Урок географії у 8 класі "Ландшафт як просторово - цілісна система"

Про матеріал

В даномому матеріалі подано розробку відкритого уроку географії у 8 класі за темою 7 "Ландшафти України". Автор пропонує власне бачення першого уроку даної теми. Урок вперше був апробований на обласному етапі конкурсу "Учитель року " у 2010 році. Нині матеріал відкоригований відповідно до нової програми.

Перегляд файлу

Географія 8 клас

Дата____________                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

Тема:        Ландшафт як просторово – цілісна система.

                                  Карта  «Ландшафти України»

Мета:

 навчальна: поглибити та систематизувати знання учнів про природні компоненти та природні комплекси; сформувати знання учнів про чинники утворення ПК-ландшафтів, особливості взаємодії компонентів природи в ПК;

 розвивальна: сформувати практичні уміння та навички характеризувати особливості взаємодії компонентів природи в ПК; аналізувати ландшафтну карту; розвивати самостійність, творчі здібності учнів;

 виховна: формувати наукові погляди на взаємозв’язок природи і суспільства, вміння оцінювати і прогнозувати наслідки антропогенного впливу на довкілля; виховувати любов до рідного краю.

 

Обладнання: ландшафтна карта України, атласи, схеми, комп’ютер, мультимедійна презентація, відео фрагмент.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

Епіграф уроку:  Ми живемо на нашій планеті

серед безлічі знаків питань,

які щедро ставить перед нами природа…

            Ейвельманс

  

 

Девіз уроку:   Напружуй нерв, напружуй мозок,

       Сприймай, збагни і зрозумій…

Михайло Казимирчук

 

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Доброго дня, шановні восьмикласники та колеги. В народі кажуть, що разом не важко, разом легко та завжди цікаво. Впевнена, що у нас все вийде.

 Побажаємо один-одному плідної роботи. Сподіваюся на вашу підтримку, співтворчість та співпрацю. А девізом нашої роботи нехай стануть слова Михайла Казимирчука:

  Напружуй нерв, напружуй мозок,

  Сприймай, збагни і зрозумій…

А щоб це вдалося, треба налаштуватися на плідну роботу. Психологи радять: «намагайтеся кожного дня знайти якийсь позитивний початок, так як від того настрою, з яким ти вступаєш у день, залежать твої успіхи.»

 Тож, давайте, налаштуємось на позитив і на успіх.

 

 

(Показ слайдів. На фоні слайдів вчитель читає слова:)

 

 Безмежність краси постає перед нами,

 Сяють блакиттю небеснії брами

 Там сонце встає з-за синього моря,

 То наша колиска – наш край, наша доля!

 Вітер крилатий  туман розігнав,

 Крилами легкими до трав він упав:

 Пахучі трави враз загойдались,

 Васильки й безсмертники закрасувались…

 

Вчитель. Це український степ, наш край, наша колиска. Саме про степ та інші природні комплекси наша розмова сьогодні.

 На уроці ми спробуємо з вами розширити та поглибити свої знання про ландшафти нашої Батьківщини.

Тож запишемо тему сьогоднішнього уроку: «Ландшафт як просторово – цілісна система. Карта  «Ландшафти України».

 Сьогодні на уроці ми продовжимо розвивати вміння виділяти головне і суттєве в матеріалі, висловлювати свої враження, вдосконалюватимемо навички роботи з картографічним матеріалом та підручником.

Бельгійський вчений Ейвельманс написав: «Ми живемо на нашій планеті серед безлічі знаків питань, які щедро ставить перед нами природа…» тож спробуємо знайти відповіді на деякі з них.

 Вчення про природні комплекси дає відповідь на три питання. Що? Де? Чому?

Роботи у нас дуже багато, так не будемо гаяти часу, приступаємо.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліц - опитування

1.Подумайте з якою інформацією асоціюється у вас поняття «природний комплекс»? я почну, а ви продовжуйте: гірські породи, грунти, вода, повітря, температура рослини, тварини, рельєф, сонячна радіація, людина, мікроорганізми.

Молодці! Правильно.

 

Вчитель. Отже, ми з вами вияснили, що ПК складається з багатьох компонентів.

1. Чи існують між названими компонентами зв’язки і взаємодія?

2. Спробуйте навести приклади взаємозв’язків між компонентами: кліматом і ґрунтами, чи ґрунтами і рослинами, поверхневими водами і кліматом тощо.

3. А якщо порушити зв'язок між будь-якими компонентами ПК до чого це може привести?

(до зміни всіх інших компонентів ПК і навіть його руйнування).

 Отже, ми вияснили, що природні компоненти зв’язуються в єдине ціле.

 Згадайте уроки природознавства 6 класу: як називається єдине ціле, що складається з окремих компонентів, між якими існують постійні взаємозв’язки?

( система).

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ландшафти та їхні особливості.

Вчитель. Отже, компоненти природи — рельєф, гірські породи, клімат, води, рослинність і тваринний світ, ґрунти — утворюють єдину цілісну систему, усі елементи якої існують не ізольовано один від одного, а взаємопов'язані. Так, характер рельєфу конкретної території зумо­влюється її геологічною будовою та кліматичними особливостями; клімат переважно залежить від кількості надходження тепла і вологи тощо.

Унаслідок тривалого взаємопов'язаного та взаємозумовленого розвитку природних компонентів на певних територіях виникають різні за розмірами ділянки з певною однорідністю фізико-географіч­них умов — природно-територіальні комплекси або ландшафти (це слово перекладається з німецької як «краєвид»). Наукові до­слідження ландшафтів відбиваються у ландшафтних картах, описах територій і складаються в нову галузь географічної науки — ланд­шафтознавство.

Ландшафти поділяються на природні й антропогенні. Природний ландшафт складається з природних компонентів (гірські породи, повітря, вода, ґрунт, живі організми). Взаємодія між ними обумо­влюється фізико-географічними ландшафтоутворюючими явища­ми. Антропогенні ландшафти — це природні комплекси, зміни яких пов'язані з господарською діяльністю людини. Антропогенними ком­понентами ландшафту є сільськогосподарські угіддя, меліоративні системи, населені пункти, лісонасадження, водосховища, транспор­тні шляхи тощо.

Вчитель. Отже, ми одержали відповідь на питання Що таке природний комплекс (ландшафт)?

 Тепер переходимо до з’ясування ІІ-го питання Чому? Чому утворюються різні природні комплекси? (Ландшафти).

 

2. Чинники формування ландшафтів.

Вчитель. Відмінність ландшафтів зумовлюється впливом різних чинни­ків ландшафтотворення, які за значенням і носіями поділяють на такі:

(доповнення схеми на дошці)

 

Головні

 

Радіаційний

 

Сонячна енергія

 

 

Тектонічний

Енергія земних надр

 

 

 

 

 

Похідні

 

Циркуляційний

 

Енергія Сонця і земних надр перетворюєть­ся і переноситься повітрям, водою тощо

 

 

Антропогенний

Перетворена та спрямована людиною енер­гія Сонця, Землі, повітря, води тощо

 

Під впливом зовнішніх чинників (радіаційного та циркуляційного) насамперед формуються особливості приземного шару повітря — по­года і клімат, а під впливом внутрішнього (тектонічного азонального) чинника — гірські породи та рельєф. Інші природні компоненти є на­слідком спільного впливу всіх чинників.

 

3. Класифікація Ландшафтів. Ландшафтна карта  України.

Завдання.

Розгляньте ландшафтну карту України, яка поєднує найрізно­манітніші ландшафти.

 

На перший погляд ландшафтна карта України здається дещо складнішою, ніж карти окремих природних компонентів. Це дійсно так. Але знайомство з «ключем карти» - її легендою – допоможе вам зрозуміти і саму карту.Попрацюйте з картою та виконайте наступні завдання:

  1. Розгляньте уважно легенду ландшафтної карти України.
  2. Користуючись картою і текстом підручника на сторінці 170 знайдіть яка існує система класифікації природних ландшафтів.

(Відповідь учнів: прийнята така східчаста система одиниць класифікації ландшафтів:  Відділи - Класи – тип - підтипи – вид)

Вчитель. Вірно.

 

3. В тексті підручника визначте:

    3.А. За якою ознакою виділяють класи ландшафтів?

(за переважаючим впливом тектонічного чинника, приналежністю до платформи чи областей складчастості, відповідно гір чи рівнин, а також за особливостями циркуляції атмосфери).

  1. Б) Які класи ландшафтів виділяють?

( Виділяють два класи – рівнинні й гірські)

Вчитель. У межах України рівнинний східно -  європейський клас ландшафтів займає більше 94% її площі, гірський карпатський близько 5%, а гірський кримський – 1%.)

  1. В) Давайте визначимо за якими ознаками виділяють типи й підтипи?

(за змінами показників забезпеченості теплом і вологою (К зволоження).

    3. Г) З’ясуйте: чим зумовлені зміни типів і підтипів ландшафтів на рівнинах і в горах?

    3. Д) Уважно розгляньте малюнок 140 «Класифікація ландшафтів України», що на сторінці 170  вкажіть, які типи ландшафтів сформувались на рівнинах і в горах.

    3. Е. Знайдіть та покажіть на карті райони поширення різних типів ландшафтів

(Показ на настінній карті)

Вчитель. Основні закономірності поширення рівнинних типів ландшафтів України:

1)  мішано-лісові ландшафти переважають на півночі України, у межах піщаної Поліської низовини;

2)   широколистяно-лісові — на заході Подільської височини;

3)   лісостепові — у центральній частині України;

4)   степові — у південній і східній частинах України.

Степові ландшафти за відмінністю в коефіцієнті зволоження і ґрун­тово-рослинним покривом поділяють на три підтипи: північностеповий (1с = 0,6—0,5), середньостеповий (1с = 0,5—0,4), сухостеповий, або південностеповий (1с = 0,4—0,3).

Окремим типом є заплавні ландшафти — лучні та болотні, форму­вання яких залежить не від коефіцієнта зволоження, а від зволожен­ня ґрунтовими водами на заплавах річкових долин.

Види ландшафтів формуються відносно однорідним впливом радіа­ційного, циркуляційного й тектонічного чинників, поєднання яких зумовлює відповідний рельєф, склад гірських порід, рівень залягання ґрунтових вод, місцевий клімат, ґрунтово-рослинний покрив. Назва виду ландшафтів складається за принципом:

рельєф + гірські породи + ґрунт + рослинність.

Наприклад, на території Миколаївщини на Кінбурській косі сформувався вид ландшафтів піщаночерепашкові коси, пересипи, острови на породах зі слабо розвинутими дерново-солончакуватими грунтами.

А зараз пропоную вашій увазі відеофрагмент про природний комплекс Кінбурської коси.

(перегляд відеофрагменту)

 

V. Узагальнення. Закріплення вивченого

Отже, попрацювавши на уроці, ми знайшли відповідь на питання Що? Де? Чому?

1. Тож, що таке ПТК (ландшафт) ?

  Ландшафт (ПТК) — це сукупність пов'язаних між собою при­родних компонентів на певній території; різноманітність ландшафтів обумовлюється впливом різних чинників ландшафтотворення;

2. Назвіть основні чинники формування ландшафтів?

 Сонячна енергія (радіаційний).

 Енергія земних надр (тектонічний).

 Циркуляційний.

 Антропогенний.

3. Які існують одиниці класифікації ландшафтів?

- Виділяють такі одиниці класифікації природних ландшафтів:

клас — тип (підтип) — вид;

4. Як впливає діяльність людини на формування ландшафтів?

  сучасні ландшафти території України зазнали істотних змін під впливом господарської діяльності людини. Унаслідок використання різних видів ресурсів більша частина природних ландшафтів перетво­рилася на антропогенні.

 

VІ. Підсумки

Вчитель. Підсумовуючи вивчене, наведу слова відомо природодослідника ХІХ століття Олександра Гумбольта, якого за широту наукових поглядів  сучасники називали Аристотелем ХІХ ст.: «Природа есть единство во множестве, соединение разнообразного через форму и смешение, есть понятие естественных вещей и естественных сил как понятия живого целого». Звідси випливає, що найбільшою природною екосистемою, найбільшим природним  комплексом - ландшафтом є наша планета Земля. Тож любімо цю унікальну цілісну  систему та зберігаймо її рівновагу!

 

VІІ.  Домашнє завдання

  1. Вивчити параграф 33 ( підручник «Географія 8 клас»,  автори Сергій Кобернік, Роман Коваленко);
  2. Творче завдання на вибір: Бажаючі можуть підготувати невеличкі слайд-шоу про різноманітність ландшафтів Миколаївщини;
  3. Знайти в художніх творах опис ландшафтів України (вірші, проза);.

 

 

 VІІІ.  Оцінювання

А) загальна оцінка роботи класу самими учнями;

Б) найбільше сподобалось мені як працювали:

-

-

-

Вчитель. Ми вичерпали тему уроку. Дякую всім за роботу. Бажаю вам успіху у житті, а він не приходить без напруження нервів, мозку та волі, без віри у свої здібності і надії на удачу.

На згадку про сьогоднішню зустріч та позитивні емоції я дарую вам смайлики – талісмани успіху.  Нехай нам всім щастить.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кокарєва Лідія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гвоздецька Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 березня 2018
Переглядів
14912
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку