Даний урок - це урок формування знань і умінь .На уроці використовуються різні ворми і методи роботи такі, як географічний диктант, проблемне питання, використання ІКТ, словникова робота, бесіда, робота в групах, випереджальне завдання, "Мікрофон", робота з атласом, картою, контурною картою.
Урок географії у 8 класі
«Основні річкові
системи України»
Підготувала і провела
вчитель географії
ЗШ І – ІІІ ст. с. Казавчин.
Кузнєцова Наталія Василівна.
ТЕМА: ОСНОВНІ РІЧКОВІ СИСТЕМИ УКРАЇНИ.
Мета: розширити і поглибити знання учнів про загальні особливості основних річкових систем України та їх басейнів;
продовжити формування умінь встановлювати взаємозв'язки між природними компонентами в ПТК на прикладі залежності гідрологічного режиму річок від рельєфу і клімату;
вдосконалювати вміння і навички роботи з картами, опорними схемами;
виховувати свідоме бережливе ставлення до вод річок, як основного джерела водопостачання в Україні; продовжити формування ключових компетентностей учнів: соціальних, мотиваційних, функціональних.
Обладнання: фізична карта України, карта Європи, атласи, контурні карти, підручники, додаткова література, опорні схеми, типовий план характеристики річки.
Тип уроку: формування нових знань і умінь.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Добрий день! Усім зичу доброго настрою , творчої праці, взаєморозуміння, хорошого спілкування.
Любі діти, посміхніться гостям, один одному; зберіться з думками, будьте уважні, активні на уроці, доброзичливі, робіть висновки, порівнюйте активно працюйте . не бійтеся помилятись, висловлюючи свої думки.
Девіз уроку: Думати – колективно,
Діяти – оперативно
Сперечатись доказово
Це для всіх обов’язково.
Тож здобувайте знання. Вчіться. Ви можете ви здібні, це вам під силу. Тож я Вам зичу успіху!
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Сьогодні на уроці ми з вами поглибимо свої знання про загальні особливості основних річкових систем України, продовжимо формувати уміння встановлення взаємозв’язків між природними компонентами в птк, познайомимось з основними річковими системами, вдосконалимо вміння і навички роботи з картами, опорними схемами ,будемо сприяти вихованню бережливого ставлення до вод України.
Але з основними визначеннями і поняттями щодо річок ви вже знайомі з курсу 6 класу , зараз пригадаємо, що ви знаєте. А на що потрібно буде звернути увагу.
Кожен учень отримує бланк відповіді.
Географічний диктант
1Водний потік, який тече у виробленому ним самим заглибленні... (Річка)
2.Територія, з якої річка разом з притоками збирає воду... (Басейн річки)
3Головна річка та її притоки утворюють... (Річкову систему)
4.Регулярні зміни рівня води в річці протягом року... (Водний режим річки)
5.Які види живлення може мати річка? (Дощове, талими сніговими і льодовиковими водами, підземне, змішане.)
6. Десь, буває, дно складають
Кам'яні породи.
Згодом зверху виступають
Гримучі... (Пороги)
7. Струменем вода летить
З виступу крутого,
І ніхто не спинить
Поступу твердого.
Унизу вода вирує,
Тисяч бризків зорепад
Здалеку будь-хто почує,
Як клекоче... (Водоспад)
8.Місце, де починається річка... (Витік)
9.Місце, де річка впадає в іншу водойму.. (Гирло)
10.Яка річка є головною водною артерією України? (Дніпро)
Взаємоперевірка, вчитель диктує правильні відповіді.
( Оцінки виставляємо у бланк відповіді)
Проблемне питання . Чому тему «Внутрішні води. Річки» ми вивчаємо після тем «Тектонічна і геологічна будова території», «Рельєф», «Клімат»?
Завдання. Доповніть схему.
III. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності.
Учитель. Річка! Яке чудове слово і як багато говорить воно кожному з нас. В одних викликає в пам'яті спогади про великі річки, по яких ходять судна і буксири. Інші згадують шумні, дзюркотливі потоки, в яких вирує, піниться вода. А комусь згадуються тихі спокійні річечки із заводями, де добре порибалити, із піщаними пляжами, де так весело купатися. І не завжди можна на оглядовій карті знайти рідну річечку, на берегах якої проходить ваше дитинство. Історія людської цивілізації тісно пов'язана з життям річок. І сумний досвід свідчить, що недбале поводження з ними може перетворити їх на підступного та лихого ворога. Заболочування, засолення, ерозія берегів, зсуви, обвали, повені, забруднення і псування води, збіднення і зникнення корисної фауни і флори, погіршення життєвих умов людини — так помщається водна стихія.
А які ж вони, річки України?
IV. Вивчення нового матеріалу.
На дошці заздалегідь готується «кістяк» опорних схем, які заповнюються вчителем або окремими учнями під час вивчення нового матеріалу, і виконуються певні види робіт: робота з текстами підручника, картами атласу, контурними картами, розв'язування задач на визначення похилу та падіння річки. ( Комп’ютер)
У ч и т е л ь ( вірш)
Всі поверхні на рівнині
Мають похил незначний.
І тому річки спокійні,
Напрям річища складний.
їм бракує сил здолати
На шляху тверді породи.
Тож лишається блукати,
Обминати перешкоди.
З схилів гір, в гірську долину
Мчать униз швидкі потоки.
Величезну мають силу,
Горам точать різні боки.
На рівнинах зріз долин
Звивистий, широкий.
У гірських, неначе клин,
Вузький і глибокий.
Падіння — це перевищення рівня висоти витоку річки над висотою гирла.
Падіння = Висота витоку - висота гирла.
Похил — це відношення падіння (см) до її довжини (км)
Робота з підручником с. 127.
Словникова робота ( учні записують визначення у зошити)
падіння
Похил == Довжина
Наприклад: падіння р. Дніпро.
Висота витоку — 252 м.
Висота гирла — 0 м.
Падіння = 252 — 0 = 252 м.
Похил = 25 200 см : 2201 км = 11 см/км.
Робота з опорними схемами на комп’ютері ( робота з атласом)
V. Закріплення нових знань і умінь
Бесіда, модель « Мікрофон» ( говорить той, у кого в руках мікрофон)
Робота в групах ( випереджальне завдання)
Скласти коротку характеристику річок за типовим планом.
Назвіть найбільші річки України ?
А які річки є у нашій місцевості?( Батіг з притокою Вікнянка).
А в яку річку впадає р.Батіг ? ( Ташличку.)
А р.Ташличка у яку? ( Південний Буг) ( Краєзнавчий матеріал, один учень розповідає про цю річку)
Давайте пригадаємо план характеристики річки.
( Типові плани є у кожного у папці по географії) ( робота в парах)
Гр. 1 — р. Південний Буг.
Гр. 2 — р. Дніпро.
Гр. З — р. Дунай.
Гр. 4 — р. Дністер.
Представник кожної групи дає характеристику річки, біля дошки
Робота з контурною картою - учні позначають на контурну карту названі річки.
VI. Підсумок уроку
Усе має свій початок і свій кінець. Завершується і наш урок. На якому ви збагатили свої знання і сподіваюсь він залишить у душі кожного із вас враження.
І так ми з вами дали відповідь на проблемне питання , яке поставили на початку уроку? Сьогодні ми з вами ознайомились із основними річковими системами України, вдосконалили навички роботи з картами, опорними схемами . Урок вам сподобався?
Ви сьогодні молодці активно і плідно попрацювали тому і маємо гарний результат.
Мотивація і оголошення оцінок.
VII. Домашнє завдання 22 с. 126-128.
Вивчити номенклатуру. скласти кросворд «Річки України»
Додатки : Схеми , які використовувались на комп’ютері.
Фото річки Південний Буг Бланк відповідей.
Бланк відповідей
Географічний диктант |
Усні відповіді, робота біля карти |
Випереджальне завдання ( опис річки) |
Середній бал |
|
|
|
|