.

Дану презентацію демонструю на різних етапах уроку вивчення нового матеріалу з метою активізації пізнавальної діяльності учнів. Презентаціяпоєднана з елементами проектної технології (для учнів було дане випереджальне завдання).

До уроку додаються додатки, які використовуються на різних етапах уроку.

Урок географії у 7 класі на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок»

МЕТА: -ознайомити із своєрідністю природи материка, що пов'язаназ

особливостями географічного положення;

- сформувати уявлення про періоди дослідження материка;

-закріпити вміння визначати координати крайніх точок материка;

-формувати вміння наносити елементи берегової лінії на контурну карту;

-розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;

-продовжити формувати уміння працювати з книгою, картою, додатковим матеріалом; розвивати критичне та логічне мислення;

-сприяти екологічному вихованню учнів.

ГЕОГРАФІЧНА НОМЕНКЛАТУРА: материки: Африка, Австралія, Південна Америка, Північна Америка, Євразія, Антарктида; миси: Рас-Енґелаю, м. Агульяс,

м. Альмаді, м. Рас-Гафун; протока: Мозамбіцька, Ґібралтарська; канал: Суецький; острів: Мадагаскар;півострів:Сомалі.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта світу, фізична карта Африки, атла­си, «Зошити для

практичних робіт з географії», мультимедійна презентація.

МЕТОДИ: пояснювально-іллюстративний; наочні (слайди мультимедійної

презентації); репродуктивні та проблемко-пошуковий; самостійна робота

з підручником.

ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань

ХІДУРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Організація уваги, налаштування сприятливого психоемоційного мікроклімату.

Елемент творчого навчання «Знайомство»

На попередньому уроці ми з вами закінчили знайо­митись з океанами нашої планети. Хтось з вас вивчав цю тему із за­доволенням, комусь було нецікаво, а для когось вона стала поштовхом до мрії про далекі краї та мандри. І це не дивно, бо всі ви різні.

Хтось із вас любить дискотеки, підніміть праву руку вверх, а хто надає пере­вагу футболу — підніміть ліву руку. В кого вдома є братик чи сестричка, заплескайте в долоні, а в кого тільки пес чи кішка — схиліть голову впра­во. Та разом з тим усі ви в чомусь дуже схожі. У вас усіх чисті, розумні очі. Поверніть голову до свого сусіда по парті, подаруйте один одному те­пло своїх очей, а тепер посміхніть­ся приязною посмішкою. Щойно ви всі були однаково прекрасні.

Із сьо­годнішнього уроку ми починаємо вивчення материків нашої плане­ти. Вони теж, як і люди, дуже різні і водночас дуже подібні між собою. Наше з вами завдання — знайти в них риси подібності і пояснити причини розбіжностей. А ще — на­вчитись їх однаково любити, бо всі вони — наша єдина планета Земля.

Епіграф: «В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого

миузнаємо»[додаток 1]

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

Учитель. Сьогодні ми почнемо вивчати наступний розділ «Материки тропічних широт», тема«Африка».Тему уроку: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок».

Бесіда (фронтальна)

-Що таке материк?

-Назвіть материки Землі.Покажіть їх на карті.

-Покажіть на карті та назвіть океани.

-Як ви вважаєте, чому вивчення курсу «Геогра­фія материків і океанів» розпочалося з океанів?

«Інтелектуальна розминка». А з яким з материків ми будемо знайомитись сьогодні, ви скажете, прочитавши маленьку шифровку. (Слайд 2)

АИУБНЯН

ФКЛЛИСЦ

РАЮЕЦОЯ

(Африка – улюблениця сонця)

Учитель. Отже, тема нашого уроку «Особливості географічного положення материка Африка. Дослідження та освоєння Африки.Практична робота 7. Визначення географічних координат крайніх точок Африки»(Слайд 1)

Наша мета на уроці: скласти характеристику географічного положення відповідно до плану та встановити його особливості, а також ознайоми­тись з історією дослідження материка.

Перший материк, який ми будемо вивчати,— це материк тропічних широт, до якого К. І. Чуковський не радив потрапляти... Не ходіть, діти, в Африку гуляти! Діти не послухали й побігли до Африки. Ми теж не можемо втриматись, адже усіх жителів приваблює цей континент, мабуть, тому що на його просторах залишилися місця, де не ступала нога людини. А у вік, коли люди побували практично всюди, так хочеться бути першопрохідцем!

Сьогодні ми вирушаємо в подорож до загадкової, екзотичної Африки, ідевіз уроку: «В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого ми узнаємо» (Слайд 3)

Прийом «Мозковий штурм»

1.Кожен материк ми будемо вивчати за планом.

(Ознайомлення з планом вивчення материка) (Слайд 4)

2. Скажіть, будь ласка, чому вивчення будь-якого географічного об'єкта доцільно починати з геогра­фічного положення?

Прогнозована відповідь учнів(Саме фізико-географічне поло­ження визначає природні умови материка).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІУЧНІВ.

Пояснення учителя. В ході розповіді учитель прикріпляєна дошці завдання, поняття і терміни, що розглядаються.

Розповідь учителя

Вчитель читає текст, використовуючи відеосюжет (Слайди 5- 6):

Африка — цікавий континент [додаток 2]

Африка... Скільки загадковостей у цьому слові! Африка — це континент надзвичайно різноманітних ландшафтів: пустель, напівпустель, лісів, жарких саван, гірських вершин, вкритих снігом. Тваринний світ Африки — це жива колекція тропічної фауни. Африка — це сотні племен, які ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя.

Ось така вона, Африка, незвичайна й досі загадкова.

Випереджальне завдання. Учнівська презентація «Дивовижна Африка» (Слайд № 7 - 18)

Прийом «Топонімічна загадка»

А чи замислювались ви коли-небудь над тим, чому Африку назвали Африкою? Існує кілька версій походження цієї назви

«Топонімічна загадка»)(Слайд №19-20)

«Афора» (фінікійське) — «той, що відокремився».

«Фарака» (арабське) — «розділення».

«Авриг», «африк» — назва арабських племен Північної Африки.

«Афрос» (давньогрецьке) — «піна».

«Африкус» «Афріа» (латинське) — «безморозна».

Пояснення

Фінікійці вживали термін «афора», тобто «від­окремлені», до перших міст, що виникли на північ­ному узбережжі Африки і стали жити самостійно, відокремлено від Фінікії.

Араби словом «фарака» називали землі Північ­ної Африки, відділені від Саудівської Аравії водами Червоного моря.

«Африкою» називали землі проживання афригів чи авригів давньогрецькі моряки. Плаваючи вздовж берегів Північної Африки, вони часто не могли до них підійти через сильний прибій і спо­стерігали густу, високу піну, ним утворену. «Афрос» вживалось ними у значенні «пінна земля».

«Афріа» — «безморозна земля». Так називали територію Північної Африки, латиняни, звернувши увагу на головну особливість тутешнього клімату. Яка з версій здається вам найбільш переконливою? Звіртеся з підручником.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Евристична бесіда. - Що ви розумієте під терміном «географічне положення»?

(Очікувана відповідь: положення об'єкта відносно інших відомих географічних об'єктів – екватора, нульового меридіана, кліматичних поясів, інших материків та океанів)

Робота з картою (групова робота).«Мозковий штурм»

Визначити особливості географічного положен­ня материка.

План (слайд №21)

План характеристики географічного положення материка

1.Положення відносно екватора й нульового меридіана.

2.Крайні точки материка, їхні географічні координати.

3.Протяжність материка.

4.Положення відносно материків.

5.Положення відносно океанів і океанічних течій.

6.Положення відносно кліматичних поясів.

-видовжений з півночі на південь;

-майже посередині перетинається екватором;

-розташовується в чотирьох півкулях;

-берегова лінія слабо порізана;

-небагато островів;

-близькість Євразії.

(розповідьучителя, складання схеми).

Опрацювання географічної термінології. Супроводжується демонстрацією слайдів.

-У чому полягає особливість географічного положення Африки?

(Африка — єдиний материк, що лежить в усіх півкулях. Його перетинають екватор (майже посе­редині), нульовий меридіан. Материк знаходиться в екваторіальному, субекваторіальних, тропічних, субтропічних географічних поясах.

Африку омивають: Атлантичний океан і його Середземне море, Індійський океан і його Червоне море. Берегова лінія слабо розчленована. Має єдину велику затоку — Гвінейську, лише один великий острів — Мадагаскар, який відокремлюється від материка Мозамбіцькою протокою, а також один великий півострів — Сомалі. На природу матери­ка впливають теплі течії (Гвінейська, Мозамбіцька) і холодні (Канарська, Сомалійська, Бенгальська) течії.

Найближчий материк — Євразія. Від Євро­пи відокремлює Середземне море і Ґібралтарська протока. Від Азії — Червоне море, Суецький канал і Баб-ель-Мандебська протока.)

Прийом «Дивуй»Проблемні питання

Знайдіть на фізичній карті Африки ту частину берегової лінії, яка б нагадувала зуб. (Півострів Сомалі — «Африканський зуб»).

Уважно подивіться на карту.

-Що вам нагадують обриси материка? (Може, це буква Р, що роз­горнута справа наліво, або незграбна кам'яна сокира?)

Цей цікавий материк

До тепла, мов кішка, звик.

На екватор, на гарячий,

Що дощами часто плаче,

Ліг худеньким животом

І завмер, як сонний сом.

Учитель. Багато чого про природу материка може розповісти й положення його крайніх точок.

Географічний практикум. Робота в друкованихзошитах для практичних робіт, робота з підручником, картою, атласом, контурною картою.

Виконанняпрактичноїроботи № 2. Визначення географічних координат крайніх точок».

Мета: закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка та наносити їх на контурну карту.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, кон­турна карта Африки.

Хід роботи

1.Визначення крайніх точок Африки та їхніх координат.

Учні працюють самостійно, взаємодопомога в група-парах.(4 групи).

Учитель. У далекому царстві Африки жив цар, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони на порі, то вирішив їх батько оженити. Наказав зробити самостріли й вистре­лити. Куди потрапить стріла, там і буде наречена. Через декілька днів на світанку піднялись сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік від озера Танґаньїка.

Вистрілив перший син на крайню північ, дру­гий — на південь, третій — на захід, четвертий — на схід.

І пішли вони щастя шукати. Допоможемо царевичам? Визначимо координа­ти крайніх точок і нанесемо їх на карту. Записи робимо у зошиті для практичних робіт..

Перший варіант (перша група) визначає координати пів­нічної точки Африки.

Другий варіант (друга група) визначає координати пів­денної точки Африки.

Третій варіант (третя група) визначає координати західної точки Африки.

Четвертий варіант (четверта група) визначає координати східної точки Африки.

Після виконання практичної роботи учні порівнюють свої записи із записами на слайд-презентації. (Слайд № 20 - 25).

Вчитель пропонує піднести руку тим учням, які виконали роботу без помилок.

Координати:

Північна

м. Рас-Енґела

Південна

м. Агульяс (Голковий)

Західна

м. Альмаді

Східна

м. Рас-Гафун

37° пн. ш. 10° сх. д.

35° пд. ш. 20° сх. д.

15° пн. ш. 17° зх. д.

11° пн. ш. 51° сх. д.

Робота з картою.

Завдання. Показати на карті крайні точки мате­рика.

2.Визначення протяжності материка (Завдання в зошитах для практичних робіт)

3.Визначення протяжності материка із півночі на південь і з заходу на схід.

Перевірка (Слайд 25)

Прийом «Логічні ланцюжки»

-Як розташована Африка віднос­но екватора? Спрогнозуйте на­слідки такого положення.

По ходу вивчення матеріалу роблять висновки. Отримання інформації (самостійно). Висновки.

«Логічний ланцюжок» (Слайд 26) [додаток 5]

а)Екваторіальні широти мак­симальний кут падіння соняч­них променів? (температура повітря протягом року)

б)Екваторіальні широтитиск ?? (кількість опадів, режим ви­падання)

в)Тропічні широтитиск ?? (кількість опадів, режим випа­дання)

- Які позитивні (негативні) наслід­ки такого положення? Це сприяє (не сприяє)

життю та діяльності людей?

- Наскільки контрастним (стабіль­ним, одноманітним) може бути клімат за таких

умов?

- Чи комфортно жилося б вам утакому кліматі?

Прийом «Уявна подорож»

(випереджальне домашнє завдання)

Учитель. А зараз, щоб ви не втратили зацікавленос­ті до вивчення Африки, представники туристичної фірми запрошують вас до уявної подорожі навколо Африки. Ваше завдання — не лише уважно їх вислухати, а й нанести на контурну карту об'єкти географічної номенклатури, які будуть згадуватися в рекламно­му проекті.

Але перед подорожжю проведемо фізкультхвилинку.(Слайд 27) [додаток 3]

Випереджальне завдання. Використовуючитекст підручника, додатковий матеріал складіть і презентуйте міні-доповідь.

ЦЕЦІКАВО! Інформація. «Навколо Африки за 20 днів»(Слайд 28 - 35)

Туристичне агентство «ВелКом»[додаток 4]

Креативні директори:

Вас вітає туристичне агентство «ВелКом». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфорта­бельному пасажирському теплохо­ді навколо Африки. Лише 20 днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрача­лись роки.

Картографічний марафон. Об'єкти географічної номенклатури вчитель позна­чає на карті використовуючи ПК, а учні позначають на контурній карті у зошиті для практичних робіт.

-Отже, як ви щойно перекона­лись, Африка омивається вода­ми двох океанів — Атлантичного та Індійського. А чи впливають ці океани на природу материка? Давайте спробуємо спрогнозувати та оцінити цей вплив.

Учні відповідають на запитання.Підвести учнівдо правильної відповіді.

Прийом «Логічні ланцюжки»

«Логічний ланцюжок» Атлантичний океан (Слайд 36)

а)Канарська течіяяка?де?що?

б)Бенгальська течіяяка?де?що?

в)Гвінейська течіяяка?де?що?

Висновок. Атлантичний океан уріз­номанітнює чи сприяє збідненню природи материка; пом'якшує чи робить різкішим його клімат?

«Логічний ланцюжок» Індійський океан(Слайд 37)

а)Сомалійська течіяяка?де?що?

б)Південна пасатна течіяяка?де?що?

в)Течія Західних Вітрівяка?де?що?

Висновок. Індійський океан пом'як­шує чи робить різкішим клімат ма­терика, урізноманітнює чи збіднює його природу?

-Опишіть берегову лінію матери­ка: наявність заток, проток, пів­островів, островів; загальна по­різаність берегів, наявність зруч­них бухт.

Така берегова лінія сприяє осво­єнню материка та веденню гос­подарства чи утруднює їх?

Самостійна робота. Обговорення.

Дослідження материка (Слайд 38) (самостійне опрацювання матеріалу)

Прийом «Шпаргалка – домашня заготовка» (Слайд 39 - 46)

1 група – Давид Лівінгстон,– Генрі Стенлі

2 група – Микола Вавилов,– Єгор Ковалевський

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. Диференційовані , індивідуальні.

Зворотній зв'язок. Контрольно-перевірні завдання.

Фронтальна бесіда по питаннях.

1. У чому полягає особливість географічного положення Африки?

2. Чому внутрішні області Африки тривалий час залишалися для європейців «білою плямою»?

3. Прийом «Сенкан» (п'ятирядок) – складіть мініатюру за схемою:

1-й – іменник, що відбиває тему;

2-й – два прикметника;

3-й – три дієслова;

4-й – фраза з теми;

5-й – синонім до теми.

Приклад:1. Материк

2. Жаркий, неприступний.

3. Перетинає, висушує, поливає.

4. Впливає на природу.

5. Природний комплекс.

Прийом “Картографічний марафон”

1. Покажіть на карті океани і моря, що омивають Африку.

2. Покажіть протоки, якими вона відділена від Євразії.

3. Покажіть, які лінії градусної сітки перетинають Африку.

Гра «Вірю-не вірю»[додаток 5]

Прийом «Кросворд із сюрпризом» [додаток 5](Слайд 47)

Давши правильні відповіді на запитання, ви отримаєте у виділеній колонці оцінку своєї діяльності на уроці.

У виділених клітинках отримали слово «молодці». Так, діти, ви справді сьогодні дуже плідно попрацювали. Сподіваюся, що подальша наша співпраця буде такою ж цікавою і успішною.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

Учитель. Підсумок. (Слайд 48)

-Африка – другий за розмірами материк Землі.

-Майже посередині її перетинає екватор, вона лежить між тропіками, тому є найспекотнішим материком на Землі.

-Дослідження внутрішніх районів материка розпочалось у ХІХ столітті.

Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лінґвістон, Є. Ковалевський, Г. Стенлі.

1. РЕФЛЕКСІЯ

Учитель.Ну от і закінчилась наша фантастична подорож.Країна Знань розкрила перед вами широку дорогу. Ви працювали з різними джерелами знань.

Чого ви навчилися під час подорожі?

Які труднощі виникли?

Що сподобалося на уроці?

Який вид діяльності вам сподобався найбільше?

Ви сьогоднідля себе довідалися щось нове?

2. «Метод Прес»:

1.«Найважливішим з отриманої інформації для мене є відомості про …, тому

що …».

2.«Урок допоміг мені зрозуміти, що …».

3.«Що сподобалося та не сподобалося на уроці…».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Обов'язкове: Прочитати § підручника, відповісти на запитання усно.

Індивідуальне: 1. Підготувати повідомлення про дослідників Африки.

2. (за бажанням) а) Підготувати розповідь «Три дні в Африці»

б) Скласти кросворд «Африка» (з вивченої номенклатури).


ДОДАДОК 1

Епіграф:

«В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого миузнаємо»


ДОДАДОК2

Африка — цікавий континент

Тут пригадуєм момент,

Він був колискою життя

І дав людині майбуття.

У Єгипті, ми всі знаєм,

Перше чудо світу зустрічаєм.

Це одвічні піраміди,

Історії славнії сліди.

Природа континенту є контрастна,

Людина у діяльності над ним не власна.

Є зона зливових дощів,

Гірських країн і пустель масив.

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл величний, повноводний.

Сам Лівінґстон тут мандрував

І Африку для нас вивчав.

ДОДАДОК3

Африка - це материк, (окреслили материк)
Що до сонця вже привик, (окреслили сонце)
Сонце - поруч, сонце - збоку (повороти тулуба)
Літо - цілий рік, нівроку. (широко руки вбік)

Тут півострів Сомалі - (показали руками)
Невід'ємний ріг землі, (окреслили трикутник)
Там Мадагаскар, це - острів, (окреслили еліпс)
Відійшов від суші зовсім. (крок вправо і назад)

Ось вулкан Кіліманджаро, (руки і погляд вверх)
Що гукає: -Де ти, хмаро? (долоні трубою)
Ми бредемо по Сахарі, (хода на місці)
А пісок, як на пожарі. (скачки на місці)

Тут є Нігер, там є Конго, (показали руками)
Шо течуть собі під богом (руки вверх)
Крокодил заліз у Ніл (повзуть руками)
І від щастя очманів. (пливуть руками).

ДОДАДОК4

Туристичне агентство «ВелКом».

«Навколо Африки за 20 днів»

Креативні директори:

Вас вітає туристичне агентство «ВелКом». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфорта­бельному пасажирському теплохо­ді навколо Африки. Лише 20 днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрача­лись роки.

Наша подорож починається зі сто­лиці Єгипту — Каїра. Єгипет — країна сонця, оазисів та пірамід. Каїр — місто контрастів, що поєд­нує надсучасні автостради, забудо­ви та супермаркети зі старовинни­ми храмами, гомінкими базарами та незвичними стилем життя каїр­ців. Тут до ваших послуг автобусна екскурсія до пірамід, а значить — незабутні враження на все життя!

Ось морська подорож і розпоча­лась. Першим по маршруту — Се­редземне море. Це внутрішнє море Атлантичного океану, що омиває три частини світу: Європу, Азію та Африку. Воно ж і відокремлює Аф­рику від Європи. Море відоме єв­ропейцям здавна, і здавна відомі північні береги Африки, бо ман­друвати Середземним морем і не помітити Африки — неможливо.

Попереду — небезпечна частина подорожі: вузька і підступна Ґібрал­тарська протока. Про її примхли­вий характер знали ще давні греки, які описали його у своїх міфах.

Аж ось і Атлантичний океан. Наш теплохід підходить до Канарськихостровів. Цедійсно райський куточок, що складається з 7 основних островів і шести маленьких острівців. Кожен острів відрізняється від інших своєрідністю пейзажів, що відтворюють природні куточки всіх регіонів планети.

Чудова погода робить нашу по­дорож просто фантастичною! Пе­ретинаючи екватор, ми обов'язково подякуємо Нептуну за його добро­зичливість на Святі моря. А святку­вати ми його будемо у Гвінейській затоці. Це найбільша затока біля берегів Африки.

Далі на нас чекає найпівденні­ша точка Африки — мис Аґульяс. Вітаємо! Ми дійшли до Індійського океану! На мисі дуже багато ціка­вого. Тут стоїть найстаріший маяк Африки, який показує шлях вже багатьом поколінням мореплавців. І, як не дивно, тут ви можете зу­стріти пінгвінів і сфотографуватись з ними. Так, Так! Бо Африка екзо­тична у всьому!

Подорож продовжується, і нас вже чекає найбільший острів біля берегів Африки — Мадагаскар. Ві­зитна картка острова — лемури. А ще біля його берегів справжній рай для аквалангістів. Спробуй­те, і вам сподобається! Від Африки острів відділений Мозамбіцькою протокою. Це найдовша протока у світі. Її довжина — 1760 км!

Ми залишаємо океанічні про­стори і через вузьку Баб-ель-Мандебську протоку входимо до Чер­воного моря. Це внутрішнє море Індійського океану. Дуже тепле і со­лоне. Свою назву дістало через ве­личезні зарослі червоних коралів на дні. Червоне море зв'язане із Середземним Суецьким каналом. Суецький канал відомий як най­давніший канал у світі. Він існує з III тис. до н. е., тоді він називав­ся каналом Фараонів. Єгиптяни ви­користовували його як торгівельний шлях. В римську епоху його називали річкою Троянів. Згодом його занедбали і про нього забули. В 642 році араби відновили його, а через 134 роки засипали піском. Згодом, аж у XVIII ст., долею кана­лу зацікавився Наполеон, який ви­рішив реконструювати його. Але інженер Жак Лепер, помилившись в розрахунках рівнів Червоного і Середземного морів, вважав будів­ництво каналу неможливим. І На­полеон повірив своєму інженеру Лише в 50-х роках XIX ст. роботи з будівництва каналу відновились завдяки домовленості між Франці­єю та Єгиптом. Канал було побудо­вано заново і відкрито 17 листопада 1869 року. З 1952 року він є власніс­тю Єгипту. Саме через цей канал ми повертаємось до Каїру.

Подорож за­кінчилась. 20 днів — це не так уже й багато. Але я сподіваюсь, що в вашому житті вони залишать бага­то вражень. Щоб не забути їх, візь­міть на пам'ять колекцію мушель, їх можна купити будь-де або діста­ти з дна моря самому, якщо вас за­хопив дайвінг.

ДОДАДОК 5

Гра «Вірю-не вірю»

1.Чи вірите ви, що Африка — найбільший за роз­мірами материк світу? (Не вірю)

2.Вона найбільший уламок Гондвани? (Вірю)

3.Вона лежить у всіх півкулях? (Вірю)

4.Її омивають три океани? (Не вірю)

5.На півночі її омиває Червоне море? (Не вірю)

6.Гвінейська затока — найбільша у світі? (Вірю)

7.Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)

8.Мозамбіцька протока найдовша у світі? (Вірю)

9.Її відкрив Васко да Ґама? (Не вірю)

10. В Африці не зустрічаються багаторічні сніги й льодовики? (Не вірю)

11. Велика частина Африки розташована в Східній півкулі? (Вірю)

12. Африка прилягає до Америки? (Не вірю)

Прийом «Кросворд із сюрпризом»

1.Крайня західна точка материка (Альмаді);

2.Півострів на сході материка (Сомалі);

3.Крайня південна точка (Агульяс);

4.Найсолоніше море світу(Червоне);

5.Найбільший острів біля берегів Африки (Мадагаскар);

6.Канал, що відділяє Африку від Євразії (Суецький);

7.Дослідник Африки (Лівінгстон).

Перегляд файлу

Урок географії у 7 класі на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок»

 

АНОТАЦІЯ

     Подана розробка уроку в 7 класі з розділу ІІ «Материки тропічних широт», 

тема 1. «Африка» на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок».

    Використання мультимедійних технологій свідчить, що їх впровадження підвищує ефективність засвоєння матеріалу, інтенсифікує процес навчання, стимулює інтерес учнів як до знань, так і до процесу їх отримання.     

       Важливість застосування мультимедійних засобів полягає в тому, що вони вносять в урок новизну, яка за своїм змістом і формою викладу дає можливість відтворити за короткий час значний за обсягом матеріал, а також по-новому його з'ясувати, викликати в учнів нові образи, поглибити здобуті знання.
         Мультимедійним додатком до представленої роботи є:

1) мультимедійна презентація Microsoft Power Point  до уроку.

   Дану презентацію демонструю на різних етапах уроку вивчення нового матеріалу з метою активізації пізнавальної діяльності учнів. Презентація  поєднана з елементами проектної технології (для учнів було дане випереджальне завдання).

   До уроку додаються додатки, які використовуються на різних етапах уроку. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок географії у 7 класі на тему: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок»

 

 МЕТА:   -  ознайомити із своєрідністю природи материка, що пов’язана  з  

                    особливостями географічного положення;

  •  сформувати уявлення про періоди дослідження материка;
  • закріпити вміння визначати координати крайніх точок материка;
  • формувати вміння наносити елементи берегової лінії на контурну карту;
  • розвивати творчу уяву, формувати стійкий пізнавальний інтерес в кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю;
  • продовжити формувати уміння працювати з книгою, картою, додатковим матеріалом; розвивати критичне та логічне мислення;
  • сприяти екологічному вихованню учнів.

ГЕОГРАФІЧНА НОМЕНКЛАТУРА: материки: Африка, Австралія, Південна Америка, Північна Америка, Євразія, Антарктида; миси: Рас-Енґелаю, м. Агульяс,

м. Альмаді, м. Рас-Гафун;  протока: Мозамбіцька, Ґібралтарська; канал: Суецький; острів: Мадагаскар;  півострів:  Сомалі.

ОБЛАДНАННЯ: фізична карта світу, фізична карта Африки, атла­си, «Зошити для 

                                практичних робіт з географії», мультимедійна презентація.

МЕТОДИ: пояснювально-іллюстративний; наочні (слайди мультимедійної

                    презентації); репродуктивні та проблемко-пошуковий; самостійна робота

                   з підручником.

 

ТИП УРОКУ: Урок засвоєння нових знань

 

ХІД  УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Організація уваги, налаштування сприятливого психоемоційного мікроклімату.

            Елемент творчого навчання   «Знайомство»

На попередньому уроці ми з вами закінчили знайо­митись з океанами нашої планети. Хтось з вас вивчав цю тему із за­доволенням, комусь було нецікаво, а для когось вона стала поштовхом до мрії про далекі краї та мандри. І це не дивно, бо всі ви різні.

 Хтось із вас любить дискотеки, підніміть праву руку вверх, а хто надає пере­вагу футболу — підніміть ліву руку. В кого вдома є братик чи сестричка, заплескайте в долоні, а в кого тільки пес чи кішка — схиліть голову впра­во. Та разом з тим усі ви в чомусь дуже схожі. У вас усіх чисті, розумні очі. Поверніть голову до свого сусіда по парті, подаруйте один одному те­пло своїх очей, а тепер посміхніть­ся приязною посмішкою. Щойно ви всі були однаково прекрасні.

 Із сьо­годнішнього уроку ми починаємо вивчення материків нашої плане­ти. Вони теж, як і люди, дуже різні і водночас дуже подібні між собою. Наше з вами завдання — знайти в них риси подібності і пояснити причини розбіжностей. А ще — на­вчитись їх однаково любити, бо всі вони — наша єдина планета Земля.

 

Епіграф: «В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого

                     ми  узнаємо»                               [додаток 1]     

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

     Учитель.  Сьогодні ми почнемо вивчати наступний розділ «Материки тропічних широт»,  тема  «Африка».  Тему уроку: «Географічне положення Африки. Практична робота № 2. Визначення географічних координат крайніх точок».

Бесіда (фронтальна)

  • Що таке материк?
  • Назвіть материки Землі.  Покажіть їх на карті.
  • Покажіть на карті та назвіть океани.
  • Як ви вважаєте, чому вивчення курсу «Геогра­фія материків і океанів» розпочалося з океанів?

«Інтелектуальна розминка». А з яким з материків ми будемо знайомитись сьогодні, ви скажете, прочитавши маленьку шифровку.           (Слайд 2)

А   И  У   Б  Н  Я  Н

Ф   К  Л  Л  И  С  Ц

Р   А  Ю  Е  Ц  О  Я

(Африка – улюблениця сонця)

 

Учитель. Отже, тема нашого уроку «Особливості географічного положення материка Африка. Дослідження та освоєння Африки.  Практична робота 7. Визначення географічних координат крайніх точок Африки»       (Слайд 1)

Наша мета на уроці: скласти характеристику географічного положення відповідно до плану та встановити його особливості, а також ознайоми­тись з історією дослідження материка.           

Перший материк, який ми будемо вивчати,— це материк тропічних широт, до якого К. І. Чуковський не радив потрапляти... Не ходіть, діти, в Африку гуляти! Діти не послухали й побігли до Африки. Ми теж не можемо втриматись, адже усіх жителів приваблює цей континент, мабуть, тому що на його просторах залишилися місця, де не ступала нога людини. А у вік, коли люди побували практично всюди, так хочеться бути першопрохідцем!

Сьогодні ми вирушаємо в подорож до загадкової, екзотичної Африки, і  девіз уроку: «В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого ми узнаємо» (Слайд 3)

Прийом «Мозковий штурм»

1.  Кожен материк ми будемо вивчати за планом.

      (Ознайомлення з планом вивчення материка)        (Слайд 4)

2. Скажіть, будь ласка, чому вивчення будь-якого географічного об'єкта доцільно починати з геогра­фічного положення?

Прогнозована відповідь учнів (Саме фізико-географічне поло­ження визначає природні умови материка).

  III. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ  УЧНІВ.

    Пояснення учителя. В ході розповіді учитель прикріпляє  на дошці завдання, поняття і терміни, що розглядаються.

               Розповідь учителя

Вчитель читає текст, використовуючи відеосюжет              (Слайди 5- 6):

Африка — цікавий континент              [додаток 2]

 

     Африка... Скільки загадковостей у цьому слові! Африка — це континент надзвичайно різноманітних ландшафтів: пустель, напівпустель, лісів, жарких саван, гірських вершин, вкритих снігом. Тваринний світ Африки — це жива колекція тропічної фауни. Африка — це сотні племен, які ведуть надзвичайно цікавий спосіб життя.

Ось така вона, Африка, незвичайна й досі загадкова.

Випереджальне завдання. Учнівська презентація «Дивовижна Африка» (Слайд № 7 - 18)

Прийом «Топонімічна загадка»

А чи замислювались ви коли-небудь над тим, чому Африку назвали Африкою? Існує кілька версій походження цієї назви

 «Топонімічна загадка»)        (Слайд №19-20)    

 «Афора» (фінікійське) — «той, що відокремився».

«Фарака» (арабське) — «розділення».

«Авриг», «африк» — назва арабських племен Північної Африки.

«Афрос» (давньогрецьке) — «піна».

«Африкус» «Афріа» (латинське) — «безморозна».

Пояснення

Фінікійці вживали термін «афора», тобто «від­окремлені», до перших міст, що виникли на північ­ному узбережжі Африки і стали жити самостійно, відокремлено від Фінікії.

Араби словом «фарака» називали землі Північ­ної Африки, відділені від Саудівської Аравії водами Червоного моря.

«Африкою» називали землі проживання афригів чи авригів давньогрецькі моряки. Плаваючи вздовж берегів Північної Африки, вони часто не могли до них підійти через сильний прибій і спо­стерігали густу, високу піну, ним утворену. «Афрос» вживалось ними у значенні «пінна земля».

«Афріа» — «безморозна земля». Так називали територію Північної Африки, латиняни, звернувши увагу на головну особливість тутешнього клімату. Яка з версій здається вам найбільш переконливою? Звіртеся з підручником.

 

IV. ВИВЧЕННЯ   НОВОГО   МАТЕРІАЛУ.                                                                                  

Евристична бесіда. - Що ви розумієте під терміном «географічне положення»?

(Очікувана відповідь: положення об’єкта відносно інших відомих географічних об’єктів – екватора, нульового меридіана, кліматичних поясів, інших материків та океанів)

Робота з картою (групова робота).  «Мозковий штурм»

Визначити особливості географічного положен­ня материка.

                              План      (слайд №21)

План характеристики географічного положення материка

  1. Положення відносно екватора й нульового меридіана.
  2. Крайні точки материка, їхні географічні координати.
  3. Протяжність материка.
  4. Положення відносно материків.
  5. Положення відносно океанів і океанічних течій.
  6. Положення відносно кліматичних поясів.
  • видовжений з півночі на південь;
  • майже посередині перетинається екватором;
  • розташовується в чотирьох півкулях;
  • берегова лінія слабо порізана;
  • небагато островів;
  • близькість Євразії.

(розповідь   учителя, складання схеми). 

     Опрацювання географічної термінології. Супроводжується демонстрацією слайдів.

  • У чому полягає особливість географічного положення Африки?

(Африка — єдиний материк, що лежить в усіх півкулях. Його перетинають екватор (майже посе­редині), нульовий меридіан. Материк знаходиться в екваторіальному, субекваторіальних, тропічних, субтропічних географічних поясах.

Африку омивають: Атлантичний океан і його Середземне море, Індійський океан і його Червоне море. Берегова лінія слабо розчленована. Має єдину велику затоку — Гвінейську, лише один великий острів — Мадагаскар, який відокремлюється від материка Мозамбіцькою протокою, а також один великий півострів — Сомалі. На природу матери­ка впливають теплі течії (Гвінейська, Мозамбіцька) і холодні (Канарська, Сомалійська, Бенгальська) течії.

Найближчий материк — Євразія. Від Євро­пи відокремлює Середземне море і Ґібралтарська протока. Від Азії — Червоне море, Суецький канал і Баб-ель-Мандебська протока.)

 

Прийом «Дивуй»       Проблемні питання

Знайдіть на фізичній карті Африки ту частину берегової лінії, яка б нагадувала зуб. (Півострів Сомалі — «Африканський зуб»).

 Уважно подивіться на карту.

  • Що вам нагадують обриси материка? (Може, це буква Р, що роз­горнута справа наліво, або незграбна кам'яна сокира?)

Цей цікавий материк

До тепла, мов кішка, звик.

На екватор, на гарячий,

Що дощами часто плаче,

Ліг худеньким животом

І завмер, як сонний сом.

Учитель. Багато чого про природу материка може розповісти й положення його крайніх точок.

Географічний практикум.  Робота в друкованих  зошитах для практичних робіт, робота з підручником, картою, атласом, контурною картою.

Виконання  практичної  роботи № 2. Визначення географічних координат крайніх точок».

 

Мета: закріпити вміння визначати географічні координати крайніх точок материка та наносити їх на контурну карту.

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, кон­турна карта Африки.

Хід роботи

  1. Визначення  крайніх  точок  Африки та їхніх координат.

Учні працюють самостійно, взаємодопомога в група-парах.  (4 групи).

Учитель. У далекому царстві Африки жив цар, який мав чотирьох синів, які не дружили з географією. А як стали вони на порі, то вирішив їх батько оженити. Наказав зробити самостріли й вистре­лити. Куди потрапить стріла, там і буде наречена. Через декілька днів на світанку піднялись сини на високі стіни палацу, що стояв неподалік від озера Танґаньїка.

Вистрілив перший син на крайню північ, дру­гий — на південь, третій — на захід, четвертий — на схід.

І пішли вони щастя шукати. Допоможемо царевичам? Визначимо координа­ти крайніх точок і нанесемо їх на карту. Записи робимо у  зошиті для практичних робіт..

Перший варіант (перша група) визначає координати пів­нічної точки Африки.

Другий варіант (друга група) визначає координати пів­денної точки Африки.

Третій варіант (третя група) визначає координати західної точки Африки.

Четвертий варіант (четверта група) визначає координати східної точки Африки.

 

Після виконання практичної роботи учні порівнюють свої записи із записами на слайд-презентації.      (Слайд № 20 - 25).

 Вчитель пропонує піднести руку тим учням, які виконали роботу без помилок.

Координати:

Північна

м. Рас-Енґела

Південна 

м. Агульяс (Голковий)

Західна

м. Альмаді

Східна

м. Рас-Гафун

37° пн. ш. 10° сх. д.

35° пд. ш. 20° сх. д.

15° пн. ш. 17° зх. д.

11° пн. ш. 51° сх. д.

Робота з картою. 

Завдання. Показати на карті крайні точки мате­рика.

  1.             Визначення протяжності материка (Завдання в зошитах для практичних робіт)
  2. Визначення протяжності материка із півночі на південь і з заходу на схід.

Перевірка (Слайд 25)

Прийом «Логічні ланцюжки»

  • Як розташована Африка віднос­но екватора? Спрогнозуйте на­слідки такого положення.

По ходу вивчення матеріалу роблять висновки. Отримання інформації (самостійно). Висновки.

«Логічний ланцюжок» (Слайд 26)                           [додаток 5]

а) Екваторіальні широти мак­симальний кут падіння соняч­них променів           ? (температура повітря протягом року)

б) Екваторіальні широти         тиск ?          ? (кількість опадів, режим ви­падання)

в) Тропічні широти         тиск ?          ? (кількість опадів, режим випа­дання)

 - Які позитивні (негативні) наслід­ки такого положення? Це сприяє (не сприяє)  

    життю та діяльності людей?

 - Наскільки контрастним (стабіль­ним, одноманітним) може бути клімат за таких

   умов?

- Чи комфортно жилося б вам у  такому кліматі?

Прийом «Уявна подорож»

(випереджальне домашнє завдання)

Учитель. А зараз, щоб ви не втратили зацікавленос­ті до вивчення Африки, представники туристичної фірми запрошують вас до уявної подорожі навколо Африки. Ваше завдання — не лише уважно їх вислухати, а й нанести на контурну карту об'єкти географічної номенклатури, які будуть згадуватися в рекламно­му проекті.

Але перед подорожжю проведемо фізкультхвилинку.   (Слайд 27)   [додаток 3]

Випереджальне завдання. Використовуючи  текст підручника, додатковий матеріал складіть і презентуйте міні-доповідь.

ЦЕ  ЦІКАВО! Інформація.          «Навколо Африки за 20 днів»   (Слайд 28 - 35)

Туристичне агентство «ВелКом»         [додаток 4]

Креативні директори:

Вас вітає туристичне агентство «ВелКом». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфорта­бельному пасажирському теплохо­ді навколо Африки. Лише 20 днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрача­лись роки.

Картографічний марафон.  Об'єкти географічної номенклатури вчитель позна­чає на карті використовуючи ПК, а учні позначають на контурній карті у зошиті для практичних робіт.

  •                 Отже, як ви щойно перекона­лись, Африка омивається вода­ми двох океанів — Атлантичного та Індійського. А чи впливають ці океани на природу материка? Давайте спробуємо спрогнозувати та оцінити цей вплив.

Учні відповідають на запитання.   Підвести учнів  до правильної відповіді.

Прийом «Логічні ланцюжки»

«Логічний ланцюжок» Атлантичний океан (Слайд 36) 

а) Канарська течія        яка?          де?        що?

б) Бенгальська течія         яка?          де?          що?

в) Гвінейська течія          яка?          де?          що?

Висновок. Атлантичний океан уріз­номанітнює чи сприяє збідненню природи материка; пом'якшує чи робить різкішим його клімат?

«Логічний ланцюжок» Індійський океан  (Слайд 37)   

а) Сомалійська течія         яка?         де?         що?

б) Південна пасатна течія          яка?         де?         що?

в) Течія Західних Вітрів          яка?           де?          що?

Висновок. Індійський океан пом'як­шує чи робить різкішим клімат ма­терика, урізноманітнює чи збіднює його природу?

  • Опишіть берегову лінію матери­ка: наявність заток, проток, пів­островів, островів; загальна по­різаність берегів, наявність зруч­них бухт.

Така берегова лінія сприяє осво­єнню материка та веденню гос­подарства чи утруднює їх?

Самостійна робота. Обговорення.

Дослідження материка (Слайд 38) (самостійне опрацювання матеріалу)

Прийом «Шпаргалка – домашня заготовка» (Слайд 39 - 46)

1 група – Давид Лівінгстон,                – Генрі Стенлі

2 група – Микола Вавилов,                – Єгор Ковалевський

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ. Диференційовані , індивідуальні.

Зворотній зв’язок.  Контрольно-перевірні завдання.

Фронтальна бесіда по питаннях.

1. У чому полягає особливість географічного положення Африки?

2. Чому внутрішні області Африки тривалий час залишалися для європейців «білою плямою»?

3. Прийом «Сенкан» (п’ятирядок) – складіть мініатюру за схемою:

1-й – іменник, що відбиває тему;

2-й – два прикметника;

3-й – три дієслова;

4-й – фраза з теми;

5-й – синонім до теми.

Приклад:  1. Материк

2. Жаркий, неприступний.

3. Перетинає, висушує, поливає.

4. Впливає на природу.

5. Природний комплекс.

Прийом “Картографічний марафон”

1. Покажіть на карті океани і моря, що омивають Африку.

2. Покажіть протоки, якими вона відділена від Євразії.

3. Покажіть, які лінії градусної сітки перетинають Африку.

Гра «Вірю-не вірю»      [додаток 5]

Прийом «Кросворд із сюрпризом»            [додаток 5]        (Слайд 47)

Давши правильні відповіді на запитання, ви отримаєте у виділеній колонці оцінку своєї діяльності на уроці.

У виділених клітинках отримали слово «молодці». Так, діти, ви справді сьогодні дуже плідно попрацювали. Сподіваюся, що подальша наша співпраця буде такою ж цікавою і успішною.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ.

Учитель.  Підсумок.    (Слайд 48)

  • Африка – другий за розмірами материк Землі.
  • Майже посередині її перетинає екватор, вона лежить між тропіками, тому є найспекотнішим материком на Землі.
  • Дослідження внутрішніх районів материка розпочалось у ХІХ столітті.

Це «колиска людства», яку досліджували європейці — Д. Лінґвістон, Є. Ковалевський, Г. Стенлі.

1. РЕФЛЕКСІЯ

Учитель.  Ну от і закінчилась наша фантастична подорож.  Країна Знань розкрила перед вами широку дорогу. Ви працювали з різними джерелами знань.

 Чого ви навчилися під час подорожі?

 Які труднощі виникли?

 Що сподобалося на уроці?

          Який вид діяльності вам сподобався найбільше?

           Ви сьогодні  для себе довідалися щось нове?

2.  «Метод Прес»:

  1. «Найважливішим з отриманої інформації для мене є відомості про …, тому

що …».

  1. «Урок допоміг мені зрозуміти, що …».
  2. «Що сподобалося та не сподобалося на уроці…».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Обов’язкове:  Прочитати § підручника, відповісти на запитання усно.

Індивідуальне: 1. Підготувати повідомлення про дослідників Африки.

2. (за бажанням) а) Підготувати розповідь «Три дні в Африці»

                             б) Скласти кросворд «Африка» (з вивченої номенклатури).


ДОДАДОК 1

 

 

 

Епіграф:

 

«В далекі мандри ми рушаємо – багато нового і цікавого ми  узнаємо»                              

 


                                                                                                           ДОДАДОК  2

                      Африка — цікавий континент

Тут пригадуєм момент,

Він був колискою життя

І дав людині майбуття.

У Єгипті, ми всі знаєм,

Перше чудо світу зустрічаєм.

Це одвічні піраміди,

Історії славнії сліди.

Природа континенту є контрастна,

Людина у діяльності над ним не власна.

Є зона зливових дощів,

Гірських країн і пустель масив.

Хоч материк і є спекотний,

Тече тут Ніл величний, повноводний.

Сам Лівінґстон тут мандрував

                        І Африку для нас вивчав.    

 

 

 

                                                                                             ДОДАДОК  3

 

Африка - це материк, (окреслили материк)
Що до сонця вже привик, (окреслили сонце)
Сонце - поруч, сонце - збоку (повороти тулуба)
Літо - цілий рік, нівроку. (широко руки вбік)

Тут півострів Сомалі - (показали руками)
Невід'ємний ріг землі, (окреслили трикутник)
Там Мадагаскар, це - острів, (окреслили еліпс)
Відійшов від суші зовсім. (крок вправо і назад)

Ось вулкан Кіліманджаро, (руки і погляд вверх)
Що гукає: -Де ти, хмаро? (долоні трубою)
Ми бредемо по Сахарі, (хода на місці)
А пісок, як на пожарі. (скачки на місці)

Тут є Нігер, там є Конго, (показали руками)
Шо течуть собі під богом (руки вверх)
Крокодил заліз у Ніл (повзуть руками)
І від щастя очманів. (пливуть руками).

 

 

                                                                                             ДОДАДОК  4

Туристичне агентство «ВелКом».

«Навколо Африки за 20 днів»  

Креативні директори:

Вас вітає туристичне агентство «ВелКом». Раді запросити вас до 20-денної подорожі на комфорта­бельному пасажирському теплохо­ді навколо Африки. Лише 20 днів знадобляться нині, щоб здійснити плавання, на яке раніше витрача­лись роки.

Наша подорож починається зі сто­лиці Єгипту — Каїра. Єгипет — країна сонця, оазисів та пірамід. Каїр — місто контрастів, що поєд­нує надсучасні автостради, забудо­ви та супермаркети зі старовинни­ми храмами, гомінкими базарами та незвичними стилем життя каїр­ців. Тут до ваших послуг автобусна екскурсія до пірамід, а значить — незабутні враження на все життя!

Ось морська подорож і розпоча­лась. Першим по маршруту — Се­редземне море. Це внутрішнє море Атлантичного океану, що омиває три частини світу: Європу, Азію та Африку. Воно ж і відокремлює Аф­рику від Європи. Море відоме єв­ропейцям здавна, і здавна відомі північні береги Африки, бо ман­друвати Середземним морем і не помітити Африки — неможливо.

Попереду — небезпечна частина подорожі: вузька і підступна Ґібрал­тарська протока. Про її примхли­вий характер знали ще давні греки, які описали його у своїх міфах.

Аж ось і Атлантичний океан. Наш теплохід підходить до Канарських  островів. Це  дійсно райський куточок, що складається з 7 основних островів і шести маленьких острівців. Кожен острів відрізняється від інших своєрідністю пейзажів, що відтворюють природні куточки всіх регіонів планети.

Чудова погода робить нашу по­дорож просто фантастичною! Пе­ретинаючи екватор, ми обов'язково подякуємо Нептуну за його добро­зичливість на Святі моря. А святку­вати ми його будемо у Гвінейській затоці. Це найбільша затока біля берегів Африки.

Далі на нас чекає найпівденні­ша точка Африки — мис Аґульяс. Вітаємо! Ми дійшли до Індійського океану! На мисі дуже багато ціка­вого. Тут стоїть найстаріший маяк Африки, який показує шлях вже багатьом поколінням мореплавців. І, як не дивно, тут ви можете зу­стріти пінгвінів і сфотографуватись з ними. Так, Так! Бо Африка екзо­тична у всьому!

Подорож продовжується, і нас вже чекає найбільший острів біля берегів Африки — Мадагаскар. Ві­зитна картка острова — лемури. А ще біля його берегів справжній рай для аквалангістів. Спробуй­те, і вам сподобається! Від Африки острів відділений Мозамбіцькою протокою. Це найдовша протока у світі. Її довжина — 1760 км!

Ми залишаємо океанічні про­стори і через вузьку Баб-ель-Мандебську протоку входимо до Чер­воного моря. Це внутрішнє море Індійського океану. Дуже тепле і со­лоне. Свою назву дістало через ве­личезні зарослі червоних коралів на дні. Червоне море зв'язане із Середземним Суецьким каналом. Суецький канал відомий як най­давніший канал у світі. Він існує з III тис. до н. е., тоді він називав­ся каналом Фараонів. Єгиптяни ви­користовували його як торгівельний шлях. В римську епоху його називали річкою Троянів. Згодом його занедбали і про нього забули. В 642 році араби відновили його, а через 134 роки засипали піском. Згодом, аж у XVIII ст., долею кана­лу зацікавився Наполеон, який ви­рішив реконструювати його. Але інженер Жак Лепер, помилившись в розрахунках рівнів Червоного і Середземного морів, вважав будів­ництво каналу неможливим. І На­полеон повірив своєму інженеру Лише в 50-х роках XIX ст. роботи з будівництва каналу відновились завдяки домовленості між Франці­єю та Єгиптом. Канал було побудо­вано заново і відкрито 17 листопада 1869 року. З 1952 року він є власніс­тю Єгипту. Саме через цей канал ми повертаємось до Каїру.

Подорож за­кінчилась. 20 днів — це не так уже й багато. Але я сподіваюсь, що в вашому житті вони залишать бага­то вражень. Щоб не забути їх, візь­міть на пам'ять колекцію мушель, їх можна купити будь-де або діста­ти з дна моря самому, якщо вас за­хопив дайвінг.

 

                                                                     ДОДАДОК 5

 

Гра «Вірю-не вірю»

  1. Чи вірите ви, що Африка — найбільший за роз­мірами материк світу? (Не вірю)
  2. Вона найбільший уламок Гондвани? (Вірю)
  3. Вона лежить у всіх півкулях? (Вірю)
  4. Її омивають три океани? (Не вірю)
  5. На півночі її омиває Червоне море? (Не вірю)
  6. Гвінейська затока — найбільша у світі? (Вірю)
  7. Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)
  8. Мозамбіцька протока найдовша у світі? (Вірю)
  9. Її відкрив Васко да Ґама? (Не вірю)
  10.                      В Африці не зустрічаються багаторічні сніги й льодовики? (Не вірю)
  11.                      Велика частина Африки розташована в Східній півкулі? (Вірю)
  12.                      Африка прилягає до Америки? (Не вірю)

 

Прийом «Кросворд із сюрпризом»                         

  1. Крайня західна точка материка (Альмаді);
  2. Півострів на сході материка (Сомалі);
  3. Крайня південна точка (Агульяс);
  4. Найсолоніше море світу(Червоне);
  5. Найбільший острів біля берегів Африки (Мадагаскар);
  6. Канал, що відділяє Африку від Євразії (Суецький);
  7. Дослідник Африки (Лівінгстон).

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кравченко Світлана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гирун Людмила Олександрівна
    дякую за те, що поділились своїми наробками.. дуже ціково і захоплювально. Здібних, розумних Вам учнів.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 березня 2018
Переглядів
8636
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку