урок географії у 8 класі " Основні річкові системи України"

Про матеріал

Даний урок - це урок формування знань і умінь .На уроці використовуються різні ворми і методи роботи такі, як географічний диктант, проблемне питання, використання ІКТ, словникова робота, бесіда, робота в групах, випереджальне завдання, "Мікрофон", робота з атласом, картою, контурною картою.

Перегляд файлу

 

Урок географії у 8 класі

 

 

 

 

«Основні річкові

системи України»

 

 

 

                                                 Підготувала і провела

                                                 вчитель географії 

                                                 ЗШ І – ІІІ ст. с. Казавчин.

                                                 Кузнєцова Наталія Василівна.       

 

 

 

 

 

 

ТЕМА:  ОСНОВНІ РІЧКОВІ СИСТЕМИ УКРАЇНИ.


Мета: розширити і поглибити знання учнів про за­гальні особливості основних річкових систем України та їх басейнів;

продовжити формування умінь встанов­лювати взаємозв'язки між природними компонентами в ПТК на прикладі залежності гідрологічного режиму річок від рельєфу і клімату;

вдосконалювати вміння і навички роботи з картами, опорними схемами;

ви­ховувати свідоме бережливе ставлення до вод річок, як основного джерела водопостачання в Україні; продов­жити формування ключових компетентностей учнів: соціальних, мотиваційних, функціональних.

Обладнання: фізична карта України, карта Європи, атласи, контурні карти, підручники, додаткова літе­ратура, опорні схеми, типовий план характеристики річки.

Тип уроку: формування нових знань і умінь.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

   Добрий день! Усім зичу доброго настрою , творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.

Любі діти, посміхніться гостям,  один одному; зберіться з думками, будьте уважні, активні на уроці, доброзичливі, робіть висновки, порівнюйте активно працюйте . не бійтеся помилятись, висловлюючи свої думки.

Девіз уроку: Думати – колективно,

                        Діяти – оперативно

                        Сперечатись доказово

                        Це для всіх обов’язково.

 Тож здобувайте знання. Вчіться. Ви можете ви здібні, це вам під силу. Тож я Вам зичу успіху!

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

     Сьогодні на уроці ми з вами поглибимо свої знання про загальні особливості основних річкових систем України, продовжимо формувати уміння встановлення взаємозв’язків між природними компонентами в птк, познайомимось з основними річковими системами, вдосконалимо вміння і навички роботи з картами, опорними схемами ,будемо сприяти  вихованню бережливого ставлення до вод України.

   Але з основними визначеннями  і поняттями щодо річок ви вже знайомі з курсу  6 класу , зараз пригадаємо, що ви знаєте. А на що потрібно буде звернути увагу.

    Кожен учень отримує бланк відповіді.

 

Географічний диктант

 1Водний потік, який тече у виробленому ним самим заглибленні... (Річка)

 2.Територія, з якої річка разом з притоками збирає воду... (Басейн річки)

 3Головна річка та її притоки утворюють... (Річкову систему)

 4.Регулярні зміни рівня води в річці протягом року... (Водний режим річки)

 5.Які види живлення може мати річка? (Дощове, талими сніговими і льодовиковими водами, підземне, змішане.)

                                  6. Десь, буває, дно складають

Кам'яні породи.

Згодом зверху виступають

Гримучі... (Пороги)

7. Струменем вода летить

З виступу крутого,

І ніхто не спинить

Поступу твердого.

Унизу вода вирує,

Тисяч бризків зорепад

Здалеку будь-хто почує,

Як клекоче... (Водоспад)

 8.Місце, де починається річка... (Витік)

 9.Місце, де річка впадає в іншу водойму.. (Гирло)

 10.Яка річка є головною водною артерією України? (Дніпро)

     Взаємоперевірка, вчитель диктує правильні відповіді.

( Оцінки виставляємо у бланк відповіді)

 

Проблемне питання . Чому тему «Внутрішні води. Річки» ми ви­вчаємо після тем «Тектонічна і геологічна будова те­риторії», «Рельєф», «Клімат»?

  Завдання. Доповніть схему.

 

III. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності.

Учитель. Річка! Яке чудове слово і як багато говорить воно кожному з нас. В одних викликає в пам'яті спо­гади про великі річки, по яких ходять судна і буксири. Інші згадують шумні, дзюркотливі потоки, в яких ви­рує, піниться вода. А комусь згадуються тихі спокійні річечки із заводями, де добре порибалити, із піщани­ми пляжами, де так весело купатися. І не завжди мож­на на оглядовій карті знайти рідну річечку, на берегах якої проходить ваше дитинство. Історія людської циві­лізації тісно пов'язана з життям річок. І сумний досвід свідчить, що недбале поводження з ними може перет­ворити їх на підступного та лихого ворога. Заболочу­вання, засолення, ерозія берегів, зсуви, обвали, пове­ні, забруднення і псування води, збіднення і зникнен­ня корисної фауни і флори, погіршення життєвих умов людини — так помщається водна стихія.

А які ж вони, річки України?

IV. Вивчення нового матеріалу.

На дошці заздалегідь готується «кістяк» опорних схем, які заповнюються вчителем або окремими учнями під час вивчення нового матеріалу, і виконуються пев­ні види робіт: робота з текстами підручника, картами атласу, контурними картами, розв'язування задач на визначення похилу та падіння річки. ( Комп’ютер)

У ч и т е л ь  ( вірш)

                                             Всі поверхні на рівнині

Мають похил незначний.

І тому річки спокійні,

Напрям річища складний.

їм бракує сил здолати

На шляху тверді породи.

Тож лишається блукати,

 Обминати перешкоди.

З схилів гір, в гірську долину

 Мчать униз швидкі потоки.

Величезну мають силу,

Горам точать різні боки.

На рівнинах зріз долин

Звивистий, широкий.

У гірських, неначе клин,

Вузький і глибокий.

Падіння — це перевищення рівня висоти витоку річки над висотою гирла.

Падіння = Висота витоку - висота гирла.

Похил — це відношення падіння (см) до її довжини (км)

Робота з підручником с. 127.

Словникова  робота ( учні записують визначення у зошити) 

                                      падіння

                    Похил == Довжина

Наприклад: падіння р. Дніпро.

Висота витоку — 252 м.

Висота гирла — 0 м.

Падіння = 252 — 0 = 252 м.

Похил = 25 200 см : 2201 км = 11 см/км.

 

 Робота з опорними схемами на комп’ютері ( робота з атласом)

V. Закріплення нових знань і умінь

 Бесіда, модель « Мікрофон» ( говорить той, у кого в руках мікрофон)

  • До басейнів яких морів належать річки України? Наведіть приклади.
  • На які групи поділяють річки України за характе­ром і швидкістю течії? Чому р. Дніпро у нижній те­чії міняє напрямок?
  • Яка густота річкової сітки в межах України? На­звіть регіони з найгустішою річковою сіткою. Чим це можна пояснити?
  • Які типи річок за водним режимом розрізняють в межах України?
  • Чому на гірських річках не буває повені?
  • Запропонуйте свої заходи щодо збереження малих і великих річок.

  Робота в групах ( випереджальне завдання)

Скласти коротку характеристику річок за типовим пла­ном.

Назвіть найбільші річки України ?

А які річки є у нашій місцевості?( Батіг з притокою Вікнянка).

 А в яку річку впадає р.Батіг ? ( Ташличку.)

 А р.Ташличка у яку?  ( Південний Буг) ( Краєзнавчий матеріал, один учень розповідає про цю річку)

Давайте пригадаємо план характеристики річки.

( Типові плани є у кожного у папці по географії) ( робота в парах)

Гр. 1 — р. Південний Буг.

Гр. 2 — р. Дніпро.

Гр. З р. Дунай.

Гр. 4 — р. Дністер.

Представник кожної групи дає характеристику річки, біля дошки

Робота з контурною картою - учні позначають на контурну карту названі річки.

VI. Підсумок уроку

 Усе має свій початок і свій кінець. Завершується і наш урок. На якому ви збагатили свої знання і сподіваюсь він залишить у душі кожного із вас враження.

 І так ми з вами дали відповідь на проблемне питання , яке поставили на початку уроку? Сьогодні ми з вами ознайомились із основними річковими системами України, вдосконалили навички роботи з картами,  опорними схемами . Урок вам сподобався?

Ви сьогодні молодці активно і плідно попрацювали тому і маємо гарний результат.

Мотивація і оголошення оцінок.

VII. Домашнє завдання   22 с. 126-128.

 Вивчити  номенклатуру. скласти кросворд «Річки України»

 

 

 

Додатки :    Схеми , які використовувались на комп’ютері.

                     Фото річки Південний Буг     Бланк відповідей.  

 

                                     Бланк  відповідей

 

 

Географічний диктант

Усні відповіді, робота біля карти

Випереджальне завдання ( опис річки)

Середній бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 березня 2018
Переглядів
1274
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку