Урок географії у 8 класі на тему "Читання та практичне використання топографічних карт"

Про матеріал
Урок географії у 8 класі Тема. Читання та практичне використання топографічних карт Цілі: створити умови для формування географічних предметних компетентностей учнів; забезпечити можливість скласти уявлення про топографічну карту та її особливості; стимулювати інтерес учнів до практичного використання топографічних карт, розвивати вміння оцінювати значення топографічних карт для життєдіяльності людини; дати змогу працювати в групі та команді; заохотити учнів до роботи з різними джерелами інформації. Тип уроку: формування компетентностей. Очікувані результати: учні навчаться: - називати елементи топографічної карти; - читати топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту; - характеризувати методи й засоби отримання інформації з топографічних карт; - визначати об’єкти, географічні, прямокутні координати за топографічною картою; - орієнтуватися на місцевості за допомогою топографічної карти, плану, схеми; - працювати в групі та команді; - оцінювати значення топографічних карт для життєдіяльності людини. Обладнання: топографічні карти, фізична карта України, атласи, креслярське приладдя, роздаткові картки, мультимедійна презентація.
Перегляд файлу

ГЕОГРАФІЯ

«Україна у світі: природа, населення», 8 клас

Розділ І. Географічна карта та робота з нею

Тема 2. Топографічні карти

Урок 5.

Тема. Читання та практичне використання топографічних карт

Цілі: створити умови для формування географічних предметних компетентностей учнів; забезпечити можливість скласти уявлення про топографічну карту та її особливості; стимулювати інтерес учнів до практичного використання топографічних карт, розвивати вміння оцінювати значення топографічних карт для життєдіяльності людини; дати змогу працювати в групі та команді; заохотити учнів до роботи з різними джерелами інформації.

Тип уроку: формування компетентностей.

Очікувані результати: учні навчаться:

- називати елементи топографічної карти;

- читати топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту;

- характеризувати методи й засоби отримання інформації з топографічних карт;

- визначати об’єкти, географічні, прямокутні координати за топографічною картою;

- орієнтуватися на місцевості за допомогою топографічної карти, плану, схеми;

- працювати в групі та команді;

- оцінювати значення топографічних карт для життєдіяльності людини.

Обладнання: топографічні карти, фізична карта України, атласи, креслярське приладдя, роздаткові картки, мультимедійна презентація.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ. ВСТУП

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

- Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі  вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу й налаштувалися на роботу.
          2. Актуалізація суб’єктного досвіду й опорних знань.

Прийом «Інтелектуальна розминка»

  •  На картосхемі розміщено найбільші країни вздовж екватора. Зіставте  із зображенням їх на політичній карті світу. Контури яких країн співпадають, а яких – істотно відрізняються? Чому?

D:\Мама\Школа\8 клас\8 клас_ розробки уроків\Для методички\13-22-768x566.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •  Чому на географічних картах виникають спотворення?
  •  Що таке картографічна проекція? Чому виникає необхідність у їх використанні?
  •  Визначте переваги і недоліки картографічних проекцій, зображених на ілюстраціях в атласі (ст. 3).
  •  Які способи картографічного зображення використано на картах атласу «Україна у світі: природа, населення». Наведіть конкретні приклади.
  • Які переваги мають електронні карти?

3. Постановка проблеми. Мотивація.

Уявіть, що ви з групою туристів зібралися подорожувати Карпатами. Що ви візьмете з собою?

Крім різноманітного спорядження (палаток, посуду, одягу, їжі, води тощо), що ще знадобиться в поході?

Так, потрібно скласти детальний маршрут подорожі. Зрозуміло, що його прокладають по карті. Яка карта нам для цього знадобиться? (детальна, великомасштабна). Така карта називається топографічною.

Де ще можуть використовуватися топографічні карти? Людям яких професій вони необхідні?

4. Формулювання теми уроку.

5. Цілевизначення і планування.

Інтерактивна вправа «Очікування»

5.1. Чого кожен з вас очікує від уроку?

  • Я очікую, що …
  • Цей урок навчить мене …

5.2. Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку. Після цього уроку ви зможете:

  • назвати елементи топографічної карти;
  • пояснити особливості читання топографічної карти;
  • читати топографічні карти, плани міст, схеми руху транспорту;
  • характеризувати методи і засоби отримання інформації з топографічних карт;
  • визначити об’єкти, географічні, прямокутні координати, за топографічною картою;
  • застосовувати отримані знання в орієнтуванні на місцевості з допомогою топографічної карти, плану, схеми;
  • оцінювати значення топографічних карт у побуті та господарській діяльності.

 

ІІ. ОСНОВНИЙ. ОПЕРАЦІЙНО-ПІЗНАВАЛЬНИЙ

1.Сприйняття й первинне  усвідомлення  навчального матеріалу,                                     осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення.

Прийом «Словничок»

Сформулюйте визначення «топографічні карти», занотуйте в зошитах.

Робота з атласом

Порівняйте топографічну й фізичну карту в атласі. Чим вони між собою відрізняються?

Прийом «Хвилинка підручника»

  •    За текстом підручника з’ясуйте, у яких масштабах створюють топографічні карти в Україні.
  •    Чому топографічні карти називають 1н.1то аркушевими? 

Складання структурного конспекту в ході пояснення учителя

Картографічна проекція – математично визначений спосіб відображення поверхні еліпсоїда на площині – встановлює однозначну відповідність між точками земного еліпсоїда й зображеннями тих же точок на площині.

Топографічні карти на територію України масштабів 1:500 000 – 1:25 000 складені в рівнокутній поперечно-циліндричній проекції Гаусса-Крюгера, розрахованої для шестиградусної зони за елементами еліпсоїду Красовського.

Похожее изображениеПохожее изображение

 

 

 

 

 

 

 

 

6º зони (колони) нумеруються арабськими цифрами від 180º меридіану.

  пояси (ряди) позначаються прописними літерами латинського алфавіту від екватору на північ (південь).

Трапеція 4º ш. на 6º д. є міжнародним стандартом картографування поверхні Землі масштабу М 1:1 000 000.

Вона поступово поділяється на більші за масштабом карти з меншими за розмірами відрізками паралелей і меридіанів. Паралелі і меридіани карт підписують у кутах карти. Для зручності визначення географічних координат відстань між ними поділена відрізками на мінути й секунди.

Прийом «Здивую всіх»

Учні, які отримали випереджувальні завдання, коротко розповідають про Гаусса, Крюгера, Красовського (Додаток 1).

      Прийом «Слово вчителя»

Кілометрова сітка створена для визначення прямокутних координат, відстаней у метричній системі. Утворена вертикальними і горизонтальними лініями, проведеними через ціле число кілометрів. Горизонтальні лінії паралельні екватору й підписані на лівому та правому полях карти числом, що означає відстань від екватора. Вертикальні лінії паралельні осьовому меридіану зони в 6° довготи, яка утворюється під час використання поперечної циліндричної проекції. Таких зон утворюється 60 шт. Вертикальні лінії підписують на верхньому й нижньому полях, де цифри вказують номер зони та відстань від осьового меридіана зони.

Система плоских прямокутних координат – відносна система координат для кожної шестиградусної зони проекції Гаусса за еліпсоїдом Красовського.

 

 

 

За вісь Х прийнято осьовий меридіан 60 зони, а за вісь Y – екватор.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На картах масштабів 1:10 000 і 1:25 000 кілометрова сітка проводиться через 10 см і 4 см відповідно, що відповідає 1 км на місцевості. На картах масштабів 1:50 000, 1:100 000 і 1:200 000 – через 2 см (1, 2 та 4 км на місцевості відповідно), а  на карті масштабу 1:500 000 кілометрова сітка не наноситься, подаються лише виходи ліній сітки через 2 см на внутрішній рамці кожного аркуша карти. При необхідності за цими виходами можна нанести сітку на карту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запис алгоритму визначення прямокутних координат в зошити.

Алгоритм визначення прямокутних координат точки за топографічною картою:

а) визначити координату Х за горизонтальною лінією кілометрової сітки, що утворює нижню сторону квадрату. Скорочена форма запису координат:

ХА= 57  575;      

б) визначити координату Y за вертикальною лінією, що утворює ліву сторону цього квадрата. Скорочена форма запису координат: УА= 63 235;

в) визначити відстань від нижньої горизонтальної сторони квадрата  до т. А за допомогою масштабу, використовуючи формулу: XА= XО + ∆X (ХО – значення  горизонтальної,  ближньої  до  точки А  лінії кілометрової сітки, розташованої на південь від неї, ∆Х – відстань від точки А до ближньої на південь горизонтальної лінії кілометрової сітки). Повна форма запису координат:

ХА= 66 57 575;

г) визначити відстань від лівої вертикальної сторони квадрата до т. А за допомогою масштабу, використовуючи формулу: YА = YО + ∆Y (Yо – значення вертикальної, ближньої до точки А лінії кілометрової сітки, розташованої на захід від неї, ∆Y– відстань від точки А до ближньої на захід вертикальної лінії кілометрової сітки). Повна форма запису координат: УА= 73 63 235.

Слово вчителя: Пригадайте, що таке географічна широта й довгота. Як їх визначити?

 На топографічних картах внутрішніми рамками є лінії меридіанів і паралелей.

 На картах масштабів 1:10 000-1:200 000 сторони рамок поділені на відрізки, що дорівнюють 1'. Ці відрізки відтінені через один і розмежовані крапками на частини по 10'' (окрім карти масштабу 1:200 000).

Визначення географічних координат Визначення географічних координат точки за картою виконується за відомими широтою і довготою найближчих до даної точки паралелі і меридіана. Для цього на картах масштабів 1:10 000-1:200 000 необхідно провести через точку паралельно до сторін рамки карти дві лінії, які відповідатимуть паралелі та меридіану, і прочитати на рамці значення широти й довготи з точністю до секунд.  Так, точка А має широту 54°41'40", і довготу 18°03'30". Широта в цьому випадку північна, а довгота східна, про що свідчить зростання значень паралелей з півдня на північ, а меридіанів – із заходу на схід.

2. Первинне застосування знань (пробні вправи).

Виконаємо тренувальну вправу з визначення прямокутних і географічних координат (робота з топографічною картою в атласі).

 Завдання: Визначити прямокутні та географічні координати каменя-орієнтира в квадраті 6613.

3. Фізкультхвилинка (релаксація).

4. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах  з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи).

Прийом «Картографічна лабораторія»

Робота в групах (роздаткові картки) з топографічною картою в атласах.

1 група

  1. За допомогою топографічної карти визначте прямокутні координати геодезичного пункту 171,8.
  2. Який населений пункт знаходиться в квадраті 6511?
  3. Установіть об’єкт, який має географічні координати 54º40'20'' пн.ш., 18º05'06'' сх.д.

 

2 група

  1. За допомогою топографічної карти визначте прямокутні координати урізу води 139,4 ставу Чорного.
  2. Який населений пункт знаходиться в квадраті 6412?
  3. Установіть об’єкт, який має географічні координати 54º40'56'' пн.ш., 18º04'58'' сх.д.

 

3 група

  1. За допомогою топографічної карти визначте прямокутні координати борошномельного заводу в селі Мостище.
  2. Який водний об’єкт знаходиться в квадраті 6611?
  3. Установіть об’єкт, який має географічні координати 54º40'11'' пн.ш., 18º06'37'' сх.д.

 

4 група

  1. За допомогою топографічної карти визначте прямокутні координати школи в селі Федорівка.
  2. Який населений пункт знаходиться в квадраті 6413?
  3. Установіть об’єкт, який має географічні координати 54º40'43'' пн.ш., 18º06'31'' сх.д.

 

5 група

  1. За допомогою топографічної карти визначте прямокутні координати урізу води 142,0 річки Чиста.
  2. Який водний об’єкт знаходиться в квадраті 6614?
  3. Установіть об’єкт, який має географічні координати 54º41'17'' пн.ш., 18º06'31'' сх.д.

 

6 група

  1. За допомогою топографічної карти визначте прямокутні координати вітряка, який має позначку висоти 151,8.
  2. Який водний об’єкт знаходиться в квадраті 6412?
  3. Установіть об’єкт, який має географічні координати 54º41'01'' пн.ш., 18º05'13'' сх.д.

 

Презентація результатів виконання завдань.

 

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ. РЕФЛЕКСИВНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

  1. Підведення підсумків уроку.
  •    Що таке топографічні карти?
  •    Для чого їх створюють?
  •    Які вимірювання можна проводити на топографічних картах?
  •    Де використовують топографічні карти?
  •    Де ви можете застосувати набуті знання?
  1. Повідомлення  домашнього завдання.
  •    Опрацювати § 6.
  •    Придумати ситуацію в якій у пригоді стане топографічна карта.
  •    За топографічною картою атласу визначте географічні та прямокутні координати мосту, розташованого у квадраті 6512.
  1. Рефлексія.

Метод «Мікрофон»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Які завдання були цікавими?

- Що ви взяли з уроку для життя?

     4. Цінування, оцінювання.

Самооцінювання (картка оцінювання роботи учня на уроці).

 

 


Додаток 1

Випереджувальні завдання – повідомлення

 

Повідомлення №1: Карл Фрідріх Гаус

 

Картинки по запросу Гаусс внесок у наукуГаусс – німецький вчений, який розробив загальну теорію рівнокутних проекцій.

Карл Фрідріх Гаус – один з найвидатніших математиків 19 століття. Гаусс народився в 1777 році в Брауншвейгу, Німеччина. У три роки він умів читати і писати, складати подумки тризначні числа. І не дивно, він зробив значний внесок у галузі алгебри, теорії магнетизму, астрономії, фізики, диференціальної геометрії, статистики, геодезії. Гаусс був настільки натхненний відкриттям методу побудови правильного 17-кутника за допомогою циркуля та лінійки, що при житті заповів, щоб правильний сімнадцятикутник викарбували на його могилі. Скульптор відмовився це зробити, стверджуючи, що побудова буде настільки складною, що результат не можна буде відрізнити від кола. Але пам’ятник Гауссу, збудований у Брауншвейзі, встановлено на сімнадцятикутній плиті.

 

 

Повідомлення №2: Луї Крюгер

 

Картинки по запросу Луї КрюгерКрюгер – відомий як один з розробників проекції Гаусса – Крюгера.

Луї Крюгер (21 вересня 1857, Ельц – 1 липня 1923 Ельц) – німецький математик і геодезист.

У 1900 році на замовлення товариства наук в Геттінгені зайнявся обробкою робіт Гаусса в галузі геодезії. У 1903 році вийшов дев’ятий том зібрання творів Гаусса, а в 1912 році виходить робота Крюгера «Конформне відображення земного еліпсоїда в площину». У ній досліджуються властивості формул, знайдених Гауссом, а також дається рекомендація про поділ поверхні Землі на сектори по 3 ° (в даний час використовується 6 °), всередині яких спотворення від проекцій досить малі для цілей картографії. Ця ідея виявилася дуже вдалою, і на сьогодні проекція Гаусса-Крюгера є одним з основних способів перенесення географічних координат на поверхні земного еліпсоїда на площину карти.

 

 

Повідомлення №3: Феодосій Миколайович Красовський

 

Похожее изображениеФеодосій Миколайович Красовський – російський радянський  геодезист. Зробив великий внесок у розвиток математичної геодезії та картографії. Успішно займався основною науковою проблемою геодезії – вивченням фігури Землі та визначенням її розмірів. На підставі матеріалу градусних вимірювань визначив елементи земного еліпсоїда, прийнятого в 1946 за стандартну поверхню при геодезичних і картографічних роботах в СРСР і низці інших країн (еліпсоїд Красовського).

Вивчення фігури Землі Красовський проводив у тісному зв’язку з дослідженнями її внутрішньої будови, залучаючи для цього дані геодезії, астрономії, гравіметрії, геології, геофізики та інших суміжних наук. Вважав, що результати геодезичних і гравіметричних робіт слід використовувати для вивчення верхньої мантії, горизонтальних і вертикальних рухів земної кори, для перевірки гіпотези про рух материків. Цей напрям досліджень він назвав фізичною геодезією.

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Бойко В.М. Географія: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів / В.М. Бойко, І.Л. Дітчук, Л.Б. Заставецька. – Кам’янець-Подільський : Абетка, 2016. – 296 с.

2. Бойко В.М. Україна у світі: природа, населення: Навчальний комплект (зошит для практичних робіт і досліджень з контурними картами, зошит для тематичного контролю навчальних досягнень) для 8 кл. Васильків: Колофон, – 48 с.

3. Географія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 №804).

4. Типові освітні програми для 5-11 класів (затверджені Наказами МОН України від 20 квітня 2018 р. № 405, № 406, № 408). [Електронний ресурс].  – Режим доступу: www.mon.gov.ua.

5. [Електронний ресурс].   https://dorobok.edu.vn.ua/article/view/643

6. [Електронний ресурс]. – http://only-maps.ru/voennoe-delo/voennaya-topografiya/viznachennya-geografichnix-koordinat-za-topografichnoyu-kartoyu.html

7. [Електронний ресурс]. – https://ru.wikipedia.org/wiki/

8. [Електронний ресурс]. –  https://uk.wikipedia.org/wiki/

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чала Світлана Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
21741
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку