Урок складено згідно з навчальною програмою з географії для учнів 8 класу.
На уроці запропоновані різноманітні форми організації навчальної діяльності, методи й методичні прийоми. Особливе значення приділяється самостійній роботі учнів.
Клімат України
Мета уроку:систематизувати знання учнів про клімат, отриманні в 7 класі; оглядово вивчити особливості кліматичних умов і кліматоутворювальні фактори в Україні; вдосконалювати вміння працювати з картою; розвивати індивідуальні пізнавальні здібності кожного учня, вміння працювати самостійно та групами ; сприяти естетичному вихованню учнів.
Обладнання:кліматична і синоптична карта України, світова карта кліматичних поясів, таблиця «теплий і холодний фронт», схеми, ілюстрації художників («Зимовий день» Глущенка М.П., «Відлига» Васильєва Ф.О., «Березовий гай» Куїнджі А. І., «Ранній сніг» Поленова В. Д., «Золота осінь» Левітана І.І., «Діти, що втікають від грози» Маковського К. Е.)
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: нестандартний урок - анонс.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Психологічне налаштування учнів (емоційна готовність).
За допомогою погодних умов визначте свій емоційний настрій (похмуро, сонячно, дощить …). Звучить мелодія пісні «У природы нет плохой погоды» з кінофільму «Службовий роман».
Цілепокладання .
Учитель. Зараз ми розгадаємо запропонований кросворд, щоб визначити тему уроку.
|
1 |
|
|
|
к |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
Отже, тема уроку – «Клімат України»
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Визначення спільно з учнями мети і очікуваних результатів уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок учнів.
Проведемо гру «Географічна драбинка».
Мета: необхідно швидко піднятися вгору, даючи правильні визначення термінів.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ізогіети |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ізотерми |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Кліматичні пояси |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
Альбедо |
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
Підстильна поверхня |
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
Антициклон |
|
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
Циклон |
|
|
|
|
||||||||||||
|
|
|
Циркуляція атмосфери |
|
|
|
||||||||||||||
|
|
Атмосферний тиск |
|
|
||||||||||||||||
|
Сонячна радіація |
|
||||||||||||||||||
Кліматоутворювальні фактори |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сходинки драбинки, якими ми підіймались , - це головні поняття,від яких залежить погода і клімат будь-якої місцевості взагалі й зокрема України.
Важливість клімату в житті кожної людини або цілих народів і держав добре відома. Кліматологія — наука, що вивчає питання кліматотворення, опису та класифікації типів клімату земної кулі, антропогенний вплив на клімат. Прикладні галузі кліматології — біокліматологія, агрокліматологія, палеокліматологія, медична кліматологія тощо. Систематичні описи клімату Землі та формування кліматології як самостійної області знань належать до XIX ст. Її становлення пов’язане з іменами видатних учених — Воєйкова, Вільда, Гумбольдта, Кеппена тощо.
Але чи варто все ж мати певні знання про клімат людям далеким від професій пов’язаних з кліматом, учням шкіл.
Що дають нам знання про клімат?
Які ще професії потребують знань про цю науку?
Зрештою, кожен з нас у щоденному житті теж користується знаннями про клімат.
Пропоную обговорити на уроці проблему : від чого залежить клімат України?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Мета:відтворення в пам’яті знань про фактори, які визначають клімат України, формування попередньої думки (гіпотези) про специфіку клімату нашої держави.
Випереджальне домашнє завдання ( група учнів доповідають за допомогою комп’ютерної презентації «Кліматотвірні чинники»).
Учням пропонується заповнити схему «Кліматотвірні чинники».
Робота в групах.
Завдання: Зобразити графічно прояв на території України того чи іншого кліматотвірного чинника.
І.гр. «Сонячна радіація та її види і розподіл»
ІІ.гр. «Циркуляція атмосфери»
ІІІ.гр. «Повітряні маси». На стрілочках вказати, які повітряні маси впливають на клімат України показати їх вплив.
ІV.гр «Підстилаюча поверхня». Охарактеризувати рельєф України. Вказати величину альбедо різних поверхонь .
У процесі вивчення теми виконується графічний конспект на контурній карті за даним алгоритмом
Висновки: велика протяжність території з заходу на схід(понад1300 км) і з півночі на південь (близько 900 км) сприяла значній різноманітності кліматичних особливостей України;
Україна розташована в помірних широтах, тому над територією формуються помірні повітряні маси;
Більша частина території має рівнинний характер, що сприяє вільному проникненню повітряних мас з Арктики і півдня. Це зумовлює великі коливання погодних умов.
Клімат України помірно-континентальний. З заходу на територію України проникають морські повітряні маси з Атлантики . Його континентальність зростає з заходу на схід. Відповідно до цього річні амплітуди температур також зростають на схід. Континентальні повітряні маси приход ять зі сходу.
Кримські гори перекривають доступ арктичних повітряних мас на південь. На Південному березі Криму сформувався субтропічний середземноморського типу клімат.
Через Україну по лінії Кишинів – Кіровоград – Полтава – Харків проходить вісь високого тиску(вісь Воєйкова). Вона розділяє територію нашої держави на дві частини, які дещо відрізняються одна від одної за кліматичними умовами. Так, на північ від цієї вісі переважають західні вітри, на південь – східні. Це позначається на кількості опадів і на температурному режимі території.
V. Закріплення матеріалу
1. Прийом «Художня галерея»
Робота в групах з ілюстраціями художників.
Визначте, циклон чи антициклон зображено на цій картині.
1.«Зимовий день» Глущенка М.П.
2.«Відлига» Васильєва Ф.О.
3.«Березовий гай» Куїнджі А. І.
4.«Ранній сніг» Поленова В. Д.
5.«Золота осінь» Левітана І.І.
6.«Діти ,що втікають від грози» Маковського К. Е.
2. Прийом «Тест-контроль»
1. Сонячна радіація, яка безпосередньо досягає земної поверхні, називається:
а\. пряма; б\. сумарна; в\.розсіяна.
2. Найбільший показник альбедо має ділянка, яка вкрита:
а\. водою; б\.зеленою травою; в\. снігом.
3. Багаторічний режим погоди в даній місцевості називається:
а\.клімат; б\. погода; в\. кліматотвірний чинник.
4. Найнижчі середньомісячні температури січня на території України спостерігаються:
а\.на північному сході; б\. на північному заході; в\. південному заході.
5. Для більшої території України характерний тип клімату:
а\. морський; б\. субтропічний; в\. помірно-континентальний.
6. Найбільша кількість опадів випадає в Україні випадає у:
а\.у північній частині; б\. у Крпатах; в\. у Криму.
7. Континентальність клімату на території України зростає:
а\.із заходу на схід; б\. з півночі на південь; в\.з північного заходу на південний схід; г\. з південного заходу на північний схід.
VI. Підсумок уроку.
2.Оцінювання результатів роботи.
VII. Домашнє завдання.